Holdet 2024-bkC-1g1-2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e)
Hold 2024-bkC-1g1-2 (1g1-bk-2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kunst og farver i slutningen af 1800-tallet
Titel 2 Rumlig kunst
Titel 3 Eksistens

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kunst og farver i slutningen af 1800-tallet

Kunst og farver i slutningen af 1800-tallet

Mål:
Kunne beskrive en udvalgt periode: Impressionismen.
Dette understøttes af praktiske, undersøgende opgaver: Akvarel (opstilling i spektralfarver) og
maleri i akryl (udgangspunkt i selvvalgt impressionistiske maleri, 2 moduler).
Selvevalueringer af praktiske værker.

Udgangspunkt tages i Michael Kviums univers som bro fra grundforløbet med fokus på farver, symboler og metode (analysemodeller). I forlængelse heraf et blik på virkemidlet "komposition" med kort teori og opgave: kompositionscollage med fokus på geometriske former og linjer.

Dernæst fokuseres teorien på
Jonas Wolter: Kunst i teori og praksis, s. 250–251 (½ ns.)
-perioden Impressionime (kunsthistorie) i "Tidslinjen" i K. Busk: Billedkunstbogen (2s)
-Formalanalyse af Monet: "Gare Saint-Lazare", 1877 og Renoir, "Moulin de la Galette", 1876.
-Formalanalyse, skema og intro til analyse (3 s.) i J. Wolther: -Temaer i kunsten", s. 233-236 (3 s.)
-De formelle virkemidler Rum og Komposition læses her (lys og skygge samt farvelære læst i forrige forløb) ud fra K. Busk, "Billedkunstbogen", kap 1b Rum og kap. 1a Komposition
-Lærerbaseret billedserie m. bl.a. udvalgte hovedværker, inspirationskilder og et blik på Danmark (Skagensmalerne)

Øvrigt materiale:
Film: "Impressionism", afsn. 1: "Firebanden" (60 min, Engelsk kunstserie fra 2011), "Anna Ancher - kunsten at fange en solstråle" (45 min, 2019)

Undervisningsevaluering
½ modul opdatering af portfolio

I alt læses 23 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Rumlig kunst

Rumlig kunst

Primært skulptur, reference til arkitektur (på ekskursionen til SMK: Facaden, Skulpturgade - nyt møder gammelt)

Overblik over udvikling, materialer og tilblivelsesformer (teknikker)
Ældre kunsthistorie: den antikke skulptur/Spydbæreren og Venus fra Milo samt Renæssancen/Michelangelo
Samtidskunst, særligt udvalgt her: Hein Heinsen, Skuptur 87, 1987 (gennem en formalanlyse) og Aske Kreilgaard, Agape, 2021 (gennem en betydningsanalyse)
Formalanalyse (1.s)
Opgaver:
"Det klassiske i det moderne" (collage eller tegning med afsæt i Venus fra Milo eller Michelangelo: Davide)
Skulptur i ostevoks med kroppen som afsæt (2 moduler)

Skulpturvandring i nærmiljøet. Analyse af udvalgt skulptur med fokus på skulpturelle virkemidler og komposition. Skulpturer:
Guapa, 1942 af Gottfred Eickhoff ,
Hroar og Helge, 1939 af Johan Georg Castonier Galster,
-Lise Nørgaard, 2010, af Mette Agerbæk, -Vækst (bevægelse), 1993 af Barbara Shanklin.
-Den berørte, Laila Westergaard, 2003

Lauersen og Andersen (s. 179, 180-183)
K. Busk:  Skulptur kap 4
Lærerproduceret skriv om skulpturens karakteristika i Klassisk tid samt om Venus fra Milo.
Uddrag fra artikel om skulpturen Agape: Artikel fra 17. nov. 2021, Laura Røssel, Heartbeats
https://heartbeats.dk/35-meter-hoej-skulptur-af-ammende-mand-skal-saette-fokus-paa-maskulinitet-og-saarbarhed-det-er-fedt-hvis-den-kan-prikke-lidt-til-folk/aver

Supplerende:
https://www.bjoernnoergaard.dk/da/works/skulptur/venus-spejler-spejler-venus
Busk: Billedkunstbogen. Tidslinje. Antikken

Antal sider læst: 26 sider

Arbejdsformer:
Individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde: Skulpturanalyse med fremlæggelse, virtuelt arbejde med analyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Eksistens

Samtidskunst og eksamensprojekt.
Fokus på Installation og Performance. Udkig til Maleriet via Michael Kvium.
-Kunst de sidste 10 år
-Ikke vestlig kunst

Udvalgte værker:
Felix-Gonzales Torres: "Uden titel (portræt af Ross i LA)", 1991
Ismar Cirkinagic, "Cleaning Times", 2006 (SMK)
Lilibeth Cuenca Rasmussen, "Ego Show", 2006 (SMK)
Lilibeth Cuenca Rasmussen, "Octopada", 2016 (opført på KØS), vi ser ca 3 min.
Pippilotti Rist: "Daggrystimer før daggry i naboens hus" (8 min., ARos), vi ser ca 3 min.

Værker fra ekskursionen til CC 13/3 dækker også perioden, bl.a.
Marta Minujín, "Wall Hanging", 2020
Marta Minujín, "Uden titel", 2010
Marta Minujín, "Nido de Hornero (Funarius Nest"), 1976
Marta Minujín, "Soft Gallery", 1976
Marta Minujín, "Implossion!" (2021/24)

Emma Talbot: Egne elev fotos fra udstillingen, man som elev udforsker på egen hånd:
https://copenhagencontemporary.org/en/emma-talbot/
Bl.a. to til udstillingen nye (2024/25) silkemalerier 1120x500 cm ophænt på buede støtter
a) "Everything is energy"
b) "Are You a Living Thing That Is Dying or A Dying Thing That Is Living?"

Materiale:
"Det skinbarlige øje", 2013 58 min. Film om og med Michael Kvium samt opgaveark. (set nov.' 24)
Opgaveark til  "Ego song" (i værket "Ego Show")
Lærerpowerpoint

Billedkunstbogen:
Kap 5, 5a, 5b, 2.b (Kvium). 7 s
Tidslinje i Billedkunstbogen: Den nye verdensorden og teknologi (historie) og Relationel kunst , social skulptur og interventionskunst (fra ca 1990) (kunsthistorie) 3½ s.


Def. samtidskunst: 1½ s. (fra Silkeborg Bad. Her også supplerende læsning: 1s)

https://copenhagencontemporary.org/marta-minujin/ (1 s.)

Eksamensprojekt:
Intro af eksamensprojekt og uddybende heraf; i alt 5 moduler til det individuelle eksamensprojekt. Krav: skal falde inden for emnet Samtidskunst i form af enten den valgte problemstilling og/eller det valgte medium (udtryksform).
Udstilling digitalt med præsentationer. Egen analyse og selvevaluering i portfolio.
Læsestof: 2 sider

Problemformuleringer til eksamensprojektet:
Opgaveformuleringer, som I kan vælge eller lade jer inspirere af

1. Hvordan kan historien bruges til at belyse samtiden (vores samtid)?

• Lav et værk, hvor du bruger en periode eller et kunstværk til at belyse et emne, der er aktuelt i vores samtid. Vælg selv udtryksform og materialer

Emner,der kunne arbejdes med her kunne fx være:
-Identitet
-Krop (kropsidentitet)
-Selviscenesættelse/selvfremstilling (fx en problematisering af samtidens fokus på selvfremstilling)

2. Installation:

• Lav en mini-installation (fx i en skotøjsæske el. flyttekasse), der sætter et aktuelt problem til debat

• Værket kan være relationelt (et værk, hvor beskueren er medskaber (aktivt deltagende), og hvor der er fokus på at skabe relationer mellem mennesker

• Problemet kan fx handle om menneskets situation/vilkår i dag. Vis da i installationen, hvilken rolle mennesket spiller i tiden eller i samfundet - i Danmark eller på globalt plan (eller byt ud med andet emne, fx klima).

3. Værk med beskuerinddragelse:

• Lav et værk, der undersøger et aktuelt emne og på den ene eller anden måde inddrager beskueren.
Formuler selv et undersøgende spørgsmål. Her er et eksempel på en tilpasset opgaveformulering:
”Hvordan kan jeg lave et værk med hverdagsobjekter, der inddrager beskueren og får denne til at forholde sig etisk til spørgsmålet: Skal det være tilladt at designe det perfekte menneske?” (Materialer: Æske, vitaminglas, slik, brochure).

4. Relationel kunst: Hvordan kan kunsten bruges til at skabe relationer mellem mennesker?

• Lav et værk, hvor du iscenesætter en social handling (skabe relationer mellem mennesker), og hvor beskueren er en aktiv medskaber af værket.


5. Hvordan kan man skabe opmærksomhed om et budskab?

• Lav et værk, der er en kommentar til et aktuelt emne (værket skal forholde sig kritisk/ironisk/humoristisk til emnet/budskabet). Der skal være en klar intention med værket.

Øvrigt:
Undervisningsevaluering
Eksamensinfo

Sider læst i forløbet: 27 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer