Titel
3
|
4. Samtidskunst og eksamensprojekt
Læringsmål (for hele forløbet)
Eleverne skal:
-bruge samtidskunsten som afsæt for et kreativt refleksionsrum over deres egen identitet og samtids kultur
-tilegne sig en teoretisk viden om samtidskunst med fokus på de seneste 10 år. Eleverne skal her gøre erfaring med kunst, som hhv. 1) handler om livet som sådan og om at være menneske i verden (= eksistentiel kunst) og 2) politisk kunst. Progression: bygger videre på introduktionen til samtidskunsten i titel 2.
-via ekskursion til et kunstmuseum uddybe deres viden om samtidskunsten inden for de seneste 10 år.
-lave et praktisk kreativt eksamensprojekt omkring et tema og tilhørende problemformulering/problemstilling perspektiveret til samtidskunsten.
VÆRKANALYSER
Fælles på RG
- Pipilotti Rist (schweizisk, f. 1962,): Video-installationen ‘Ever is Over All’ [evigheden er over alt] (1997)
- Superflex (dansk kunstgruppe, aktiv siden 1993): "Biogas i Afrika" (i Tanzania) (1997)
Gruppeanalyse på RG:
Eksistentiel kunst (dvs. kunst som handler om det at være menneske i verden)
- Judith Hopf (Tysk, 1969- ): ”Uden titel (stort får 4) & Uden titel (lille får 7) (2013).
Materialer: Beton, armeringsjern, polystyren, træ og kultegning
- Gudrun Hasle (Dansk, f. 1979): Ordkunstprojekt i Bogense (marts 2018)
Politisk kunst:
- Nanna Abell (Dansk, f. 1985 - ) : ”Meeting the universe halfway” (2015), Horsens Kunstmuseum. Materialer: Svømmetøj, stellet fra en drømmeseng, kokusnød og plastikkrus
- Nanna Abell (Dansk, f. 1985 - ) : ”Untitled (sunset)”(Uden titel (solnedgang) (2016), Galleri Susanne Ottesen, Materialer: Shell servicestationskilt
- Ai Weiwei (kinesisk, født 1957 og arbejder i Beijing, Kina): ”Soleil Levant” (2017). Arkitektonisk installation/byruminstallation på facaden til Kunsthal Charlottenborg, 2017. Kunsthallens facade med 3500 redningsveste fra flygtninge fundet ved den græske ø Lesbos.
Kunstværker fra ekskursionen til Statens Museum for Kunst (SMK) med fokus på samtidskunst fra de seneste 10 år:
Fælles på SMK (Se fotos af værkerne i pdf i holdmappen på google drev):
- Nanna Starck (Dansk, f. 1976- ): ”Analtab II” (2020). Mixed media.
- Molly Haslund (Dansk, født 1969 - )“53 stole fundet i storskrald i fem baggårde, Nørrebro, København, april-maj 2019” (2019). Statens Museum for Kunst
- Suada Demirovic: (Dansk-jugoslavisk’, f. 1980- ):
”Home – The terrible beauty of unbelonging (2021), Installation med broderi af landkort udspændt på cirkelformet metalramme
- Martin Brandt Hansen (Grønlandsk, født 1990- ): ”Asiaq” (2024). Grønlandsk marmor
- Seergej Jensen: (Dansk, født 1973- ) ”Uden titel” (2017). Materiale: Hør
Gruppearbejde 1g2bk3 på SMK (Se fotos af værkerne i pdf i holdmappen på google drev):
- Andreas Albrectsen (DK, f. 1986 - ): ”Untitled (Folders)” (2018), Screenshot af skrivebord på computer og kultegning
- Ismar Cirkinagic (født 1973- ): ”Cleaning Times” (2005, 2006, 2020). Mixed midia Installation: Halm, tøj, tørrestativ
- Jesper Just: (dansk, født ) ”Kredsløb (Interpassiviteter)” Video-installation
- Anna Haaning. (dansk født 1977- ): ”Half hidden”/Halvt gemt (2019). Videoinstallation
KREATIVE OPGAVER:
Praktiske opgaver (visualiseringsopgaver):
- Eksamensprojektet: Lav et værk (tegning, maleri, vægmaleri, installation, skulptur, foto, objektkunst, video mv.) som et praktisk kreativt eksamensprojekt, der udarbejdes individuelt omkring en problemformulering perspektiveret til samtidskunsten. I projektet vælger eleverne mellem ti temaer med en tilhørende overordnet problemstilling, som er formuleret af læreren:
1.Identitet: Hvordan er identitetsdannelsen udfordret i dag? (Og evt. hvilke løsninger findes der?) Hvordan forholder mit projekt sig til samtidskunsten? NB: Eleverne kan frit vælge, om de vil have formuleringen i parentesen med eller ej, men alle skal bruge spørgsmålet om samtidskunst! Her kan eleverne desuden lave deres eget underspørgsmål med det fokus, som de selv ønsker
2. Kærlighed og relationer: Hvilken betydning har kærlighed og relationer for mennesket?
3. Glæde og lykke: Hvilken betydning har glæde og lykke for mennesket i dag?
4. Ensomhed: Hvordan forholder vi os til ensomhed i dag?
5. Sorg: Hvordan forholder vi os til sorg i dag?
6. Ligestilling mellem kønnene: Hvordan er ligestilling mellem kønnene udfordret i dag?
7. Social ulighed: Hvordan afspejler social ulighed sig i Danmark eller i verden i dag?
8. Klima: Hvordan er klimaet udfordret i dag?
9. Digitalisering: Hvordan er vi i dag udfordret af digitaliseringen i vores kultur?
10. Konkurrencekultur: Hvordan er vi i dag udfordret af konkurrencekulturen?
|