Holdet 2024-bkC-1g2-4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e)
Hold 2024-bkC-1g2-4 (1g2-bk-4)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Indtryk
Titel 3 Min krop er et spejl
Titel 4 Naturalistisk - ekspressiv, idebaseret
Titel 5 Arkitektur
Titel 6 Samtidskunst
Titel 7 Parafrasen - eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Kompetencemål/Læringsmål:
Eleverne skal opnå en teoretisk viden om og gøre praktisk erfaring med:
- lys/skygge, proportion i billeder
- farveteori og Ittens farvetyper: spektralfarver, brækkede farver og akromatiske farver
- farvekontrasterne: kold/varm-, lys/mørk-, komplementær-, og kvalitetskontrasten og kvantitetskontrasten.
- farvekombinationer: monokromatisk, analog, triaden, komplementærkontrast, splittet komplementærkontrast, dobbelt komplementærkontrast

Teori
- Lys og skygge: K. Busk: "Billedkunstbogen" (forlaget Columbus):
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/
kap 1, Form (Metode): Lys (kap. 1c), Farver (kap 1.d), Rum afs.: “Formgivende lys og skygge” (kap. 1.d)
- Farveteori: Lærerens egen PowerPoint med udførlige beskrivelser af farveteorien
- Metode: K. Busk: "Billedkunstbogen" (forlaget Columbus):
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/ , kap 1 og kap 2, Indhold: Metode intro
- Teoretisk artikel om iscenesat virkelighed, som teori til miniprojektet. Cille Melgaard: ”Virkeligheden har aldrig været så iscenesat som nu” (2018)

Analyse
- Formanalyse: lys og skygge, farver
- introduktion til analysemetoderne formalanalyse og betydningsanalyse. Det sker i relation til gruppearbejde og ift. til egne værker ved både skr. og mdl. præsentation af det praktiske arbejde.
- introduktion til metode: form- og betydningsanalyse, socialanalyse (biografisk- marxistisk- og feministisk læsning) af Pablo Picassos "Frøkenerne fra Avignon" (1907).
- Analyse og selvevaluering af elevernes egne værker

Praksis
- Iagttagelsesøvelse med lys og skygge
- Skraveringstegning af et æble med fokus på lys og skygge som formgivende element og proportion (= størrelsesforhold) via måltagning med blyant – fokus på realisme og proportion + selvevaluering
- Sktiseøvelse med oliekridt ift. lys og skygge
- Visuel (induktiv) undersøgelse af farvekombinationer
- Ittens farvecirkel (spektralfarver – komplementærkontrasten – kold/varmkontrasten)
- Stilleben, arbejde med farvekontraster og politisk betydning i værker + selvevaluering
- Miniprojekt om temaet: Den iscenesatte virkelighed (med fokus på én del af formanalysen) + selvevaluering
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Indtryk

I forløbet “Indtryk” arbejder vi med det impressive. Begrebet skal åbne Impressionismen op og give eleverne mulighed for at arbejde mere undersøge.
Derudover arbejder vi med stedets ånd og fænomenologi som teori.
Forløbet er bygget op omkring vekselvirkningen mellem teori, analyse og praksis.

Praktisk arbejde:
- Impressionistiske maleteknikker (øvelse)
- Croquistegninger
- Impressionistisk bearbejdning af én croquistegning
- Visualiseringsopgave: Praktisk arbejde med teorien om stedets ånd og fænomenologi

Teori:
- "Impressionisme" i Jonas Wolter: Kunst i teori og praksis, s. 249–251.
- "The Case om impressionism" (video på Youtubekanalen The Art Assignment): https://www.youtube.com/watch?v=_tw51Eh9vcw&t=10s
- "Stedets ånd og fænomenologi" i TAP, Parxis.

Værkanalyse:
- Claude Monet: St. Lazare banegården i Paris (1877)
- Berthe Morisot: Woman at her toilette (1880)
- Claude Monet: Indtryk. Solopgang (1872).
- Analyse + selvevaluering af impressionistiske croquistegninger
- Analyse + selvevaluering af visualiseringsopgaven (stedets ånd og fænomenologi)

Analysebegreber:
- farve, lys og skygge (repetition fra grundforløbet)
- komposition
- rum
- perspektiv


Underviser: LK (Liv Krüger)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Min krop er et spejl

I dette forløb har eleverne arbejdet med kroppen som et spejl af den samtid, værket er blevet skabt i.
Analytisk har eleverne både arbejdet med billed- og skulpturanalyse på tværs af renæssancen, det moderne gennembrud og samtidskunst.
Praktisk har eleverne arbejdet undersøgende med deres egne og andres kroppe, med tegninger af skulpturer, og slutteligt med skulpturelt arbejde i ler.
Både i det analytiske arbejde og i det praktiske arbejde har eleverne arbejdet med teorien “Kønnede blikke” (The male gaze) med fokus på kroppen som objekt, nøglehusæstetikken, samt kroppen som subjekt. I den forbindelse har eleverne også arbejdet med kønnede blikke i visuel kultur (film og reklamer, både samtidig og fra 90’erne / 00’erne).
Derudover har eleverne arbejdet med kroppen (skulpturer) i det offentlige rum og undersøgt, hvad stedet bidrager til værket. Dette har eleverne både arbejdet med analytisk og undersøgende i egne skitser og værker.
I dette forløb har eleverne været på ekskursion til Statens Museum for Kunst, hvor de både har arbejdet med fremstillingen af kroppen i udstillingen “Against all odds – historiske kvinder og nye algoritmer”, og derudover har eleverne også studeret kroppe i museets skulpturgade.

Værkanalyse
- Michelangelo: David (renæssance)
- Krejlgaard: Agape (samtidskunst)
- Elmgreen og Dragset: Han (samtidskunst)
- Teresa Margolles: 850 Improntas, 2024 (samtidskunst)
- Giorgione / Tizian: Sovende Venus (1510)
- Tizian: Venus fra Urbino (1538)
- Edouard Manet: Olympia (1863)
- Selvvalgte værker fra film og reklamer (ift. the male gaze)
Værker i “Against all odds”
- Hanna Hirsch-Pauli, Kunstneren Venny Soldan-Brofeldt (1886-87)
- Itzel Yard aka Ix Shells, Interlinked, (2024)
- Anna Petersen, Bretagnepige ordner planter i et drivhus (1884).
- Elisabeth Jerichau-Baumann: En egyptisk pottemagerske i Gizeh (1876-78).

Praktisk arbejde
- Undersøgende tegninger med udgangspunkt i sin egen krop og hvordan den afspejler samtiden
- Undersøgende maleri/tegning ovenpå Michelangelos David - hvordan ville han se ud i dag?
- Undersøgende arbejde af kroppen som subjekt: Tegn dig selv som subjekt
- Selvvalgte eksempler på kroppen som objekt fra film/reklamer skulle laves om til subjekter (sitsearbejde)
- Kroppen i det offentlige rum: Flere tegninger til et samtidskunstværk (skulptur) som skal stå på “The fith plith” på Trafalgar Square i London
- Realistiske tegninger af en selvvalgt skulptur (krop) i SMKs skulpturgade
- Selvportrætter i ler: enten ift. teorien om kønnede blikke, eller som en skulptur i det offentlige rum (selvvalgt)

Teori
- “Tidslinje: Renæssance (1400-1600), Kunsthistorie” i K. Busk: Billedkunstbogen, forlaget Columbus: https://forlagetcolumbus.dk/boeger/kulturfag/fag-paa-tvaers/billedkunstbogen/tidslinje
- “Kønnede blikke” i Andersen og Porse: TAP, Praxis forlag 2021, s. 168–173
- Om udstillingen “Against all odds”: https://www.smk.dk/exhibition/against-all-odds/  
- Oplæg om stedsspecifik kunst / kroppen i det offentlige rum ved læreren


Underviser: LK (Liv Krüger)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Naturalistisk - ekspressiv, idebaseret

Naturalistisk, ekspressiv, idebaseret gengivelsesstrategi

Selvportrættet - fra renæssancen til pop art

Abstraktion - Piet Mondrian

Ekspressiv - Jean Michel Basquiat

Vi gennemgår  udviklingen fra den historiske Avantgarden til Pop art, med fokus på betydningen af det ubevidste som materiale.

Opgaver
1. Selvportræt i en af gengivelsestrategierne
2. Abstraktion - udfør en abstraktion over et træ
3. Pop art - udførsel af pop artværk

Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Arkitektur

Naturalistisk, ekspressiv, idebaseret gengivelsesstrategi

Selvportrættet - fra renæssancen til pop art

Abstraktion - Piet Mondrian

Ekspressiv - Jean Michel Basquiat

Vi gennemgår  udviklingen fra den historiske Avantgarden til Pop art, med fokus på betydningen af det ubevidste som materiale.

Opgaver
1. Selvportræt i en af gengivelsestrategierne
2. Abstraktion - udfør en abstraktion over et træ
3. Pop art - udførsel af pop artværk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Samtidskunst

Samtidskunst

Feminisme
Queer teori
Postkolonial diskurs

Eleverne læser og diskuterer teksterne.

Med udgangspunkt i en af teorierne opfordres eleven til at udføre et samtidskunstværk.

Video samtidskunstværker gennemgås i klassen:
Pippilotti Rist -  Ever is Overall
Alex da Corte - True Life
Jeanette Ehlers - Whip it good!

Tekst specifikt om Jeanette Ehlers praksis og værket Whip it Good, læses..



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Parafrasen - eksamensprojekt

Parafrasen
Eksamensprojekt

Læsning Billedkunst bogen om parafrasen

Skriftlig analyse af det valgte værk til parafrasen.
Begrundelse for valget, fremhævelse af forskelle og ligheder mellem værk og parafrasen.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer