Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-meC-1g1-1 (1g1-me-1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
I grundforløbet i mediefag får I en introduktion til de filmiske virkemidler og deres funktion. I lærer også, hvordan man analyserer filmiske virkemidler i en shot-to-shot-analyse, og hvordan man bruger de filmiske virkemidler, når man selv laver film.
Forløbet er bygget op på den måde, at I først lærer teorien og så bruger den i praksis. Derfor er der løbende små praktiske øvelser i modulerne og også en lidt længere øvelse med fokus på klipning i redigeringsprogrammet DaVinci Resolve. Derudover skal i også lave en lille produktion i grupper med udgangspunkt i de såkaldte FEMO-principper.
Vi bruger grundbogen "Levende billeder", og ser hele filmen "Underverden", som vi bruger som eksempel på de filmiske virkemidler. Derudover vil vi også se på andre kortere filmcitater.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ungdom og dramaturgi
I dette forløb er der fokus på temaet ungdom og hvordan ungdom skildres i forskellige formater. Derudover får I også en introduktion til dramaturgi.
Dramaturgi: Forløbet undersøger hvordan man fortæller en historie, hvordan man opbygger spænding (herunder begreber som varsler, forhindringer, set-up/pay-off, vendepunkter, klimaks osv.), hvordan man skaber identifikation med karaktererne og de karakterfunktioner der kan indgå i en historie.
Ungdom: Under temaet ungdom kommer vi ind på de typiske ungdomtematikker, forskellen på opvækst- og ungdomsfilm og vi bruger begreberne kulturelt, socialt og psykologisk oprør, sympatistrukturer og Turners passagemodel.
Forløbet dækker endvidere både fiktion og fakta, idet vi lægger ud med analyse af spillefilmen Nordvest, fortsætter med analyse af afsnit af TV-serien SKAM og afslutter med et afsnit af Dokuserien Oprør fra Ghettoen. Derudover ser vi også et eksempel på en amerikansk ungdomsfilm, nemlig filmen Chronicle.
I forbindelse med SKAM kommer vi ind på nyere medier og korte formater som webserien. I forbindelse med Oprør fra Ghettoen introduceres dokumentaren som genre med fokus på de klassiske undergenrer: Observerende, autoritativ og deltagende dokumentar.
TEKSTMATERIALE:
Om dramaturgi:
Schou og Olsen: Levende Billeder: Dramaturgi og fortælleforhold (s. 37-51):
- Den gode historie og historiens grundelementer (s.37-39)
- Fortællingens karakterer (s.39-42)
- Spænding og sammenhæng (s.42-44)
- Historiens opbygning (s.44-50)
- Fortælleforhold (s.50-51)
Om ungdom:
Lysne og Schucany: Ungdom, Lindhart og Ringhof, 2017
Kap.2: En teoretisk værktøjskasse (s.12-18)
Kap.3: Oprør (s.20-28)
Om dokumentaren og de klassiske undergenrer:
Granild og Wolfhagen: Dox, Lindhart og Ringhof, s. 33-44
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksamensproduktion
I tilrettelægger og gennemfører produktionen af jeres eksamensfilm i selvvalgte grupper. Jeg introdukcerer jer til rammer og formelle krav, og sammen reflekterer vi over mulige genrer, målgrupper og distributionskanaler, som kick-start til idéudviklingen.
I præproduktionen udarbejder I en synopsis, et storyboard og en produktionsplan. Filmen optages på Panasonic HC-VX980 Camcorder og redigeres i DaVinci Resolve 18.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985212414",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985212414",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985212414"
}