Roskilde Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Roskilde Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024-meC-1g2-3 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Roskilde Gymnasium
Fag og niveau
Mediefag C
Lærer(e)
Hold
2024-meC-1g2-3 (
1g2-me-3
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro til mediefag - del 2
Titel 2
Ungdom i fiktion og fakta
Titel 3
Eksamensproduktion - preproduktion og optagelse
Titel 4
Eksamenstræning
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro til mediefag - del 2
Fortsat introduktion til filmsproget, de tilknyttede begreber, samt små praktiske øvelser hvor eleverne afprøver det de har lært om filmiske virkemidler.
Arbejde med dramaturgi og fremdrift i film.
Materiale fra Levende Billeder - Dramaturgi og fremdrift i film. (s 51-75)
Filmcitater fra Chernobyl (HBO)
Indhold
Kernestof:
2024-2025 1g2-me-3 – Google Drev
Læs side 1-2 i pdf dokumentet:
image.png
Chernobyl (2019) | Official Trailer | HBO
Læs om historiens grundelementer i pdf filen "Levende billeder - 3udg - Dramaturgi og fortælleforhold" s. 2-3.
Plakat 1. hlLXt2tOPT6RRnjiUmoxyG1LTFi.jpg
Se citatet fra Chernobyl igen og lav en opdeling i scener.
Gruppe 1
Chernobyl citat 1 screendumps.pdf
(Gen-)læs om historiens grundelementer (s. 1-3) og læs videre om fortællingens karakterer (s. 4-7)
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Ungdom i fiktion og fakta
Dette forløb beskæftiger sig med fremstilling af ungdom i hhv. fiktion og fakta.
På basis af læsning i bogen UNGDOM – FORLØB I MEDIER af Anders Lysne og Neel Schucany (L&R 2017), kapitel 1-3, introduceres holdet til ungdom som tema, genretræk, historisk overblik, samt teori om unges identitetsdannelse og søgebevægelser.
Fiktion:
1. Ladybird (USA 2017)
2. Fighter (Danmark 2007)
3. Afsnit fra SKAM
4. Uddrag fra I'm not ok with this.
Praktisk arbejde: Eleverne producerer en pilot med udgangspunkt i SKAM, tilpasset til "Amtet" (Roskilde Gymnasium)
Fakta: I faktadelen arbejdes med tre dokumentarform (autoritative, observerende og deltagende dokumentarform), som præsenteres i form af citater fra
1. Den dyre støtte (DR 2004)
2. Bowling for Columbine (2002 - Michael Moore)
3. Historier fra en politistation - Detentionen (DR 2000)
4. Operation X - Narret til porno (TV2 2006)
Der arbejdes med ungdom i fakta med hjælp af citater fra
5. Prinsesserne fra blokken (DR 2016)
6. Oprør fra Ghettoen (DR2 2015)
Indhold
Kernestof:
Ungdom - Filmforløb Kapitel 1+2.pdf
Ungdom- centrale begreber.pdf
Ladybird - gruppearbejde (2).docx
Ungdom - forløb i medier; sider: 8-18, 20-35
Anders Lysne & Neel Schucany (2017)
Ungdom i medier - eksempler
Ungdom - Filmforløb Kapitel 3 Oprør.pdf
Ladybird - gruppearbejde (2) (2).docx
ANALYSE AF FIGHTER.docx
Ungdom - afleveringsmappe
Fighter
Voksen uden sikkerhedsnet - Filmmagasinet Ekko.pdf
Udfyld "ANALYSE AF FIGHTER.docx" inden modulet - den praktiske øvelse til slut i opgaven laver vi i timen.
Afleveringsmappe: Ungdomsfilm - øvelse i naturalisme og excess
Læs "Voksen uden sikkerhedsnet - Filmmagasinet Ekko.pdf"
Afsnit
Læs anmeldelsen af Skam – sæson 4
Skam - S 1 E 1
Om Skam.docx
Skam mediefagsgrupper - analyse.JPG
Skam på Amtet.docx
Analyse: Streaming-tv slår berettermodellen ihjel – men her er afløseren
Skam på Amtet - grupper
Virtuel undervisning: I arbejderselv med "Skam på Amtet"
Skam på Amtet - afleveringsmappe
I skal INDEN MODULET uploade jeres film i denne mappe:
Som jeg orienterede om sidste gang, så er dagens time virtuelt, dvs. I arbejder selvstændigt og afleverer i slutningen af timen i Lectio i et Word dokument under opgaver. I må gerne arbejde og aflevere i par.
Læs her: Levende billeder - 3udg - Dramaturgi og fortælleforhold - med nye tidskoder.pdf
Citat I_m not okay with this.mp4
Dramaturgi & fortælleteknik – I am not OK with this
Hvordan belyser citatet emnet ”ungdom”Husk jeres tjekliste om ungdom
Hvordan belyser citatet emnet ”ungdom”. Husk jeres tjekliste om ungdom
Begrebsskema til Ungdomstemaet.docx
Citat "I'm not ok with this"
Udover ovenstående opgave skal I gøre følgende:
DOX s16-26.pdf
DOX s9-11 CR.pdf
Dagens agenda:
PPT Genre.pdf - I kan bruge denne opsummering fra grundforløbet til at udvikle jeres egen film.
Besvar: DOX s 27 Opgave 1.pdf
Læs: DOX 3 klassiske dokumentarformer s. 32-44.pdf
Jeg vil lige sikre mig at alle har adgang og bogmærket denne mappe. Her kan I finde alt kernestof til mediefag C.
Dagens lektie:
Se også denne korte video om "therefore/but"
A. I grupper a tre, se citatet og giv bud på hvilke dokumentarformer der anvendes. Begrund din analyse af dokumentarformerne. Citat 5 (Operation X).mp4
Jeg er desværre syg og derfor er timen virtuel.
Grupper på fire:
Grupperne præsenter deres oplæg om Oprør fra Ghettoen.mov til mig.
Upload jeres film her
Grupperne får 15-20 min i starten til at eksportere deres film og kort overveje hvad de synes der fungerer i filmen og hvad man kunne forbedre/ændre. I mellemtiden holdes oplæg for CR af dem som mangler at holde oplæg om "Oprør fra Ghettoen"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Eksamensproduktion - preproduktion og optagelse
Indhold
Kernestof:
Hvordan belyser citatet emnet ”ungdom”. Husk jeres tjekliste om ungdom
Begrebsskema til Ungdomstemaet.docx
Citat "I'm not ok with this"
Udover ovenstående opgave skal I gøre følgende:
DOX s16-26.pdf
DOX s9-11 CR.pdf
Dagens agenda:
PPT Genre.pdf - I kan bruge denne opsummering fra grundforløbet til at udvikle jeres egen film.
Besvar: DOX s 27 Opgave 1.pdf
Læs: DOX 3 klassiske dokumentarformer s. 32-44.pdf
Jeg vil lige sikre mig at alle har adgang og bogmærket denne mappe. Her kan I finde alt kernestof til mediefag C.
Dagens lektie:
Se også denne korte video om "therefore/but"
A. I grupper a tre, se citatet og giv bud på hvilke dokumentarformer der anvendes. Begrund din analyse af dokumentarformerne. Citat 5 (Operation X).mp4
Jeg er desværre syg og derfor er timen virtuel.
Grupper på fire:
Grupperne præsenter deres oplæg om Oprør fra Ghettoen.mov til mig.
Upload jeres film her
Grupperne får 15-20 min i starten til at eksportere deres film og kort overveje hvad de synes der fungerer i filmen og hvad man kunne forbedre/ændre. I mellemtiden holdes oplæg for CR af dem som mangler at holde oplæg om "Oprør fra Ghettoen"
Medbring filmudstyr I har lånt, så I kan aflevere det.
Her er nogle dokumenter I skal orientere jer i og bruge til eksamen.
Eksamen i mediefag på C-niveau.pdf
gode_raad_til_eksamen_elev-2.pdf
Gruppeeksamen mediefag.pdf
Eksamensforberedelse - Mappe i drev
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Eksamenstræning
Indhold
Kernestof:
Grupperne præsenter deres oplæg om Oprør fra Ghettoen.mov til mig.
Upload jeres film her
Grupperne får 15-20 min i starten til at eksportere deres film og kort overveje hvad de synes der fungerer i filmen og hvad man kunne forbedre/ændre. I mellemtiden holdes oplæg for CR af dem som mangler at holde oplæg om "Oprør fra Ghettoen"
Medbring filmudstyr I har lånt, så I kan aflevere det.
Her er nogle dokumenter I skal orientere jer i og bruge til eksamen.
Eksamen i mediefag på C-niveau.pdf
gode_raad_til_eksamen_elev-2.pdf
Gruppeeksamen mediefag.pdf
Eksamensforberedelse - Mappe i drev
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985212425", "T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985212425", "H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985212425" }