Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-muC-1g2 ()
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tematisk forløb 1: Grundlæggende musikteori
Grønager: C-nøglen
Elementær musikteori: Uddrag af side 7-38
Nodersystemet, G-nøgle, Fortegn, Durskalaen, Faste fortegn, Kvintcirklen, Bluesskalaen, Treklange, firklange, becifringer
Rytmik: uddrag af side 39-63
Puls og tempo, takt, underdeling nodeværdier, taktart, bindebue og punktering, optakt, synkope, trioler, swing
Om satsteknikker (monofoni, homofoni, polyfoni)
https://www.youtube.com/watch?v=teh22szdnRQ&list=PL_FMFdEXmJjuOPuxvFIbE32H53ZUPgPdt&index=1&ab_channel=AlishaNypaver
Jakob Jensen: Arbejdspapir til analyse af rytmisk musik
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk/Analyse%20af%20rytmisk%20musik/Analyse%20af%20rytmisk%20musik.pdf
Musikipedia: Kvintcirklen (let udgave)
https://www.musikipedia.dk/kvintcirklen#02
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Særligt studeret emne: Soul
Wilson Picket: Mustang Sally
Aretha Frankling: Think
The Supremes: Baby Love
The Temptations: My Girl
Jakob Jensen og Thomas Hammer: Soul
Soulens rødder, s 7-10
Den sorte musik og pladmarkedet, s 16-17
Soul og 1960'erne, s 18-22
Sydstatssoul, s. 23-25
Wilson Picket og Aretha Franklin, s. 50-58
Motown, s.82-83, 88-98, 101-105
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Musikudøvelse
Sange:
Kim Larsen Joanna
Go Down Moses
Tito Akandita
Efteråret kommer
Winter Wonderland
We are the World
Sammenspil:
Kim Larsen: Joanna
Cranberries: Linger
TV2: De første kærester på månen
Ulige numre: Planter
Egne bluesnumre
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985212451",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985212451",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985212451"
}