Holdet 2024-muC-1g2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e)
Hold 2024-muC-1g2 ()
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tematisk forløb 1: Grundlæggende musikteori
Titel 2 Tematisk forløb 2: Folkemusik
Titel 3 Tematisk forløb 3: Kunstmusik
Titel 4 Tematisk forløb 4: Populærmusik
Titel 5 Særligt studeret emne: Soul
Titel 6 Musikudøvelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tematisk forløb 1: Grundlæggende musikteori

Grønager: C-nøglen

Elementær musikteori: Uddrag af side 7-38
Nodersystemet, G-nøgle, Fortegn, Durskalaen, Faste fortegn, Kvintcirklen, Bluesskalaen, Treklange, firklange, becifringer

Rytmik: uddrag af side 39-63
Puls og tempo, takt, underdeling nodeværdier, taktart, bindebue og punktering, optakt,  synkope, trioler, swing

Om satsteknikker (monofoni, homofoni, polyfoni)
https://www.youtube.com/watch?v=teh22szdnRQ&list=PL_FMFdEXmJjuOPuxvFIbE32H53ZUPgPdt&index=1&ab_channel=AlishaNypaver

Jakob Jensen: Arbejdspapir til analyse af rytmisk musik
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk/Analyse%20af%20rytmisk%20musik/Analyse%20af%20rytmisk%20musik.pdf

Musikipedia: Kvintcirklen (let udgave)
https://www.musikipedia.dk/kvintcirklen#02

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tematisk forløb 2: Folkemusik

BB King: Cryin' Won't Help You
Go Down Moses (fællessang)
Louis Armstrong: Go Down Moses (Video Nina Paley)


Susanne Christensen og Mette Rigstrup: Folkemusik, kunstmusik, populærmusik:
Folkemusik: s. 13-17
Spirituals og tidlig blues som udtryk for afroamerikansk identitet: s. 23-27
Analyse af Go Down Moses (uddrag fra encyclopedia.com) https://www.encyclopedia.com/arts/educational-magazines/go-down-moses
Om Blueskendetegn: https://www.musikipedia.dk/blues/fokus
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tematisk forløb 3: Kunstmusik

Vivaldi: "Efteråret" (følg med i node, partitur, rondoform)

Carl Nielsen: Symfoni nr. 4 (koncert med DKDM's symfoniorkester)

Christensen og Rigstrup: Kunstmusik, s.  38-46

Musikipedia: Barokken - Musikalske kendetegn (Form, instrumentation, melodik, Rytmik og dynamik, Harmonik)

https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Vivaldi_efteraaret_fra_aarstiderne.html

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tematisk forløb 4: Populærmusik

Maroon 5: This Love
Cranberries: Linger

Christensen og Rigstrup:
Populærmusik, s  69 - 72
Hitskabelonen  pptx.

Jakob Jensen: Arbejdspapir til analyse af rytmisk musik
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk/Analyse%20af%20rytmisk%20musik/Analyse%20af%20rytmisk%20musik.pdf



Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Særligt studeret emne: Soul

Wilson Picket: Mustang Sally
Aretha Frankling: Think
The Supremes: Baby Love
The Temptations: My Girl

Jakob Jensen og Thomas Hammer: Soul
Soulens rødder, s 7-10
Den sorte musik og pladmarkedet, s 16-17
Soul og 1960'erne, s 18-22
Sydstatssoul, s. 23-25
Wilson Picket og Aretha Franklin, s. 50-58
Motown, s.82-83, 88-98, 101-105
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Musikudøvelse

Sange:

Kim Larsen Joanna
Go Down Moses
Tito Akandita
Efteråret kommer
Winter Wonderland
We are the World

Sammenspil:
Kim Larsen: Joanna
Cranberries: Linger
TV2: De første kærester på månen
Ulige numre: Planter
Egne bluesnumre
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer