Holdet 2024-nfC-1j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e)
Hold 2024-nfC-1j (1j-nf/bih, 1j-nf/geh, 1j-nf/keh)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Forløb - Vand og liv - Geografi
Titel 2 Introduktion til kemi
Titel 3 Forløb 1 bio - Vand og liv
Titel 4 Vand og liv - fællesfaglig forløb
Titel 5 Forløb 2 bio - Energiproduktion og klimapåvirkning
Titel 6 Energi og miljø - fællesfagligt forløb
Titel 7 2. Forløb - Energi og miljø - Geografi
Titel 8 Forløb 3 bio - Det gode liv
Titel 9 3. Forløb - Det gode liv - Geografi
Titel 10 Det gode liv - fællesfagligt forløb
Titel 11 4. Forløb - Hvorfor er jordens dynamisk - Geografi
Titel 12 Forløb 4 bio - Biodiversitet
Titel 13 Afsluttende enkeltfagligt kemiforløb
Titel 14 Forløb 2 - Energi og bæredygtighed
Titel 15 Forløb 3 - Det gode liv
Titel 16 Forløb 4 - Biodiversitet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Forløb - Vand og liv - Geografi

Emner:
- Vandets kredsløb (nedbør, fordampning, afstrømning og infiltration)
- Vandbalanceligningen
- Permeabilitet og porøsitet
- Grundvand
- Forurening af grundvand

Problemstillinger/øvelser:
- Permeabilitet i lerjord og sandjord (forsøg)
- Måling af vandføring (forsøg)

Pensum:
- 1. forløb - Vand - Geografi (kompendium) s. 269-281
- Supplerende teori fra forsøgsvejledningerne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 1 bio - Vand og liv

Læste sider:
Side 9-10 i biologi i udvikling
15 sider i Kompendie 1 (primært fra biologi til tiden)
5 minutters uddrag fra DR1 dokumentar 'Vilde vidunderlige Danmark - Skoven' (03.27-08.53)

I forløbet 'Vand og liv' har der været fokus på landbrugets indflydelse på vores søer, åer og kystnære områder. Der er blevet snakket om fødenet, iltsvind og hvordan springlag kan opstå om sommeren og forstærke effekterne af næringsstoftilførsel.

Andre centrale begreber fra undervisningen har været:
- Fotosyntese
- Respiration
- Intra- og interspecifik konkurrence
- Abiotiske og biotiske faktorer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kemiøvelse 1 - Stofkarakterisering 27-08-2024
Fotosyntese og respiration 11-09-2024
Kemiøvelse 2 - Fældningsreaktioner 17-09-2024
Kemiøvelse 3 - Undersøgelse af gødning 24-09-2024
Kemiøvelse 4 - Vandprøver fra Bondegården 24-09-2024
Springlag og iltsvind 25-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Vand og liv - fællesfaglig forløb

I kemi arbejder vi med ioner og salte (ionforbindelser) herunder:
Navngivning
Formelenhed og afstemning af denne
Let- og tungtopløselige salte
Fældningsreaktioner og herunder stofformlereaktionsskema og ionreaktinsskema
Ioner og gødning
Påvisning af ioner

Flerfagligt forløb om landbrug med projektopgave (PoP1): Kemifokus på gødning og måling af nitrat med stiks samt kvalitativ påvisning ved fældning og farvereaktioner.

Øvelser:
1) Fældningsreaktioner
2) Vandprøver fra Bondegården
3) Ioner i gødning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 2 bio - Energiproduktion og klimapåvirkning

Læste sider:
21 sider i kompendie 2
Powerpoint om 'Oprensning af DNA'
Biologi til tiden side 149-153

I dette forløb har der været fokus på brugen af fossile brændsler i forhold til diverse biobrændsler (med bioethanol i fokus). Vi har kigget på hvordan processerne fotosyntese, gæring og forbrænding til sammen kan give en mere bæredygtigt og CO2-neutral energiproduktion.

Vigtige fagbegreber fra forløbet:
- Gæring
- Mikroorganismer
- Mikrobielle vækstkurve
- Fotosyntese
- Fornybar energi
- Fossile brændsler
- Enzymer
- Mutationer
- Proteinsyntese
- Gener
- DNA
- Genetik
- Krydsningsskema
- Dominant
- Recessiv
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Øvelse - Bestemmelse af vandføringen 08-10-2024
Mikroskopering 31-10-2024
Kemiøvelse 5 - Knaldgas 04-11-2024
Virtuel opgave: Bioetanol, gæring og respiration 08-11-2024
Alkoholgæring 19-11-2024
Kemiøvelse 6 - Indikatorer og plantefarver 05-12-2024
Hvorfor migrerer olien? 06-12-2024
drivhuseffekten 20-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Energi og miljø - fællesfagligt forløb

Molekyler, navngivning og polaritet.
Afstemning af reaktionsskemaer.
Mængdeberegninger herunder ækvivalente mængder og molberegninger.
Introduktion til simple redoxreaktioner i forbindelse med forbrænding.
Introduktion til syrer og baser i forbindelse med røggasser. Herunder stofmængdekoncentration, pH-begrebet og sammenhængen mellem oxonium og hydroxid i vandige opløsninger. Syre-baseindikatorer.
Lidt om organisk kemi (alkaner og alkener) i forbindelse med forbrænding af plast.

Flerfagligt forløb om forbrænding af affald. Besøg på Argo (forbrændingsanlæg i Roskilde). Fokus på svovl og carbondioxid i røggassen herunder svovl-scrubber og mængdeberegning.

Øvelser:
1) Knaldgas
2) Indikatorer og plantefarver
3) Afbrænding af PVC og PE
4) Ophedning af natriumhydrogencarbonat (natron)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 59 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 2. Forløb - Energi og miljø - Geografi

Emner:
- Energi
- Reserver og ressourcer
- Fossile brændstoffer (olie, gas og kul)
- Strålingsbalancen
- Nedbørsdannelse og nedbørstyper
- Klima og plantebælter
- Klimaforandringer

Problemstillinger/øvelser:
- Hvorfor migrerer olien? (forsøg)
- Hvordan virker drivhuseffekteng (forsøg)
- Hvilken klimazone? (empiri-opgave)
(- Besøg på energitårnet i Roskilde)

Pensum:
- 2. forløb - Energi og miljø - Geografi (kompendium) s. 87-94, 104-115, 169-188
- Supplerende teori fra forsøgsvejledningerne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb 3 bio - Det gode liv

Læste sider:
NF-Grundbogen side 93, 108-116 & 121-126

I dette 3. og sidste fællesfaglige forløb har der været fokus på 'det gode liv' i konteksten: KRAM-faktorer. Vores primære fokus har været på kosten og i mindre grad rygning/alkohol (nervesystemet). Vi har ikke kigget på motion. Under kosten har vi lagt vægt på madens bestanddele (kulhydrat, fedt, protein), hvad de består af og hvordan de nedbrydes/optages i fordøjelsen. Vi har også i noget omfang, snakket om hvordan man spiser en sund kost for at undgå livsstilssygdomme (og der er lavet en kostanalyse).

Vigtige begreber der er arbejdet med:
- Monosakkarid
- Disakkarid
- Polysakkarid
- Aminosyre
- Protein
- Enzymatisk nedbrydning
- Mekanisk nedbrydning
- Spytamylase
- Bugspytamylase
- Pepsin
- Lipase
- Maltase
- pH-optimum
- Temperatur-optimum

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kemiøvelse 8 - Ophedning af natron 29-01-2025
Oprensning af DNA 29-01-2025
Kemiøvelse 9 - Opløsningsmidler 14-02-2025
Den Demografiske Transition 16-02-2025
Kemiøvelse 10 - Fremstilling af ethanol ved gæring 12-03-2025
Spytamylase 14-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 3. Forløb - Det gode liv - Geografi

Emner:
- Byernes tiltrækningskraft
- Hvorfor flytter folk mod de store byer i Østdanmark
- Byernes udvikling
- Befolkningsudvikling
- Fertilitet
- Levetid
- Den demografiske transitionsmodel
- KRAM-faktorerne

Problemstillinger/øvelser:
- Opgave - Byernes og landdistrikternes udvikling i Danmark (kortanalyse)
- Roskildes udvikling (kortanalyse)
- Empiribaseret arbejde_ Demografisk transition
- Empiribaseret Opgave - Forskelle i middellevetid (Danmarks statistik)

Pensum:
- 3. forløb - Det gode liv - Geografi (kompendium) s. 93-109
- Supplerende teori om "Den demografiske transitionsmodel)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Det gode liv - fællesfagligt forløb

Elektronparbinding, elektronegativitet, polære og upolære bindinger, simple vurdering af molekylers polaritet herunder opløselighed. Organisk kemi i form af kulhydrater, alkoholer og triglycerider i forbindelse med det fællesfaglige forløb "det gode liv". I kemidelen fokus på kulhydrater og alkoholer i forbindelse med gæring til ethanol. Fokus på triglycerider i forbindelse fedtindhold i fødevarer.
Desuden navngivning af alkaner og alkoholer.

Kemiøvelser:
1) Opløsningsmidler
2) Fremstilling af ethanol ved gæring
3) Destillation
4) Fedt i chips og burger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 4. Forløb - Hvorfor er jordens dynamisk - Geografi

Emner:
- Måling af jordskælv (Seismograf, richterskalaen)
- Jordskælvssikring
- Jordskælvsbølger (P-, S- og L-bølgernes egenskaber)
- Jordens opbygning
- Alfred Wegeners teori om kontinentaldrift
- Teorien om pladetektonik
- Pladerander (konstruktive, destruktive og bevarende)
- Drivkræfterne bag pladernes bevægelser
- Hot spot vulkaner

Forsøg/Problemstillinger
- Hvor hurtigt bevæger pladerne sig (google earth)
- Massefylden af basalt og granit (forsøg)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb 4 bio - Biodiversitet

Læste sider:
Biodiversitet i danske skove (biodiversitetigymnasiet.dk)
Kort video hvor Sebastian Klein introducerer til brugen af 'arter.dk'-appen.

I dette særfaglige forløb har vi kigget på biodiversiteten med særligt fokus på de danske skove. Der er blevet snakket om hvordan arealers størrelse, samt heterogenitet har en betydning for graden af biodiversitet. Vi har kigget på hvilke naturlige forstyrrelser der kan introduceres til gavn eller skade for naturen. Sidst men ikke mindst har vi arbejdet en smule med Rewilding, med udgangspunkt i Molslaboratoriet.

Begreber der er arbejdet med i undervisningen:
- Urørt skov
- Produktionsskov
- Homogenitet
- Heterogenitet
- Arts-arealsammenhængen
- Habitat-heterogenitetssammenhængen
- Hypotesen of mellemstore forstyrrelser
- Naturlige forstyrrelser
- Dødt ved
- Lort
- Ådsler
- Oversvømmelser
- Skovbrand
- Dræning
- Store græssende dyr
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
NF-opgaven 11-04-2025
Kemiøvelse 11 - Destillation af ethanol 22-04-2025
Kemiøvelse 13 - Oxidation af magnesium 01-05-2025
Hvor hurtigt bevæger de tektoniske plader sig? 05-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb 2 - Energi og bæredygtighed

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb 3 - Det gode liv

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Forløb 4 - Biodiversitet

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer