Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Astronomi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-as-3g3 (3g3-as)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Årets gang og stjernehimlen
Orientering på stjernehimlen med Stellarium og med Stjernekort. Fokus: hvordan ser nattehimlen ud, hvad kan vi se i løbet af året, hvordan kan man orientere sig på himlen.
Himlens koordinater: Deklination og rektascension bl.a. til at bestemme planeters placering på stjernekortet. Op- og nedgangstider for bl.a. stjernebilleder.
Karakteristiske stjernebilleder set fra Danmark på sommerhimlen og vinterhimlen.
Månens faser.
Solformørkelse og måneformørkelse.
Årstider (døgnlængde, jævndøgn, solhverv, polarcirkler).
Solstorme og rumvejr og Solens som en stjerne: solens overflade med solpletter og soludbrud. Øvelse: Måle hastighed af en CME (coronal mass ejection).
Andet der kan observeres fra Jorden: stjerneskud og meteorregn (kort), nordlys (hvordan opstår det og med forskellige farver), kometer.
Øvelse: kraterforsøg. Undersøge energiforhold og kraterdiameter ved nedslag på jorden. Perspektivering til et rigtigt, tidligere nedslag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
2
|
Stjerners lys, liv og død
Solen: Observationer af overfladen fra forskellige filtre, solpletter og solstorme. Måle hastighed af CME.
Observationer af stjerner. Stjerners spektre.
Strålingslove: Wiens forskydningslov, Sammenhæng ml. flux og overfladetemperatur. Sammenhæng mellem lysstyrke (L), radius (R) og overfladetemperatur (T).
Størrelsesklasser, Farveindeks, HR-diagrammet. Levetid på hovedserien. En stjerne som Solens "bevægelse" i HR diagrammet fra fødsel til død.
Anvendelse af HR-diagrammet: hvordan unge og gamle stjernehobe ser ud i diagrammet. At bestemme afstand til en stjernehob vha. hovedserietilpasgning og alderen på stjernehoben ved at se på "turn off"-punktet. Udført selv i mini-Plejadeprojekt med udleverede genererede fotometriske data: bestemme afstand og alder til Plejaderne.
Stjerners indre. Fusion med fokus på hovedserien og proton-proton processen. Stjerners skal-struktur.
Udviklinger før, under og efter hovedserien og frem mod de døde stjerner (neutronstjerner, sorte huller og hvide dværge)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Exoplaneter, solsystemet og liv
Exoplaneter. Metoder til opdagelse med fokus på
-formørkelsesmetode vha. observation af ændringer fluxen (fotometri)
-måling af stjernens radialhastighed vha. observation af stjerners spektre (spektroskopi) med brug af dopplereffekten.
Eksperiment: formørkelsesmetoden vha. papskiver og målt, reflekteret lys. Undersøgte sammenhængen mellem størrelsen af planetskiven ift. stjerneskiven og dykket i det reflekterede lys.
Keplers 3 love for planetbaner.
Eksempler på opdagede exoplaneter. Kategoriseringer af exoplaneter.
Opbygning af planeter, herunder planeterne i solsystemet. Fokus: forskel på klippe- og gasplaneter.
Dannelse af vores Solsystem og af andre planetsystemer.
Klimaet på Venus, Mars og Jorden: betydning af termostateffekten fra pladetektonik
Jagten på liv. Elevoplæg om:
- Undersøgelser af og forhold på Mars.
- Månen Europa, mulighed for liv og planlagt(e) missioner.
- Begrebet "beboelig zone", hvad er definitionen på denne og hvad påvirker dens placering.
- Hvad leder vi efter, når vi leder efter liv - og hvordan kan vi undersøge planetatmosfære på exoplaneter.
Kort læreroplæg: supplement ift. livets udvikling her på Jorden, "udslippet" af ilt til atmosfæren, eksempler fra James Webb teleskopet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Galakser, storskala og afstande
Galakseformer og klassifikation af galakser.
-Spiralgalakser med og uden bjælke samt forskellig form på spiralarmene.
-Elliptiske galakser.
-Andre typer: S0 og irregulære
Ligheder og forskelle i fordeling af stjerner, gas og støv, gamle rødlige samt og yngre blålige stjerner.
Dannelse af galakser "nedefra og op". Sammenstød af galakser.
Mælkevejen som galakse. Centrale dele og supermassivt sort hul, skiven og spiralarme, halo af gamle kuglehobe. At observere vores galakse i hhv. synligt lys, IR lys samt røntgenlys.
Mørkt stof og rotationskurver. Sammenhængen mellem stjernernes rotationshastighed of galaksens masse inden for en radius R. Forventede rotationskurver (sammenligne med Keplers 3. lov) og tolkningen af de observerede rotationskurver.
Typiske afstande og afstandsmålinger: fra planetsystemer til storskalastruktur med galaksehobe. Typiske afstande i solsystemet, Mælkevejens udstrækning, Den lokale gruppe. Afstandsbestemmelse vha. radarmålinger i Solsystemet, Supernova type Ia samt brug af afstandsmodulet/hovedserietilpasning. Store afstande: Cephiede-variable stjerne, Hubbles lov og rødforskydning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kosmologi og grundstofsyntese
Universets udvidelse. Hubbles lov og kosmologisk rødforskydning. Ballonmodel. Tolkning af Hubblekonstanten og universets alder bestemt som Hubbletiden (T=1/H_0).
Den klassiske Big Bang model og tidslinje for universet med nedslag på:
-Big Bang kernesyntese. Beskrevet ud fra et eksempel på en figur og tilstedeværelsen af protoner og (lidt færre) neutroner i det tidlige univers. Fordelingen af H og He i universet som en af Big Bang modellens understøttende observationer.
-Den kosmiske baggrundsstråling. Hvorfra strålingen stammer. Temperaturen dengang og nu og kosmologisk rødforskydning af strålingen. Observationen af strålingen som en anden af Big Bang modellens understøttende observationer.
-Tidspunkt for dannelse af de første stjerner. De første galakser.
-Alder på Solsystemet og Mælkevejen.
Grundstofsyntese: sammenligning og forskel på Fusion i det tidlige univers og i en supernovaeksplosion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65133475477",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65133475477",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65133475477"
}