Titel
4
|
Eksistens
Samtidskunst og eksamensprojekt.
Fokus på Installation, Performance og relationel æstetik. Udkig til Maleriet via Michael Kvium.
-Kunst de sidste 10 år
-Ikke vestlig kunst
Udvalgte værker:
Felix-Gonzales Torres: "Uden titel (portræt af Ross i LA)", 1991
Pippilotti Rist: "Daggrystimer før daggry i naboens hus" (2005, ARos, 8 min.), vi ser ca 3 min
Ismar Cirkinagic, "Cleaning Times", 2006 (SMK)
Lilibeth Cuenca Rasmussen, "Ego Show", 2006 (SMK)
Værker fra ekskursionen til CC 13/3 dækker også perioden, bl.a.
Marta Minujín, "Wall Hanging", 2020
Marta Minujín, "Uden titel", 2010
Marta Minujín, "Nido de Hornero (Funarius Nest"), 1976
Marta Minujín, "Soft Gallery", 1976
Marta Minujín, "Implossion!" (2021/24)
Emma Talbot: Egne elev fotos fra udstillingen, man som elev udforskede på egen hånd:
https://copenhagencontemporary.org/en/emma-talbot/
Bl.a. to til udstillingen nye (2024/25) silkemalerier 1120x500 cm ophænt på buede støtter
a) "Everything is energy"
b) "Are You a Living Thing That Is Dying or A Dying Thing That Is Living?"
Materiale:
"Det skinbarlige øje", 2013 58 min. Film om og med Michael Kvium samt opgaveark (set nov.' 24)
Opgaveark til "Ego song" (i værket "Ego Show")
Lærerpowerpoint
Billedkunstbogen:
Kap 5, 5a, 5b, 2.b (Kvium). 7 s
Tidslinje i Billedkunstbogen: Den nye verdensorden og teknologi (historie) og Relationel kunst , social skulptur og interventionskunst (fra ca 1990) (kunsthistorie) 3½ s.
Def. samtidskunst: 1½ s. (fra Silkeborg Bad. Her også supplerende læsning: 1s)
https://copenhagencontemporary.org/marta-minujin/ (1 s.)
Analysemodel til Installation (1 ns.)
Eksamensprojekt:
Intro af eksamensprojekt og uddybende heraf; i alt 5 moduler til det individuelle eksamensprojekt. Krav: skal falde inden for emnet Samtidskunst i form af enten den valgte problemstilling og/eller det valgte medium (udtryksform).
Udstilling digitalt med præsentationer. Egen analyse og selvevaluering i portfolio.
Læsestof: 2 sider
Problemformuleringer til eksamensprojektet:
Opgaveformuleringer, som I kan vælge eller lade jer inspirere af
1. Hvordan kan historien bruges til at belyse samtiden (vores samtid)?
• Lav et værk, hvor du bruger en periode eller et kunstværk til at belyse et emne, der er aktuelt i vores samtid. Vælg selv udtryksform og materialer
Emner,der kunne arbejdes med her kunne fx være:
-Identitet
-Krop (kropsidentitet)
-Selviscenesættelse/selvfremstilling (fx en problematisering af samtidens fokus på selvfremstilling)
2. Installation:
• Lav en mini-installation (fx i en skotøjsæske el. flyttekasse), der sætter et aktuelt problem til debat
• Værket kan være relationelt (et værk, hvor beskueren er medskaber (aktivt deltagende), og hvor der er fokus på at skabe relationer mellem mennesker
• Problemet kan fx handle om menneskets situation/vilkår i dag. Vis da i installationen, hvilken rolle mennesket spiller i tiden eller i samfundet - i Danmark eller på globalt plan (eller byt ud med andet emne, fx klima).
3. Værk med beskuerinddragelse:
• Lav et værk, der undersøger et aktuelt emne og på den ene eller anden måde inddrager beskueren.
Formuler selv et undersøgende spørgsmål. Her er et eksempel på en tilpasset opgaveformulering:
”Hvordan kan jeg lave et værk med hverdagsobjekter, der inddrager beskueren og får denne til at forholde sig etisk til spørgsmålet: Skal det være tilladt at designe det perfekte menneske?” (Materialer: Æske, vitaminglas, slik, brochure).
4. Relationel kunst: Hvordan kan kunsten bruges til at skabe relationer mellem mennesker?
• Lav et værk, hvor du iscenesætter en social handling (skabe relationer mellem mennesker), og hvor beskueren er en aktiv medskaber af værket.
5. Hvordan kan man skabe opmærksomhed om et budskab?
• Lav et værk, der er en kommentar til et aktuelt emne (værket skal forholde sig kritisk/ironisk/humoristisk til emnet/budskabet). Der skal være en klar intention med værket.
Sider læst i forløbet: 32 sider
|