Holdet 2024-bk-3g1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e)
Hold 2024-bk-3g1 (3g1-bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Iscenesættelse og virkelighed - i lys og farver
Titel 2 Rumlig kunst
Titel 3 Kunst og farver i slutningen af 1800-tallet
Titel 4 Eksistens

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Iscenesættelse og virkelighed - i lys og farver

Iscenesættelse og virkelighed - i lys og farver.

Det første forløb er koncentreret om et udsnit af billedets virkemidler (lys og skygge samt farver) og indeholder desuden en introduktion af faget, til metode, til skitsen og proces, til selvevalueringen, samt et individuelt projekt ("Miniprojekt").
Dertil kunst fra de seneste 10 år.

Læringsmål:
Eleverne skal opnå en teoretisk viden om og gøre praktisk erfaring med:

a) Introduktion til billedkunst (overblik over året, portfolio fysisk og på drev o.lign) og kort øvelse med lys og skygge udendørs.

b) Billedets virkemidler i udvalg (teori og praktiske øvelser samt opgaver):

Lys og skygge:
Naturligt lys, kunstigt lys, symbolsk lys, egenskygge og slagskygge, clair-obscur. Øvelser med iagttagelser, sanser, praktisk, sort/hvid og blyanten. Opgave: Naturalistisk lys og skygge på æble med fokus på form i blyant.
Opgave: lys og skygge i farver med udgangspunkt i Erik A. Frandsen: “Kridtstreger fra vandkanten - Haiti” (2018)
Farvelære:
Farvetyper: Spektral/rene (Ittens farvecirkel: primær-sekundær og tertiær), brækkede og akromatisk. Farvekontraster: Egenkontrast, Kold/varm-kontrast, lys/mørk-kontrast, komplementærkontrast, kvalitetskontrast.
Opgave: Farvecirkel i akryl
Opgave: Stilleben, selvvalgt opstilling. Foto medbringes i print. akryl eller akvarel.


c) Miniprojekt (5 moduler). Titel: "Den iscenesatte virkelighed". Inddrag farvelære (to selvvalgte kontraster heraf). Udtryksform/Medie: Selvvalgt. Læsning ifm dette: ”Virkeligheden har aldrig været så iscenesat som nu”, artikel fra 2018 (2 ns. Lettere afkortet udgave. hentet på: iscene.dk).

Fremlæggelse i mindre grupper ud fra egen præsentation

Øvrigt:

Evaluering af grundforløbet
Klip fra Kunstnerkolonien, sæson 3, alle med Lilibeth Cuenca Rasmussen (2022):
https://www.dr.dk/drtv/se/kunstnerkolonien_-kunstnerne-moeder-fynboerne_288678 (afsniti 3, 3.42-4.50)

https://www.dr.dk/drtv/se/kunstnerkolonien_-tvivlen-melder-sig_288672 (afsn 4, 3.20-4.04 og 9.22-10.09)

https://www.dr.dk/drtv/se/kunstnerkolonien_-jagten-paa-skyggerne_288679 (afsnit 6, , 10.22 – 11.52 + 15.15 – 16.31, 20.32 – 22.48 )
Ittens farvelære, 10 min: https://www.youtube.com/watch?v=CpGXjuMmo60
"Det skinbarlige øje", film om og med Michael Kvium

Vi læser:
-K. Busk: "Billedkunstbogen" (forlaget Columbus):
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/
kap 1, Form (Metode): Lys (kap. 1c), Farver (kap 1.d), Rum afs.: “Formgivende lys og skygge” (kap. 1.d), kap 2, Indhold: Metode intro
-Artikel til Iscenesat virkelighed: se ovenfor.
-Om Michael Kvium som kunstener og kunstnerisk praksis: https://horsenskunstmuseum.dk/michael-kvium-2/
-lærerproduceret skriv om formal- og betydningsanalyse med afsæt i "Frøkenerne i Avgnon". Herudfra afprøves også Socialanalyse: Biografisk, marxistisk og feministisk læsning.

Film: "Det skinbarlige øje" om Michael Kvium, 2013 (55 min)

I alt ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Rumlig kunst

Rumlig kunst

Primært skulptur, reference til arkitektur (på ekskursionen til CC i foråret: Facaden, industrigrunden, nyt møder gammelt)


Overblik over udvikling, materialer og tilblivelsesformer (teknikker)
Intro: refleksion og taktile overvejelser
Ældre kunsthistorie: den antikke skulptur/Arkaisk skulptur, Spydbæreren og Venus fra Milo samt Renæssancen/Michelangelo
Samtidskunst, særligt udvalgt her: Hein Heinsen, Skuptur 87, 1987 og Aske Kreilgaard, Agape, 2022
Formalanalyse (1.s)
Opgaver:
"Det klassiske i det moderne" (collage eller tegning og/eller digital kunst) med afsæt i Venus fra Milo eller Michelangelo: David)
Skulptur i ostevoks med kroppen som afsæt (2 moduler)

Skulpturvandring i nærmiljøet. Analyse af udvalgt skulptur med fokus på skulpturelle virkemidler og komposition. Skulpturer:
-Guapa, 1942 af Gottfred Eickhoff ,
-Hroar og Helge, 1939 af Johan Georg Castonier Galster,
-Lise Nørgaard, 2010, af Mette Agerbæk,
-Vækst (bevægelse), 1993 af Barbara Shanklin.
-Den berørte, 2003 af Laila Westergaard.

Lauersen og Andersen (s. 179, 180-183)
K. Busk:  Skulptur kap 4 og Kroppen i Kunsten kap 4.1 (forkortet)
3 små film om hhv. Duane Hanson, Ron Mueck og Christian Lemmerz
Art Matter (artikel: https://artmatter.dk/journal/kunstner-donerer-kontroversiel-skulptur-til-koen-museum/)
https://www.youtube.com/watch?v=Y5zqeHbGbEs (Henrik Holm om Renæssancen og Michelangelo, SMK, 4 min)
https://www.youtube.com/watch?v=TD8feYf29Ms ("Skulpturens formelle grundbegreber, formelle virkemidler, 7 min).
Lærerproduceret skriv om skulpturens karakteristika i Klassisk tid samt om Venus fra Milo.

Supplerende:
https://www.bjoernnoergaard.dk/da/works/skulptur/venus-spejler-spejler-venus
Busk: Billedkunstbogen. Tidslinje. Antikken

Antal sider læst: 26 sider

Arbejdsformer:
Individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde: Skulpturanalyse med fremlæggelse, virtuelt arbejde med analyse

Undervisningsevaluering
1 modul til opdatering af portfolio
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kunst og farver i slutningen af 1800-tallet

Kunst og farver i slutningen af 1800-tallet

Mål:
Kunne beskrive en udvalgt periode: Impressionismen.
Dette understøttes af praktiske, undersøgende opgaver: Akvarel (opstilling i spektralfarver) og
maleri i akryl (udgangspunkt i selvvalgt impressionistiske maleri, 2 moduler).
Selvevalueringer af praktiske værker.

Udgangspunkt tages i Michael Kviums univers som bro fra det første forløb med virkemidlerne lys/skygge og farver med fokus på farver, symboler og metode (analysemetoder). I forlængelse heraf et blik på virkemidlerne 2Rum" og "Komposition" med kort teori og
opgave om komposition: kompositionscollage med fokus på geometriske former og linjer.

Dernæst fokuseres teorien på
-Jonas Wolter: Kunst i teori og praksis, s. 250–251 (½ ns.)
-perioden Impressionime (kunsthistorie) i "Tidslinjen" i K. Busk: Billedkunstbogen (2s)
-Formalanalyse af Monet: "Gare Saint-Lazare", 1877 og Renoir, "Moulin de la Galette", 1876.
-Formalanalyse, skema og intro til analyse (3 s.) i J. Wolther: -Temaer i kunsten", s. 233-236 (3 s.)
-De formelle virkemidler Rum og Komposition læses her (lys og skygge samt farvelære læst i forrige forløb) ud fra K. Busk, "Billedkunstbogen", kap 1b Rum og kap. 1a Komposition
-Lærerbaseret billedserie m. bl.a. udvalgte hovedværker, inspirationskilder og et kort blik på Danmark (Skagensmalerne)

Øvrigt materiale:
Film: "Impressionism", afsn. 1: "Firebanden" (60 min, Engelsk kunstserie fra 2011).

1 modul opdatering af portfolio

I alt læses 23 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksistens

Samtidskunst og eksamensprojekt.
Fokus på Installation, Performance og relationel æstetik. Udkig til Maleriet via Michael Kvium.
-Kunst de sidste 10 år
-Ikke vestlig kunst

Udvalgte værker:
Felix-Gonzales Torres: "Uden titel (portræt af Ross i LA)", 1991
Pippilotti Rist: "Daggrystimer før daggry i naboens hus" (2005, ARos, 8 min.), vi ser ca 3 min
Ismar Cirkinagic, "Cleaning Times", 2006 (SMK)
Lilibeth Cuenca Rasmussen, "Ego Show", 2006 (SMK)


Værker fra ekskursionen til CC 13/3 dækker også perioden, bl.a.
Marta Minujín, "Wall Hanging", 2020
Marta Minujín, "Uden titel", 2010
Marta Minujín, "Nido de Hornero (Funarius Nest"), 1976
Marta Minujín, "Soft Gallery", 1976
Marta Minujín, "Implossion!" (2021/24)

Emma Talbot: Egne elev fotos fra udstillingen, man som elev udforskede på egen hånd:
https://copenhagencontemporary.org/en/emma-talbot/
Bl.a. to til udstillingen nye (2024/25) silkemalerier 1120x500 cm ophænt på buede støtter
a) "Everything is energy"
b) "Are You a Living Thing That Is Dying or A Dying Thing That Is Living?"

Materiale:
"Det skinbarlige øje", 2013 58 min. Film om og med Michael Kvium samt opgaveark (set nov.' 24)
Opgaveark til  "Ego song" (i værket "Ego Show")
Lærerpowerpoint

Billedkunstbogen:
Kap 5, 5a, 5b, 2.b (Kvium). 7 s
Tidslinje i Billedkunstbogen: Den nye verdensorden og teknologi (historie) og Relationel kunst , social skulptur og interventionskunst (fra ca 1990) (kunsthistorie) 3½ s.


Def. samtidskunst: 1½ s. (fra Silkeborg Bad. Her også supplerende læsning: 1s)
https://copenhagencontemporary.org/marta-minujin/ (1 s.)
Analysemodel til Installation (1 ns.)

Eksamensprojekt:
Intro af eksamensprojekt og uddybende heraf; i alt 5 moduler til det individuelle eksamensprojekt. Krav: skal falde inden for emnet Samtidskunst i form af enten den valgte problemstilling og/eller det valgte medium (udtryksform).
Udstilling digitalt med præsentationer. Egen analyse og selvevaluering i portfolio.
Læsestof: 2 sider

Problemformuleringer til eksamensprojektet:
Opgaveformuleringer, som I kan vælge eller lade jer inspirere af

1. Hvordan kan historien bruges til at belyse samtiden (vores samtid)?

• Lav et værk, hvor du bruger en periode eller et kunstværk til at belyse et emne, der er aktuelt i vores samtid. Vælg selv udtryksform og materialer

Emner,der kunne arbejdes med her kunne fx være:
-Identitet
-Krop (kropsidentitet)
-Selviscenesættelse/selvfremstilling (fx en problematisering af samtidens fokus på selvfremstilling)

2. Installation:

• Lav en mini-installation (fx i en skotøjsæske el. flyttekasse), der sætter et aktuelt problem til debat

• Værket kan være relationelt (et værk, hvor beskueren er medskaber (aktivt deltagende), og hvor der er fokus på at skabe relationer mellem mennesker

• Problemet kan fx handle om menneskets situation/vilkår i dag. Vis da i installationen, hvilken rolle mennesket spiller i tiden eller i samfundet - i Danmark eller på globalt plan (eller byt ud med andet emne, fx klima).

3. Værk med beskuerinddragelse:

• Lav et værk, der undersøger et aktuelt emne og på den ene eller anden måde inddrager beskueren.
Formuler selv et undersøgende spørgsmål. Her er et eksempel på en tilpasset opgaveformulering:
”Hvordan kan jeg lave et værk med hverdagsobjekter, der inddrager beskueren og får denne til at forholde sig etisk til spørgsmålet: Skal det være tilladt at designe det perfekte menneske?” (Materialer: Æske, vitaminglas, slik, brochure).

4. Relationel kunst: Hvordan kan kunsten bruges til at skabe relationer mellem mennesker?

• Lav et værk, hvor du iscenesætter en social handling (skabe relationer mellem mennesker), og hvor beskueren er en aktiv medskaber af værket.


5. Hvordan kan man skabe opmærksomhed om et budskab?

• Lav et værk, der er en kommentar til et aktuelt emne (værket skal forholde sig kritisk/ironisk/humoristisk til emnet/budskabet). Der skal være en klar intention med værket.


Sider læst i forløbet: 32 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer