Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-dr-3g1 (3g1-dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1: Introforløb
Vi arbejder starter forløbet med at lære om grundlæggende skuespilsteknik, herunder bevidsthed om hvordan man arbejder med improvisation, status og spænding, bevidsthed om krop, stemme og blikretninger.
Herefter arbejde vi med et mini-forløb om antikkens græske drama med særlig vægt på korets rolle. Vi iscenesætter en forkortet, moderne version af Euripides' "Elektra".
At opnå tryghed og gruppefornemmelse i klassen
At blive bevidst om bevægelseskvaliteter, blikretninger, mimik, status og volumen og variation.
At kunne skelne mellem karakter og type/figur.
Tekster:
Skuespillerens virkemidler fra "Dramatik" (Karen Sørensen), s. 8-23
Jens Arentzen: "De tre rum" og "Spænding".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2: Naturalisme
Vi arbejder med illusionsteatret/det naturalistiske teater. Vi tager udgangspunkt i Stanislavskijsystemet og afprøver desuden andre veje til indlevet skuespil, herunder Meisners repetition, Checkovs psykofysiske gestus og Roths fem rytmer.
Forløbet starter med teori om perioden, derefter fælles øvelser med teknikkerne. Forløbet afsluttes med iscenesættelser af tekstuddrag fra Strindbergs "Frøken Julie".
Tekster: Det naturalistiske teater fra Klar Scene.
August Strindberg: Frøken Julie
Teaterforestilling: "Gengangere" (Husets teater)
Faglige mål:
- at blive bevidst om det naturalistiske teaters begreber og virkemidler og kunne anvende disse i arbejdet med at skabe og forstå teater
- at øve sig i indlevet spillestil
- at kunne reflektere over illusionsteateret og den indlevede spillestils effekt
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi skal starte på det naturalistiske teater i dag, derfor er der en del teori i dag, og så skal vi arbejde praktisk med det de næste 7-8 moduler:-) Læs s. 104-107 i den vedhæftede tekst om periodens teater. Derefter er der en række billeder og tekstu
-
Medbring et fotografi af en person, du har lyst til at lege med at spille i timen. Fotoet skal medbringes printet eller downloades på jeres telefon, så I kan have adgang til det også når jeres telefon er på flytilstand. Billedet skal ikke være af en
-
Vi skal arbejde med følelseserindring. Medbring et tæppe eller andet du kan ligge på, så du ikke fryser.
-
Vi arbejder ret fysisk i starten af modulet i dag. Tag tøj på, du kan bevæge dig i.
-
Skriv en besked til Winnie om, hvad du gerne vil spille i de kommende "Frøken Julie-miniprojekter: Kokkepigen Kristin som også er Jeans forlovede, kammertjeneren Jean eller greve datteren Julie. Skriv også hvis du gerne vil spille et uddrag af "Et du
-
Læs "Frøken Julie"Frøken Julie fuld tekst.pdf (Det tager nok en times tid. Kan du ikke helt nå det, så læs i hvert fald dette referat: Miss Julie: Full Book Summary | SparkNotes)
-
Frøken Julie for 22-23 spillere.docx
-
Læs din gruppes scene grundigt igennem. Prøv at forestille dig din karakter, og overvej, hvordan du ville reagere, hvis du var ham/hende (magisk hvis). Undersøg den tidsperiode, som teksten foregår i (1880erne) – dvs. de givne omstændigheder. Det kan
-
Prøv at forestille dig din karakter og hans/hendes psykologi. Øv replikker + sæt undertekst og på de enkelte replikker, hvis I ikke nåede det sidst. Se på karakterens motiverede handlinger. Find mindst 3 centrale følelser/stemninger, som din karakter
-
Afsnit
-
Øv replikker, samt karakterens kropssprog (pkt 3a og b) inden timen. Følg øveplanen i timen.
-
Gå i lokalerne og begynd på at øve. Jeg kommer rundt. Vi har 2. sidste øvemodul med Frøken Julie. Det er derfor vigtigt, at I kommer på gulv i dag. I skal forsøge at have karakterens psykologi og krop på plads inden modulet. Se øveplanen.
-
Sidste øvemodul med Frøken Julie.
-
Visninger Frøken Julie.
-
I skal se det andet dramaholds "Antigone NU". Det var sandsynligvis ikke hele modulet, men det vil være skønt, hvis I giver en hånd med oprydningen.
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3: Tør aldrig tårer bort uden handsker
Vi iscenesætter en omskrevet version af Jonas Gardells "Tør aldrig tårer bort uden handsker." I forløbet bruges både træk fra naturalismens indlevede spillestil og mange elementer fra det reflekterende samtidsteater, som vi skal arbejde med i næste forløb.
At kunne skabe sceniske fortællinger i samarbejde med andre og reflektere over disse.
At kunne anvende viden om koret og skuespillerens virkemidler i arbejdet med at skabe scenisk aktion.
Tekster:
"Tør aldrig tårer bort uden handsker" (manuskript fra Det kongelige teater, omskrevet af Winnie Fuglsang)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sc. 1, 2 (minus Paul 1 og forfatter) og 9Ras 1, Sara, Holger, Harald, 3 drenge (Rebekka, Mathilde, Axel)Rebekka instruerer, når hun ikke er på scenen.Sc. 4 Ben 1, Paul 1, Britta, Ingmar, forfatter Winnie instruererSc. 10 og 12Bengt, læge Karl-Emil in
-
KRONOLOGISK TØR ALDRIG TÅRER BORT UDEN HANDSKER af Jonas Gardell.docx
-
Tør aldrig tårer 2. Vi øver efter nedenstående plan. Øv replikker til dem. Overvej gerne jeres karakterers motivation i scenerne.
-
Afsnit
-
Husk at besvare evalueringsspørgeskemaet, hvis du ikke allerede har gjort det. Og øv replikker. Hvis man har lyst, kan "Tør aldrig tårer bort uden handsker" ses som miniserie her: Tør aldrig tårer bort uden handsker
-
Gå i lokalerne (se planen herunder) og øv. I skal være så meget på gulv som muligt - det er der I kan træffe de afgørende valg om, hvordan I skal spille og se hvad der virker og hvad der ikke gør. Jeg prøver at nå et hurtigt kig ind hos alle grupper.
-
Øv replikker til nedenstående scener. OBS: Jeg har redigeret manus, så der er en anelse ny tekst til sc. 4, sc. 6, sc. 7 og sc. 8. Det nye er markeret med gult, og kan inkorporeres elle udelades. Det vælger I.
-
DALL·E 2024-11-20 12.16.53 - A highly idealized and idyllic scene inspired by religious imagery, featuring a majestic lion lying down in the bottom right corner being hugged by tw.webp
-
Vi mødes på Taastrup teater- og musikhus (Kjeld Abells Plads 1, Høje Taastrup) kl. 18.45, hvor I får jeres billetter. Forestillingen starter kl 19.00, og man kan ikke komme ind for sent. Vi er færdige 20.30, og der må I bare gå hjem. Vi samler op på
-
Vi prøver at sætte alle scenerne sammen for at få et helhedsindtryk og overblik over det videre øveforløb. Nogle scener er mere færdige end andre, men bare gør det så godt som I kan.
-
I skal bare gå i lokalerne og gå i gang. Prøv at spille uden manus. Om ikke andet så 3 replikker ad gangen, indtil den sidder der.
-
ØV replikker - alt hvad I kan:-)
-
Sc 24: Frida, Karl-Emil, Laura og Rebekka ideudvikler. Den sidste halve time instruerer de ALLE i multi. (Lokale 11)
-
Skriv ind i rekvisit og kostumedokumentet, så vi kan koordinere. https://docs.google.com/document/d/1Kcv8KScmntkDrjCu3ck78VxalIrUNElfdHjbChTnNo4/edit?tab=t.0
-
Det er juleferie om lidt, men vi arbejder alligevel seriøst på at få vores forestilling færdig, så kom og vær med - vi har brug for alle. Vi øver i 3 sekvenser:
-
Vi spiller forestillingen igennem fra start til slut - uden manuskripter:-)
-
Der kommer først en øveplan, når jeg har set under øveren tirsdag, hvad vi mangler. Men øv replikker til alle scener. Du skal kunne dem uden manus nu. Og find kostume og rekvisitter frem, så du ikke står i sidste øjeblik og mangler noget.
-
I dag skal vi have styr på ALLE rekvisitter og kostumer + hvem der hjælper til valgfagsorientering og Åbent hus.
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4: Reflekterende samtidsteater
Forløbet starter med en præsentation af og afprøvning af teknikker fra det episke teater. Vi arbejder med den fremvisende spillestil, distance mellem spiller og karakter, fysisk og psykologisk gestus, statuer, sterotyper, karikatur mm. Vi arbejder desuden med, hvordan man kan skabe verfremdung gennem talekor, leg med arrangementet, tempo mm.
Herefter arbejder vi videre med, hvordan disse teknikker anvendes i det moderne, reflekterende samtidsteater. Vi fokuserer på den del af samtidsteateret, der arbejder med ikke-indlevet skuespil og ønsker publikums refleksion frem for deres indlevelse. Derfor er der fokus på en stiliseret eller forstørret spillestil.
Materiale
"Det episke teater", ”Det moderne teater” og ”Realisme versus stilisering” og "Episk opsætning" i Karen Sørensen: Dramatik, Systime, 2008.
"Opgøret med det naturalistiske teater og Brecht" fra "Klar scene".
Filmklip fra forskellige iscenesættelser af Et dukkehjem (Mungo Park og optaget tv-version med Ghita Nørby)
An introduction to Brechtian theatre:
https://www.youtube.com/watch?v=l-828KqtTkA
Det reflekterende samtidsteater
”I kødet på virkeligheden – Det reflekterende samtidsteater” s. 33-44 i Mortensen og Thulstrup: Teater i det nye årtusinde, Frydenlund, 2012
Præsentation om det reflekterende samtidsteater inkl. filmklip: https://prezi.com/ndl8vudwurd3/det-reflekterende-samtidsteater/
Tekstuddrag fra Det tredje riges frygt og elendighed af Bertolt Brecht, Dom over skrig af Christian Lollike, Sandholm af Anna Bro, Sukker af Lotte Faarup.
Forestillinger. Manifest 2083" (Tv-optagelse, CafeTeatret) og "At lære at dø" (Mungo Park)
Faglige mål:
- at blive bevidst om det episke teaters mål og virkemidler og være i stand til at bruge disse i arbejdet med at skabe og forstå teater
- at øve den distancerede spillestil og andre midler til at skabe verfremdung
- at blive bevidst om forskellige og ligheder i det episke teater og det moderne, reflekterende samtidsteater.
- at øve sig i stilisering (stiliseret spillestil)
- at kunne reflektere over den teatrale spillestils effekt på en forestilling og på publikum
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65134009244",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65134009244",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65134009244"
}