Holdet 2024-dr-3g1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e)
Hold 2024-dr-3g1 (3g1-dr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1: Introforløb
Titel 2 Forløb#2: Naturalisme
Titel 3 Forløb#3: Tør aldrig tårer bort uden handsker
Titel 4 Forløb#4: Reflekterende samtidsteater

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1: Introforløb

Vi arbejder starter forløbet med at lære om grundlæggende skuespilsteknik, herunder bevidsthed om hvordan man arbejder med improvisation, status og spænding, bevidsthed om krop, stemme og blikretninger.
Herefter arbejde vi med et mini-forløb om antikkens græske drama med særlig vægt på korets rolle. Vi iscenesætter en forkortet, moderne version af Euripides' "Elektra".  

At opnå tryghed og gruppefornemmelse i klassen
At blive bevidst om bevægelseskvaliteter, blikretninger, mimik, status og volumen og variation.
At kunne skelne mellem karakter og type/figur.


Tekster:
Skuespillerens virkemidler fra "Dramatik" (Karen Sørensen), s. 8-23
Jens Arentzen: "De tre rum" og "Spænding".



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2: Naturalisme

Vi arbejder med illusionsteatret/det naturalistiske teater. Vi tager udgangspunkt i Stanislavskijsystemet og afprøver desuden andre veje til indlevet skuespil, herunder Meisners repetition, Checkovs psykofysiske gestus og Roths fem rytmer.
Forløbet starter med teori om perioden, derefter fælles øvelser med teknikkerne. Forløbet afsluttes med iscenesættelser af tekstuddrag fra Strindbergs "Frøken Julie".

Tekster: Det naturalistiske teater fra Klar Scene.
August Strindberg: Frøken Julie
Teaterforestilling: "Gengangere" (Husets teater)

Faglige mål:
- at blive bevidst om det naturalistiske teaters begreber og virkemidler og kunne anvende disse i arbejdet med at skabe og forstå teater
- at øve sig i indlevet spillestil
- at kunne reflektere over illusionsteateret og den indlevede spillestils effekt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3: Tør aldrig tårer bort uden handsker

Vi iscenesætter en omskrevet version af Jonas Gardells "Tør aldrig tårer bort uden handsker." I forløbet bruges både træk fra naturalismens indlevede spillestil og mange elementer fra det reflekterende samtidsteater, som vi skal arbejde med i næste forløb.

At kunne skabe sceniske fortællinger i samarbejde med andre og reflektere over disse.
At kunne anvende viden om koret og skuespillerens virkemidler i arbejdet med at skabe scenisk aktion.


Tekster:
"Tør aldrig tårer bort uden handsker" (manuskript fra Det kongelige teater, omskrevet af Winnie Fuglsang)




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4: Reflekterende samtidsteater

Forløbet starter med en præsentation af og afprøvning af teknikker fra det episke teater. Vi arbejder med den fremvisende spillestil, distance mellem spiller og karakter, fysisk og psykologisk gestus, statuer, sterotyper, karikatur mm. Vi arbejder desuden med, hvordan man kan skabe verfremdung gennem talekor, leg med arrangementet, tempo mm.

Herefter arbejder vi videre med, hvordan disse teknikker anvendes i det moderne, reflekterende samtidsteater. Vi fokuserer på den del af samtidsteateret, der arbejder med ikke-indlevet skuespil og ønsker publikums refleksion frem for deres indlevelse. Derfor er der fokus på en stiliseret eller forstørret spillestil.

Materiale

"Det episke teater", ”Det moderne teater” og ”Realisme versus stilisering” og "Episk opsætning" i Karen Sørensen: Dramatik, Systime, 2008.

"Opgøret med det naturalistiske teater og Brecht" fra "Klar scene".

Filmklip fra forskellige iscenesættelser af Et dukkehjem (Mungo Park og optaget tv-version med Ghita Nørby)

An introduction to Brechtian theatre:
https://www.youtube.com/watch?v=l-828KqtTkA

Det reflekterende samtidsteater
”I kødet på virkeligheden – Det reflekterende samtidsteater” s. 33-44 i Mortensen og Thulstrup: Teater i det nye årtusinde, Frydenlund, 2012

Præsentation om det reflekterende samtidsteater inkl. filmklip: https://prezi.com/ndl8vudwurd3/det-reflekterende-samtidsteater/

Tekstuddrag fra Det tredje riges frygt og elendighed af Bertolt Brecht, Dom over skrig af Christian Lollike, Sandholm af Anna Bro, Sukker af Lotte Faarup.

Forestillinger. Manifest 2083" (Tv-optagelse, CafeTeatret) og "At lære at dø" (Mungo Park)

Faglige mål:
- at blive bevidst om det episke teaters mål og virkemidler og være i stand til at bruge disse i arbejdet med at skabe og forstå teater
- at øve den distancerede spillestil og andre midler til at skabe verfremdung
- at blive bevidst om forskellige og ligheder i det episke teater og det moderne, reflekterende samtidsteater.
- at øve sig i stilisering (stiliseret spillestil)
- at kunne reflektere over den teatrale spillestils effekt på en forestilling og på publikum

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer