Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-eø-3g2 (3g2-eø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion og innovationsteori
Begreberne innovation i sammenhæng med invention og diffusion.
Kilder til innovation samt de fore innovationsparadigmer. Endelig innovationsformer og typer samt innovation og PLC kurven.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Iværksætteri
Virksomhedens ide, vision og mission samt SMART objectives.
Iværksættertyper. B2B og B2C.
Introduktion til forretningsmodeller herunder Business Model Canvas, hvor de efterfølgende teoriområder også indgår.
Socialøkonomiske virksomheder.
Deleøkonomi og oplevelsesøkonomi.
Virksomhedens interessenter. Virksomhedens finansiering. Endelig virksomhedsformer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - ̶ undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Virksomhedens strategi
Begreber Industri, branche og marked.
Porters diamant.
Steeple-analyse og SWOT-analyse.
Konkurrenceformer.
Porters five (and six) forces.
Porters generiske konkurrencestrategier og positioneringskortet.
Boston Consulting Groups Matrix og PLC kurven.
Ansoffs vækstmatrice.
Organisk vækst og vækst gennem opkøb.
Red og blue ocean.
CSR som strategi.
.
Kernestof:
Strategi
̶ konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - ̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Marketing
Købsadfærd.
Branding og unique selling point.
Segmentering.
Virksomhedens marketings-mix - de fire P'er.
Produkt og branding igen.
Prisfastsættelse.
Place (distribution).
Promotion, PLC kurven og promotional mix.
Kernestof:
2
Marketing
̶ branding, kundesegmentering og marketing mix
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - ̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Regnskab
Virksomhedens årsrapport,
Faste og variable omkostninger.
Virksomhedens årsrapport - med Frellsen Chokolade som case.
Herunder resultatopgørelse og balance med aktiver og passiver.
Regnskabsanalyse med nøgletal: Rentabilitet, overskudsgrad, afkastningsgrad (EBIT og EBITDA), egenkapitalens forrentning og soliditetsgraden.
Kernestof:
Økonomi
̶ årsrapporten, regnskabsanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - ̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Organisation, ledelse og motivation
Hvad er en organisation.
Mintzbergs organisationsbeskrivelse,
Mekanistiske og organiske organisationsstrukturer.
Oversigt over organisationsstrukturer.
Duncans model over sammenhængen mellem omgivelser og valg af organisationsstruktur.
Greiners model.
Ledelsesformer,
Blake og Moutons Leadership model,
Situationsbestemt ledelse.
Køn og ledelse
Hvad er Motivation
Behovsteorier: Maslow behovspyramide og Alderfeers ERG-teori
Kernestof:
Organisation og ledelse
̶ organisationsstrukturer og ledelse
-
Motivationsteori
Marslow og Aldersfers ERG modeller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - ̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Eksamensprojekt
Udarbejdelse af egen eksamensprojekt indenfor mindst en af disse tre kategorier:
Startup virksomheden
Den bæredygtige virksomhed
Den socialøkonomiske virksomhed
Projektet skal inddrage den gennemgåede teori, dog med mindre fokus på regnskab.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65134022967",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65134022967",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65134022967"
}