Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-dr-3g2 (3g2-dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1: Introforløb
Vi arbejder starter forløbet med at lære om grundlæggende skuespilsteknik, herunder bevidsthed om hvordan man arbejder med improvisation, status og spænding, bevidsthed om krop, stemme og blikretninger.
Herefter arbejde vi med et mini-forløb om antikkens græske drama med særlig vægt på korets rolle. Vi iscenesætter en forkortet, moderne version af Euripides' "Elektra".
At opnå tryghed og gruppefornemmelse i klassen
At blive bevidst om bevægelseskvaliteter, blikretninger, mimik, status og volumen og variation.
At kunne skelne mellem karakter og type/figur.
Tekster:
Skuespillerens virkemidler fra "Dramatik" (Karen Sørensen), s. 8-23
Jens Arentzen: "De tre rum"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2: Antigone og det græske drama
Vi starter forløbet med teori om antikkens græske drama med særlig vægt på korets rolle, som også undersøges praktisk. Vi iscenesætter derefter en moderne version af Sofokles "Antigone", der rummer mange træk fra det reflekterende samtidsteater, som vi skal arbejde med senere på året.
At kunne skabe sceniske fortællinger i samarbejde med andre og reflektere over disse.
At kunne anvende viden om koret og skuespillerens virkemidler i arbejdet med at skabe scenisk aktion.
Tekster:
"Det græske teater" fra "Klar scene"
Andreas Garfield "Antigone 2030" (forkortet)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3: Naturalisme
Vi arbejder med illusionsteatret/det naturalistiske teater. Vi tager udgangspunkt i Stanislavskijsystemet og afprøver desuden andre veje til indlevet skuespil, herunder Meisners repetition, Checkovs psykofysiske gestus og Roths fem rytmer.
Forløbet starter med teori om perioden, derefter fælles øvelser med teknikkerne. Forløbet afsluttes med iscenesættelser af tekstuddrag fra Strindbergs "Frøken Julie".
Tekster: Det naturalistiske teater fra Klar Scene.
August Strindberg: Frøken Julie
Teaterforestilling: "Gengangere" (Husets teater)
Faglige mål:
- at blive bevidst om det naturalistiske teaters begreber og virkemidler og kunne anvende disse i arbejdet med at skabe og forstå teater
- at øve sig i indlevet spillestil
- at kunne reflektere over illusionsteateret og den indlevede spillestils effekt
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Medbring et billede af en person, som I har lyst til at lave karakterarbejde med i timen. I kan have billedet fysisk eller på jeres telefon. Det skal være en ikke-kendt person, og det må ikke være en, som I kender. Personen skal kunne indgå i øvelser
-
Læs/orienter dig i det vedhæftede skuespil og ønsk en rolle, evt. en scene og evt. en spillemakker ved at skrive en besked til Winnie i lectio.(Jo mere åbent I ønsker, jo bedre kan jeg opfylde ønskerne)
-
Skriv meget gerne portfolio fra sidste modul med følelseserindring. Øvelserne er vedhæftet her: første tre moduler om naturalisme.docx
-
Øvemodul 1: Opstart på Frøken Julie. . Læs jeres uddrag af ”Frøken Julie” grundigt og sæt dig ind i, hvad der sker før og efter jeres scene. Arbejd med det magiske hvis – dvs. tænk over, hvad du ville gøre i Jeans/Julies/Kristins situation. Prøv også
-
Hjemmearbejde inden modulet: Øv replikker. I modulet: Vi arbejder med nogle fælles øvelser med undertekst. Derefter går I i grupper og arbejder med at afprøve forskellige undertekster til nogle af jeres replikker. Arbejd med at fastlægge et arrangem
-
Vi arbejder på følelseerindring/indlevet spillestil i Frøken Julie. Vi mødes i multisalen - derefter gruppearbejde.
-
Næstsidste øvemodul: Hjemmearbejde inden modulet: Fysisk karakterarbejde: Se på billeder fra perioden på biblioteket eller på nettet. Forestil jer, hvordan man bevæger sig i de forskellige klædedragter. Tænk på jeres karakters alder, arbejde, sociale
-
SIDSTE ØVEMODUL. I skal sørge for at øve på gulv hele modulet. Vi har visninger i næste uge uanset hvor langt eller kort I er med scenen.
-
VISNINGER og afrunding af forløbet.
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4: Reflekterende samtidsteater
Forløbet starter med en præsentation af og afprøvning af teknikker fra det episke teater. Vi arbejder med den fremvisende spillestil, distance mellem spiller og karakter, fysisk og psykologisk gestus, statuer, sterotyper, karikatur mm. Vi arbejder desuden med, hvordan man kan skabe verfremdung gennem talekor, leg med arrangementet, tempo mm.
Herefter arbejder vi videre med, hvordan disse teknikker anvendes i det moderne, reflekterende samtidsteater. Vi fokuserer på den del af samtidsteateret, der arbejder med ikke-indlevet skuespil og ønsker publikums refleksion frem for deres indlevelse. Derfor er der fokus på en stiliseret eller forstørret spillestil.
Materiale
"Det episke teater", ”Det moderne teater” og ”Realisme versus stilisering” og "Episk opsætning" i Karen Sørensen: Dramatik, Systime, 2008.
"Opgøret med det naturalistiske teater og Brecht" fra "Klar scene".
Filmklip fra forskellige iscenesættelser af Et dukkehjem (Mungo Park og optaget tv-version med Ghita Nørby)
An introduction to Brechtian theatre:
https://www.youtube.com/watch?v=l-828KqtTkA
Det reflekterende samtidsteater
”I kødet på virkeligheden – Det reflekterende samtidsteater” s. 33-44 i Mortensen og Thulstrup: Teater i det nye årtusinde, Frydenlund, 2012
Præsentation om det reflekterende samtidsteater inkl. filmklip: https://prezi.com/ndl8vudwurd3/det-reflekterende-samtidsteater/
Tekstuddrag fra Det tredje riges frygt og elendighed af Bertolt Brecht, Dom over skrig af Christian Lollike, Sandholm af Anna Bro, Sukker af Lotte Faarup.
Forestillinger. Manifest 2083" (Tv-optagelse, CafeTeatret) og "At lære at dø" (Mungo Park)
Faglige mål:
- at blive bevidst om det episke teaters mål og virkemidler og være i stand til at bruge disse i arbejdet med at skabe og forstå teater
- at øve den distancerede spillestil og andre midler til at skabe verfremdung
- at blive bevidst om forskellige og ligheder i det episke teater og det moderne, reflekterende samtidsteater.
- at øve sig i stilisering (stiliseret spillestil)
- at kunne reflektere over den teatrale spillestils effekt på en forestilling og på publikum
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65134028474",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65134028474",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65134028474"
}