Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-fi-3g1 (3g1-fi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Erkendelsesteori og logik
Introduktion erkendelsesteori
Descartes og Hume
Gudsbeviser
Logik
Argumentanalyse og begrebsafklaring: Case fra sex og samfund (begrebet samtykke)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Etik
Utilitarisme og pligtetik repræsenteret ved Bentham og Kant. Eksempler på etiske problemstillinger.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksistentialisme
Nietzsche, Sartre, Camus, Kierkegaard.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Nietzsche.pptx
-
Nietzsche spørgsmål.docx
-
artikel Nietzsche og Sartre.pdf
-
Lektie: Overvej hvad der skal til, for at du er tilfreds med det liv, som du har levet, når du bliver 90 år og ser tilbage.
-
Nietzsche (Zarathustra).pdf
-
Afsnit
-
Tænk vildt Rane Willerslev.pdf
-
Rane Willerslev - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
Metropolitan Opera Orchestra – Wagner: Ride of the Valkyries - Ring (Official Video
-
Spørgsmål til Rane Willerslev Tænk vildt og til karaktersystemet.docx
-
Eksistentialisme introduktion.docx
-
Hvad er eksistentialisme_ _ Kristeligt Dagblad.pdf
-
PHILOSOPHY - Sartre
-
SARTRE ON: Bad Faith
-
Hvem var Friedrich Nietzsche_ _ Kristeligt Dagblad.pdf
-
Why We Experience An Existential Crisis - The Philosophy of Jean-Paul Sartre
-
Sartre on Intellectualism
-
Simone de Beauvoir and The Ethics of Ambiguity
-
Simone de Beauvoir Explains "One is Not Born, but Rather Becomes, a Woman.”
-
PHILOSOPHY - Albert Camus
-
Overvej hvor i jeres liv, at I betragter kaos som en god ting.
-
Spørgsmål til Sartre.docx
-
Sartre.pdf
-
Lektie: opfrisk Hume
-
At nå de ord som sproget ikke kender _ Kristeligt Dagblad.pdf
-
Åbent for ALLE interesserede. Og obligatorisk for filosofi-elever fra 3g1- og 3g3-holdet.
-
Camus.pdf
-
Albert Camus.docx
-
artikel Camus.pdf
-
Kierkegaard æstetiker.pdf
-
Æstetikeren hos Kierkegaard.docx
-
PP fra MT SRP i filosofi.pdf
-
Metodedokumentet
-
Kierkegaard etiker.pdf
-
Kierkegaard etikeren.docx
-
Derfor er ordet hygge så særligt for os.pdf
-
Forsker søger ind til hyggens væsen.pdf
-
Hygge - why the craze for Danish cosiness is based on a myth _ Denmark _ The Guardian.pdf
-
Hygge - den nye danske eksportsucces.pdf
-
Hyggehygge opgave.docx
-
Brevkassen_ Er det kynisk, at jeg har lyst til at afskaffe alle gaver_ _ Information.pdf
-
Gaver - indledende spørgsmål.docx
-
Min bedste gave_ Dengang jeg fik et rullegardin af min kæreste _ Information.pdf
-
Jeg fandt den reneste og mest intense julegavelykke i en pakke ishockeykort _ Information.pdf
-
Filosoffer og teologer strides om gavens betydning _ Kristeligt Dagblad.pdf
-
Lektie: Forsøg at finde på en gave til holdet (der må godt være papir/ snor eller lignende, men det er ikke meningen, at det skal koste penge).
-
Juleparadokser.docx
-
Kierkegaard religiøs tekst.docx
-
Kierkegaard religiøse spørgsmål.docx
-
Kierkegaard og valget
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
køn, kærlighed og Platon
Beauvoir og Platon
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Køn og frihed
|
24-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kritiske vinkler på kapitalisme
Ikke-kapitalistiske værdier:
Den teknologiske udvikling (Marx)
Det unyttige træ
fattigdom
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Projektarbejde
Projektarbejde med fremlæggelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65134035863",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65134035863",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65134035863"
}