Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-fi-3g3 (3g3-fi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad er Filosofi? (historie, metoder og tradition)
Et par modulers introduktion til filosofiens opståen, kendetegn og "metoder" (hvis sådanne findes).
OPSTÅEN:
Kort gennemgang af:
1) Thales ("den første filosof")
2) Heraklit ("alting flyder")
3) Parmenides ("det værende er")
... samt kort perspektivering til Platons overvindelse af diskussionen mellem Heraklit og Parmenides.
FILOSOFI SOM RESTVIDENSKAB
METODER: Særligt fokus på
* Begrebsanalyse
* Tanke-eksperiment
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Etik
Gennemgang af de 3 etiske retninger Utilitarisme (Bentham), Pligt-etik (Kant) og Dyds-etik (Aristoteles).
Besøg fra Etisk Råd med oplæg om Organdonation.
Besøg af "selvstændig filosof" med oplæg om Livskvalitet.
NB: Der har IKKE været fokus på regel-utilitarisme (som hos Mill), men kun Benthams handlings-utilitarisme.
NB: Heller IKKE læsning af moderne etikere som Peter Singer, Martha Nussbaum eller andre.
Pensum:
SEKUNDÆRLITTERATUR:
Thomas Falk Larsen & Michael Rasmussen: "Refleksion" s.48-60 og 62-77
PRIMÆRLITTERATUR:
Thomas Falk Larsen & Michael Rasmussen: "Refleksion" s.78-81 (Bentham: "En indføring i principperne for moral og lovgivning"), 84-86 (Kant: "Grundlæggelsen af sædernes metafysik"), s.86-88 (Aristoteles: "Etikken")
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Som sidst: BLADR i "Refleksion" og på nettet - hvad ser spændende ud? Hvad vil du gerne have undervisning i/om?
-
Thomas Falk Larsen & Mikael Rasmussen, Refleksion, 2017 Gyldendal; sider: 11-15, 48-49, 66-81, 84-88
-
LÆS s.48-49 i "Refleksion" - INTRO TIL ETIK
-
LÆS om "Konsekventialisme" s.51-53 UDEN "Etisk egoisme"
-
Vi fremlægger svarene på spørgsmålene til Bentham-teksten sammen i klassen, og diskuterer dem:
-
Vi repeterer teksten OM Kant inden vi læser teksten AF Kant:
-
Filosofi 2024.2025 GRUPPER til Kant d.09.09.2024.docx
-
Vi færdiggør Kant:
-
Vi opsamler på anvendelsen af AI til at bruge Kants teori på moralske dilemmaer, og afrunder Pligt-etik... Derefter start på sidste etiske teori: Dyds-etik
-
DydsEtik PowerPoint.pptx
-
Vi går i gang med at læse Aristoteles-PRIMÆR-teksten i grupper. Derfor SKAL du have læst SEKUNDÆR-teksten (der forklarer "om Aristoteles"), som vi ikke nåede sidst, som lektie:
-
Vi afrunder Aristoteles' dyds-etik, og hele ETIK-forløbet!
-
ShrigleyTimeToChoose.png
-
Åbent for ALLE interesserede. Og obligatorisk for filosofi-elever fra 3g1- og 3g3-holdet.
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Politisk Filosofi
Et relativt lille fokuseret emne, hvor der mest var fokus på den moderne diskussion mellem Rawls og Nozick om skat.
Først dog Locke.
Pensum:
SEKUNDÆRLITTERATUR:
* Thomas Falk Larsen & Michael Rasmussen: "Refleksion" s.97-110.
* Video: "What is Justice": https://www.youtube.com/watch?v=H0CTHVCkm90 (relativt ny, hurtig animations-film der gennemgår Rawls og Nozick)
* Video: "Rawls vs Nozick (Ronald Dworkin)": https://www.youtube.com/watch?v=T6QvkLCCNN0 (gammelt interview med Dworkin, hvor han udlægger Rawls' og Nozicks teorier og kritiserer dem)
PRIMÆRLITTERATUR:
Thomas Falk Larsen & Michael Rasmussen: "Refleksion"
1) s.113-117 (Locke: "Anden afhandling om styreform"
2) s.117-119 (Rawls: "En teori om retfærdighed")
3) s.120-122 (Nozick: "Anarki, stat og utopia")
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Argumentationsteori og Debatklub
Kort forløb på 2 moduler om Argumentationsteori.
Efterfulgt af "Debatklub" på 3 moduler, hvor eleverne forberedte og debatterede selvvalgte emner.
PENSUM
PowerPoint fra ex-kollega: Fokus på begreberne "gyldigt" og "holdbart" argument. Og uformelle fejlslutninger (som stråmands-argument, glidebane osv.).
PRIMÆRLITTERATUR:
Thomas Falk Larsen & Michael Rasmussen: "Refleksion" s.34-35
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksistentialisme
Vi dækkede følgende filosoffer:
1) Kierkegaard
2) Nietzsche
3) Sartre
4) de Beauvoir
Vi har IKKE læst/diskuteret Camus.
Pensum
SEKUNDÆRLITTERATUR:
*Thomas Falk Larsen & Michael Rasmussen: "Refleksion", Gyldendal s.162-177
*Astrid Holm: "Fire menneskesyn", Systime, s.68-71, 73, 75, 79
* Min egen læseguide til Nietzsche
* Mads Rangvid: "Kærlighedens filosofi" (s.97-99 - sekundærlitterær intro til S. de Beauvoir)
PRIMÆRLITTERATUR
Astrid Holm: "Fire menneskesyn", Systime, s.71-72, 73-74 (Kierkegaard: "Enten-Eller"), s.76-78 (Kierkegaard: "Frygt og bæven")
Nietzsche, F.: "Således talte Zarathustra", Lindhardt og Ringhof 1996: s.8-11
Nietzsche, F.: "Afgudernes ragnarok", Gyldendal 2005, s.29-31, s.44-47
Sartre, J. P.: "Eksistentialisme er en humanisme", s.192-198
Mads Rangvid: "Kærlighedens filosofi", Systime 2010: s.99-105 (uddrag af S. de Beauvoirs "Det andet køn")
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Bevidsthedsfilosofi
Endnu et kort fokuseret forløb (pga. elevernes ønske om at nå mange forskellige forløb).
Fokus på Descartes' dualistiske metafysik.
Pensum
SEKUNDÆRLITTERATUR
Astrid Holm "Fire menneskesyn", Systime: s.15-16
PRIMÆRLITTERATUR
Descartes, R.: "Meditationer over den første filosofi", DET lille FORLAG 2003, s.75-80 (første meditation)
Astrid Holm "Fire menneskesyn", Systime: s.17-20
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Menneske & Maskine
Et forløb om Kunstig Intelligens og fokus på (eventuelle) forskelle mellem menneske og maskine.
HOVEDFOKUS på Searles "Kinesiske værelse" og Dennetts kritik af tanke-eksperimentet.
Både perspektiver fra bevidsthedsfilosofi og diskussionen om fri vilje vs. determinisme (d'Holbach - perspektiveret til tidligere eksistentialisme).
Pensum
SEKUNDÆRLITTERATUR
Mikkel Guldhammer Sparsø: "Teknologi og filosofi 2":
* s.107-108 (om d'Holbach)
* s.115-116 (om Searle)
* s.128-129 & s.132-133 (om Dennett)
PRIMÆRLITTERATUR
Mikkel Guldhammer Sparsø: "Teknologi og filosofi 2":
1) s.108-110 (af d'Holbach: "Naturens system")
2) s.117-121 (af Searle: "Bevidsthed, hjerne og programmer")
3) s.129-132 (af Dennet: "Bevidsthed forklaret")
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Videnskabsteori
Endnu et kort, fokuseret forløb med fokus på 2 filosoffer/teorier:
1) Popper og falsifikationisme
2) Kuhn og paradigme-skift/videnskabelige revolutioner
Pensum
SEKUNDÆRLITTERATUR
Stig Andur Pedersen: "Paradigmeskiftets fader", Politiken 1996 (Kuhn-nekrolog)
PRIMÆRLITTERATUR
1) Popper, Karl: "Kritisk rationalisme: Udvalgte essays om videnskab og samfund", Nyt Nordisk Forlag 1996, s.40-46
2) Peter Kemp (red.): "Temaer i nutidens tænkning", Gyldendal 1975, s.27-33 (Kuhn: "Normalitet og revolution").
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65134148052",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65134148052",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65134148052"
}