Holdet 2024-fi-3g3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e)
Hold 2024-fi-3g3 (3g3-fi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad er Filosofi? (historie, metoder og tradition)
Titel 2 Etik
Titel 3 Politisk Filosofi
Titel 4 Argumentationsteori og Debatklub
Titel 5 Eksistentialisme
Titel 6 Bevidsthedsfilosofi
Titel 7 Menneske & Maskine
Titel 8 Videnskabsteori

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad er Filosofi? (historie, metoder og tradition)

Et par modulers introduktion til filosofiens opståen, kendetegn og "metoder" (hvis sådanne findes).

OPSTÅEN:
Kort gennemgang af:
1) Thales ("den første filosof")
2) Heraklit ("alting flyder")
3) Parmenides ("det værende er")
... samt kort perspektivering til Platons overvindelse af diskussionen mellem Heraklit og Parmenides.

FILOSOFI SOM RESTVIDENSKAB

METODER: Særligt fokus på
* Begrebsanalyse
* Tanke-eksperiment
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Etik

Gennemgang af de 3 etiske retninger Utilitarisme (Bentham), Pligt-etik (Kant) og Dyds-etik (Aristoteles).

Besøg fra Etisk Råd med oplæg om Organdonation.

Besøg af "selvstændig filosof" med oplæg om Livskvalitet.

NB: Der har IKKE været fokus på regel-utilitarisme (som hos Mill), men kun Benthams handlings-utilitarisme.
NB: Heller IKKE læsning af moderne etikere som Peter Singer, Martha Nussbaum eller andre.

Pensum:
SEKUNDÆRLITTERATUR:
Thomas Falk Larsen & Michael Rasmussen: "Refleksion" s.48-60 og 62-77


PRIMÆRLITTERATUR:
Thomas Falk Larsen & Michael Rasmussen: "Refleksion" s.78-81 (Bentham: "En indføring i principperne for moral og lovgivning"), 84-86 (Kant: "Grundlæggelsen af sædernes metafysik"), s.86-88 (Aristoteles: "Etikken")
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Politisk Filosofi

Et relativt lille fokuseret emne, hvor der mest var fokus på den moderne diskussion mellem Rawls og Nozick om skat.

Først dog Locke.

Pensum:
SEKUNDÆRLITTERATUR:
* Thomas Falk Larsen & Michael Rasmussen: "Refleksion" s.97-110.
* Video: "What is Justice": https://www.youtube.com/watch?v=H0CTHVCkm90 (relativt ny, hurtig animations-film der gennemgår Rawls og Nozick)
* Video: "Rawls vs Nozick (Ronald Dworkin)": https://www.youtube.com/watch?v=T6QvkLCCNN0 (gammelt interview med Dworkin, hvor han udlægger Rawls' og Nozicks teorier og kritiserer dem)

PRIMÆRLITTERATUR:
Thomas Falk Larsen & Michael Rasmussen: "Refleksion"
1) s.113-117 (Locke: "Anden afhandling om styreform"
2) s.117-119 (Rawls: "En teori om retfærdighed")
3) s.120-122 (Nozick: "Anarki, stat og utopia")
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Argumentationsteori og Debatklub

Kort forløb på 2 moduler om Argumentationsteori.
Efterfulgt af "Debatklub" på 3 moduler, hvor eleverne forberedte og debatterede selvvalgte emner.

PENSUM
PowerPoint fra ex-kollega: Fokus på begreberne "gyldigt" og "holdbart" argument. Og uformelle fejlslutninger (som stråmands-argument, glidebane osv.).

PRIMÆRLITTERATUR:
Thomas Falk Larsen & Michael Rasmussen: "Refleksion" s.34-35
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksistentialisme

Vi dækkede følgende filosoffer:
1) Kierkegaard
2) Nietzsche
3) Sartre
4) de Beauvoir

Vi har IKKE læst/diskuteret Camus.

Pensum
SEKUNDÆRLITTERATUR:
*Thomas Falk Larsen & Michael Rasmussen: "Refleksion", Gyldendal s.162-177
*Astrid Holm: "Fire menneskesyn", Systime, s.68-71, 73, 75, 79
* Min egen læseguide til Nietzsche
* Mads Rangvid: "Kærlighedens filosofi" (s.97-99 - sekundærlitterær intro til S. de Beauvoir)

PRIMÆRLITTERATUR
Astrid Holm: "Fire menneskesyn", Systime, s.71-72, 73-74 (Kierkegaard: "Enten-Eller"), s.76-78 (Kierkegaard: "Frygt og bæven")

Nietzsche, F.: "Således talte Zarathustra", Lindhardt og Ringhof 1996: s.8-11

Nietzsche, F.: "Afgudernes ragnarok", Gyldendal 2005, s.29-31, s.44-47

Sartre, J. P.: "Eksistentialisme er en humanisme", s.192-198

Mads Rangvid: "Kærlighedens filosofi", Systime 2010: s.99-105 (uddrag af S. de Beauvoirs "Det andet køn")
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Bevidsthedsfilosofi

Endnu et kort fokuseret forløb (pga. elevernes ønske om at nå mange forskellige forløb).

Fokus på Descartes' dualistiske metafysik.

Pensum
SEKUNDÆRLITTERATUR
Astrid Holm "Fire menneskesyn", Systime: s.15-16

PRIMÆRLITTERATUR
Descartes, R.: "Meditationer over den første filosofi", DET lille FORLAG 2003, s.75-80 (første meditation)

Astrid Holm "Fire menneskesyn", Systime: s.17-20
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Menneske & Maskine

Et forløb om Kunstig Intelligens og fokus på (eventuelle) forskelle mellem menneske og maskine.
HOVEDFOKUS på Searles "Kinesiske værelse" og Dennetts kritik af tanke-eksperimentet.
Både perspektiver fra bevidsthedsfilosofi og diskussionen om fri vilje vs. determinisme (d'Holbach - perspektiveret til tidligere eksistentialisme).

Pensum
SEKUNDÆRLITTERATUR
Mikkel Guldhammer Sparsø: "Teknologi og filosofi 2":
* s.107-108 (om d'Holbach)
* s.115-116 (om Searle)
* s.128-129 & s.132-133 (om Dennett)

PRIMÆRLITTERATUR
Mikkel Guldhammer Sparsø: "Teknologi og filosofi 2":
1) s.108-110 (af d'Holbach: "Naturens system")
2) s.117-121 (af Searle: "Bevidsthed, hjerne og programmer")
3) s.129-132 (af Dennet: "Bevidsthed forklaret")
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Videnskabsteori

Endnu et kort, fokuseret forløb med fokus på 2 filosoffer/teorier:
1) Popper og falsifikationisme
2) Kuhn og paradigme-skift/videnskabelige revolutioner

Pensum
SEKUNDÆRLITTERATUR
Stig Andur Pedersen: "Paradigmeskiftets fader", Politiken 1996 (Kuhn-nekrolog)

PRIMÆRLITTERATUR
1) Popper, Karl: "Kritisk rationalisme: Udvalgte essays om videnskab og samfund", Nyt Nordisk Forlag 1996, s.40-46

2) Peter Kemp (red.): "Temaer i nutidens tænkning", Gyldendal 1975, s.27-33 (Kuhn: "Normalitet og revolution").
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer