Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-IdB-3g3 (3g3-IdB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Arbejdsfysiologi og Orienteringsløb
Et tematisk forløb med særlig fokus på aerob og anaerob arbejde samt O-løb. Målsætningen for det indledende forløb er blandt andet at eleverne opnår en forbedret fysisk kapacitet i særdeleshed deres kredsløbskondition og udholdenhed. Fokuspunkter for forløbet er blandt andet at eleverne får en grundlæggende viden om arbejdsfysiologi/træningslære, således at eleverne er i stand til at kunne reflektere og analysere i praksis - kombineret med en tydelig teori/praktik kobling både i undervisningen men også ud fra casen i forløbet. Inden for o-løb er målsætningen at eleverne skal være i stand til at 'læse' et o-løbs kort korrekt, signaturforklaringer, målestoksforhold, brug af kompas, ækvidistance og bruge termerne praktisk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
9,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Selvrefleksion
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Teambuilding og fodbold - Eksamensemne
Eksamensemne:
Målsætningen med forløbet er at eleverne dels opnår tekniske og taktiske færdigheder inden for disciplinen fodbold, og dels at de opnår en grundlæggende viden om idrætspsykologi (hører under den samfundsvidenskabelige teori) i forbindelse med teamdannelse, teamudvikling og teamprocesser. Derudover arbejdes der med en tematisk refleksionsbog.
Formålet med denne refleksionsbog er at øge elevernes individuelle refleksion over praksis samtidig med, at dette bliver inkorporeret som en del af praksis. Jeg forventer, at refleksionsbogen er det medie, hvor deres undren og nysgerrighed, via spørgsmål og kritisk stillingtagen, skal bevidstgøre hvordan og teamet kan lære i forbindelse med et fodboldforløb. Af fodbold tekniske færdigheder arbejdes der på:
Inderside afleveringer, retningsbestemte tæmninger, bandespil, forsvarsspil, angrebsspil, 'at gøre sig fri', forskellige former for skud (lodret vristspark(halvliggende)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Refleksionsbog
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hjerteblod - teori til eksamen
Hjerteblod - repetere begreber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Filmdans - eksamensemne
Filmdans
I grupper 4 får I tildelt et klip fra en film, hvori der indgår en dans, som I skal indstudere og siden instruere en anden gruppe i. Forløbet afsluttes med, at I fremviser dansen for resten af klassen, sammen med den gruppe som I har undervist/instrueret. Altså: når I fremviser jeres koreografi er det både jer selv OG den gruppe I har instrueret/undervist, der skal fremvise dansen for resten af klassen.
I skal i løbet af to moduler lave en koreografi bestående af 8 x 8 taktslag (16 takter). I skal primært tage trin/moves fra det klip, som I har fået tildelt, men I må gerne supplere med “originale” trin. Rækkefølgen af de enkelte trin bestemmer I selv. I skal danse til musikken fra det tildelte klip. Et dansetrin/move må max. vare 8 taktslag, således at I minimum har 8 forskellige dansetrin/moves med i jeres koreografi.
Bedømmelseskriterier og fokuspunkter:
I bedømmes på:
om I har lavet en sammenhængende koreografi ud fra de retningslinjer, der er givet
om koreografien afspejler Labans principper om flow, rum/planer, tid og tyngde/lethed
om koreografien er blevet indstuderet og øvet
om I har rytmefornemmelse og derved tydeligt viser, at I kan følge musikken
kvaliteten af og udtrykket i jeres bevægelser*
sværhedsgraden/kvaliteten af jeres koreografi**
hvor godt I har instrueret jeres makkergruppe***
hvorvidt I deltager aktivt i gruppearbejdet omkring at udforme jeres koreografi
* har I attituden fra filmen/musikken med i dansen, og kommer I “helt ud” i jeres bevægelser. Eks.: får I strukket armene fuldt ud, når/hvis de skal strækkes, og kommer I helt ned, når/hvis I bukker jer, sætter I kropsligt udtryk/mimik på jeres bevægelse (overlegenhed, dovenhed, energisk m.m.) osv.
** står I bare og vipper med storetåen i 8 taktslag, så er det for simpelt/nemt! Men det er jo ikke fordi, at man skal stå og sprælle med hele kroppen hele tiden for at jeres dans har en tilpas “sværhedsgrad”. Det handler bare om, at I aktiverer flere kropsdele af gangen.
*** hvor godt kan makkergruppen jeres dans, når I fremviser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Klatring - eksamensemne
Formålet med forløbet:
Formålet med forløbet er at lære eleverne korrekt teknik på klatrevæggen, samt give dem forståelse for farerne ved klatring og hvordan disse farer mindskes ved korrekt brug af udstyr og ved korrekt betjening af udstyret. Eleverne har kun klatret med top-reb.
Evaluering:
Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Navngive det udstyr de bruger (seler, reb, indbindingspunkt, arbejdsløkke, skruekarabiner og bremse).
- Påtage en sele korrekt samt binde sig ind i rebet med et dobbelt 8-talsknob (som klatrer) og med en karabine og bremse (som sikrer).
- De skal kende til og udføre makkerkontrol af hinanden inden de klatrer.
- De skal kunne kommunikere klart og tydeligt ved at bruge følgende udtryk inden der klatres: ”Du er sikret” ”Må jeg klatre?” ”Du må klatre” ”Jeg klatrer”
- De skal kunne udføre sikringsbevægelsen korrekt og vise forståelse for hhv. 1. sikringsmandens og 2. sikringsmandens rolle.
- De skal kunne klatre på en udvalgt rute efter deres niveau.
- Klatreteknisk skal de kunne udføre et fod- og håndskift. De skal bruge benene til at løfte sig med. De skal bruge grebene fra de rigtige vinkler og kunne forskyde tyngdepunktet i forskellige retninger i forhold til de "problemer" de møder på ruten.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Floorball - eksamensemne
Praktisk:
- eleverne skal have korrekt fatning på staven og korrekt udgangsposition
- eleverne skal kunne udvise boldkontrol. Både når de arbejder enkeltvis med bolden, i øvelser samt i spilsituationer
- eleverne skal kunne lave driblinger med både forhånd og baghånd
- eleverne skal kunne lave en trækpasning og tæmme bolden
- eleverne skal kunne udføre et trækskud og et håndledsskud
- eleverne skal kunne indgå i spilsituationer og vise forståelse for korrekt placering på banen
- eleverne skal kunne indgå i de taktiske overvejelser man som hold foretager inden en kamp
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Crossfit - eksamensemne
Eksamensemne:
Formålet med X-Fitforløbet er en grundlæggende indføring i X-Fit som træningsform, kendskab til de centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes på.I de første lektioner vil fokus primært være på øvelser med egen kropsvægt, og i de følgende moduler vil der blive inddraget forskellige redskaber. I hver lektion skal I desuden lære en ny måde at sammensætte træningen på. Forløbsprøven (bruges både som start og afslutningen på forløbet dvs. samme WOD -AMRAP) tager udgangspunkt i de gennemgåede tekniske øvelser og de forskellige måderat sammensætte træningen på.
Læringsmål:
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
- Støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater
-opnå en forbedret teknisk kunnen og fysisk kapacitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Hip-Hop - eksamensemne
Eksamensemne:
Formål med forløbet
• At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil.
• At eleverne lærer at bevæge sig med det udtryk hiphoppen giver anledning til.
• At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform.
• At eleverne får konstrueret en ”bevægelses bank”.
• At eleverne efter endt kursus føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi.
Fokuspunkter
• Historisk baggrund (teori)
• Genrekendskab
• Musikforståelse
• Indøvning af autentisk bevægeudtryk
• Udførsel
• Koreografisk kreativitet (i forlængelse af Rudolf Labans bevægelseslære)
Faglige mål (viden)
• At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.
• At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved hiphop;
• At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.
Faglige mål (færdigheder)
• At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser. Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
• At eleverne kender til isolationer og er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele.
• At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
• At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes. Isoleret og i kombination med koreografi.
• At eleverne kan fremvise den udleverede og indøvede fælles koreografi, med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
• At eleverne kan følge rytmen i musikken–herunder begynde på 1-slaget.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152083856",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152083856",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152083856"
}