Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-IdB-3g4 (3g4-IdB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
O-løb og aerob træning
Forløbsbeskrivelse: Orienteringsløb og aerob træning
Generelle læringsmål fra læreplanen
• Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning og fysiologisk teori
• Beherske centrale færdigheder i orienteringsløb inden for færdighedsområdet: klassiske og nye idrætter
• Opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk stof og træningslære
Formålet med forløbet i orienteringsløb er en grundlæggende indføring i centrale elementer
som at læse et kort, retvende kortet, bruge et kompas, vælge de rigtige ruter og have en god
kondition.
HVAD SKAL JEG KUNNE PRAKTISK?
- Kende til basal kortlæsning herunder de vigtigste signaturer, højdekurver, målestoksforhold og postbeskrivelser.
- Bruge kompasset til at retvende kortet og tage en kompaskurs.
- Vælge de rigtige ruter under forskellige former for løb.
- Finde de opsatte eller faste poster.
- Opsætte dine egne poster og tegne dem præcist ind på kortet.
- Løbe forholdsvist langt i et rimeligt tempo.
HVAD SKAL JEG KUNNE TEORETISK?
- Kunne forklare åndedrætssystemets og blodkredsløbets opbygning og funktion
- Kunne redegøre for superkompensationsprincippet og anvende dette i forbindelse med træningsplanlægning
- Kunne forklare hvad der sker fysiologisk i løbet af et arbejdes 3 faser
- Kunne forklare hvordan et kondital defineres og komme med eksempler på hvorledes man ved træning kan forbedre dette
-Kunne redegøre for forskellige typer af aerob træning og forklare forskellen på disse
- Kunne forklare de fysiologiske effekter af konditionstræning
Pensum i Yubio: s. 45-50, 67-71, 72-77, 219-221, 227-229, 292-306, 1184-1187
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fodbold for ALLE
Forløbsbeskrivelse Fodbold for ALLE
Generelle læringsmål fra læreplanen
• Beherske centrale færdigheder i fodbold inden for færdighedsområdet: boldspil
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Formålet med forløbet er at tillære eleverne enkelte tekniske elementer fra fodboldspillet, som gør spil muligt. Taktisk er formålet at bringe eleverne til en forståelse af hvad der bibringer vedvarende boldbesiddelse og gør scoringer mulige. Desuden er der fokus på teamstrukturer og teamprocesser.
HVAD SKAL JEG KUNNE PRAKTISK?
Tekniske færdigheder:
* Tæmning af bold langs jorden og i luften (inderside eller fodsål)
* Aflevering af bold (indersideafleveringer). Afleveringer er en relationel færdighed og eleverne skal opnå evne til at vurdere medspillerens evner ift. Fart og retning i aflevering
* Retningsbestemt tæmning med efterfølgende aflevering
* Driblinger (inderside-, yderside og fodsål med primærben)
* Dækning af egen bold
* Skud med inderside
Taktiske færdigheder:
* Forståelse for hvordan bolden drives frem (driblinger/afleveringer), og hvad der er mest effektivt i den givne situation
* Formationer og positioner på banen
* Spilbarhed, herunder at kunne udnytte banens bredde og dybde
* Forståelse for og udførelse af: Bandespil, overlap og boldovertagelse
* Defensivt arbejde med højt og lavt pres
HVAD SKAL JEG KUNNE TEORETISK?
* Kunne redegøre for OG anvende relevante fagbegreber: Synergieffekt, procesgevinst, procestab, Ringelman-effekten, opgavekohæsion, socialkohæsion, formelle og uformelle roller, kommunikation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hjerteblod
Hjerteblod på LIFE
I Hjerteblod arbejdes med to overordnede læringsmål.
Målet er, at eleverne efter forløbet kan følgende:
Analysere og diskutere data fra fysiologiske undersøgelser af iltoptagelse, springhøjde, grebsstyrke og sprinthastighed gennem opstilling og test af hypoteser.
Forklare sammenhænge mellem fysisk aktivitet, motivation og sundhed.
Argumentere for og formidle viden om hensigtsmæssige motionsformer for den enkelte på baggrund af forskning og egne undersøgelser.
Faglige mål fra læreplanen:
Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i den forbindelse kunne anvende relevant fysiologisk teori samt kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden.
Indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis.
Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger.
Opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet.
Kernestof:
Centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof.
Natur- og sundhedsvidenskabeligt samt humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner.
De for undervisningen relevante digitale redskaber.
De for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Foreløbig besvarelse - hjerteblod
|
02-10-2024
|
Hjerteblod
|
21-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lindyhop
Forløbsbeskrivelse Lindyhop
Formål med forløbet:
- At eleverne bliver gjort bekendt med Lindyhops udtryk og stil.
- At eleverne lærer at bevæge sig med det udtryk Lindyhop giver anledning til.
- At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform.
- At eleverne får konstrueret en ”bevægelses bank” og forskellige typer af variationer.
Fokuspunkter:
Historisk baggrund (teori)
Genrekendskab
Musikforståelse
Indøvning af autentisk bevægeudtryk
Udførsel
Koreografisk kreativitet (i forlængelse af Rudolf Labans bevægelseslære)
Faglige mål (viden):
- At eleverne opnår basalt kendskab til swingdansen Lindyhops historiske oprindelse.
- At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved swingdans.
- At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af Lindyhop og dansens bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.
Faglige mål (færdigheder):
- At eleverne kan udføre grundtrin i lindyhop 6-count. Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for al swingdans.
- At eleverne kender til og kan vise de forskellige dansefatninger i lindyhop: ’open position’ og ’closed position’
- At eleverne evner ’at føre og blive ført’ og vigtige fokuspunkter i forbindelse hermed: At lead fører med hele kroppen (og ikke kun hænder/arme) samt samt at follower afventer og mærker efter, så han/hun mest effektivt følger lead.
- At eleverne kan udføre udvalgte figurer:
o Follower under armen
o Byt plads/Pass by
o Over åen/Cross the bridge
- At eleverne kan udføre et antal jazztrin og arials: Skating, Mess around, Tackie Annie, Step-touch, Suzy Q, frogjump, A-frame.
- Musikalitet: At eleverne kan følge rytmen i musikken – herunder begynde på 1-slaget.
- At eleverne kan fremvise deres egen koreografi, med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
- At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen og både improvisere samt lave koreograferede sekvenser. Herunder at eleverne kan lave deres egen showcase (koreograferet dans).
- At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan føre og lade sig føre af forskellige partnere.
Forløbet afsluttes med en showcase
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Virtuelt modul showcase
|
15-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pickleball
Forløbsbeskrivelse Pickleball
Faglige mål for forløbet:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Teori-praktik-kobling:
Forløbet kobles til den nyere idrætshistorie og idrættens organisering i Danmark med fokus på danskernes motionsvaner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Klatring
Forløbsbeskrivelse Klatring
Formålet med forløbet:
Formålet med forløbet er at lære eleverne korrekt teknik på klatrevæggen, samt give dem forståelse for farerne ved klatring og hvordan disse farer mindskes ved korrekt brug af udstyr og ved korrekt betjening af udstyret. Eleverne har kun klatret med top-reb.
Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Navngive det udstyr de bruger (seler, reb, indbindingspunkt, arbejdsløkke, skruekarabiner og bremse).
- Påtage en sele korrekt samt binde sig ind i rebet med et dobbelt 8-talsknob (som klatrer) og med en karabine og bremse (som sikrer).
- De skal kende til og udføre makkerkontrol af hinanden inden de klatrer.
- De skal kunne kommunikere klart og tydeligt ved at bruge følgende udtryk inden der klatres: ”Du er sikret” ”Må jeg klatre?” ”Du må klatre” ”Jeg klatrer”
- De skal kunne udføre sikringsbevægelsen korrekt og vise forståelse for hhv. 1. sikringsmandens og 2. sikringsmandens rolle.
- De skal kunne klatre på en udvalgt rute efter deres niveau.
- Klatreteknisk skal de kunne udføre et fod- og håndskift. De skal bruge benene til at løfte sig med. De skal bruge grebene fra de rigtige vinkler og kunne forskyde tyngdepunktet i forskellige retninger i forhold til de "problemer" de møder på ruten.
Teori: Forløbet er koblet til teori om målsætning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Case Klatring
|
11-02-2025
|
Klatring og målsætning
|
28-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Floorball og træning
Forløbsbeskrivelse Floorball og træning
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball.
I de første lektioner er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, driblinger, afleveringer og afslutninger.
I de følgende lektioner arbejdes der med fysiske øvelser der tilgodeser fysisk træning og til slut vil der være fokus på sammenspil og taktik.
Faglige mål:
Tekniske: Beherske basale tekniske elementer så som forhånds-baghåndsdribling, pasning, modtagning og trækskud.
Taktiske: Beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne m/u bold samt overlap.
Teoretiske: Kendskab til de mest basale floorballregler, samt kendskab til fokuspunkter i forbindelse med de indlærte tekniske elementer (disciplinspecifik).
Altså skal du efter forløbet kunne:
- Lave en aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtage en af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud og et slagskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
- Teoretisk kunne forholde dig til hvilke fysiologiske krav der stilles til en floorballspiller og hvorledes disse krav kan trænes disciplinspecifikt. Desuden kobles der i dette forløb til forskellige typer af test- og træningsmetoder.
HVAD SKAL JEG KUNNE TEORETISK?
- Kunne forklare åndedrætssystemets og blodkredsløbets opbygning og funktion
- Kunne redegøre for superkompensationsprincippet og anvende dette i forbindelse med træningsplanlægning
- Kunne forklare hvad der sker fysiologisk i løbet af et arbejdes 3 faser
- Kunne forklare hvordan et kondital defineres og komme med eksempler på hvorledes man ved træning kan forbedre dette
-Kunne redegøre for forskellige typer af aerob og anaerob træning og forklare forskellen på disse
- Kunne forklare de fysiologiske effekter af træning
- Teoretisk kunne forholde dig til hvilke fysiologiske krav der stilles til en floorballspiller og hvorledes disse krav kan trænes disciplinspecifikt.
- Forklare forskellige typer af test- og træningsmetoder og argumenterer for deres anvendelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afsnit
-
Yubio - Idræt C+B; sider: 45-50, 63-64, 67-77, 193-198, 219-221, 227-229, 292-306, 615-623, 643-646
-
Forløbsbeskrivelse Floorball og træning.docx
-
Yo-yo test, springtest, hurtighedstest og måske spil
-
Fysisk optagelsesprøve for kvinder | Politiskolen | Politi
-
Plan for idræt B dobbelt teorimodul.docx
-
Vi skal arbejde med følgende øvelser i floorball: D1, D4, D6 og D8. De har alle fokus på fysik - vi skal (igen) snakke om hvilke fysiologiske krav der stilles til en god floorballspiller.
-
Vi skal arbejde med følgende øvelser: C1, C7, C9, C12. Sørg for at læse beskrivelsen af øvelsen og se videoerne!
-
Modulet starter kl. 12!!!
-
Floorball WC2022 Final Swe Vs Cze
-
Yo Yo test, hurtighedstest og spil/drejebog
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Hip Hop
Forløbsbeskrivelse Hip Hop
Formål med forløbet:
- At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil.
- At eleverne lærer at bevæge sig med det udtryk hiphoppen giver anledning til.
- At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform.
- At eleverne får konstrueret en ”bevægelses bank”.
- At eleverne efter endt forløb føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi.
Fokuspunkter:
Historisk baggrund (teori)
Genrekendskab
Musikforståelse
Indøvning af autentisk bevægeudtryk
Udførsel
Koreografisk kreativitet (i forlængelse af Rudolf Labans bevægelseslære)
Faglige mål (viden):
- At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.
- At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved hiphop.
- At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.
Faglige mål (færdigheder):
- At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser. Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
- At eleverne kender til isolationer og er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele.
- At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende
- At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes. Isoleret og i kombination med koreografi.
- At eleverne kan fremvise deres egen koreografi, med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
- At eleverne kan følge rytmen i musikken–herunder begynde på 1-slaget.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamenscase
|
09-05-2025
|
Drejebøger Boldspil (fodbold og floorball)
|
14-05-2025
|
Drejebøger Klassiske (Klatring og pickleball)
|
14-05-2025
|
Drejebøger Musik og bevægelse (Lindyhop og hiphop)
|
14-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152087086",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152087086",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152087086"
}