Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-ENA-3g4 (3g4-ENA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Metaphor and Metonymy in Modern Fiction/Poetry
This course gives an introduction to modernist poetry and fiction by way of two poetic devices: Metaphor and metonymy. It teaches the students how to approach poetry that is seemingly inaccessible and to understand the historical/aesthetic reasons behind this inaccesibility.
Metaphoric concepts introduced in this course:
- Metaphor as "transfer between two domains"
- Source and target domain
- Mapping
- Metaphors as nouns, verbs, and adjectives
- Metaphoric transfer: Concrete for abstract, abstract for concrete, concrete for concrete, and abstract for abstract
- Metonymy as "transfer within a single domain"
- Metonymically grounded metaphors
Modernist concepts introduced in this course:
- Negativity (obscurity, fragmentation, dissonance)
- Metaphoric shock
Texts:
- Virginia Woolf, "A Room of One's Own"
- Virginia Woolf, "The Lady in the Looking-Glass"
- Selected poetry by Sylvia Plath
- Anne Carson, "Essay on What I Think About Most"
- PJ Harvey, "The Glorious Land"
- Audrey Lorde, "Poetry Is Not A Luxury"
Kernestof:
- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Poetry analysis
|
08-09-2024
|
A Room of One's Own - assignment
|
22-09-2024
|
A Room of One's Own - Genaflevering
|
06-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Shakespeare
Shakespeare-forløbet er todelt: Til at starte med introduceres komedien med udgangspunkt i Twelfth Night. Her arbejdes der meget med opsætning og hvordan man læser drama. Udover det forstår vi stykket ud fra temaerne 1) karneval, 2) begær og 3) køn.
Anden halvdel af forløbet beskæftiger sig med Shakespeare tragedie-og historiestykker med særligt fokus på Richard III (en mellemting mellem tragedie og historie) og tyranen. Lavet ifm. genvalget af Donald Trump.
Begreber ifm. Shakespeare:
- Genre: Comedy vs. tragedy
- Historical context: Elizabethan Era + The Shakespearean Stage (sumptuary laws, metatheatre, the fool)
- Language: Soliloquy + iambic pentameter
- Themes (Twelfth Night): Carnival, gender, desire
- Themes (Richard III): Tyrant, banality of evil, Ur-fascism
Tekster
- Twelfth Night (udvalgte scener)
- Tim Crouch, "I, Malvolio"
- Richard III (udvalgte scener)
- Emma Smith, "Richard III" (Approaching Shakespeare, podcast)
- Laurence Olivier, Richard III (1955)
- Stephen Greenblatt, "Shakespeare Explains the 2016 Election" (NY Times artikel)
- Umberto Eco, "Ur-Fascism" (uddrag)
- Hannah Arendt, Life of the Mind (uddrag af forord)
Kernestof:
- uddrag af værker af Shakespeare
- standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Read Twelfth Night: Act 1, scene 1
-
Read Twelfth Night: Act 1, scene 2 - remember to use the notes in your Google Drive
-
Read Twelfth Night, act 1, scene 3+4
-
Read Twelfth Night, act 1 scene 5
-
Read act 2, scene 2 in Twelfth Night - focus on Viola's monologue, "I left no ring with her (...)". We will work with it in class :)
-
Skandering
-
Read act 2, scene 3 - foolery with Sir Toby, Maria, Sir Andrew, and the Fool
-
Read act 2, scene 4 of Twelfth Night - Orsino tells Cesario of his love for Olivia. Cesario indirectly hints at his/her love for Orsino
-
Act 5, scene 1 (from Enter Sebastian), lines 220-end
-
Read act 5, scene 1 - the ending. The characters return to the proper world (!?!) of heterosexual marriage and cis-gendered bodies
-
The Life of the Mind - Arendt.pdf
-
Tim Crouch - I, Malvolio.pdf
-
Stephen Greenblatt - Shakespeare Explains the 2016 Election.pdf
-
Richard III - handout.docx
-
Skandering og Metrik.docx
-
Richard III: 1.1.1-42 (the famous monologue) - remember to use the notes if you find it difficult to understand
-
Read Richard III, 1.2.1-122 (until Lady Anne: "I hope so.")
-
Listen to Emma Smith’s episode on Richard III in the podcast “Approaching Shakespeare” (you can find it on Spotify or wherever you find your podcasts) - begin at 17:42 and listen to the end.
-
Read Umberto Eco - Ur-Fascism extract.pdf - read the 14 characteristics (stop when you get to "On the morning of July 27, 1943")
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sci-fi
Der arbejdes med science-fiction genren ud fra idéen om, at genren er blevet revitaliseret i det 21. århundrede.
Vi læser Ursula K. Le Guins to smædeskrifter mod traditionelle/tekno-optimistiske sci-fi fortællinger, "Science Fiction and the Future" + "The Carrier Bag Theory of Fiction" som rammesættende for forløbet.
Der bliver derudover arbejdet med et værk - Octavia Butlers roman Parable of the Sower - med udgangspunkt i tre temaer: Afrofuturisme, apokalypse/dystopi og Judith Butlers begreb om "precarious life".
Tekster
- Octavia Butler, Parable of the Sower (VÆRK)
- Le Guin, "Science Fiction and the Future" + "The Carrier-Bag Theory of Fiction"
- Ray Bradbury, "A Sound of Thunder"
- Olga Ravn, The Employees (uddrag)
- Chris Marker, La Jetée (kortfilm)
- Paris Marx, "Elon Musk is Convinced He's the Future (...)" (artikel i Time)
- Junot Diaz, "Apocalypse" (artikel)
Vigtige begreber
- Hard/soft sci-fi
- Novum
- Utopia/dystopia
- The Carrier Bag Theory of Science Fiction (Le Guin)
- Afrofuturism
- Apocalypse
- (Precarious Life)
Kernestof
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Octavia Butler, Reading Log
|
06-01-2025
|
Analytical essay on Parable of the Sower
|
09-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Opium and Opioids
Forløbet tager udgangspunkt i den amerikanske opioidkrise, og spørger: Hvordan havnede vi her?
Første del af kurset består af et historisk tilbageblik, hvor vi ser på opiums rolle i det britiske imperium, med særligt fokus på Indien/Kina og den første opiumskrig. Der er også sat moduler af til arbejde med opiums rolle i den britiske romantik.
Anden del af kurset bringer os tilbage til den amerikanske opioidkrise, hvor vi ser på "The Boston Brahmins" - de amerikanske opiumshandlere - og den enorme rigdom/indflydelse, de havde/fik. Vi slutter med at arbejde med The Sackler Family/den nuværende opioidkrise og ser dokumentarfilmen All The Beauty and The Bloodshed.
Tekster
- "Context": The First Opium War, Peter Purdue, MIT (baggrund, essay 1+2)
- Smoke and Ashes, Amitav Ghosh (non-fiction, uddrag)
- Sea of Poppies, Amitav Ghosh (romanuddrag)
- All the Beauty and the Bloodshed (dokumentar)
- "Poppies," Sara Coleridge (digt)
- "Kubla Khan", Samuel Taylor Coleridge (digt)
- William Burroughs, Naked Lunch (roman, uddrag)
- 13th, Ava DuVarney (dokumentar, uddrag)
Vigtige begreber
- Opium vs. opioids
- The British Opium Trade
- Opium's relation to Romanticism
- Orientalism
- The American Opium Trade/The Boston Brahmins
- The War on Drugs
- The Colonial Boomerang
- Slow Violence
Kernestof
- Væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner (her Indien)
- Principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analytical essay: Non-fiction
|
06-03-2025
|
Terminsprøve i engelsk
|
28-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Education and the Humanities
En afsluttende refleksion over engelskfagets berettigelse i uddannelseslandskabet. Vi diskuterer særligt litteraturens rolle i (ud)dannelse - og hvad det er, vi egentlig laver, når vi har engelsk.
Fokus på:
- Litteratur som særlig sprogbrug (Øyehaug, "Birds")
- Litteratur og livspraksis (John Keats' breve)
- Litteratur og politik (Isabella Hammad, "Recognizing the Stranger")
- Litteratur og kritik (Susan Sontag, "Against Interpretation")
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Read the English translation of the short story "Birds" (2023) by the Norwegian author Gunnhild Øyehaug. Read it carefully - and enjoy it! It's quite fun :) Birds - Gunnhild Øyehaug.pdf
-
Bring "Fejlstøvsugeren" to class!
-
Fejlstøvsugeren - genitiv.pdf
-
How would you answer someone who argued that fiction doesn't matter, because "it isn't real"?
-
Pp. 61-62 in "Fejlstøvsugeren"
-
John Keats - Selected Letters.pdf
-
Read (and, if you feel like it, listen to) David Foster Wallace's speech "This is water". You can find it attached to your final assignment, which is due on May 4.
-
Hammad says that as a writer of novels, she is anxious about what they do out the in the world, once they are published. What does she believe? What is a recognition scene (“anagnorisis”)? What examples does Hammad give? And why is it important that
-
Read pp. 5-31 in Isabella Hammad's speech on Palestine and narrative, Recognizing the Stranger (2023) - you can listen to her speak as you read: https://www.youtube.com/watch?v=XYZu0MYau3g (22:12-44:35)
-
Read pp. 31-57 in Isabella Hammad, Recognizing the Stranger (2023) - you can listen to her speak as you read: https://www.youtube.com/watch?v=XYZu0MYau3g (44:35-end)
-
David Runciman's podcast Past Present Future, the episode on Sontag called "History of Ideas 8: Susan Sontag" - listen to the first 13 minutes and 30 seconds (or the whole thing, if you find it interesting!)
-
Read section 1-4 in Susan Sontag's "Against Interpretation" (1966)
-
Susan Sontag - handout for section 2.docx
-
Read the final sections of Sontag's essay (5-10)
-
Modernism - literary background.docx
-
Gode Råd til den mundtlige eksamen (Jespers).docx
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152094512",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152094512",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152094512"
}