Holdet 2024-ENA-3g4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e)
Hold 2024-ENA-3g4 (3g4-ENA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Metaphor and Metonymy in Modern Fiction/Poetry
Titel 2 Shakespeare
Titel 3 Sci-fi
Titel 4 Opium and Opioids
Titel 5 Education and the Humanities

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Metaphor and Metonymy in Modern Fiction/Poetry

This course gives an introduction to modernist poetry and fiction by way of two poetic devices: Metaphor and metonymy. It teaches the students how to approach poetry that is seemingly inaccessible and to understand the historical/aesthetic reasons behind this inaccesibility.

Metaphoric concepts introduced in this course:
- Metaphor as "transfer between two domains"
- Source and target domain
- Mapping
- Metaphors as nouns, verbs, and adjectives
- Metaphoric transfer: Concrete for abstract, abstract for concrete, concrete for concrete, and abstract for abstract
- Metonymy as "transfer within a single domain"
- Metonymically grounded metaphors

Modernist concepts introduced in this course:
- Negativity (obscurity, fragmentation, dissonance)
- Metaphoric shock

Texts:
- Virginia Woolf, "A Room of One's Own"
- Virginia Woolf, "The Lady in the Looking-Glass"
- Selected poetry by Sylvia Plath
- Anne Carson, "Essay on What I Think About Most"
- PJ Harvey, "The Glorious Land"
- Audrey Lorde, "Poetry Is Not A Luxury"


Kernestof:
- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Poetry analysis 08-09-2024
A Room of One's Own - assignment 22-09-2024
A Room of One's Own - Genaflevering 06-10-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Shakespeare

Shakespeare-forløbet er todelt: Til at starte med introduceres komedien med udgangspunkt i Twelfth Night. Her arbejdes der meget med opsætning og hvordan man læser drama. Udover det forstår vi stykket ud fra temaerne 1) karneval, 2) begær og 3) køn.

Anden halvdel af forløbet beskæftiger sig med Shakespeare tragedie-og historiestykker med særligt fokus på Richard III (en mellemting mellem tragedie og historie) og tyranen. Lavet ifm. genvalget af Donald Trump.  

Begreber ifm. Shakespeare:
- Genre: Comedy vs. tragedy
- Historical context: Elizabethan Era + The Shakespearean Stage (sumptuary laws, metatheatre, the fool)
- Language: Soliloquy + iambic pentameter
- Themes (Twelfth Night): Carnival, gender, desire
- Themes (Richard III): Tyrant, banality of evil, Ur-fascism

Tekster
- Twelfth Night (udvalgte scener)
- Tim Crouch, "I, Malvolio"
- Richard III (udvalgte scener)
- Emma Smith, "Richard III" (Approaching Shakespeare, podcast)
- Laurence Olivier, Richard III (1955)
- Stephen Greenblatt, "Shakespeare Explains the 2016 Election" (NY Times artikel)
- Umberto Eco, "Ur-Fascism" (uddrag)
- Hannah Arendt, Life of the Mind (uddrag af forord)

Kernestof:
- uddrag af værker af Shakespeare
- standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sci-fi

Der arbejdes med science-fiction genren ud fra idéen om, at genren er blevet revitaliseret i det 21. århundrede.

Vi læser Ursula K. Le Guins to smædeskrifter mod traditionelle/tekno-optimistiske sci-fi fortællinger, "Science Fiction and the Future" + "The Carrier Bag Theory of Fiction" som rammesættende for forløbet.

Der bliver derudover arbejdet med et værk - Octavia Butlers roman Parable of the Sower - med udgangspunkt i tre temaer: Afrofuturisme, apokalypse/dystopi og Judith Butlers begreb om "precarious life".

Tekster
- Octavia Butler, Parable of the Sower (VÆRK)
- Le Guin, "Science Fiction and the Future" + "The Carrier-Bag Theory of Fiction"
- Ray Bradbury, "A Sound of Thunder"
- Olga Ravn, The Employees (uddrag)
- Chris Marker, La Jetée (kortfilm)
- Paris Marx, "Elon Musk is Convinced He's the Future (...)" (artikel i Time)
- Junot Diaz, "Apocalypse" (artikel)

Vigtige begreber
- Hard/soft sci-fi
- Novum
- Utopia/dystopia
- The Carrier Bag Theory of Science Fiction (Le Guin)
- Afrofuturism
- Apocalypse
- (Precarious Life)

Kernestof
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker  
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Octavia Butler, Reading Log 06-01-2025
Analytical essay on Parable of the Sower 09-02-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Opium and Opioids

Forløbet tager udgangspunkt i den amerikanske opioidkrise, og spørger: Hvordan havnede vi her?

Første del af kurset består af et historisk tilbageblik, hvor vi ser på opiums rolle i det britiske imperium, med særligt fokus på Indien/Kina og den første opiumskrig. Der er også sat moduler af til arbejde med opiums rolle i den britiske romantik.

Anden del af kurset bringer os tilbage til den amerikanske opioidkrise, hvor vi ser på "The Boston Brahmins" - de amerikanske opiumshandlere - og den enorme rigdom/indflydelse, de havde/fik. Vi slutter med at arbejde med The Sackler Family/den nuværende opioidkrise og ser dokumentarfilmen All The Beauty and The Bloodshed.

Tekster
- "Context": The First Opium War, Peter Purdue, MIT (baggrund, essay 1+2)
- Smoke and Ashes, Amitav Ghosh (non-fiction, uddrag)
- Sea of Poppies, Amitav Ghosh (romanuddrag)
- All the Beauty and the Bloodshed (dokumentar)
- "Poppies," Sara Coleridge (digt)
- "Kubla Khan", Samuel Taylor Coleridge (digt)
- William Burroughs, Naked Lunch (roman, uddrag)
- 13th, Ava DuVarney (dokumentar, uddrag)

Vigtige begreber
- Opium vs. opioids
- The British Opium Trade
- Opium's relation to Romanticism
- Orientalism
- The American Opium Trade/The Boston Brahmins
- The War on Drugs
- The Colonial Boomerang
- Slow Violence

Kernestof
- Væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner (her Indien)
- Principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analytical essay: Non-fiction 06-03-2025
Terminsprøve i engelsk 28-03-2025
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Education and the Humanities

En afsluttende refleksion over engelskfagets berettigelse i uddannelseslandskabet. Vi diskuterer særligt litteraturens rolle i (ud)dannelse - og hvad det er, vi egentlig laver, når vi har engelsk.

Fokus på:
- Litteratur som særlig sprogbrug (Øyehaug, "Birds")
- Litteratur og livspraksis (John Keats' breve)
- Litteratur og politik (Isabella Hammad, "Recognizing the Stranger")
- Litteratur og kritik (Susan Sontag, "Against Interpretation")
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer