Holdet 2024-NgB-3g4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e)
Hold 2024-NgB-3g4 (3g4-NgB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 DK: Landskaber og landbrug
Titel 2 Er livet på stillehavsatollerne truet?
Titel 3 Hvorfor er der brug for den grønne omstilling?
Titel 4 Geologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 DK: Landskaber og landbrug

Forløbet omhandler 2 centrale spørgsmål - Hvilke geomorfologiske forudsætninger er der for landbrug i Danmark og hvordan påvirker dansk landbrug klima og miljø.

Der har åledes været fokus på de danske landskaber og deres evne til at understøtte landbruget i landet. Eleverne har arbejdet med Istider og gletsjere i Danmark, Den glaciale landskabsserie, Landskabsanalyse, Isostasi, Eustasi, Landbrug i Danmark, Jord, Transekt, pH, Kulstof, Næringsstoffer, Jordens frugtbarhed, Kvælstof, Fosfor, Konventionelt landbrug, Økologisk landbrug, Klimapåvirkning fra jordbundsprocesser, Landbrug i en verden med klimaforandringer, Lavbundsjorder

Forsøg/Empiribasseret og feltarbejde
1. Landskabsformer i Danmark - Landskabsanalyser gennem digitale kort
2. Felttur til Boserup skov
3. Jorbundsundersøgelse - Boserup skov
4. CO2 i jorde
5. Danmark som landbrugsland

Kernestof:
- Det globale kulstofkredsløb
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår

Primære faglige mål:
- Identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener
- Opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn. Tekster kan være på fremmedsprog.
- Ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Udviklingen af dansk landbrug 08-09-2024
Jorbundsundersøgelse - Boserup Skov 06-10-2024
Omfang Estimeret: 27,00 moduler
Dækker over: 27,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Er livet på stillehavsatollerne truet?

Forløbet kredser om de naturgeografiske problemstillinger der knyttet til livet på stillehavsatollerne historisk set, i dag og fremtiden. I Forløbet har eleverne arbejdet med temaer som det globale vindsystem, Tryk, Coriolis, Klima og klimaforandringer, El Nino, Tropiske orkaner, Drikkevand, Vandindvinding, Saltvandsintrusion, Fødevareproduktion, Globalisering og Havspejlsstigninger.

Forsøg og Empirisk arbejde:
1. Drikkevand og ferskvandlinsen
2. Klimaer på Stillehavsatoller
3. El Niños og La Niñas påvirking af atoller
4. Landbrug og fødevareproduktion på atoller
5. Højniveauets påvirkning af atoller.

Kernestof:
- Jordskælv og vulkaner samt disses betydning for mennesker forskellige steder på Jorden
- Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning

Primære faglige mål:
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
- analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvorfor er der brug for den grønne omstilling?

Forløbet fokuserer på spørgsmålet "Hvorfor er der overhovedet brug for en grøn omstilling i energi-, produktions- og transportsektoren? Gennem dette spørgsmål er det globale samfunds forbrugsmønster af fossile brændsler i fortiden og nutiden undersøgt samt hvilke konsekvenser dette har for klimaet. Ligeledes har eleverne arbejdet med løsningsmuligheder for at gøre den grønne omstilling mulig.

Forsøg/Empiribasseret arbejde/ Feltarbejde
1. Olie og Kridt
2. CCS
3. Dataarbejde med Statistical review of world energy data 2023
4: Digitale klimakort fra IPCC

Kernestof:
- Det globale kulstofkredsløb
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion, handel og transport
-Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår
- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikl

Primære faglige mål:
- indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Geologi

Forløbet undersøger jordens historie og dynamik. I den forbindelse har eleverne arbejdet med mineralers og bjergarters dannelse, samt hvilken betydning de har for menneskers livsgrundlag. Derudover har eleverne arbejdet med Danmarks geologi med fokus på dannelsen af Møns Klint og hvordan klinten kan bruges til at sige noget om jordens udvikling.
Dertil har eleverne arbejdet med de trusler den dynamiske jord skaber for mennesker.

Empiri-, Felt- og eksperimentelt arbejde.

1: Klassifikation af mineraler
2: Bjerartsundersøgelse
3: Møns Klint
4: Vulkan udbrud - Er der noget man kan stille op?
5: Jorskælv - triangulering

Kernestof:
- Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv, herunder den pladetektoniske model
- Jordskælv og vulkaner samt disses betydning for mennesker forskellige steder på Jorden
- Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme
- Det globale kulstofkredsløb
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet

Primære faglige mål:
- Identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- Opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn. Tekster kan være på fremmedsprog.
- Formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer