Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-TYfA-3g2 (3g2-TYfA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro
Et kort introduktionsforløb til tysk i 3.g - særligt med fokus på den skriftlige eksamen samt en masse forskellige mundtlighedsøvelser med udgangspunkt i et autentisk skriftligt eksamenssæt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Terrorismus (eksamensgrundlag)
Forløbet indledes med at afdække begrebet "Terrorismus".
Eleverne introduceres bl.a. til forskellige former for terrorisme (Linksterrorismus, Rechtsterrorismus og religiöser Terrorismus).
Vi arbejder med de politiske og samfundsmæssige forhold i BRD i 1970'erne og zoomer ind på Rote Arme Fraktion (herunder de forskellige generationer).
I forlængelse heraf læser og arbejder vi med tekster/film med fokus på Linksextremismus og RAF.
I slutningen af forløbet fokuserer vi på højreekstremistiske tendenser i nutidens Tyskland (bl.a. NSU), og eleverne arbejder med tekst og film, der behandler disse problemstillinger.
Kernestof:
-Die Stille nach dem Schuss (Film) (kan bookes på CFU)
-Die Terroristin (Hanni Schaaf, fra: Damkjær m.fl.: Schicksalsjahre, L&R Uddannelse, 2010)
-Angela Merkels Rede bei der Gedenkveranstaltung für die Opfer rechtsextremistischer Gewalt (fra: Madsen/Storgaard: Tyskbogen. Grundbog til niveau B og A, Systime 2020)
-Aus dem Nichts (Film) (kan ses på Filmstriben)
-Acht Neun Siebenundneunzig (prøveeksamen - Auszug) (Sobo Swobodnik, fra: Die grünen Hügel Afrikas und andere Erzählungen, Verlag Faber & Faber, 2004)
Supplerende stof:
Baggrundsstof om Terrorismus, die RAF und der NSU, herunder materiale fra planet-wissen.de og ardmediathek.de og bpb.de:
https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/raf/index.html
https://www.ardmediathek.de/video/landesschau-baden-wuerttemberg/joerg-schleyer-im-interview-raf-morde-duerfen-nicht-ungesuehnt-bleiben/swr-bw/Y3JpZDovL3N3ci5kZS9hZXgvbzIwMTk2NzY
https://www.bpb.de/themen/rechtsextremismus/dossier-rechtsextremismus/172933/interaktive-grafik-die-taten-des-nsu/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Groβstadtleben - Studienfahrt nach Hamburg
Som forberedelse til vores A-niveau tur læser vi forskellige artikler om teaterstykket ”Das Gesicht” (Lenz), som vi skal se i Hamburg.
Eleverne forbereder desuden oplæg om udvalgte seværdigheder i byen og formulerer spørgsmål til selvvalgte minifilm, som de skal producere på turen. De læser dermed autentiske tekster om Hamburgs historie, kultur mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Im Keller (eksamensgrundlag)
Forløbet indledes med at afdække begrebet ”Keller”.
Vi taler om en kælder i helt konkret forstand: et rum, hvor man kan opbevare og gemme ting. Her kan der også foregå mord, overgreb mm.
Vi beskæftiger os derudover med begrebet kælder som symbol på frygt, det dystre/mørke, det uhyggelige, det underbevidste, det undertrykte, det ukendte, det fortrængte mm.
Vi læser og arbejder med tekster og film, der på hver deres måde kredser om emnet.
Kernestof:
-Marthas kleine Reise (Angelika Mechtel, fra: Braagaard: Alle Woche wieder, Haase & Søns Forlag 1981)
-Anatomie (Ferdinand Schirach, fra: Schuld, Tyskforlaget 2013)
-Lied der Unterdrückung/Undertrykkelsens sang (Dokumentarfilm) (Kan bookes på CFU)
-Die Räuber (Auszüge) (Friedrich Schiller)
Kan bla. tilgås her: https://www.gutenberg.org/files/47804/47804-h/47804-h.htm
-Kinder (Ferdinand Schirach, fra: Schuld, Tyskforlaget 2013)
Supplerende stof:
-Einstieg-Text: (Madsen/Storgaard:, fra: ”Tyskbogen. Grundbog til niveau B og A”, Systime iBog, 2020
-Freuds Psychoanlyse und das Eisberg-Modell (fra: Sternstunden in Österreich, Praxis Verlag, 2024)
-Anatomie (Film) (kan bookes på CFU)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Heimkehrer und Nachkriegszeit (eksamensgrundlag)
Vi har fokus på tiden umiddelbart efter 2. verdenskrigs afslutning og frem til de sidste Spätheimkehrer kom tilbage til Tyskland.
Vi beskæftiger os med de hjemvendte soldaters situation og (forsøg på) reintegration i samfundet og i familierne. Fokus er dermed på konsekvenserne af krigen og efterkrigstiden for både familier og enkeltpersoner.
Enkelte tekster omhandler kun efterkrigstiden og ikke hjemvendte soldater.
Kernestof:
-Das Wunder von Bern (Film) (kan bookes på CFU)
-Das Brot (Wolfgang Borchert, fra: Homann/Wikkelsø Pedersen: Kurzum, Tyskforlaget 2005)
-Rachts schlafen die Ratten doch (Wolfgang Borchert, fra: Helle Egendal: Gattungen, Gyldendal 2017)
-Der Krüppel (Christoph Hein, fra: Gravgaard/Wikkelsø: Spielfelder eines Chronisten, Tyskforlaget 1999)
-Der Kranzträger (Josef Mühlberger, fra: Die Entwicklung der BRD, 1985)
-Drauβen vor der Tür (Auszug) (prøveeksamen) (Wolfgang Borchert, fra: Drauβen vor der Tür und ausgewählte Erzählungen, Rowohlt Taschenbuch Verlag, 1956)
Supplerende stof:
-Baggrundsstof om Heimkehrer/Nachkriegszeit, herunder materiale fra Tyskforlaget:
https://www.tyskforlaget.dk/wundervonbern/russland/heimkehrer_1953.htm
https://www.tyskforlaget.dk/wundervonbern/deutsche_frauen/die_arbeit_der_trummerfrau.htm
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152134555",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152134555",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152134555"
}