Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-ps-3g2/2 (3g2-ps-2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Det digitale menneske - intro til psykologi
Forløbet “Det digitale menneske” er en introduktion til forskellige teoretiske retninger inden for psykologi, herunder hvordan de forskellige psykologiske retninger kan belyse forløbets overordnede (og vældig aktuelle) problemstilling:
"Hvordan påvirker smartphones menneskers tænkning, følelser, adfærd og relation til sig selv og andre?"
I vil præsenteres for følgende psykologiske retninger:
- Psykoanalyse
- Behaviorisme
- Neuropsykologi
- Kognitiv psykologi
- Eksperimentel socialpsykologi
- Socialkonstruktivistisk socialpsykologi
- Evolutionspsykologi
- Eksistentiel psykologi
Som afslutning på forløbet vil vi samle op på videnskabelige traditioner og forskellige undersøgelsesmetoder inden for psykologi som videnskab.
Vi vil derefter foretage en kritisk vurdering af fire psykologiske undersøgelser under hvert sit forskningsområde.
Faglige mål/Når vi er færdige med forløbet kan vi:
Redegøre for hovedtrækkene ved forskellige psykologiske retninger, herunder oprindelse, vigtige begreber, deres menneskesyn, genstandsfelt (fokus for den psykologiske retning) samt hvilke blinde vinkler den psykologiske retning har.
Sammenligne de forskellige psykologiske retninger og anvende dem til at undersøge psykologiske problemstillinger relateret til smartphones.
Skelne mellem forskellige videnskabelige traditioner og metodiske tilgange til at indsamle empiri inden for psykologi som videnskab, samt styrker og svagheder ved disse metoder.
Kernestof:
- Personlighed og identitetsdannelse (Freud og Giddens)
- Digitale forholds betydning for læring og motivation (Pavlov, Skinner, Olds og Milner)
- Perception og opmærksomhed, herunder kommunikation m./u. digitale medier (Kognitiv psykologi)
- Social adfærd og gruppepsykologiske processer (Asch)
- Udviklingspsykologi (Diana Baumrind)
Psykologiske undersøgelser:
- "Skaber mobiltelefoner dårligere samtaler?" : https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=139
- "Eksperiment om betydningen af brug af internettet til søgning i en undervisningssituation": https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=194#c438
- "Eksperiment relateret til skrivning af sms’er i en undervisningssituation": https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=194#c440
- Artikel: “Ny rapport: Sociale medier kan også være gode for unge” - Videnskab.dk - 12. juni 2019.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kærlighed og tiltrækning
I forløbet "Kærlighed og tiltrækning" introduceres psykologiske retningers respektive syn på kærlighed og tiltrækning.
Forløbets problemstillinger:
"Hvordan kan omsorg og tilknytning i den tidlige barndom påvirke vores regulering af følelser og adfærdsmønstre for de romantiske relationer vi indgår i, senere i livet?"
"Hvad er kærlighed for en størrelse og hvilke faktorer har betydning for hvem vi bliver tiltrukkede af? (jf. natur- samfunds- og humanvidenskabelige tilgange inden for psykologien)"
Kernestof:
- Daniel Stern: Ansigtsduetter og affektive afstemninger - nonverbal kommunikations betydning for sociale interaktioner og tilknytning.
- John Bowlby: Tilknytnings- og udforskningsadfærd, tilknytningsfaser.
- Mary Ainsworth: Fremmedsistuationstesten og tilknytningsmønstre.
- Hazan og Shavers undersøgelse af tilknytningsmønstre hos voksne.
Kernestof:
- Evolutionspsykologi: Seksuel selektion, forældreinvesteringsteori, feromoner og kønshormoners betydning for seksuel tiltrækning.
- Neuropsykologi: Helen Fischers teori om hjernens kredsløb. Neurotransmitteres betydning for forelskelse og tilknytning.
- Social attraktion: Symmetrisk og asymmetrisk partnervalg.
- Socialpsykologi: Giddens teori om det rene forhold.
- Sternbergs kærlighedskomponenter og kærlighedstyper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fra fordomme til folkedrab
Forløbet “Fra fordomme til folkedrab” dykker ind i forskellige psykologiske teoriers bidrag til at forklare hvorfor mennesker udvikler fordomme, hvordan fordomme kan føre til diskrimination og i sidste ende hvordan en gruppe menneskers tanker, følelser og handlinger kan føre til folkedrab.
Forløbets opbygning tager udgangspunkt i folkedrabsforskeren Gregory Stantons teori om hvordan folkedrab udvikler gennem 10 stadier og knytter psykologiske undersøgelser og teorier på der hver især kan belyse disse stadier.
Den gennemgående psykologiske problemstilling til modulerne i forløbet er:
Hvordan bliver mennesker i stand til at påføre andre skadende handlinger og hvordan kan fordomme og skadende adfærd modarbejdes?
Kernestof:
Biologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for indlæring af fordomme
Gruppepsykologiske processer
Identitet (især social identitet)
Perception og tænkning (herunder stereotyper, holdninger, kognitiv dissonans og moralske frakoblinger)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ondskab - arv eller miljø? Individualpsykologi
Mini-forløbet Ondskab - arv eller miljø? kan ses som et supplement til det sidste forløbet “Fra fordomme til folkedrab”, der drejede sig om gruppepsykologiske forklaringer på menneskers udvikling af fordomme og skadende handlinger.
Fokuspunkterne for dette mini-forløb vil være:
1. Udviklingspsykologiske forklaringer på hvorfor nogle mennesker udvikler en særlig
destruktiv og udadreagerende adfærd overfor andre, og hvordan dette kan forebygges i
opvæksten.
2. Personlighedspsykologiske forklaringer på hvorfor nogle mennesker er særligt
disponerede for at udvikle en dyssocial personlighedsstruktur/psykopatiske
personlighedstræk og hvad denne diagnose indebærer.
Den gennemgående psykologiske problemstilling til modulerne er:
Hvilke individualpsykologiske forklaringer kan der være at enkelte mennesker
bliver i stand til at udsætte andre grov personfarlig kriminalitet?
Kernestof:
Udviklingspsykologi (Afsnit 1) - Tilknytning, sårbarhed og resiliens:
Personlighedspsykologi (Afsnit 2) - Individuelle forskelle i håndtering af udfordringer
Materiale:
Ole Schultz Larsen: Psykologiens Veje - i-bog (2024):
- Kapitel 7. Småbarnet: Prosocial adfærd: https://psykveje.systime.dk/?id=5095&L=10
- Kapitel 24. Ondskab - opvækstens betydning (Carl Goldberg): https://psykveje.systime.dk/?id=5633
Magnus Riisager m.fl.: PsykB - i-bog (2024):
- Kapitel 9. Retspsykologi (Dyssocial personlighedsforstyrrelse + genernes betydning): https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=329
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hvorfor får man stress?
Forløbet “Hvorfor får man stress” dykker ind i forskellige psykologiske perspektiver på hvad stress er, og hvilke forklaringer der kan være på at mennesker udvikler stress.
I forløbet arbejder vi med psykologisk viden om:
- Stress reaktioner som kropsligt fænomen
- Betydning af livsforandringer
- Krav fra omgivelser (på uddannelse og arbejdsliv)
- Personlighedstræk (Høegh-Olesen og femfaktormodellen)
- Copingstrategier
- Individuelle tolkninger af ens situation (bl.a. OAS og hensigtsmæssig tænkning)
De gennemgående psykologiske problemstillinger til modulerne i forløbet er:
- Hvad vil det sige at være i en stresstilstand?
- Hvilke forklaringer kan der være på at mennesker rammes af stress?
- Hvorfor kan der være forskel på menneskers stresstærksler?
- Hvordan kan stress håndteres hensigtsmæssigt?
Kernestof:
- Personlighed
- Individuelle forskelle i håndtering af udfordringer, herunder stress og coping
Materiale:
"Kapitel 5. Unges udfordringer” (uddrag),
Psyk-C af Magnus Riisager (ibog 2023)
“Kapitel 23 - Stress og coping” (uddrag) Psykologiens Veje (2024): af Ole Schultz Larsen (ibog, 2024)
“Kapitel 18 - Personlighedspsykologi” (uddrag) Psykologiens Veje (2024): af Ole Schultz Larsen (ibog, 2024)
"Danmark har stress 1:5 - Stress blandt børn og unge", Lyden af Psykologi (podcast)
"Drømmestudiet gav Tine stress"
"Sarah på 17 kan ikke holde sig fra at feste: 'Jeg ved godt, jeg ikke må. Men jeg kan ikke lade være'” af Silas Bay Nielsen, den 4. maj 2020. dr.dk/tværs
"Two Monkeys Were Paid Unequally: Excerpt from Frans de Waal's TED Talk" (youtube.com)
Desuden: Ved Det Grønne Bord (Psykologi C 2022)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152210962",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152210962",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152210962"
}