Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-ps-3g2/3 (3g2-ps-3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Identitet og teoripluralisme
I dette forløb introduceres eleverne til de grundlæggende teoretiske retninger inden for psykologien med fokuspunktet ’identitet og teoripluralisme’.
Holdet bliver fortrolige med den teoripluralistiske tankegang og undersøger, hvad menneskets identitet er ud fra hhv. den evolutionære, eksperimentel socialpsykologiske, psykoanalytiske, behavioristiske, kognitive og postmoderne retning (fagterminologi og tradition).
I forløbet arbejder eleverne desuden projektorienteret med cases og mundtlige oplæg.
I forløbet lærer eleverne også om psykologisk metode og psykologien som videnskab – for således at få forstærket deres viden om forskellen på hverdagspsykologi og psykologi som fag.
Psykologiens tredelte afsæt i naturvidenskab, samfundsvidenskab og humanvidenskab samt de forskellige metodiske tilgange inden for de psykologiske retninger (herunder typer af undersøgelser og fejlkilder) præsenteres ligeledes for eleverne.
Tekst:
Schultz Larsen: Psykologiens Veje. Systime 2009: s.10-12, 14-16, 17-23, 217-218, 222-223:
• Evolutionspsykologi
• Neuropsykologi
• Eksperimentel socialpsykologi
• Psykoanalytisk psykologi
• Behaviorisme
• Kognitiv psykologi
• Postmoderne psykologi
• Arv og miljø, s.17-19
• Naturvidenskab, humanvidenskab og samfundsvidenskab, s.19-23
Schultz Larsen: Psykologiens Veje - ibog. Systime: Afsnit på fire sider om evolutionær psykologi: Etologi, naturlig selektion og seksuel selektion.
Case om Lena (spiseforstyrrelse). Politiken, 1994.
Brørup & Hauge: ”Psykologien som videnskab” in Gyldendals Psykologihåndbog s.409-4015. 2005.
Hverdagspsykologisk test: "Er du passioneret?". i Alt for Damerne. 2005
NEO-PI-R-test (Femfaktormodellen).
Handout om reliabilitet og validitet i kvantitative og kvalitative undersøgelser (Jette Hannibal, 2013)
Diverse Powerpoints om metode og fejlkilder samt forsøgsdesign.
Film/klip:
Viden om: Evolutionspsykologi (DR2 15/3 2001)
Menneskedyret 4 – om konformitet (TV2 11/10 2005)
Menneskedyret – om autoritet (TV2 2005)
Links:
http://www.youtube.com/watch?v=Yo4WF3cSd9Q&feature=related - Klip vedr. skumfidus-testen (realitetsprincippet).
http://www.youtube.com/watch?v=oSQJP40PcGI - Klip vedr. kognitiv psyk (Top-down/Bottom-up).
https://www.youtube.com/watch?v=HfTTm-rgFFI - Klip ved behaviorismens klassiske betingning.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Personlighedstest.docx (tages i modulet)
-
Femfaktormodellen underkategorier.pdf
-
Case om Nille.pdf (læses i modulet)
-
Ingen lektier (nyd det, så længe det varer ;).
-
Genopfrisk DC's lynkursus om de psykologiske retninger fra sidste modul (og genopfrisk Nillecasen).
-
Læs vedhæftede tekst om den psykologiske retning Evolutionspsykologi. Læsefokus: Hvad går retningen overordnet ud på? Hvad betyder 'naturlig selektion' og 'seksuel selektion'? Evolutionspsykologi.docx
-
Læs om retningen 'Eksperimentel socialpsykologi' på s.3 nederst til s.4 øverst i introduktionskompendiet Introduktion til de psykologiske retninger.pdf
-
Samme lektie som til 4.modul i torsdags.
-
Hav tjek på dine tavlenoter (Eksperimentel socialpsykologiske begreber og forsøg) fra sidst.
-
Læs om Psykoanalytisk psykologi på s.4 (midt) til s.8(midt) i kompendiet. Læseformål: Hvad går Freuds Personlighedsmodel ud på - og hvad går Freuds psykoseksuelle udviklingsteori ud på?
-
Læs om Behaviorismen på s.8-13 i kompendiet. Læsefokus: Hvad er Behaviorismens menneskesyn, og hvad er 'klassisk betingning' og 'operant betingning'?
-
Samme som til 4.modul i torsdags.
-
Læs om Kognitiv psykologi på s.13-16 i kompendiet. Læsefokus: Hvad betyder begreberne: Kognitivt skema, script, selvskema, chunking, assimilation, akkomodation, perception, top-down og bottom-up?
-
Genlæs lektien om Kognitiv psykologi (plus dine tavlenoter) fra sidste gang.
-
Læs om Postmoderne psykologi på s.16(nederst) til s.19 i kompendiet. Læsefokus: Hvad betyder begreberne risikosamfund, kulturel frisættelse, multipelt selv, selviscenesættelse, social arene, kulturelle rekvisitter, refleksivt projekt, personligt narr
-
Læs casen om Lena, der har en spiseforstyrrelse. Casen står på sidste side i kompendiet.
-
Hav styr på teori og begreber fra din gruppes psykologiske retning + hav styr på casen.
-
Du skal have styr på din (gruppes) fremlæggelse.
-
Behavioristisk qiuzlet
-
Samme som til 3.modul
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skumfidusforsøg a la Freud
|
12-09-2024
|
Kognitiv øvelse (moonwalkende bjørn)
|
26-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Psykiske lidelser og behandlingsformer
I dette forløb bliver eleverne fortrolige med klassiske og moderne psykologiske teorier om psykiske lidelser – med særlig fokus på lidelsen angst.
Vi kommer bl.a. ind på følgende:
Neuropsykologi (fx det limbiske system, MacLeans evolutionære teori om den tredelte hjerne, Le Douxs tovejs-teori), det postmoderne samfunds (digitale) stimulipåvirkning af hjernen, Freuds psykoanalyse (fx forsvarsmekanismer, neuroser, psykoterapi), generelt overblik over de kendte psykiske lidelser (nervøse tilstande versus psykotiske), behavioristisk frygtbetingning, dysfunktionelle kognitive skemaer og angstens symptomer og oprindelse – teoripluralistisk set.
Dertil har eleverne diskuteret fordele og ulemper ved forskellige typer af psykologiske behandlingsformer set ud fra et metodekritisk perspektiv.
Tekst:
Schultz Larsen: Psykologiens Veje. Systime 2009:
- Freuds personlighedsmodel og forsvarsmekanismerne s.53-59
- Freuds neurosebegreb og den psykoanalytiske terapi s.63-67
- Menneskets tredelte hjerne og frygtens to veje s.226-232
- Psykiske lidelser (primært nervøse tilstande) s.427-436
Schultz Larsen: Psykologiens Veje – ibog. Systime:
- Afsnittene ’Adfærdsterapi’ og ’Den kognitive terapi’
- Case om forsvarsmekanismer: ’Jette Olsen’.
- Cases om angst: ’Ung pige på 40 år’ og ’Ugift mand på 30’.
Film/klip:
- Dokumentaren Rudi er bange, sæson 1, episode 1. dr.dk/DRTV, 2018
- Dokumentaren 'Et døgn i Danmark: Flyskræk'. TV2 d.15/4, 2008
- Dokumentaren 'Viden om angst', (DR2, d.30.01.2007)
- Spillefilmen Black Swan (Darren Aronofsky, 2010)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs om psykiske lidelser generelt og om angst på s.1-4(øverst) i vedhæftede kompendium. (Husk at tage noter, når du læser lektier).
-
Læs på s.4-8 i Angstkompendiet. Læsefokus: Hvilke typer af angst nævnes - og hvad er årsagerne til disse?
-
DRTV - Rudi er bange
-
Kast et blik på modellen på s.8 i kompendiet + støv dine noter/begreber af fra de syv psykologiske retninger (Evolutionspsyk, Behaviorisme, Kognitiv osv.)
-
Læs om angst i et evolutions- og neuropsykologisk perspektiv på s.16-19 i angstkompendiet (lang lektie, men stoffet er forhåbentlig velkendt).
-
1. Genlæs neuro/evo-lektien og arbejdsspørgsmålene fra sidste gang. 2. OG læs om psykoanalytisk psyk. s.9-13(midt) i angstkompendiet. Læseformål: Hvad er en 'forsvarsmekanisme' og hvad går de ni forsvarsmekanismer hver især ud på?
-
1. Repetér teorien om de ni forsvarsmekanismer fra sidst. 2. Læs om Freuds neuroseteori på s.13(midt) til s.15(øverst). Læseformål: Hvad er en 'neurose', og hvad går Freuds fire neurosetyper ud på?
-
Du skal kunne teorien om de ni forsvarsmekanismer og de fire neurosetyper fra sidst. (Se dine tavlenoter eller i kompendiet).
-
Hav tjek på det psykoanalytiske teori fra de sidste tre gange: Freuds personlighedsmodel, Freuds psykoseksuelle udviklingsteori (de tre barndomsfaser), Freuds neuroseteori (de fire neuroser) og Anna Freuds teori om de ni forsvarsmekanismer.
-
1. Du skal have set spillefilmen Black Swan. 2. Hav tjek på det psykoanalytiske teori fra de sidste par gange, dvs. Freuds neuroseteori (de fire neuroser), Anna Freuds teori om de ni forsvarsmekanismer og så selvfølgelig Freuds personlighedsmodel og
-
Læs de to vedhæftede dokumenter og få styr på følgende: Hvilke slags terapimetoder findes der inden for hhv. Behaviorisme og Kognitiv psykologi? Adfærdsterapi.docx Den kognitive terapi.docx
-
Du skal have tjek på de psykologiske behandlingsformer, vi gennemgik sidst: Psykoanalytisk behandling, Kognitiv behandling, Behavioristisk behandling (adfærdsterapi).
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kærlighed og forelskelse
Dette forløb anlægger – som alle de andre forløb – en teoripluralistisk tilgang. I forløbet om kærlighed og forelskelse kommer vi bl.a. ind på barndommens betydning ifm. tilknytningsteori (Bowlby, Ainsworth, Hazan & Shaver), og den psykoanalytiske kollusionsteori. Dertil ser vi på kærlighedens socialpsykologiske forudsætninger og dens neuropsykologiske, biologiske forudsætninger.
Der lægges ekstra vægt på den postmoderne psykologi, hvor vi forsøger at forklare fænomener som Tinder, Onlyfans og sugardating ud fra Giddens' teori om 'det rene forhold'. I den forbindelse vil kropskultur i det senmoderne samfund også blive diskuteret ifm. unges identitetsdannelse (Ziehe, Gergen og Giddens).
Tekst:
- Laursen, M.W.: 'Vi har brug for en ny seksualfilosofi' in Kristeligt Dagblad, d.10.02.09.
Schultz Larsen, Ole: Nyt afsnit om kærlighed i Psykologiens Veje- Website (Systime):
• Parforholdet i det postmoderne samfund (postmoderne psykologi).
• Forskellige tilknytningsstile (udviklingspsykologi).
• Forelskelsen kredser om en fælles grundkonflikt (psykoanalytisk kollusionsteori).
• Vi begærer det, andre begærer (socialpsykologi)
• Forelskelse er ren kemi (neuro/evolutionær psykologi).
Film/klip:
- ”Gift ved første blik”, sæson 8, episode 4 (DR, 2022)
- ”The Bachelor”, sæson 2, eposode 2 (TV2 play, 2022)
- ”Grænseløs kærlighed”, sæson 1, episode 1 (DR, 2021)
- ”Besat af bad boys”, sæson 1, episode 1 (TV3, 2018)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ondskab
I dette forløb beskæftiger vi os med klassiske som nyere teorier om temaet 'ondskab'. Der tages udgangspunkt i gruppepsykologiske processer, men også neurologiske, kognitive og udviklingspsykologiske tilgange berøres. Dertil indledes flere diskussioner om etik i forhold til ældre forsøg om gruppedynamik og lydighed - og normativiteten bag begrebet 'ondskab' debatteres også.
Bl.a. følgende teorier og begreber behandles:
Eksperimentel socialpsykologi ift. påvirkning mellem gruppen og individ (Sherifs Robbers Cave-forsøg jf. 'egen- og fremmedgrupper', Asch' konformitetsforsøg, Janis' 'gruppetænkning', Stoners 'gruppepolarisering', Le Bons 'massepsykose/hypnose). Lydighed og autoritet v. Milgrams forsøg og Festingers kognitiv dissonans.
Kognitive teorier om social perception (stereotyper, bottom up- og top down-processer, skemateori og Rosenthal-effekten). Her har fokus været på, hvordan negative stereotyper dannes og opretholdes, men der vil også blive fokuseret på perception og hukommelse - hvordan påvirkes vi af sanser, indtryk og kultur, når vi skal forholde os til andre mennesker i verden.
Herudover har eleverne beskæftiget sig med diagnosen dyssocial personlighedsforstyrrelse/psykopati ud fra følgende vinkler:
Udviklingspsykologiske teorier med fokus på udvikling af empati og prosocial adfærd (Hoffman og Zahn-Waxler).
Neuropsykologiske teorier som spejlneuroner, Damasios ’somatiske markører’, GSR-test og samspillet mellem prefrontal kortex og amygdala (jf. Phineas Gage og Elliot).
Psykoanalytisk psykologi vs. neuropsykologi: Diskussion om, hvorvidt man kan behandle folk for dyssocial personlighedsforstyrrelse.
Tekst:
- Schultz Larsen: Psykologiens Veje. Systime 2009: s. 106-108, 156-159, 165-168, 233-235, 348-349, 352-358, 373-379
- Tara Skadegård Thorsen: ”Hvide velmenende ikke-racister er også racister” (i Information, d.15.11.2014).
- Test af bias (social perception): https://implicit.harvard.edu/implicit/
Film/klip:
- Dokumentarfilm: ”The killer at Thurston High”.(TV2, 2000)
- Dokumentarfilm: ”Predators”. (DR2, 12.6.1997)
- Spillefilm: ”Die Welle”. (Dennis Gansel, 2008)
- Dokumentarfilm om Jane Elliotts eksperimenter: ”Blue eyed”. (Jane Elliott education, 2008)
- Klip om mikroagressioner: https://www.facebook.com/watch/?v=1249275421806369
- Felteksperiment om cykeltyveri: https://www.tv2kosmopol.dk/racisme-i-hverdagen/tv-2-lorry-tester-hvordan-reagerer-folk-naar-de-ser-en-moerk-eller-hvid-fyr-med-en-vinkelsliber-ved-en-cykel
- Dukketesten (m. Hassan Preisler): https://www.youtube.com/watch?v=rf2uaHIGF1E
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs om Eksperimentel Socialpsykologi på s.1-6(øverst) i vedhæftede ondskabskompendium: Kompendie om ONDSKAB.pdf Læseformål: Tag korte noter til hvert forsøg/begreb.
-
Hav tjek på de Eksperimentel Socialpsykologiske forsøg og begreber, som var lektie til sidste gang.
-
Læs om udvikling af empati og prosocial adfærd på s.9(øverst) til s.10(øverst) i ondskabskompendiet (vedhæftet mandagens modul). Læseformål: Hvad er forskellen på empati og prosocial adfærd, og hvordan udvikles disse?
-
Læs om neuropsykologiske teorier om empati på s.10-12, dvs. resten af ondskabskompendiet. Læsefokus: Hvad er spejlneuroner? Hvad er somatiske markører, og hvad har de mon med dyssocial personlighedsforstyrrelse at gøre?
-
Læs op på følgende teorier fra de to sidste moduler: Martin Hoffmans teori om udvikling af empati, Zahn-Waxlers teori om forældrenes rolle i barnets udvikling af prosocial adfærd, teorien om spejlneuroner samt Damasios teori om somatiske markører! Du
-
Genopfrisk Freuds neuroseteori og psykoanalytisk behandlingsmetode fra vores forløb om psykiske lidelser og behandlingsmetoder.
-
Predators.mp4
-
Læs de tre vedhæftede dokumenter og tag noter til dem:
-
Hav tjek på lektien/tavlenoter fra mandagens modul + læs det vedhæftede dokument: Metode & fejlkilder.pptx
-
Læs om objekt- og social perception på s.7(midt) til s.9(øverst) i ondskabskompendiet.
-
Dukketesten - The Danish Doll Test
-
Test din sociale perception
-
Læs vedhæftede tekst hjemmefra: Hvide, velmenede ikkeracister er også racister kopi.pdf
-
Hav styr på begreberne fra sidst: social perception (topdown/bottomup/perception/assimilation/akkomodation/kognitiv økonomi), stereotyper, fordomme, mikroagressioner, strukturel racisme og Rosenthal-effekten.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Die Welle - analyse
|
12-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152213769",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152213769",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152213769"
}