Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-ps-3g3/4 (3g3-ps-4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Identitet og teoripluralisme
I dette forløb introduceres eleverne til de grundlæggende teoretiske retninger inden for psykologien med fokuspunktet ’identitet og teoripluralisme’.
Holdet bliver fortrolige med den teoripluralistiske tankegang og undersøger, hvad menneskets identitet er ud fra hhv. den evolutionære, eksperimentel socialpsykologiske, psykoanalytiske, behavioristiske, kognitive og postmoderne retning (fagterminologi og tradition).
I forløbet arbejder eleverne desuden projektorienteret med cases og mundtlige oplæg.
I forløbet lærer eleverne også om psykologisk metode og psykologien som videnskab – for således at få forstærket deres viden om forskellen på hverdagspsykologi og psykologi som fag.
Tekst:
Schultz Larsen: Psykologiens Veje. Systime 2009: s.10-12, 14-16, 17-23, 217-218, 222-223:
• Evolutionspsykologi
• Neuropsykologi
• Eksperimentel socialpsykologi
• Psykoanalytisk psykologi
• Behaviorisme
• Kognitiv psykologi
• Postmoderne psykologi
• Arv og milø, s.17-19
• Naturvidenskab, humanvidenskab og samfundsvidenskab, s.19-23
Schultz Larsen: Psykologiens Veje - ibog. Systime: Afsnit på fire sider om evolutionær psykologi: Etologi, naturlig selektion og seksuel selektion.
Case om Lena (spiseforstyrrelse). Politiken, 1994.
NEO-PI-R-test (Femfaktormodellen).
Film/klip:
Viden om: Evolutionspsykologi (DR2 15/3 2001)
Menneskedyret 4 – om konformitet (TV2 11/10 2005)
Menneskedyret – om autoritet (TV2 2005)
Links:
http://www.youtube.com/watch?v=Yo4WF3cSd9Q&feature=related - Klip vedr. skumfidus-testen (realitetsprincippet).
http://www.youtube.com/watch?v=oSQJP40PcGI - Klip vedr. kognitiv psyk (Top-down/Bottom-up).
https://www.youtube.com/watch?v=HfTTm-rgFFI - Klip ved behaviorismens klassiske betingning.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Femfaktormodellen underkategorier.pdf
-
Læs casen om Nille hjemmefra (3 sider). Overvej undervejs: hvilke grunde kan der være til, at Nille ryger? (Obs.Du skal ikke besvare arbejdsspørgsmålene på sidste side). Hvis I synes, at casen er for oldschool, kan I jo bare skifte ordet "cigaretter"
-
Læs vedhæftede tekst om den psykologiske retning Evolutionspsykologi. Læseformål: Hvad går retningen overordnet ud på? Hvad betyder 'naturlig selektion' og 'seksuel selektion'? Evolutionspsykologi.docx
-
s.3(nederst) til s.4(øverst) i kompendiet. Kompendiet er vedhæftet her og ligger som print i mit dueslag.Introduktion til de psykologiske retninger.pdf
-
Samme som til 3.modul.
-
Læs om Psykoanalytisk psykologi på s.4 (midt) til s.8(midt) i kompendiet. Læseformål: Hvad går Freuds Personlighedsmodel ud på - og hvad går Freuds psykoseksuelle udviklingsteori ud på?
-
Læs om Behaviorismen på s.8-13 i kompendiet. Læsefokus: Hvad er Behaviorismens menneskesyn, og hvad er 'klassisk betingning' og 'operant betingning'?
-
Genlæs lektien og dine tavlenoter fra i onsdags.
-
Læs om Kognitiv psykologi på s.13-16 i kompendiet. Læsefokus: Hvad betyder begreberne: Kognitivt skema, script, selvskema, chunking, assimilation, akkomodation, perception, top-down og bottom-up?
-
Genlæs lektien og dine noter fra sidst om Kognitiv Psykologi + Læs afsnittet om Postmoderne Psykologi i kompendiet s.16(nederst) til s.19. Læsefokus vedr. Postmoderne psyk: Hvad betyder begreberne risikosamfund, kulturel frisættelse, multipelt selv,
-
Genlæs lektien om Postmoderne psyk.
-
I skal have styr på jeres gruppes psykologiske retning + have læst casen om Lena (på sidste side i kompendiet).
-
Afsnit
-
Hvis din gruppe ikke har fremlagt endnu, skal du være forberedt til fremlæggelsen.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skumfidustesten a la Freud
|
11-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ondskab
I dette forløb beskæftiger vi os med klassiske som nyere teorier om temaet 'ondskab'. Der tages udgangspunkt i gruppepsykologiske processer, men også neurologiske, kognitive og udviklingspsykologiske tilgange berøres. Dertil indledes flere diskussioner om etik i forhold til ældre forsøg om gruppedynamik og lydighed - og normativiteten bag begrebet 'ondskab' debatteres også.
Bl.a. følgende teorier og begreber behandles:
Eksperimentel socialpsykologi ift. påvirkning mellem gruppen og individ (Sherifs Robbers Cave-forsøg jf. 'egen- og fremmedgrupper', Asch' konformitetsforsøg, Janis' 'gruppetænkning', Stoners 'gruppepolarisering', Le Bons 'massepsykose/hypnose). Lydighed og autoritet v. Milgrams forsøg og Festingers kognitiv dissonans.
Kognitive teorier om social perception (stereotyper, bottom up- og top down-processer, skemateori og Rosenthal-effekten). Her har fokus været på, hvordan negative stereotyper dannes og opretholdes, men der vil også blive fokuseret på perception og hukommelse - hvordan påvirkes vi af sanser, indtryk og kultur, når vi skal forholde os til andre mennesker i verden.
Herudover har eleverne beskæftiget sig med diagnosen dyssocial personlighedsforstyrrelse/psykopati ud fra følgende vinkler:
Udviklingspsykologiske teorier med fokus på udvikling af empati og prosocial adfærd (Hoffman og Zahn-Waxler).
Neuropsykologiske teorier som spejlneuroner, Damasios ’somatiske markører’, GSR-test og samspillet mellem prefrontal kortex og amygdala (jf. Phineas Gage og Elliot).
Psykoanalytisk psykologi vs. neuropsykologi: Diskussion om, hvorvidt man kan behandle folk for dyssocial personlighedsforstyrrelse.
Tekst:
- Schultz Larsen: Psykologiens Veje. Systime 2009: s. 106-108, 156-159, 165-168, 233-235, 348-349, 352-358, 373-379
- Emil Eggert Scherrebeck: ”Har du også glemt, hvorfor det hedder kolonialvarer?” (i Information, d.03.01.2015)
- Test af bias (social perception): https://implicit.harvard.edu/implicit/
Film/klip:
- Dokumentarfilm: ”The killer at Thurston High” (TV2, 2000)
- Dokumentarfilm: ”Predators” (DR2, 12.6.1997)
- Spillefilm: ”Die Welle” (Dennis Gansel, 2008)
- Dokumentarfilm om Jane Elliotts eksperimenter: ”Blue eyed” (Jane Elliott education, 2008)
- Klip om mikroagressioner: https://www.facebook.com/watch/?v=1249275421806369
- Felteksperiment om cykeltyveri: https://www.tv2kosmopol.dk/racisme-i-hverdagen/tv-2-lorry-tester-hvordan-reagerer-folk-naar-de-ser-en-moerk-eller-hvid-fyr-med-en-vinkelsliber-ved-en-cykel
- Dukketesten (m. Hassan Preisler): https://www.youtube.com/watch?v=rf2uaHIGF1E
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
The third wave // Die welle
|
23-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Psykiske lidelser og behandlingsformer
I dette forløb bliver eleverne fortrolige med klassiske og moderne psykologiske teorier om psykiske lidelser – med særlig fokus på lidelsen angst.
Vi kommer bl.a. ind på følgende:
Neuropsykologi (fx det limbiske system, MacLeans evolutionære teori om den tredelte hjerne, Le Douxs tovejs-teori), det postmoderne samfunds (digitale) stimulipåvirkning af hjernen, Freuds psykoanalyse (fx forsvarsmekanismer, neuroser, psykoterapi), generelt overblik over de kendte psykiske lidelser (nervøse tilstande versus psykotiske), behavioristisk frygtbetingning, dysfunktionelle kognitive skemaer og angstens symptomer og oprindelse – teoripluralistisk set.
Dertil har eleverne diskuteret fordele og ulemper ved forskellige typer af psykologiske behandlingsformer set ud fra et metodekritisk perspektiv.
Tekst:
Schultz Larsen: Psykologiens Veje. Systime 2009:
- Freuds personlighedsmodel og forsvarsmekanismerne s.53-59
- Freuds neurosebegreb og den psykoanalytiske terapi s.63-67
- Menneskets tredelte hjerne og frygtens to veje s.226-232
- Psykiske lidelser (primært nervøse tilstande) s.427-436
Schultz Larsen: Psykologiens Veje – ibog. Systime:
- Afsnittene ’Adfærdsterapi’ og ’Den kognitive terapi’
- Case om forsvarsmekanismer: ’Jette Olsen’.
- Cases om angst: ’Ung pige på 40 år’ og ’Ugift mand på 30’.
Film/klip:
- Dokumentaren Rudi er bange, sæson 1, episode 1. (dr.dk/DRTV, 2018)
- Dokumentaren 'Et døgn i Danmark: Flyskræk'. (TV2 d.15/4, 2008)
- Dokumentaren 'Viden om angst', (DR2, d.30.01.2007)
- Spillefilmen Black Swan (Darren Aronofsky, 2010)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kompendie ANGST (1).pdf
-
Tjek fredagens virtuelle modul. Det er det, du skal have lavet, til i dag.
-
Samme lektie som sidst, dvs. s.1-8 i angstkompendiet (grupperne fremlægger, hver deres del af lektien).
-
Læs s.9 til s.13(midt) i angstkompendiet. Det om 'personlighedsmodellen' genkender du nok, men det om 'forsvarsmekanismer' er nyt stof. Læseformål: Du skal vide, hvad en forsvarmekanisme er og kunne beskrive de 9 forskellige forsvarsmekanisme-typer.
-
Læs om begrebet 'neurose' på s.13(midt) til s.15(øverst) i angstkompendiet. Læseformål: hvad er en neurose, og hvilke neurosetyper finder der?
-
Repetér Freuds psykoanalytiske teorier fra de sidste par moduler: Forsvarsmekanismerne og neuroseteorien.
-
Hav dine teorier fra Psykoanalytisk psykologi frisk i erindringen: Personlighedsmodellen, faseteorien, forsvarsmekanismerne, neuroseteorien...og alle typer psykiske lidelser.
-
Læs s.16-19 i angstkompendiet. Læseformål: 1. Hvad går Paul MacLeans teori ud på? 2. Hvad går LeDoux' teori ud på?
-
Samme lektie som sidst (mandag).
-
Læs de vedhæftede tekster derhjemme, og tag noter til de forskellige behandlingsformer. Adfærdsterapi.docx Den kognitive terapi.docx
-
Genlæs lektien (og tavlenoterne) fra i fredags.
-
Samme lektie som sidst (om behandlingsmetoder).
-
Predators.mp4
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Psykologisk metode
I dette lille forløb diskuteres Psykologien som videnskabeligt felt med dens tredelte afsæt i naturvidenskab, samfundsvidenskab og humanvidenskab samt de forskellige metodiske tilgange inden for de psykologiske retninger (herunder undersøgelser og fejlkilder).
Tekst:
Schultz Larsen: Psykologiens Veje. Systime, 2009:
• Arv og milø, s.17-19
• Naturvidenskab, humanvidenskab og samfundsvidenskab, s.19-23
Brørup & Hauge: ”Psykologien som videnskab” in Gyldendals Psykologihåndbog s.409-4015. 2005.
Hverdagspsykologisk test: "Er du passioneret?". i Alt for Damerne. 2005
Handout om reliabilitet og validitet i kvantitative og kvalitative undersøgelser (Jette Hannibal, 2013)
Diverse Powerpoints om metode og fejlkilder samt forsøgsdesign.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kærlighed og forelskelse
Dette forløb anlægger – som alle de andre forløb – en teoripluralistisk tilgang. I forløbet om kærlighed og forelskelse kommer vi bl.a. ind på barndommens betydning ifm. tilknytningsteori (Bowlby, Ainsworth, Hazan & Shaver), og den psykoanalytiske kollusionsteori. Dertil ser vi på kærlighedens socialpsykologiske forudsætninger og dens neuropsykologiske, biologiske forudsætninger.
Der lægges også vægt på den postmoderne psykologi, hvor vi forsøger at forklare fænomener som Tinder, Onlyfans og sugardating ud fra Giddens' teori om 'det rene forhold'. I den forbindelse vil kropskultur i det senmoderne samfund også blive diskuteret ifm. unges identitetsdannelse (Ziehe, Gergen og Giddens).
Tekst:
- Laursen, M.W.: 'Vi har brug for en ny seksualfilosofi' in Kristeligt Dagblad, d.10.02.09.
Schultz Larsen, Ole: Nyt afsnit om kærlighed i Psykologiens Veje- Website (Systime):
• Parforholdet i det postmoderne samfund (postmoderne psykologi).
• Forskellige tilknytningsstile (udviklingspsykologi).
• Forelskelsen kredser om en fælles grundkonflikt (psykoanalytisk kollusionsteori).
• Vi begærer det, andre begærer (socialpsykologi)
Film/klip:
- ”Grænseløs kærlighed”, sæson 1, episode 1 (DR, 2021)
- ”Besat af bad boys”, sæson 1, episode 1 (TV3, 2018)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Postmoderne kærlighed
|
01-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152215386",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152215386",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152215386"
}