Holdet 2024-ps-3g4/5 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e)
Hold 2024-ps-3g4/5 (3g4-ps-5)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad er psykologi?
Titel 2 Barndommens betydning
Titel 3 Fællesskab og fordomme
Titel 4 Stressede gymnasieliv

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad er psykologi?

Forløbet introducerer psykologi som gymnasiefag og introducerer overordnet kernestoffets
centrale psykologiske retninger i forhold til problemstillingen ”digitale/sociale mediers påvirkning af
individet”.
Psykoanalytisk psykologi (personlighedsmodel + forsvarsmekanismer)
Adfærdspsykologi (Behaviorisme)
Eksistenspsykologi
Kognitiv psykologi
Neuropsykologi
Socialpsykologi (klassisk eksperimentel + socialkonstruktivistisk)
Derudover introduceres psykologiske undersøgelser og metoder i forhold til at kunne forholde sig kritisk til disse.

Materiale:
Riisager, Magnus: PsykC, Frydenlund (2022)
- Kap. 2: Psykologiens videnskabelige metoder (17,5 ns)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Barndommens betydning

Kernestof
God omsorg: opsyn, tilknytning og stimulation
Harlows abeforsøg
John Bowlbys tilknytningsteori: tilknytningens faser, indre arbejdsmodeller, tryg base og
udforskningsadfærd
Daniel Sterns udviklingspsykologi: forældre-barn-samspillet, ansigtsduetter
affektiv afstemning
Still-face eksperiment (Edward Tronick)
Mary Ainsworths tilknytningstyper + Fremmedsituationstesten
Albert Bandura: Imitation (rollemodeller)
Spædbarnsdepression og hospitalisme
Fire typer af omsorgssvigt (Else Christensen)
Reaktioner på omsorgssvigt (Kari Killén)
Risiko, sårbarhed og resiliens: beskyttelsesfaktorer i individet, det sociale og kulturelt (Kauaiundersøgelsen)
Barndommens betydning for voksenlivets relationer (Hazan og Shavers undersøgelse)
Femfaktormodellen
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fællesskab og fordomme

Kernestof:
Gruppepsykologi (Sherif, Cooley, ind- og udgrupper)
Lydighed + autoritet
Konformitet
Gruppepres, gruppedynamikker, gruppepolarisering (Stoner) og gruppetænkning (Janis)
Ekkokamre
Roller
Ekstremisme og radikalisering
Realistisk konfliktteori – Robber’s cave
Stereotyper, fordomme og diskrimination
Holdninger
Kognitive skemaer, social perception, kognitiv dissonans
Typer af ondskab (Svendsen)
Moralsk frakobling (Bandura)
Udviklingen af empati/fraværet af empati
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Stressede gymnasieliv

Kernestof
Kognitive processer: hukommelse, opmærksomhed, perception, tænkning
Behaviorisme: klassisk betingning, operant betingning, social indlæringsteori/imitation
Socialkonstruktivistisk læringsteori: Lev Vygotsky og Zonen for Nærmeste Udvikling

Motivation:
Ryan og Deci: Selvbestemmelsesteorien, herunder kompetence, gruppetilhør og autonomi, samt demotivation, ydre og indre motivation
Bandura: påvirkning af self-efficacy (tidligere erfaringer, observation, overtalelse, håndtering af arousal)

Eriksons teori om den psykosociale udvikling og ungdommen som udviklingsfase
Giddens identitetsteori om identitet som refleksivt projekt, narrativet, sociale arenaer, ontologisk sikkerhed
Gergens teori om identitet som relationelt og kamæleon

Kønsidentitet: behavioristisk, kognitivt og socialt konstrueret

Stress: Akut og kronisk, symptomer, ydre faktorer
Krav-kontrol-modellen
Individuelle forskelle i forhold til oplevelse af stress
Optimalt Stimulations Niveau
Coping: Aktiv/passiv, problemorienteret/følelsesorienteret
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde