Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-ps-3g4/5 (3g4-ps-5)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad er psykologi?
Forløbet introducerer psykologi som gymnasiefag og introducerer overordnet kernestoffets
centrale psykologiske retninger i forhold til problemstillingen ”digitale/sociale mediers påvirkning af
individet”.
Psykoanalytisk psykologi (personlighedsmodel + forsvarsmekanismer)
Adfærdspsykologi (Behaviorisme)
Eksistenspsykologi
Kognitiv psykologi
Neuropsykologi
Socialpsykologi (klassisk eksperimentel + socialkonstruktivistisk)
Derudover introduceres psykologiske undersøgelser og metoder i forhold til at kunne forholde sig kritisk til disse.
Materiale:
Riisager, Magnus: PsykC, Frydenlund (2022)
- Kap. 2: Psykologiens videnskabelige metoder (17,5 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Barndommens betydning
Kernestof
God omsorg: opsyn, tilknytning og stimulation
Harlows abeforsøg
John Bowlbys tilknytningsteori: tilknytningens faser, indre arbejdsmodeller, tryg base og
udforskningsadfærd
Daniel Sterns udviklingspsykologi: forældre-barn-samspillet, ansigtsduetter
affektiv afstemning
Still-face eksperiment (Edward Tronick)
Mary Ainsworths tilknytningstyper + Fremmedsituationstesten
Albert Bandura: Imitation (rollemodeller)
Spædbarnsdepression og hospitalisme
Fire typer af omsorgssvigt (Else Christensen)
Reaktioner på omsorgssvigt (Kari Killén)
Risiko, sårbarhed og resiliens: beskyttelsesfaktorer i individet, det sociale og kulturelt (Kauaiundersøgelsen)
Barndommens betydning for voksenlivets relationer (Hazan og Shavers undersøgelse)
Femfaktormodellen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Psykologiens Veje: Kap. 8 "Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt" - Forsøg med abeunger
-
Psykologiens Veje, kap. 6: Udviklingspsykologi: John Bowlby
-
Psykologiens Veje, kap. 6: Udviklingspsykologi: Forskellige tilknytningsmønstre (s. 107-109)
-
Psykologiens Veje, kap. 6: Udviklingspsykologi: Den moderne spædbarnsforskning + Daniel Stern - Begyndende selv (s. 89-93)
-
Psykologiens Veje, kap. 6: Udviklingspsykologi: Daniel Stern - Kerneselv (s. 94-97)
-
Psykologiens Veje, kap. 6: Udviklingspsykologi - Daniel Stern "Det subjektive selv" (s. 97-101)
-
Undersøgelser i psykologi: Afsnit 4.8: Påvirker din tilknytningsstil dine kærlighedsforhold? (uddrag)
-
Psykologiens Veje (ibog): Kap. 25 (udgået): Forelskelse og kærlighed. "Forskellige tilknytningsstile"
-
Psykologiens Veje, kap. 8: Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt: "De rumænske børnehjem" (s. 126-127).
-
Psykologiens Veje, kap. 8: Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt: "Spædbarnsdepression og hospitalisme" (s. 123-125).
-
Omsorgssvigt (Else Christensen)
-
Psykologiens Veje, kap. 9: Behaviorisme: "Social indlæringsteori" (s. 152-153)
-
Psykologiens Veje, kap. 8: Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt: "Kauai-undersøgelsen" (s. 135-137)
-
Psykologiens Veje, kap. 8: Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt: "Risiko og resiliens" (s. 132-135 - indtil Kauai-undersøgelsen)
-
Psykologiens Veje, kap. 3: Personlighedspsykologi: "The Big Five" (s. 42-43)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fællesskab og fordomme
Kernestof:
Gruppepsykologi (Sherif, Cooley, ind- og udgrupper)
Lydighed + autoritet
Konformitet
Gruppepres, gruppedynamikker, gruppepolarisering (Stoner) og gruppetænkning (Janis)
Ekkokamre
Roller
Ekstremisme og radikalisering
Realistisk konfliktteori – Robber’s cave
Stereotyper, fordomme og diskrimination
Holdninger
Kognitive skemaer, social perception, kognitiv dissonans
Typer af ondskab (Svendsen)
Moralsk frakobling (Bandura)
Udviklingen af empati/fraværet af empati
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Stressede gymnasieliv
Kernestof
Kognitive processer: hukommelse, opmærksomhed, perception, tænkning
Behaviorisme: klassisk betingning, operant betingning, social indlæringsteori/imitation
Socialkonstruktivistisk læringsteori: Lev Vygotsky og Zonen for Nærmeste Udvikling
Motivation:
Ryan og Deci: Selvbestemmelsesteorien, herunder kompetence, gruppetilhør og autonomi, samt demotivation, ydre og indre motivation
Bandura: påvirkning af self-efficacy (tidligere erfaringer, observation, overtalelse, håndtering af arousal)
Eriksons teori om den psykosociale udvikling og ungdommen som udviklingsfase
Giddens identitetsteori om identitet som refleksivt projekt, narrativet, sociale arenaer, ontologisk sikkerhed
Gergens teori om identitet som relationelt og kamæleon
Kønsidentitet: behavioristisk, kognitivt og socialt konstrueret
Stress: Akut og kronisk, symptomer, ydre faktorer
Krav-kontrol-modellen
Individuelle forskelle i forhold til oplevelse af stress
Optimalt Stimulations Niveau
Coping: Aktiv/passiv, problemorienteret/følelsesorienteret
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152219527",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152219527",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152219527"
}