Holdet 2024-PsB-3g4/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e)
Hold 2024-PsB-3g4/2 (3g4-PsB-2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Identitet og teoripluralisme
Titel 2 Psykiske lidelser og behandlingsformer
Titel 3 Ondskab
Titel 4 Køn og seksualitet
Titel 5 Kærlighed og forelskelse
Titel 6 Psykologisk videnskab og metode
Titel 7 Børns udvikling
Titel 8 Kulturmøder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Identitet og teoripluralisme

I dette forløb introduceres eleverne til de grundlæggende teoretiske retninger inden for psykologien med fokuspunktet ’identitet og teoripluralisme’.
Holdet bliver fortrolige med den teoripluralistiske tankegang og undersøger, hvad menneskets identitet er ud fra hhv. den evolutionære, eksperimentel socialpsykologiske, psykoanalytiske, behavioristiske, kognitive og postmoderne retning (fagterminologi og tradition).
I forløbet arbejder eleverne desuden projektorienteret med cases og mundtlige oplæg.
I forløbet lærer eleverne også så småt om psykologisk metode og psykologien som videnskab – for således at få forstærket deres viden om forskellen på hverdagspsykologi og psykologi som fag.

Tekst:
Schultz Larsen: Psykologiens Veje. Systime 2009: s.10-12, 14-16, 17-23, 217-218, 222-223:
    • Evolutionspsykologi
    • Neuropsykologi
    • Eksperimentel socialpsykologi
    • Psykoanalytisk psykologi
    • Behaviorisme
    • Kognitiv psykologi
    • Postmoderne psykologi

Schultz Larsen: Psykologiens Veje - ibog. Systime: Afsnit på fire sider om evolutionær psykologi: Etologi, naturlig selektion og seksuel selektion.
Case om Lena (spiseforstyrrelse). Politiken, 1994.

Film/klip:
Viden om: Evolutionspsykologi (DR2 15/3 2001)
Menneskedyret 4 – om konformitet (TV2 11/10 2005)
Menneskedyret – om autoritet (TV2 2005)

Links:
http://www.youtube.com/watch?v=Yo4WF3cSd9Q&feature=related - Klip vedr. skumfidus-testen (realitetsprincippet).
http://www.youtube.com/watch?v=oSQJP40PcGI - Klip vedr. kognitiv psyk (Top-down/Bottom-up).
https://www.youtube.com/watch?v=HfTTm-rgFFI - Klip ved behaviorismens klassiske betingning.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Freud og skumfiduser 30-08-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Psykiske lidelser og behandlingsformer

I dette forløb bliver eleverne fortrolige med klassiske og moderne psykologiske teorier om psykiske lidelser – med særlig fokus på lidelsen angst. Vi kommer bl.a. ind på følgende:
Neuropsykologi (fx det limbiske system, MacLeans evolutionære teori om den tredelte hjerne, Le Douxs tovejs-teori), det postmoderne samfunds (digitale) stimulipåvirkning af hjernen, Freuds psykoanalyse (fx forsvarsmekanismer, neuroser, psykoterapi), generelt overblik over de kendte psykiske lidelser (nervøse tilstande versus psykotiske), behavioristisk frygtbetingning, dysfunktionelle kognitive skemaer og angstens symptomer og oprindelse – teoripluralistisk set.
Dertil har eleverne diskuteret fordele og ulemper ved forskellige typer af psykologiske behandlingsformer set ud fra et metodekritisk perspektiv.

Tekst:
Schultz Larsen: Psykologiens Veje. Systime 2009:
- Freuds personlighedsmodel og forsvarsmekanismerne s.53-59
- Freuds neurosebegreb og den psykoanalytiske terapi s.63-67
- Menneskets tredelte hjerne og frygtens to veje s.226-232
- Psykiske lidelser (primært nervøse tilstande) s.427-436

Schultz Larsen: Psykologiens Veje – ibog. Systime:
- Afsnittene ’Adfærdsterapi’ og ’Den kognitive terapi’
- Case om forsvarsmekanismer: ’Jette Olsen’.
- Cases om angst: ’Ung pige på 40 år’ og ’Ugift mand på 30’.

Film/klip:
- Dokumentaren Rudi er bange, sæson 1, episode 1. dr.dk/DRTV, 2018
- Dokumentaren 'Et døgn i Danmark: Flyskræk'. TV2 d.15/4, 2008
- Dokumentaren 'Viden om angst', (DR2, d.30.01.2007)
- Spillefilmen Black Swan (Darren Aronofsky, 2010)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ondskab

I dette forløb beskæftiger vi os med klassiske som nyere teorier om temaet 'ondskab'. Der tages udgangspunkt i gruppepsykologiske processer, men også neurologiske, kognitive og udviklingspsykologiske tilgange berøres. Dertil indledes flere diskussioner om etik i forhold til ældre forsøg om gruppedynamik og lydighed - og normativiteten bag begrebet 'ondskab' debatteres også.

Bl.a. følgende teorier og begreber behandles:
Eksperimentel socialpsykologi ift. påvirkning mellem gruppen og individ (Sherifs Robbers Cave-forsøg jf. 'egen- og fremmedgrupper', Asch' konformitetsforsøg, Janis' 'gruppetænkning', Stoners 'gruppepolarisering', Le Bons 'massepsykose/hypnose). Lydighed og autoritet v. Milgrams forsøg og Festingers kognitiv dissonans.

Kognitive teorier om social perception (stereotyper, bottom up- og top down-processer, skemateori og Rosenthal-effekten). Her har fokus været på, hvordan negative stereotyper dannes og opretholdes, men der vil også blive fokuseret på perception og hukommelse - hvordan påvirkes vi af sanser, indtryk og kultur, når vi skal forholde os til andre mennesker i verden.

Slutteligt har eleverne beskæftiget sig med diagnosen dyssocial personlighedsforstyrrelse/psykopati ud fra følgende:
Udviklingspsykologiske teorier med fokus på udvikling af empati og prosocial adfærd (Hoffman og Zahn-Waxler).
Neuropsykologiske teorier som spejlneuroner, Damasios ’somatiske markører’, GSR-test og samspillet mellem prefrontal kortex og amygdala (jf. Phineas Gage og Elliot).

Psykoanalytisk psykologi vs. neuropsykologi: Diskussion om, hvorvidt man kan behandle folk for dyssocial personlighedsforstyrrelse.

Tekst:
- Schultz Larsen: Psykologiens Veje. Systime 2009: s. 106-108, 156-159, 165-168, 233-235, 348-349, 352-358, 373-379.
- Tara Skadegård Thorsen: ”Hvide velmenende ikke-racister er også racister” (i Information, d.15.11.2014).
- Emil Eggert Scherrebeck: ”Har du også glemt, hvorfor det hedder kolonialvarer?” (i Information, d.03.01.2015)

Film/klip:
- Dokumentarfilm: “Conversations with a killer – the Ted Bundy Tapes” (Netflix, 2019)
- Dokumentarfilm: “Conversations with a killer – the Jeffrey Dahmer Tapes” (Netflix, 2022).
- Dokumentarfilm: ”The killer at Thurston High”. TV2, 2000
- Dokumentarfilm: ”Predators”. DR2, 12.6.1997
- Dokumentarfilm: The Stanford Prison Experiment (BBC) https://www.youtube.com/watch?v=F4txhN13y6A
- Spillefilm: ”Die Welle”. Dennis Gansel, 2008
- Dokumentarfilm om Jane Elliotts eksperimenter: ”Blue eyed”. Jane Elliott education, 2008
- Klip om mikroagressioner: https://www.facebook.com/watch/?v=1249275421806369
- Felteksperiment om cykeltyveri: https://www.tv2kosmopol.dk/racisme-i-hverdagen/tv-2-lorry-tester-hvordan-reagerer-folk-naar-de-ser-en-moerk-eller-hvid-fyr-med-en-vinkelsliber-ved-en-cykel
- Dukketesten (m. Hassan Preisler): https://www.youtube.com/watch?v=rf2uaHIGF1E

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Køn og seksualitet

I dette forløb arbejder vi med temaet ’køn’ – primært ud fra en evolutionspsykologisk og socialkonstruktivistisk vinkel, men også neurologiske, behavioristiske, kognitive, postmoderne og psykoanalytiske tilgange inddrages.

Udgangspunktet er diskussionen om, i hvor høj grad køn og seksualitet afgøres af biologi og/eller miljø, og eleverne arbejder med begreber som: naturlig selektion, seksuel selektion, Trivers forældreinvesteringsteori, matevalue, partnervalg og parringsstrategier – op imod begreber som diskurs, kønsperformance/performativitet, subjektskonstituering, interpellation, boying/girling, heteroseksuel matrice, cis-heteronormativitet, homosocialt kontinuum, citering/fejlcitering og subversion.

Tekst:
Ditte Campion: Kampen om kønnet – psykologiske perspektiver på køn, (kommende udgivelse, Systime).
    • Videnskabeligt afsæt – kønnet som biologisk størrelse
    • Generelle kønstræk – skabt via naturlig selektion
    • Uddannelse og karriere – vi studerer det, vi er egnet til
    • Kvinder læser omsorgsfag, mænd studerer teknologi og håndværk
    • Mænd gør karriere, kvinder underordner sig
    • Partnervalg – det er biologien som taler
    • Kvinder er kræsne, mænd er promiskuøse
    • Seksuel selektion – hvilke træk finder vi attraktive?
    • Mænd misforstår kvinders signaler
    • Kvinder vælger dominerende mænd
    • #metoo og krænkelser – et biprodukt af seksuel selektion

Ditte Campion: Blik for køn – kønsdiskurser, hate speech og queerteori. 3.udg. 2019. Dansklærerforeningens forlag:
    • Socialkonstruktivistisk tankegang, s.10-13
    • Biologi som tilfældig kønsmarkør, s.14-17
    • Køn er noget, man gør, s.18-19
    • Køn er noget, der gør en, s.19-22
    • Diskursanalysens begreber, s. 24-27
    • Kønsdiskurser giver og fratager magt, s.57-60
    • Diskursen om det ”naturligt” afstumpede hankøn, s.60-68
    • Køn betyder noget, s.76-77
    • Den heteroseksuelle matrice, s.77-79
    • Køn og seksualitet som kontinua, s.79-81
    • Seksualitet som konstruktion – og heteronormativiteten, s.82-84
    • Subversion – en metode til normforhandling, s.84-86
    • RuPaul’s Drag Race – det subversive i detaljer, s.87-89

- Baron-Cohen, Simon: Den afgørende forskel, Akademisk forlag, 2003.
- Schultz Larsen, Ole: ”Køn og kønsforskelle” (s.25-36) in Psykologiens Veje, Systime 2009.

- Ditte Campion: Samtykke og misforståelser. EMU.dk, 2024: https://emu.dk/stx/undervisningsmiljoe/seksualundervisning/samtykke-og-misforstaaelser-et-emne-til
- Chris Kjær Jessen: ”Joakim B. Olsen – Mænd er mere ambitiøse, og det afspejler lønnen”. Bt.dk, d.26.09.2012.
- Stine Brix: ”Punktér myten om jomfruhinden”. Information, d.10/1 2009.
- ”Isbjørnehan flytter til Jylland efter skilsmisse”. dr.dk/nyheder, 15/1 2017.
- Brevkasse: ”Min mand synes, jeg har været billig”. bt.dk, 20. feb. 2021

Film/klip:
- Tedtalk med Jackson Katz om partnervold: https://www.facebook.com/reel/10154592801357471
- Reality-showet RuPaul’s Drag race, sæson 6, episode 2 (Logo TV – på Netflix).
- Indslag om fænomenet bio-queens (faux queens) fra Vice/Broadly: https://www.youtube.com/watch?v=VJYaq_XnjaQ
- Spillefilmen En Soap (Pernille Fischer Christensen, 2006)
- Reklamefilm for Gillette Men, 1989 & 2019 : (https://www.youtube.com/watch?v=_zWIHQUf3cs)

Links:
- Empati-test:
http://www.aspergers.dk/ressourcer/systtest/clienttest.php?test=eq&lang=dan
- Systematik-test:
http://www.aspergers.dk/ressourcer/systtest/clienttest.php?test=sq&lang=dan
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kærlighed og forelskelse

Dette forløb anlægger – som alle de andre forløb – en teoripluralistisk tilgang. I forløbet om kærlighed og forelskelse kommer vi bl.a. ind på barndommens betydning ifm. tilknytningsteori (Bowlby, Ainsworth, Hazan & Shaver), og den psykoanalytiske kollusionsteori. Dertil ser vi på kærlighedens socialpsykologiske forudsætninger og dens neuropsykologiske, biologiske forudsætninger.

Der lægges ekstra vægt på den postmoderne psykologi, hvor vi forsøger at forklare fænomener som Tinder, Onlyfans og sugardating ud fra Giddens' teori om 'det rene forhold'. I den forbindelse vil kropskultur i det senmoderne samfund også blive diskuteret ifm. unges identitetsdannelse (Ziehe, Gergen og Giddens).

Tekst:
- Laursen, M.W.: 'Vi har brug for en ny seksualfilosofi' in Kristeligt Dagblad, d.10.02.09.

Schultz Larsen, Ole: Nyt afsnit om kærlighed i Psykologiens Veje- Website (Systime):
    • Parforholdet i det postmoderne samfund (postmoderne psykologi).
    • Forskellige tilknytningsstile (udviklingspsykologi).
    • Forelskelsen kredser om en fælles grundkonflikt (psykoanalytisk kollusionsteori).
    • Vi begærer det, andre begærer (socialpsykologi)
    • Forelskelse er ren kemi (neuro/evolutionær psykologi).

Film/klip:
- ”Gina Jaqueline – en sugardaters fortælling”, sæson 1, episode 1 +2 (DR, 2017)
- ”Sugardating – alt har en pris”, sæson 1, episode 1+2 (TV2play, 2021)
- ”Gift ved første blik”, sæson 8, episode 4 (DR, 2022)
-  ”Kærlighed i terapi”, sæson 4, episode 1-3 (DR, 2024)
- ”The Bachelor”, sæson 2, eposode 2 (TV2 play, 2022)
- ”Grænseløs kærlighed”, sæson 1, episode 1 (DR, 2021)
- ”Lilly Phillips: I slept with 100 men in one day” (Josh Pieters, 2024) https://www.patreon.com/posts/i-slept-with-100-117384307?utm_medium=clipboard_copy&utm_source=copyLink&utm_campaign=postshare_creator&utm_content=join_link

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Psykologisk videnskab og metode

I dette forløb diskuteres Psykologien som videnskabeligt felt med dens tredelte afsæt i naturvidenskab, samfundsvidenskab og humanvidenskab samt de forskellige metodiske tilgange inden for de psykologiske retninger (herunder undersøgelser og fejlkilder).
Eleverne arbejder med konstruktion af design til en selvvalgt psykologisk undersøgelse med efterfølgende udførelse samt rapportskrivning og fremlæggelser.

Tekst:

Magnus Riisager: Psyk B – Temaer til psykologi på B-niveau. Frydenlund, 2023.
    • Kapitel 2. Psykologiens videskabelige metoder.
    • Kapitel 3. Sådan designer og udfører man feltarbejde.

Schultz Larsen: Psykologiens Veje. Systime, 2009:
    • Arv og milø, s.17-19
    • Naturvidenskab, humanvidenskab og samfundsvidenskab, s.19-23

Brørup & Hauge: ”Psykologien som videnskab” in Gyldendals Psykologihåndbog s.409-4015. 2005.

Hverdagspsykologisk test: "Er du passioneret?".  i Alt for Damerne. 2005

Handout om reliabilitet og validitet i kvantitative og kvalitative undersøgelser (Jette Hannibal, 2013)

Diverse Powerpoints om metode og fejlkilder samt forsøgsdesign.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Børns udvikling

Dette forløb har som fokuspunkt at give eleverne en forståelse for kompleksiteten i børns opvækst i krydsfeltet mellem tænkningens udvikling og betydningen af omsorg og tilknytning til (primære) omsorgspersoner.

Teorierne i dette forløb inkluderer Bowlbys tilknytningsteori, Spitz og Bowlbys undersøgelser af anbragte børn, Ainsworths tilknytningstyper, Piagets kognitive udviklingsteori, Harlows forsøg med Rhesusaber samt pædagogikkens paradigmeskifte fra stadieteoriernes ’skrøbelige’ barn til nyere udviklingsteoriers ’resiliente’ barn (herunder en etisk diskussion om ”kompetencebarnet”, inklusion og ansvar for egen læring).


Tekst:

Schultz Larsen: Psykologiens Veje. Systime 2009:
    • Den Moderne Spædbarnsforskning 80-81
    • John Bowlby og Mary Ainsworth 96-101
    • Tilknytningsforstyrrelser, separationsreaktioner og Konrad Lorenz 113-115
    • Spædbarnsdepression og hospitalisme 115-118
    • Omsorgssvigt og Børns reaktioner på omsorgssvigt 120-124
    • Sårbarhed og Resiliens 124-126
    • Tænkningens udvikling, Piagets kognitive faseteori: 183-192
    • Case ifm. Piaget: Småbarnet: Månen følger altid efter mig.

Case: Marcus - Socialudvalg slås offentligt: Skal plejebaby flyttes? (TV2 14/09/13).

Film/klip:
- Dokumentaren Børnene fra Brønderslev (DR1, 6/6-2011)
- Dokumentaren Min barndom i helvede (DR1, 10/5-2012)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Det lille barns tilknytning 05-03-2025
Tilknytningsforstyrrelser :( 05-03-2025
Casen om Marcus 21-03-2025
Caseanalyse om tilknytning 01-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Kulturmøder

I dette forløb arbejder vi med kulturmøder på forskellige planer. Vi gennemgår bl.a kritikken af Piagets kognitive udviklingsteori (og andre stadieteorier/universalteorier) med henblik på at diskutere kulturelle bias ifm. videnskabelige undersøgelser.

Eleverne arbejder også med kulturmøder på et generelt plan ud fra begreber som etnocentrisme/kulturrelativisme, minoritet/majoritet, integration/segregation/assimilation, Alports kontaktteori, stereotyper og fordomme, social perception (bottom-up/top-down og Rosenthaleffekten/interpellation) strukturel racisme, mikroaggressioner, cultural appropriation/cultural appreciation og subalternitet.

Vi har også beskæftiget os med kulturmødet mellem Danmark og Grønland – med særlig fokus på at diskutere samspillet mellem verbale kultursammenstød/krænkelser (hate speech) og social perception (inkl. begrebet dysfunktionelt selvskema).

Tekst:

Schultz Larsen, Ole: Psykologiens Veje. Systime, 2009:
    • Kulturmøder, Etnocentrisme/kulturrelativisme: 381-384
    • Stereotyper og fordomme, Kontaktteorien: 386-388
    • Kritik af Piaget: 192-193
    • Luria og Usbekistan undersøgelsen: 193-194

Campion, Ditte: Blik for køn – kønsdiskurser, hate speech og queerteori. 3.udg. 2019. Dansklærerforeningens forlag:
    • Diskurser giver indblik i magtforhold, s.36-41
    • Hate speech og injurious speech, s.44-49
    • At forstå sig selv gennem hate speech, s.55-58
    • Hate speech og det svære spørgsmål om ansvar, s.69-73

- Marie Krarup: ”Aldrig kan et folk forgå, som ikke vil det selv...” (blogindlæg, 2013)

- Test af bias (social perception): https://implicit.harvard.edu/implicit/

Film/klip:

- Dokumentarfilm om faget antropologi: Stammens hemmeligheder (DR2, 8/3-2011).

- Dokumentarfilmen Grønlands hvide guld (Otto Rosing, 2025).

- Klip Tæt på sandheden m. Jonatan Spang: ’Grønlands brune is’ (DR, 2025). https://www.facebook.com/watch/?v=1044590814371975

- Case om ’festivaltøj’ som  cultural appropriation: https://www.facebook.com/watch/?v=943914245750083

- Case om misrepræsentation af etniske minoriteter i Hollywoodproduktioner: https://www.youtube.com/watch?time_continue=423&v=QMsE51IW-yk

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Case om kulturmøder 10-04-2025
Kulturmøder 25-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer