Holdet 2024-PsB-3g2/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e)
Hold 2024-PsB-3g2/1 (3g2-PsB-1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro-forløb: Psykologiens verden
Titel 2 Barndommens betydning
Titel 3 Køn
Titel 4 Stress, angst, OCD, depression & behandlingsformer
Titel 5 Kærlighed
Titel 6 Ondskab

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro-forløb: Psykologiens verden

Forløbet introducerer faget psykologi med fokus på de videnskabelige traditioner og det faglige mål at kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig viden. Derudover introduceres de grundlæggende undersøgelsesmetoder.

Forløbet tager udgangspunkt i Psykologiens Veje (i-bog):
Kap. 2: Den Mangfoldige Psykologi
Kap. 3: Videnskabsteori og metode

Således introduceres de psykologiske retninger:
Psykoanalyse
Behaviorisme
Evolutionspsykologi
Eksistentiel psykologi
Kognitiv psykologi
Neuropsykologi
Socialpsykologi
samt: observation, eksperiment, spørgeskema og interview.

Supplerende materiale:
"Hverdagstænkning og videnskabelig tænkning"
"Hvorfor Ryger Nille?" (Kræftens Bekæmpelse)
"Case: Lena", Kap. 2: Den Mangfoldige Psykologi.

Klassisk betingning + Pavlovs hunde: https://youtu.be/jd7Jdug5SRc
Eksperiment, etik – Little Albert: https://youtu.be/FMnhyGozLyE
Operant betingning + Skinnerbox: https://youtu.be/ne6o-uPJarA

Youtube.com: Vsauce, Conformity - Mind Field (Ep 2)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Barndommens betydning

Forløbet 'Barndommens betydning' fokuserer på betydningen af omsorg i opvæksten og hvordan dette påvirker individets udvikling og hvilken betydning personlighed kan spille i denne sammenhæng. Desuden arbejdes der i forløbet med et fokus på omsorgssvigt og hvilke faktorer i individet og i sociale relationer der har betydning for at kunne håndtere modstand.

Kernestoffet i forløbet bygger på følgende kapitler i Psykologiens Veje (i-bog):
Kap. 6: Udviklingspsykologi
Kap. 7: Småbarnet
Kap. 8: Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt
Kap. 10: Opdragelsesstile

Og således er gennemgået:
Erik Eriksons psyko-sociale udviklingsteori
Daniel Sterns teori om udviklingen af selvet
John Bowlbys tilknytningsteori
Mary Ainsworths teori om tilknytningsstile og fremmedsituationstesten
Typer af omsorgssvigt
Kari Killéns oversigt over børns reaktioner på omsorgssvigt
Risiko og resiliens
Diane Baumrinds teori om fire opdragelsesstile

Supplerende
Harry Harlows abeforsøg (Uddrag af 'Into The Brain, mitcfu.dk)
'Jenny' Case
4 typer af omsorgssvigt, Else Christensen
Mød Dit Urmenneske, forældre og børn (mitcfu.dk)
Børnenes Hemmelige Verden (mitcfu.dk), DR1 2015
Er du Mors Lille Dreng? (mitcfu.dk)
Mors Lille Dreng På Egne Ben (2017, mitcfu.dk) uddrag
Sådan Overlever Du En Lortebarndom (mitcfu.dk)

alt.dk (2013): "Gry blev fjernet for sent"
Kristeligt Dagblad (2019): "Er det godt eller skidt, at flere børn bliver tvangsfjernet?"
borneraadet.dk (2016): "Fysisk og psykisk vold er stadig en del af mange børns hverdag"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Køn

Dette forløb tager afsæt i teori om køn fra et naturvidenskabeligt, samfundsvidenskabeligt og humanvidenskabeligt perspektiv.

Forløbet anvender forskellige teoriers synspunkter på køn, og inddrager queerteorien som forløbsspecifik vinkel på køn.

Der anvendes primært materiale fra psykologiens veje iBog, samt stof andre steder fra.
De teoretiske retninger som køn anskues ud fra er:

Evolutionspsykologi,
Neuropsykologi
Behaviorisme
Kognitiv psykologi
Eksistentiel psykologi
Psykoanalyse (helt tilbage til Freuds faseteori)
Queerteori (Kopier fra Mads Ananda Lodahls "Upassende Opførsel" om Butler og Søndergaard)


Supplerende stof:
Artikler:
"Kønsforskelle i hjernen" https://videnskab.dk/krop-sundhed/koensforskelle-i-hjernen/

Forskellige tests med empatikvotient, systemkvotient og rumlighed.

Forskning: Helt små piger tror, mænd er klogere end kvinder https://www.dr.dk/nyheder/viden/naturvidenskab/forskning-helt-smaa-piger-tror-maend-er-klogere-end-kvinder

"De er ikke kvinder - de er ikke mænd" (politiken 2015)

"Hver fjerde føler sig begrænset af sit køn" (Lederne 2020)

Projekt Sexus rapporten (2018)


Film:
"Er din hjerne mandlig eller kvindelig?" fra CFU
"Sexlyst, stenalderhjerner & drager i jetstrømmene" fra CFU
"Hjernens Køn" fra CFU
"Jeg vil ikke være pige, mor" fra CFU
TED-TALK: Ending the straight world order: Mads Ananda Lodahl at TEDxCopenhagen https://www.youtube.com/watch?v=eosTHMwVhyk&ab_channel=TEDxTalks
"The Mask you live in" (2015)
"Why Gender equality is good for everyone - men included." af Michael Kimmel https://www.ted.com/talks/michael_kimmel_why_gender_equality_is_good_for_everyone_men_included/transcript?subtitle=en"
"Drengen uden penis" fra CFU
"Disclosure - trans lives on the screen" fra Netflix
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Stress, angst, OCD, depression & behandlingsformer

Dette forløb tager udgangspunkt i psykiske lidelser som stress, angst, OCD og depression.

Der lægges vægt på symptomer og diagnostiske kriterier, samt hvordan de forskellige lidelser opstår og hvordan de kan forklares i en samfundsmæssig kontekst.

Der introduceres også til tre forskellige psykologiske behandlingsformer, nemlig klassisk psykoterapi, kognitiv adfærdsterapi samt metakognitiv terapi. Der lægges vægt på menneskesynet bag retningernes behandlingsformer samt deres videnskabelige validitet og effekt.

Forløbet inkluderer blandt andet indre/ydre faktorer, krav/kontrol-modellen, typer af krav, copingstrategier, oplevelse af sammenhæng, Høegh-olesens typer, angstens bestanddele, typer af fobier, OCD, ICD-10 og Hamilton-17 i forbindelse med depression, unipolare/bipolare lidelser, forsvarsmekanismer


Supplerende stof:
Tekst:
"Lena blev ramt af angst, men gratis, digital psykologhjælp fik hende videre" (27. oktober 2018 Politiken )
"Jette Olsen og forsvarsmekanismer" (casepapir)
"Ung og udbrændt: En gymnasieelevs bekendelser" HTTPS://WWW.KRISTELIGT-DAGBLAD.DK/DEBAT/UNG-OG-UDBRAENDT.-EN-GYMNASIEELEVS-BEKENDELSER
"Hver fjerde ung føler stress" HTTPS://WWW.DR.DK/LEVNU/TVAERS/NAAR-DET-HELE-KOGER-OVER-HVER-FJERDE-UNGE-FOELER-SIG-STRESSET
"Forskningsnyt: Humor mod angst"




Film/medier:
"De stressede danskere" fra CFU
"Styr din stress" fra CFU
"Presset ungdom" fra CFU
"Superhjerner" med Peter Lund Madsen fra CFU
"Fri mig for tvangstanker!" fra CFU
"Fanget af angst" fra CFU
"Brinkmanns briks - tænk mindre" Podcast
"Psychodynamic Therapy Role-Play - Defense Mechanisms and Free Association"  https://www.youtube.com/watch?v=z9fF9F5w1cI&ab_channel=Dr.ToddGrande
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kærlighed

Dette forløb anskuer kærlighed fra en teoripluralistisk vinkel for at afsøge de forskellige bud på, hvad kærlighed er og hvordan det kan forklares psykologisk. Der inddrages også et kulturelt perspektiv på kærlighed for at dække kulturpsykologi.

Kærlighed anskues ud fra følgende teoretiske retninger:

Hazan og Shavers teori om tilknytning
Jürg Willis kollusionsteori
Sternbergs kognitive teori om kærlighedens tre komponenter og de syv kærlighedstyper
Anthony Giddens teori om kærlighed i det senmoderne samfund
Helen Fishers teori om kærlighedens tre netværk

Tekster:
Diverse brevkassespørgsmål fundet på nettet
"Er kærligheden i krise i det moderne samfund?" https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/er-kaerligheden-i-krise-i-det-moderne-samfund
"Kulturelle påvirkninger og heteronormativitet i oplevelser af romantiske forhold" Oversat og forkortet fra https://societyforpsychotherapy.org/cultural-influences-and-heteronormativity-on-experiences-in-romantic-relationships/

Film:
Parterapi: Elsker du mig stadig? CFU episode 1 og 4 om casepersonerne Annie og Mau.
Kærlighedens laboratorium afsnit 3: "Hvorfor lige dig?" (DRTV)
Gift ved første blik sæson 6 afsnit 2 og 5 (udvalgte dele om Michael og Christina)
"Ingen elsker Lone Frank 2:5 – Hvordan grundlægges kærlighedsevnen?" https://www.weekendavisen.dk/podcast/lone-frank-og-de-titusinde-sjaele
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ondskab

Dette korte afslutningsforløb tager udgangspunkt i gruppepsykologiske og individualpsykologiske forklaringer på ondskab. Der inddrages også teori om dyssocial personlighedsforstyrrelse fra ICD-11, samt relevant teori om genetikkens rolle, fx MAOA og kombinationen med opvækst.

Der inddrages berømte socialpsykologiske eksperimenter som Robbers Cave, Aschs stregforsøg, Milgrams lydighedsforsøg og Stanford Prison Experiment, og der bliver gået kritisk til disse forløb ud fra et metodisk standpunkt.

Der inddrages også teorier som: ,Irving Janis teori om gruppetænkning, James Stoners teori om gruppepolarisering, Leon Festingers teori om kognitiv dissonans, Martin Hoffman og Carolyn Zahn-Waxlers syn på empati og prosocial adfærd, Teori om MAOA og spejlneuroner, Lars Svendsens teori om typer af ondskab.

Afsnit om MAOA og dyssocial personlighedsforstyrrelse kommer fra PsykB fra Systime.

Film:
"En morder vender hjem" om Peter Lundin fra CFU.
"Min indre kode" af Lone Frank (de sidste 20 minutter) fra CFU
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer