Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-PsB-3g2/1 (3g2-PsB-1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro-forløb: Psykologiens verden
Forløbet introducerer faget psykologi med fokus på de videnskabelige traditioner og det faglige mål at kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig viden. Derudover introduceres de grundlæggende undersøgelsesmetoder.
Forløbet tager udgangspunkt i Psykologiens Veje (i-bog):
Kap. 2: Den Mangfoldige Psykologi
Kap. 3: Videnskabsteori og metode
Således introduceres de psykologiske retninger:
Psykoanalyse
Behaviorisme
Evolutionspsykologi
Eksistentiel psykologi
Kognitiv psykologi
Neuropsykologi
Socialpsykologi
samt: observation, eksperiment, spørgeskema og interview.
Supplerende materiale:
"Hverdagstænkning og videnskabelig tænkning"
"Hvorfor Ryger Nille?" (Kræftens Bekæmpelse)
"Case: Lena", Kap. 2: Den Mangfoldige Psykologi.
Klassisk betingning + Pavlovs hunde: https://youtu.be/jd7Jdug5SRc
Eksperiment, etik – Little Albert: https://youtu.be/FMnhyGozLyE
Operant betingning + Skinnerbox: https://youtu.be/ne6o-uPJarA
Youtube.com: Vsauce, Conformity - Mind Field (Ep 2)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Dagsorden
-
Psykologiens Veje, Kap. 1: Hvad er psykologi?
-
Psykologiens Veje, Supplerende materiale: Hverdagstænkning og videnskabelig tænkning
-
61692641-931bd-470
-
Psykologiens Veje, Kap.2: Behaviorisme
-
Psykologiens Veje, Kap. 2: Eksistentiel og humanistisk psykologi
-
Psykologiens Veje, Kap. 2, Den mangfoldige psykologi: Neuropsykologi
-
Psykologiens Veje, kap. 14: Neuropsykologi: Hjernens belønningssystem
-
Psykologiens Veje, Kap. 2: Den Mangfoldige Psykologi: "Socialpsykologi"
-
Hvorfor Ryger Nille?
-
Grupper
-
PsykB (i-bog) Riisager, M.: Kap. 2: Psykologiens videnskabelige metoder: 2.2.1 Observation og 2.2.2 Kausalitet eller korrelation?
-
Plan
-
Psykologiens Veje: Kap. 3: Videnskabsteori og metode (intro)
-
Magnus Riisager: PsykB (2022) - Kap. 2: De grundlæggende videnskabelige metoder2.2.4 Spørgeskema
-
Magnus Riisager: PsykB (2022) - Kap. 2: De grundlæggende videnskabelige metoder2.2.5 Interview
-
Magnus Riisager: PsykB (2022) - Kap. 2: De grundlæggende videnskabelige metoder 2.4 Om kritiske vurderinger af psykologiske undersøgelser – validitet, reliabilitet og forstyrrende faktorer
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Barndommens betydning
Forløbet 'Barndommens betydning' fokuserer på betydningen af omsorg i opvæksten og hvordan dette påvirker individets udvikling og hvilken betydning personlighed kan spille i denne sammenhæng. Desuden arbejdes der i forløbet med et fokus på omsorgssvigt og hvilke faktorer i individet og i sociale relationer der har betydning for at kunne håndtere modstand.
Kernestoffet i forløbet bygger på følgende kapitler i Psykologiens Veje (i-bog):
Kap. 6: Udviklingspsykologi
Kap. 7: Småbarnet
Kap. 8: Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt
Kap. 10: Opdragelsesstile
Og således er gennemgået:
Erik Eriksons psyko-sociale udviklingsteori
Daniel Sterns teori om udviklingen af selvet
John Bowlbys tilknytningsteori
Mary Ainsworths teori om tilknytningsstile og fremmedsituationstesten
Typer af omsorgssvigt
Kari Killéns oversigt over børns reaktioner på omsorgssvigt
Risiko og resiliens
Diane Baumrinds teori om fire opdragelsesstile
Supplerende
Harry Harlows abeforsøg (Uddrag af 'Into The Brain, mitcfu.dk)
'Jenny' Case
4 typer af omsorgssvigt, Else Christensen
Mød Dit Urmenneske, forældre og børn (mitcfu.dk)
Børnenes Hemmelige Verden (mitcfu.dk), DR1 2015
Er du Mors Lille Dreng? (mitcfu.dk)
Mors Lille Dreng På Egne Ben (2017, mitcfu.dk) uddrag
Sådan Overlever Du En Lortebarndom (mitcfu.dk)
alt.dk (2013): "Gry blev fjernet for sent"
Kristeligt Dagblad (2019): "Er det godt eller skidt, at flere børn bliver tvangsfjernet?"
borneraadet.dk (2016): "Fysisk og psykisk vold er stadig en del af mange børns hverdag"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
"Into the brain", BBC dokumentar (2010) (fundet på mitcfu.dk)
-
Psykologiens Veje, kap. 8: Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt: "Eksperiment med abeunger"
-
Psykologiens Veje, kap. 3: Videnskabsteori og metode: "Kritisk vurdering af undersøgelser" (Etiske retningslinjer)
-
Psykologiens Veje, kap. 6: Udviklingspsykologi: "Daniel Stern - Kerneselv"
-
Psykologiens Veje, kap. 6: Udviklingspsykologi: "Daniel Stern - Begyndende selv"
-
Daniel Sterns lagdelte model
-
Psykologiens Veje, kap. 6: Udviklingspsykologi: "John Bowlby og Mary Ainsworth"
-
Psykologiens Veje, kap. 6: Udviklingspsykologi: "Daniel Stern - Det verbale selv"
-
Psykologiens Veje, kap. 6: Udviklingspsykologi: "Daniel Stern - Det narrative selv"
-
Besvar spørgsmål 9+10 om Daniel Sterns teori om sprogets udvikling her: Spørgsmål til kap. 6
-
DR1 (2015), "Børnenes hemmelige verden" (Afsnit 2: De store følelser), (mitcfu.dk)
-
Arbejdsspørgsmål til "Børnenes hemmelige verden"
-
Psykologiens Veje, kap. 7: Småbarnet - "Fra ydre kontrol til selvkontrol"
-
Arbejdsark til "Er du mors lille dreng?"
-
Psykologiens Veje, kap. 8: Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt - "Risiko og resiliens"
-
Arbejdsspørgsmål til "Risiko og resiliens"
-
Hvilke reaktioner på omsorgssvigt (Kari Killén) ser I hos Jørn?
-
DR2 (2018): Sådan overlever du en lortebarndom (dr.dk/tv)
-
Gruppediskussioner
-
Kære Brevkasse
-
Psykologiens Veje, kap. 10: Opdragelse, familie og daginstitution - "Fire opdragelsesstile"
-
Afsnit
-
Undersøgelser i psyologi: 4.6 Imiterer du andres voldelige adfærd?
-
image.png
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Køn
Dette forløb tager afsæt i teori om køn fra et naturvidenskabeligt, samfundsvidenskabeligt og humanvidenskabeligt perspektiv.
Forløbet anvender forskellige teoriers synspunkter på køn, og inddrager queerteorien som forløbsspecifik vinkel på køn.
Der anvendes primært materiale fra psykologiens veje iBog, samt stof andre steder fra.
De teoretiske retninger som køn anskues ud fra er:
Evolutionspsykologi,
Neuropsykologi
Behaviorisme
Kognitiv psykologi
Eksistentiel psykologi
Psykoanalyse (helt tilbage til Freuds faseteori)
Queerteori (Kopier fra Mads Ananda Lodahls "Upassende Opførsel" om Butler og Søndergaard)
Supplerende stof:
Artikler:
"Kønsforskelle i hjernen" https://videnskab.dk/krop-sundhed/koensforskelle-i-hjernen/
Forskellige tests med empatikvotient, systemkvotient og rumlighed.
Forskning: Helt små piger tror, mænd er klogere end kvinder https://www.dr.dk/nyheder/viden/naturvidenskab/forskning-helt-smaa-piger-tror-maend-er-klogere-end-kvinder
"De er ikke kvinder - de er ikke mænd" (politiken 2015)
"Hver fjerde føler sig begrænset af sit køn" (Lederne 2020)
Projekt Sexus rapporten (2018)
Film:
"Er din hjerne mandlig eller kvindelig?" fra CFU
"Sexlyst, stenalderhjerner & drager i jetstrømmene" fra CFU
"Hjernens Køn" fra CFU
"Jeg vil ikke være pige, mor" fra CFU
TED-TALK: Ending the straight world order: Mads Ananda Lodahl at TEDxCopenhagen https://www.youtube.com/watch?v=eosTHMwVhyk&ab_channel=TEDxTalks
"The Mask you live in" (2015)
"Why Gender equality is good for everyone - men included." af Michael Kimmel https://www.ted.com/talks/michael_kimmel_why_gender_equality_is_good_for_everyone_men_included/transcript?subtitle=en"
"Drengen uden penis" fra CFU
"Disclosure - trans lives on the screen" fra Netflix
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Stress, angst, OCD, depression & behandlingsformer
Dette forløb tager udgangspunkt i psykiske lidelser som stress, angst, OCD og depression.
Der lægges vægt på symptomer og diagnostiske kriterier, samt hvordan de forskellige lidelser opstår og hvordan de kan forklares i en samfundsmæssig kontekst.
Der introduceres også til tre forskellige psykologiske behandlingsformer, nemlig klassisk psykoterapi, kognitiv adfærdsterapi samt metakognitiv terapi. Der lægges vægt på menneskesynet bag retningernes behandlingsformer samt deres videnskabelige validitet og effekt.
Forløbet inkluderer blandt andet indre/ydre faktorer, krav/kontrol-modellen, typer af krav, copingstrategier, oplevelse af sammenhæng, Høegh-olesens typer, angstens bestanddele, typer af fobier, OCD, ICD-10 og Hamilton-17 i forbindelse med depression, unipolare/bipolare lidelser, forsvarsmekanismer
Supplerende stof:
Tekst:
"Lena blev ramt af angst, men gratis, digital psykologhjælp fik hende videre" (27. oktober 2018 Politiken )
"Jette Olsen og forsvarsmekanismer" (casepapir)
"Ung og udbrændt: En gymnasieelevs bekendelser" HTTPS://WWW.KRISTELIGT-DAGBLAD.DK/DEBAT/UNG-OG-UDBRAENDT.-EN-GYMNASIEELEVS-BEKENDELSER
"Hver fjerde ung føler stress" HTTPS://WWW.DR.DK/LEVNU/TVAERS/NAAR-DET-HELE-KOGER-OVER-HVER-FJERDE-UNGE-FOELER-SIG-STRESSET
"Forskningsnyt: Humor mod angst"
Film/medier:
"De stressede danskere" fra CFU
"Styr din stress" fra CFU
"Presset ungdom" fra CFU
"Superhjerner" med Peter Lund Madsen fra CFU
"Fri mig for tvangstanker!" fra CFU
"Fanget af angst" fra CFU
"Brinkmanns briks - tænk mindre" Podcast
"Psychodynamic Therapy Role-Play - Defense Mechanisms and Free Association" https://www.youtube.com/watch?v=z9fF9F5w1cI&ab_channel=Dr.ToddGrande
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kærlighed
Dette forløb anskuer kærlighed fra en teoripluralistisk vinkel for at afsøge de forskellige bud på, hvad kærlighed er og hvordan det kan forklares psykologisk. Der inddrages også et kulturelt perspektiv på kærlighed for at dække kulturpsykologi.
Kærlighed anskues ud fra følgende teoretiske retninger:
Hazan og Shavers teori om tilknytning
Jürg Willis kollusionsteori
Sternbergs kognitive teori om kærlighedens tre komponenter og de syv kærlighedstyper
Anthony Giddens teori om kærlighed i det senmoderne samfund
Helen Fishers teori om kærlighedens tre netværk
Tekster:
Diverse brevkassespørgsmål fundet på nettet
"Er kærligheden i krise i det moderne samfund?" https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/er-kaerligheden-i-krise-i-det-moderne-samfund
"Kulturelle påvirkninger og heteronormativitet i oplevelser af romantiske forhold" Oversat og forkortet fra https://societyforpsychotherapy.org/cultural-influences-and-heteronormativity-on-experiences-in-romantic-relationships/
Film:
Parterapi: Elsker du mig stadig? CFU episode 1 og 4 om casepersonerne Annie og Mau.
Kærlighedens laboratorium afsnit 3: "Hvorfor lige dig?" (DRTV)
Gift ved første blik sæson 6 afsnit 2 og 5 (udvalgte dele om Michael og Christina)
"Ingen elsker Lone Frank 2:5 – Hvordan grundlægges kærlighedsevnen?" https://www.weekendavisen.dk/podcast/lone-frank-og-de-titusinde-sjaele
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ondskab
Dette korte afslutningsforløb tager udgangspunkt i gruppepsykologiske og individualpsykologiske forklaringer på ondskab. Der inddrages også teori om dyssocial personlighedsforstyrrelse fra ICD-11, samt relevant teori om genetikkens rolle, fx MAOA og kombinationen med opvækst.
Der inddrages berømte socialpsykologiske eksperimenter som Robbers Cave, Aschs stregforsøg, Milgrams lydighedsforsøg og Stanford Prison Experiment, og der bliver gået kritisk til disse forløb ud fra et metodisk standpunkt.
Der inddrages også teorier som: ,Irving Janis teori om gruppetænkning, James Stoners teori om gruppepolarisering, Leon Festingers teori om kognitiv dissonans, Martin Hoffman og Carolyn Zahn-Waxlers syn på empati og prosocial adfærd, Teori om MAOA og spejlneuroner, Lars Svendsens teori om typer af ondskab.
Afsnit om MAOA og dyssocial personlighedsforstyrrelse kommer fra PsykB fra Systime.
Film:
"En morder vender hjem" om Peter Lundin fra CFU.
"Min indre kode" af Lone Frank (de sidste 20 minutter) fra CFU
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152229423",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152229423",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152229423"
}