Roskilde Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Roskilde Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024-ps-3g1/B4 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Roskilde Gymnasium
Fag og niveau
Psykologi C
Lærer(e)
Hold
2024-ps-3g1/B4 (
3g1-ps-B4
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Identitet og teoripluralisme
Titel 2
Psykiske lidelser og behandlingsformer
Titel 3
Ondskab
Titel 4
Køn og seksualitet
Titel 5
Kærlighed og forelskelse
Titel 6
Psykologisk videnskab og metode
Titel 7
Børns udvikling
Titel 8
Kulturmøder
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Identitet og teoripluralisme
Indhold
Kernestof:
Personlighedstest.docx
Læs vedhæftede tekst om den psykologiske retning Evolutionspsykologi. Læseformål: Hvad går retningen overordnet ud på? Hvad betyder 'naturlig selektion' og 'seksuel selektion'? Evolutionspsykologi.docx
Læs om Behaviorismen på s.8-13 i kompendiet. Læsefokus: Hvad er Behaviorismens menneskesyn, og hvad er 'klassisk betingning' og 'operant betingning'?
Læs om Kognitiv psykologi på s.13-16 i kompendiet. Læsefokus: Hvad betyder begreberne: Kognitivt skema, script, selvskema, chunking, assimilation, akkomodation, perception, top-down og bottom-up?
Læs casen om Lena, der har en spiseforstyrrelse. Casen står på sidste side i kompendiet.
Du og din gruppe skal have fremlæggelsen parat.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Psykiske lidelser og behandlingsformer
Indhold
Kernestof:
Læs s.1-7 i vedhæftede kompendie om angst. (Kompendiet blev uddelt mandag) Kompendie ANGST (1).pdf
Læse om Freuds neurosebegreb på s.13(midt) til s.15(øverst) i angstkompendiet. Læsefokus: Hvad er en neurose, og hvilke fire neuroser findes der?
Læs op på dine noter om Freud (personlighedsmodellen, den psykoseksuelle udviklingsteori, forsvarsmekanismerne og neurosebegrebet).
Læs om angst i et biologisk (hjernemæssigt) perspektiv på s.16-19 i kompendiet (lang lektie, men stoffet er velkendt).
Samme lektie som sidst - I skal have styr på de forskellige behandlingsformer. Vi glæder os os til et lille rollespil om psykoedukation, sokratisk dialog og hjemmeopgaver.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Ondskab
Indhold
Kernestof:
Du skal kunne dine begreber fra Eksperimentel Socialpsykologi
Læs om 'Kognitiv dissonans' på s.6(midt) til s.7(midt) i ondskabskompendiet.
Ingen nye lektier.
Læs om Neuropsykologiske forklaringer på empati, s.10-12 i ondskabskompendiet. Læseformål: Hvad er spejlneuroner og somatiske markører - og hvad har de mon at gøre med dyssocial personlighedsforstyrrelse?
Læs op på dine noter om Psykoanalytisk behandling fra forløbet om Angst.
Predators.mp4
Læs afsnittet om objektperception, socialperception og stereotyper i ondskabskompendiet, s.7 (midt) til s.9 (midt).
Dukketesten - The Danish Doll Test
Skippermix.jpg White privilege.jpg Har du også glemt hvorfor det hedder kolonialvarer?.pdf Hvide, velmenede ikke-racister er også racister kopi.pdf
Mikroaggressioner
Medbring pointerne fra de fire tekster, du skulle læse i fredags.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Køn og seksualitet
Indhold
Kernestof:
Samme som til 1.modul
Ingen lektier.
EQ-test:
SQ-test:
Læs første kapitel i bogen Blik for køn, dvs. s.10-22. Det virker som mange sider, men noget af det ved du godt i forvejen, og du skal ikke lave øvelserne/opgaverne.
Samme lektie som til 1.modul. Husk at medbringe Blik for køn.
Læs om hate speech og injurious speech (kapitel 3, s.44-68) i Blik for køn. BEMÆRK, at du skal springe diverse øvelser/arbejdsspørgsmål over. Medbring bogen i modulet.
Vær klar med viden og analyser fra sidste virtuelle modul.
Læs om køn og seksualitet som konstruktion på s.79(midt) til s.84(midt) i Blik for køn. Husk bogen.
læs om subversion s.84(midt) til s.86 i Blik for køn. Læseformål: Hvad er subversion og hvilke forskellige subversive strategier nævnes i bogen?
Ingen lektier
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Kærlighed og forelskelse
Indhold
Kernestof:
1. Repetér Freuds psykoseksuelle udviklingsteori (den med faserne). 2.Læs om Kollusionsteori i afsnittet 'Forelskelsen kredser om en fælles grundkonflikt' på s.6 (midt) til s.8(midt) i Kærlighedskompendiet. Læseformål: Hvad er et kollusionsforhold?
Giddens-lektien fra sidst + Læs artiklen 'Vi har brug for en ny seksualfilosofi' på s.1(nederst) til s.3(midt) i Kærlighedskompendiet.
DRTV - Grænseløs Kærlighed
Læs op på dine noter til de 'virtuelle' film fra sidste uge.
Læs det neuropsykologiske afsnit 'Kærlighed og forelskelse er ren kemi' i kompendiet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Psykologisk videnskab og metode
Indhold
Kernestof:
Læs om etiske overvejelser på s.35-38 i metodedokumentet.
Ingen nye lektier.
I skal have færdiggjort feltarbejdet.
Læs de to vedhæftede dokumenter: Videnskab og tradition.docx De tre metodelag i SRP med psykologi.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Børns udvikling
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Ingen lektier. Vi læser i modulet: kompendiet s.8-12 midt.
Sagen om Marcus.docx
Du skal have haft læst s.8(midt) til s.15 i kompendiet om Børns udvikling.
Læs om 'omsorgssvigt' og 'reaktioner på omsorgssvigt' i kompendiet: s.16 til s.19(øverst). Læseformål: 1.Du skal kunne nævne de fire kategorier af omsorgssvigt. 2. Du skal kunne nævne de syv reaktioner på omsorgssvigt hos børn.
1. Genopfrisk Lisbeth Zornig-casen mentalt fra sidst. 2. Læs kort op på følgende stadieteorier, som vi tidligere har arbejdet med i undervisningen: Den psykoseksuelle udviklingsteori, Hoffmans empatiteori, Bowlsbys teori om udvikling af tilknytning o
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Kulturmøder
Indhold
Kernestof:
Case om kulturmøde.docx
Ingen nye lektier.
Læs om de forskellige diskussionspunkter vedr. hvordan hate speech skal håndteres på s.12-15 i kompendiet.
Læs det vedhæftede eksamensspørgsmål inkl. bilaget hjemmefra.Ved det grønne bord, Psyk-B-2022.pdf
Læs eksamensspørgsmålet hjemmefra: Ondskab prøveeksamen B-niveau.docx
Medbring spørgsmål om pensum, eksamen, SRP eller andet relevant, du gerne vil have en sidste hjælp til inden eksamensperioden går i gang.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152298432", "T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152298432", "H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152298432" }