Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-BiB-2h2 (2h2-BiBh)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Celler & stoftransport over cellemembran
Kort indledende forløb om celler, cellestrukturer og begrebet diffusion - særligt vands diffusion = osmose.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Biologi på B-niveau 2024.pptx
-
Biologi i fokus, Nucleus, 2.udg. 2013; sider: 7-11, 13-15
-
Biologi i fokus - i pdf.pdf
-
Celletypers opbygning og forskellige strukturers funktion side 7-9.docx
-
Cellegåder og sæt navne på cellens strukturer - side 7-9, 13,14-15.docx
-
Genlæs gerne om cellemembran, cellevæg og de andre strukturer, side 9, 13, 14-15.
-
Link til jeres Google-biologi-mappe
-
Øvelse Anvendelse af Cellebiologisk viden.docx
-
Mikroskopi af plantecelle og forsøg med Osmose - vands diffusion.doc
-
Lektie: Kig på vores arbejde fra sidst - bl.a. øvelsen med anvendelse af viden om celler (link indsat) - genlæs evt. side 13-15 - OG gennemlæs øvelsesvejledningen til øvelsen fra sidst, som I skal gøre færdig og uploade indviduelt (vedhæftet).
-
Link til Øvelse om cellestrukturer - med svar
-
Link til biologi-google-mappen
-
Øv jer i at tegne en bakteriecelle, en dyrecelle og en plantecelle. De vigtige dele er hvem der har cellevæg, cellemembran, cellekerne, DNA (kromosomer), ribosomer, mitokondrier og grønkorn
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Cellebiologi-opgaver
|
15-08-2024
|
Øvelse Vandpest & Osmose/Vands diffusion
|
20-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Økologi - Skoven som økosystem
Økologiforløb om diverse dele med bl.a. økologibegreber, som kan anvendes for at beskrive skoven som økosystem:
1. Økosystemers opbygning
- og planters opbygning – med fokus på bladet og fotosyntesen (138-140, lys- og mørkeproces).
131-133 + 134 + 138-140 + power point om ”Plantestruktur”
2. Planters transport, formering og frøspredning + øvelse med planters forbrug af vand.
Dokument lavet til dette: Nr. 2 - Planters transport, formering og frøspredning
Side 135-137 + power point om ”Plantestruktur” + øvelsen Planters forbrug af vand afhængig af antal blade og lys/mørke
3.
Planters respiration og behov for næringsstoffer (144-146)
+ start på ”Energi og produktion ”om autotrofe og heterotrofe organismer -> planter og nitritbakterier som eksempel (foto- og kemo- autotrof).
Side 144-146 + 148.
4
”Energi og produktion” fortsat – Fødekæder, energistrømme, primær- og sekundærproduktion, energipyramider og økologisk effektivitet.
Side 149-151 + power-point med ”rovdyr-byttedyr”
5
Stofkredsløb – kvælstofs (N´s) kredsløb + kulstofs (C´s) kredsløb
Side 153-157 + min screencast
6
Skoven som økosystem - og forskellen på nåleskov og løv-/ bøgeskov.
Side 159-164
7
Om succession og skovenes sundhed – bl.a. kvælstof(N)-forurening.
Side 164-167
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Plantens opbygning
|
28-08-2024
|
Planters forbrug af vand
|
05-09-2024
|
Virtuelt modul 6-9
|
06-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Nervesystemet
Oversigt: Forløb om Nervesystemet
Side 43-45, 45-46 Nervesystemets dele/opbygning og nervecellens opbygning
Nervesystemets opdeling - CNS (hjerne og rygmarv) og PNS (sensorisk, motorisk og autonomt)
Nervecellens opbygning - Soma, dendrit, akson, myelinskede, ranviersk indsnørring, endeknop Gliaceller
Side 46-48 Ionkanaler og ionpumper
Arbejdsark 26/9:
Hvad er en gliacelle?
Hvad består en nerveimpuls af?
Hvad er en ionkanal, og hvilke typer findes der?
Hvad er en ionpumpe?
Nerveimpulsen/aktionspotentialet/nervesignalet s. 48-49
Nerveimpulsen Vi kigger på aktionspotentialet (signalet der bevæger sig gennem aksonet til endeknoppen). Hvornår åbnes aksonets natrium- og kaliumkanaler
Synapsen og signaloverførsel fra én nerve til den næste (eller til en muskel..) og transmitterstofferne – samt stoffer der efterligner (agonister eller antagonister) side 49, 51-53
Arbejdsark 3/10
Hvilke ionkanaler åbner når nerveimpulsen fra aksonet når til endeknopperne?
Hvad er en vesikel og hvad indeholder den?
Hvad sker der med vesiklen når nerveimpulsen når til endeknoppen?
Hvad er et transmitterstof?
Hvad binder transmitterstoffet sig til?
Hvad sker der når transmitterstoffet har bundet sig?
Hvordan kommer transmitterstoffet væk fra synapsen igen?
Hvad er en agonist?
Hvad er en antagonist?
Øvelse: Nerveledningshastighed -> øvelsesvejledning + resultater (Aflevering).
Se også jeres afleveringer med beskrivelser af forsøget
Om smagsreceptorer og smagsløg -> også øvelse: ”Smagssansen – smag af salt og sukker ved forskellige koncentrationer” (Aflevering)
Smagsreceptorer: https://www.smagforlivet.dk/materialer/smagsreceptorer
Smagsløg: https://www.smagforlivet.dk/materialer/smagsl%C3%B8g
Se også jeres afleveringer med beskrivelser af forsøget
Mere side 49, 51-53, fortsættelse af teori fra time 4 (som handlede om Synapsen og signaloverførsel fra én nerve til den næste (eller til en muskel..) og transmitterstofferne – samt stoffer der efterligner (agonister eller antagonister) side 49, 51-53 Om aktionspotentialet, signaloverføringen og vigtige signalstoffer i hjernen og ude ved musklerne (acetylcholin).
Arbejdsark 10/10 – figurer bl.a. aktionspotentiale, synapse/signaloverføring og dopamin.
Spørgsmål/cases om dopamins rolle, serotonin - her lidt om og til forståelse af behandling af depression, og lidt om acetylcholin og hvordan noget gift virker her.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Smagssansen
|
10-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Blodkredsløb, åndedrætssystem og sundhed
Fysiologiforløb om:
1. Blodkredsløbets opbygning og funktion
2. Åndedræts-systemet
3. Hjertets opbygning og funktion
4. Perspektiverende fokus:
Hvordan usund og sund livsstil kan påvirke hjertet, blodkredsløbet og åndedræts-systemet -> rygning, inaktivitet vs. aktivitet/MOTION eller dårlig kost (mættede fedtsyrer og overvægt).
Som en del af forløbet skrev eleverne på Professionshøjskolen Absalon og hørte om bl.a. fysioterapaut og sygplejerske og POP3-projektopgave om case med behandling af ældre med hoftebrud.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lungeforsøg
|
29-10-2024
|
POP3-projektopgaven
|
24-11-2024
|
Journal dissektion af svinehjerte & lunge
|
02-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Vigtige biologiske makromolekyler
Forløbet er opdelt i 3 dele:
1) Om kost, kulhydrater og den hormonelle regulering af blodsukkeret.
2) Kort om fedt - i kosten og fedts funktioner i kroppen, derunder som hormoner
3) Lidt større forløb om proteiner og deres funktioner i kroppen - med særligt fokus på enzymer og faktorer, som kan påvirke enzymaktiviteten.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring "Biologi til tiden"!
-
Basis Arbejde med de 3 energigivende næringsstoffer i kosten - Kulhydrat, fedt & protein s.25-29 1p.doc
-
Uddybende arbejde med kulhydrater - Spørgsmål til Biologi i fokus, s. 24-28 + artikler.docx
-
Sukker er skadeligt
-
Til modulet skal I 1) læse side 24-27 om kulhydrater, og 2) læse artiklen "Sukker er skadeligt" + prøv at genlæse og prøve at besvare spørgsmål 1-6 i arbejdsarket (vedhæftet).
-
Til modulet: Find jeres gruppe-noter og se, hvor langt I er nået i spørgsmålsarket. Genlæs artiklen "Sukker er skadeligt" (link)
-
Til modulet: Læs spørgsmål og fælles-svar (link) til side 24-28 om kulhydrater.
-
Biologi i fokus, Nucleus, 2.udg. 2013; sider: 24-35, 57-60, 63, 69-80
-
Fælles-svar uddybende arbejde om kulhydrater
-
Læs til modulet om hvordan vores blodsukker reguleres og bl.a. insulins rolle. Prøv at forstå figurerne.
-
Virtuelt arbejde om diverse fødevareinformationer og resultatskemaer.docx
-
Video om insulins effekt på cellen - Optagelse af glukose
-
Tillægsspørgsmål om diabetes type 1 og 2 og mere om optagelse af kulhydrater i kroppen.docx
-
Sider om diabetes fra Biologi til tiden s.33-34 fra kapitel om kost & sundhed.pdf
-
Glucose transporters (GLUT) Animation: OBS! Vi ser kun lige starten!!
-
Til modulet: Læs øvelsesvejledningen + de noter, som I allerede har lavet (vedhæftet dokument, som I uploadede) - Skriv GERNE mere uddybende detaljer mht. kulhydraterne i fødevarerne.
-
Øvelse Kulhydratholdige fødevarers indvirkning på blodsukkeret.pdf
-
Fordøjelsen og mere om næringsstoffernes optagelse - side 30-31.docx
-
Biologi til tiden s.19-35 kapitel om kost & sundhed scannet.pdf
-
Gruppearbejde - Fedts rolle i kroppen - Fedtstoffer s.33-35.docx
-
Unsaturated vs Saturated vs Trans Fats, Animation
-
Forskere: Fedt kan gøre dig mere social og mindre aggressiv
-
Biologi til tiden. 2.udgave.; sider: 33-35
-
Arbejdsspørgsmål til artiklen Fedt kan gøre dig mere social og mindre aggressiv.docx
-
Forskere_ Fedt kan gøre dig mere social og mindre aggressiv.pdf
-
Proteiners opbygning og funktion, s. 69-73 og film om sammenhængen imellem gener og proteiner.docx
-
Til modulet: For at forstå mere, SÅ: Kig i bogen og gennemlæs spørgsmål og jeres svar (færdiggør bud på svar) til spørgsmålene i arbejdsarket om proteiner, til side 69-73 i bogen.
-
I skal færdiggøre og gennemlæse arbejdsarket og siderne til.
-
Enzymers opbygning og funktion - side 73, 76-77 - arbejdsspørgsmål.docx
-
Lektie til de 2 moduler: 1) gense youtube-oplæg om enzymer af Claus, 2) skriv noter til filmen vha. spørgsmålene til sidst i vedhæftede arbejdsark, og 3) læs side 77-79 om enzymers aktivitet.
-
Optimum temperatur forsøg med forklaring
-
Enzymers enzymaktivitet og faktorer af betydning - side 77-79 - arbejdsspørgsmål.docx
-
Enzymforsøg med Katalase - temperaturens og tungmetals effekt på reaktionshastigheden 2025.docx
-
Til modulet: 1) besvar de spørgsmål, som I evt. ikke nåede i timen i arbejdsarket til siderne 77-79 (vedhæftet), OG 2) læs i øvelsesvejledningen fra forsøget (særligt hvis du var forvirret over, hvad forsøget handlede om).
-
1) Læs til modulet side 80 om kemiske stoffer, som kan hæmme enzymer, samt enzymregulering, i modulet svarer I på arbejdsarket til, og 2) kig lidt videre på jeres øvelsesvejledning og rapport om Katalase-enzymet.
-
Enzymers inhibitorer (hæmmere) og enzymregulering side 80 m.m. - arbejdsspørgsmål.docx
-
Tungmetaller og enzymer, enzymstruktur - bioteknologi A, STX
-
Lektie: Gennemlæs arbejdsdokumentet til side 80 og færdiggør jeres svar til spørgsmål 3 og 4.
-
Politiet fik dna fra drabsmistænktes søn i 2018
-
Kromosomer og DNAs opbygning og kopiering (replikation) - Biologi i fokus, s.81-85.docx
-
Artikel om Retsgenetik.docx
-
DNA microarray forklaret (dansk tale)
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Virtuelt arbejde Forberedelse til forsøg tirsdag
|
16-01-2025
|
Kulhydratholdige fødevarers effekt på blodsukkeret
|
28-01-2025
|
Katalse-enzymforsøget
|
25-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Genetik & Evolution
Langt forløb om genetik og evolution - opdelt i forskellige dele:
1) Om de 2 celledelingstyper (mitose og meiose), kromosomerne, kromosomkort og fejl i kromosom-antal og kromosommutationer. Og om foster-diagnostik.
2) Om DNAs opbygning og funktion - DNA-kopiering/replikation og anvendelse i genteknologi-metoden PCR
3) Om proteinsyntesen og gen-mutations-typer
4) Mere om Genteknologi-metoder - Isolering af DNA, PCR og Gel-elektroforese
5) Mere generelt genetik - Om nedarvningsprincipper, Mendels 1. og 2.lov, dominans/recessivitet, krydsningsskemaer, stamtavler m.m. Genetikken bag øjenfarve og blodtyperne m.m.
6) Afsluttende kort forløb om evolution og livets opståen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektie: Gennemlæs arbejdsdokumentet til side 80 og færdiggør jeres svar til spørgsmål 3 og 4.
-
Enzymers inhibitorer (hæmmere) og enzymregulering side 80 m.m. - arbejdsspørgsmål.docx
-
Biologi i fokus, Nucleus, 2.udg. 2013; sider: 15-17, 80-88, 91-92, 95-97, 110-114, 121-124, 129-130
-
Politiet fik dna fra drabsmistænktes søn i 2018
-
Kromosomer og DNAs opbygning og kopiering (replikation) - Biologi i fokus, s.81-85.docx
-
Artikel om Retsgenetik.docx
-
DNA microarray forklaret (dansk tale)
-
Til modulet: Genlæs side 81-83 OG jeres noter fra sidst i arbejdsarket (opgave I).
-
Mitose forklaring - detaljeret
-
Meiose - kønscelle-delingen
-
Til modulet: Læs om og repeter de to typer celledeling (Mitose & Meiose).
-
De 2 typer celledeling - Mitosen og Meiosen s.15-17 og Youtube-gennemgang af Mitosen.docx
-
Øvelse med løgceller i forskellige faser i mitosen
-
Net-Øvelse Mitoser i spidsen af løgspire s.15-16 i Biologi i fokus.doc
-
DNA replication - 3D
-
DNA Replikation | Biotech Academy
-
Til modulet: Genlæs side 129 om kromosomtalsmutationer og kig på arbejdsarket + lidt på spørgsmålene til net-øvelsen om undersøgelse af kromosomer hos de 3 personer.
-
spørgsmål til Side 129-130 Kromosomtalsmutationer m.m..docx
-
Diagnostik- og Kromosomkortsøvelse bla koblet til side 129-130 (kromosommutation), 15-17 (de to celledelingstyper) og 95-96 (kromosomanalyser) i bogen.docx
-
Til modulet: 1) Kig på det arbejdsark, hvor vi kiggede på DNA´s opbygning (vedhæftet) - repetér DNA´s opbygning, OG 2) læs side 82-83 om hvordan DNA kopierer sig selv. Kig evt. på animationerne.
-
1. DNAs opbygning og kopiering (replikation) - Biologi i fokus, s.81-85.docx
-
Miljø-DNA kan revolutionere bevarelsen af truede dyr
-
What is PCR? Polymerase Chain Reaction (DK undertekster)
-
What is PCR? Polymerase Chain Reaction | miniPCR bio™
-
PCR - Polymerase Chain Reaction (IQOG-CSIC)
-
PCR-metoden.docx
-
1. Proteiners opbygning og funktion, s. 69-73 og film om sammenhængen imellem gener og proteiner.docx
-
What is a gene?
-
What is DNA and How Does it Work?
-
Til modulet: Repetér DNA´s opbygning og replikation - det er godt at have frisk i hukommelsen, når vi skal læse videre.
-
Til modulet: Gense de to film om proteinsyntesen (link i dokumentet) og gennemlæs dokumentet, med trin i processen.
-
Proteinsyntesen (DNA til mRNA til Protein) og Transkription (Dna til mRNA) og Translation (mRNA til Protein), side 86-90 Biologi i fokus.docx
-
Til modulet: Lav første opgave i arbejdsarket, hvis du ikke nåede det.
-
Øvelse med DNA-kopiering (replikation), transkription og translation - proteinsyntese + mutationer.docx
-
Isolering af DNA fra løg 2hfBioB.docx
-
Til modulet: 1) Læs starten på kapitlet "Genteknologi i praksis", side 95-97, og 2) læs arbejdsdokumentet til (vedhæftet), til side 5.
-
Gruppearbejde om genteknologiske metoder og sygdoms-mutationer - Cystisk Fibrose som case - Side 91-92 og 95-100.docx
-
Kan blåøjede forældre få brunøjede børn?
-
Arveanlæg, virus, Mendels love og nedarvingsprincipper s.121-127.docx
-
Om ABO- og Rhesus-blodtypesystemerne, s. 192-195 i Biologi i udvikling.pdf
-
Undervisningslokalet-video - Claus fortæller om ABO- og Rhesus-blodtypesystemerne
-
Claus forklarer: Blodtype Rhesus positiv og rhesus negativ.
-
Journal over øvelsen Blodtypebestemmelse.docx
-
Forsøgsvejledning - Blodtypebestemmelse - EldonSkolekit vejledning (Printes i tosidet bogformat).pdf
-
Claus forklarer Blodtype ABO-systemet
-
Side 126-127 recessiv, dominat og kønsbunden nedarving - stamtavler m.m..docx
-
Til modulet: Læs side 222-224 og 230-232 i Biologi i udvikling, vedhæftede pdf (kommer...)
-
Biologi i udvikling; sider: 222-224, 230-239
-
Biologi i udvikling - sider om Evolution.pdf
-
Evolution - arbejdsark.docx
-
Øvelse Naturlig selektion.docx
-
Til modulet: Gennemlæs spørgsmål og svar i arbejdsarket (vedhæftet) til siderne om multiresistente bakterier (vedhæftet).
-
Til modulet: Læs gerne side 110-114 og spørgsmål og svar i dokumentet til siderne (link indsat).
-
Link til fælles-dokument om Livets opståen og udvikling, side 110-114
-
Undervisningsbeskrivelsen
-
Udkast Oversigt eksamensspørgsmål Hf Bio B 2025.docx
-
Figurer_Biologi i Fokus -1_udgave.pdf
-
Link til eksamensspørgsmålene
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Online-kromosomkort-øvelse - Diagnostik
|
06-03-2025
|
Blodtypebestemmelse
|
10-04-2025
|
Isolering af DNA
|
10-04-2025
|
Naturlig selektion - lille øvelse
|
24-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
27,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65578310794",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65578310794",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65578310794"
}