Holdet 2024-BiB-2h2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e)
Hold 2024-BiB-2h2 (2h2-BiBh)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Celler & stoftransport over cellemembran
Titel 2 Forløb#2 Økologi - Skoven som økosystem
Titel 3 Forløb#3 Nervesystemet
Titel 4 Forløb#4 Blodkredsløb, åndedrætssystem og sundhed
Titel 5 Forløb#5 Vigtige biologiske makromolekyler
Titel 6 Forløb#6 Genetik & Evolution

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Forløb#2 Økologi - Skoven som økosystem

Økologiforløb om diverse dele med bl.a. økologibegreber, som kan anvendes for at beskrive skoven som økosystem:

1. Økosystemers opbygning
- og planters opbygning – med fokus på bladet og fotosyntesen (138-140, lys- og mørkeproces).
131-133 + 134 + 138-140 + power point om ”Plantestruktur”

2. Planters transport, formering og frøspredning + øvelse med planters forbrug af vand.
Dokument lavet til dette: Nr. 2 - Planters transport, formering og frøspredning
Side 135-137 + power point om ”Plantestruktur” + øvelsen Planters forbrug af vand afhængig af antal blade og lys/mørke

3.
Planters respiration og behov for næringsstoffer (144-146)
+ start på ”Energi og produktion ”om autotrofe og heterotrofe organismer -> planter og nitritbakterier som eksempel (foto- og kemo- autotrof).
Side 144-146 + 148.
4
”Energi og produktion” fortsat – Fødekæder, energistrømme, primær- og sekundærproduktion, energipyramider og økologisk effektivitet.
Side 149-151 + power-point med ”rovdyr-byttedyr”

5
Stofkredsløb – kvælstofs (N´s) kredsløb + kulstofs (C´s) kredsløb
Side 153-157 + min screencast

6
Skoven som økosystem - og forskellen på nåleskov og løv-/ bøgeskov.
Side 159-164

7
Om succession og skovenes sundhed – bl.a. kvælstof(N)-forurening.
Side 164-167





Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Plantens opbygning 28-08-2024
Planters forbrug af vand 05-09-2024
Virtuelt modul 6-9 06-09-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Nervesystemet

Oversigt: Forløb om Nervesystemet
Side 43-45, 45-46 Nervesystemets dele/opbygning og nervecellens opbygning
Nervesystemets opdeling - CNS (hjerne og rygmarv) og PNS (sensorisk, motorisk og autonomt)
Nervecellens opbygning - Soma, dendrit, akson, myelinskede, ranviersk indsnørring, endeknop Gliaceller
Side 46-48 Ionkanaler og ionpumper
Arbejdsark 26/9:
Hvad er en gliacelle?
Hvad består en nerveimpuls af?
Hvad er en ionkanal, og hvilke typer findes der?
Hvad er en ionpumpe?

Nerveimpulsen/aktionspotentialet/nervesignalet s. 48-49
Nerveimpulsen Vi kigger på aktionspotentialet (signalet der bevæger sig gennem aksonet til endeknoppen). Hvornår åbnes aksonets natrium- og kaliumkanaler

Synapsen og signaloverførsel fra én nerve til den næste (eller til en muskel..) og transmitterstofferne – samt stoffer der efterligner (agonister eller antagonister) side 49, 51-53
Arbejdsark 3/10
Hvilke ionkanaler åbner når nerveimpulsen fra aksonet når til endeknopperne?
Hvad er en vesikel og hvad indeholder den?
Hvad sker der med vesiklen når nerveimpulsen når til endeknoppen?
Hvad er et transmitterstof?
Hvad binder transmitterstoffet sig til?
Hvad sker der når transmitterstoffet har bundet sig?
Hvordan kommer transmitterstoffet væk fra synapsen igen?
Hvad er en agonist?
Hvad er en antagonist?

Øvelse: Nerveledningshastighed -> øvelsesvejledning + resultater (Aflevering).
Se også jeres afleveringer med beskrivelser af forsøget

Om smagsreceptorer og smagsløg -> også øvelse: ”Smagssansen – smag af salt og sukker ved forskellige koncentrationer” (Aflevering)
Smagsreceptorer: https://www.smagforlivet.dk/materialer/smagsreceptorer
Smagsløg:  https://www.smagforlivet.dk/materialer/smagsl%C3%B8g
Se også jeres afleveringer med beskrivelser af forsøget

Mere side 49, 51-53, fortsættelse af teori fra time 4 (som handlede om Synapsen og signaloverførsel fra én nerve til den næste (eller til en muskel..) og transmitterstofferne – samt stoffer der efterligner (agonister eller antagonister) side 49, 51-53                                                                                          Om aktionspotentialet, signaloverføringen og vigtige signalstoffer i hjernen og ude ved musklerne (acetylcholin).
Arbejdsark 10/10 – figurer bl.a. aktionspotentiale, synapse/signaloverføring og dopamin.
Spørgsmål/cases om dopamins rolle, serotonin - her lidt om og til forståelse af behandling af depression, og lidt om acetylcholin og hvordan noget gift virker her.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Smagssansen 10-10-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Blodkredsløb, åndedrætssystem og sundhed

Fysiologiforløb om:

1. Blodkredsløbets opbygning og funktion

2. Åndedræts-systemet

3. Hjertets opbygning og funktion

4. Perspektiverende fokus:
Hvordan usund og sund livsstil kan påvirke hjertet, blodkredsløbet og åndedræts-systemet -> rygning, inaktivitet vs. aktivitet/MOTION eller dårlig kost (mættede fedtsyrer og overvægt).

Som en del af forløbet skrev eleverne på Professionshøjskolen Absalon og hørte om bl.a. fysioterapaut og sygplejerske og POP3-projektopgave om case med behandling af ældre med hoftebrud.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lungeforsøg 29-10-2024
POP3-projektopgaven 24-11-2024
Journal dissektion af svinehjerte & lunge 02-12-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Vigtige biologiske makromolekyler

Forløbet er opdelt i 3 dele:

1) Om kost, kulhydrater og den hormonelle regulering af blodsukkeret.

2) Kort om fedt - i kosten og fedts funktioner i kroppen, derunder som hormoner

3) Lidt større forløb om proteiner og deres funktioner i kroppen - med særligt fokus på enzymer og faktorer, som kan påvirke enzymaktiviteten.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuelt arbejde Forberedelse til forsøg tirsdag 16-01-2025
Kulhydratholdige fødevarers effekt på blodsukkeret 28-01-2025
Katalse-enzymforsøget 25-02-2025
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Genetik & Evolution

Langt forløb om genetik og evolution - opdelt i forskellige dele:

1) Om de 2 celledelingstyper (mitose og meiose), kromosomerne, kromosomkort og fejl i kromosom-antal og kromosommutationer. Og om foster-diagnostik.

2) Om DNAs opbygning og funktion - DNA-kopiering/replikation og anvendelse i genteknologi-metoden PCR

3) Om proteinsyntesen og gen-mutations-typer

4) Mere om Genteknologi-metoder - Isolering af DNA, PCR og Gel-elektroforese

5) Mere generelt genetik - Om nedarvningsprincipper, Mendels 1. og 2.lov, dominans/recessivitet, krydsningsskemaer, stamtavler m.m. Genetikken bag øjenfarve og blodtyperne m.m.

6) Afsluttende kort forløb om evolution og livets opståen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Online-kromosomkort-øvelse - Diagnostik 06-03-2025
Blodtypebestemmelse 10-04-2025
Isolering af DNA 10-04-2025
Naturlig selektion - lille øvelse 24-04-2025
Omfang Estimeret: 27,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer