Holdet 2024-ps-2h1/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e)
Hold 2024-ps-2h1/2 (2h1-psh-2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb: Hvorfor ryger Nille?
Titel 2 Ondskab
Titel 3 Kærlighed: Tilknytning, tiltrækning og dating
Titel 4 Stressede ungdomsliv

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb: Hvorfor ryger Nille?

Forløbet introducerer de centrale psykologiske perspektiver:
Psykoanalytisk psykologi
Adfærdspsykologi
Eksistenspsykologi
Kognitiv psykologi
Postmoderne psykologi

Derudover stiftes der bekendtskab med psykologiske undersøgelser og metoder.

Hansen, Anne M. og Lotte Toft, Kræftens Bekæmpelse (2007): Hvorfor Ryger Nille? (pdf)
Riisager, M.: PsykC - Psykologiens videnskabelige metoder

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ondskab

Forløbet 'Ondskab' har fokus på den psykologiske problemstilling "Hvorfor begår mennesker ondskabsfulde handlinger?". Forløbet indkredser sig ondskab i form at handlinger, der begås af ekstremistiske personer og inddrager teorier omkring barndommens betydning for en uhensigtsmæssig udvikling, herunder udvikling af dyssocial personlighedsforstyrrelse, men også hvordan individet påvirkes af dets sociale omgangskreds.

Lars Svendens fire typer af moralsk ondskab
Eksperimentel socialpsykologi: autoritet og lydighed, konformitet
Albert Banduras teori om moralsk frakobling
Gruppepsykologi: ind- og udgruppe, referencegruppe, gruppetænkning, gruppepolarisering
Stereotyper, fordomme og diskrimination
Realistisk Konflikt Teori: Robbers Cave
Opvækstens betydning: Goldberg (omsorgspersoner) + Baron-Cohen (empati)
Ekstremisme + vejene ud af ekstremisme
Typer af omsorgssvigt (Else Christensen)
Individuelle tilbøjeligheder – psykopati tjekliste

Supplerende materiale
”Tortur i Irak” (2004), Politiken
Anders Behring Breivik (case, artikeluddrag)
https://www.berlingske.dk/internationalt/breivik-giver-skyld-for-angreb-videre-blev-brugt-som-soldat
https://www.information.dk/debat/2012/12/forstaa-anders-behring-breiviks-had-samfundet-noedvendigt-soege-tilbage-tidligste-leveaar
"Et kig ind i incel-ekstremisternes forskruede verden" | Af Charlie Tye | d. 22. januar 2022 | Videnskab.dk |


I alt: 36, 8 ns

Lydighedens Dilemma
”En morder vender hjem”, Peter Lundin, mitcfu.dk
”Criminal Minds” (S. 12, E. 15: Alpha Male)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Kærlighed: Tilknytning, tiltrækning og dating

Forløbet 'Kærlighed: Tilknytning, tiltrækning og dating' fokuserer på den overordnede psykologifaglige problemstillinger 'Hvem forelsker man sig i og hvad har betydning for dette?". Her anvendes forskellige psykologiske retninger til at belyse, hvilken betydning barndommen samt sociale og kulturelle kontekster har for hvem man forelsker sig i eller tiltrækkes af. Desuden inddrages et fokus på datingkultur i forhold til netop at finde en partner, man kan forelske sig i eller tiltrækkes af.

Socialpsykologi: social adfærd, social indflydelse, kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier, stereotyper
Mimetisk begær: Girards teori om subjektet, objektet og model/formidler
Social indlæringsteori, imitation

Udviklingspsykologi: menneskets udvikling med fokus på tilknytning og udvikling af empati og relationsdannelse
Harlows aber og "den gode omsorg"
Daniel Sterns teori om selvets udvikling med fokus på ansigtsduetter og afstemning af følelser
Still-face-eksperimentet
Tilknytningsteori, herunder Bowlby, Ainsworths fremmedsituationstest og tilknytningstyper, samt Hazan og Shavers undersøgelse
Seksuel selektion (Darwin) samt teorien om forældreinvestering ifølge Robert Trivers
David Buss' undersøgelse af partnerpræferencer

Kognition og læring: perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen, samt motivation i forhold til belønning og forstærkning af adfærd
Helen Fishers teori om forskellige netværk i hjernen
Non-verbal kommunikation
Kognitive skemaer
Opmærksomhedsprocesser: selektiv opmærksomhed, delt opmærksomhed, opmærksomheden i en digitaliseret verden

Personlighed og identitet:
Jürg Willis kollusionsteori om en fælles grundkonflikt


Materialer:
Uddrag af Psykologiens Veje (i-bog), kap. 15: Forelskelse og kærlighed (samt udgået)
Uddrag af PsykC, M. Riisager (2022), kap. 3: Udvikling og livsforløb samt kap. 4: Læring i den moderne digitaliserede verden

Supplerende:
Videnskab.dk: ”Online-dating: Udseende betyder stort set alt ifølge studie”
Videnskab.dk: ”Nyt studie afslører: Frygten for at være single motiverer til at finde og bevare romantiske forhold"
Videnskab.dk: ”Duer ikke, væk: Forskere afslører datingmarkedets faldgruber”
Uddrag af "Mød dit urmenneske: Forældre og børn"

I alt 35,6 ns
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Stressede ungdomsliv

Forløbet 'Stressede ungdomsliv' arbejder med den overordnede problemstilling "Hvorfor bliver unge i højere grad end andre aldersgrupper ramt af stress?".

Kernestof:
Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping:
Akut og kronisk stress
Krav-kontrol-modellen
Anstrengelse-belønning-ubalance-modellen
Individuelle forskelle: ideal-jeg og real-jeg, personlighedstræk, Oplevelse Af Sammenhæng (OAS), Optimalt Stimulations Niveau (OSN)
Copingstrategier: aktiv/passiv, følelsesorienteret/problemfokuseret

Udviklingspsykologi:
Menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur:
Ungdommen som livsperiode
Resiliens, på individplan og socialt plan
Kauai-undersøgelsen, risiko- og resiliensfaktorer

Identitet og personlighed:
Social identitetsteori: kategorisering, identifikation, selvværd og sammenligning
Femfaktormodellen

Kognition og læring - psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse, perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen:
Selvbestemmelsesteorien (Ryan og Deci)
Self-efficacy (Bandura), kontekstafhængig motivation
Rosenthal-effekten (social perception)

Materiale:
Uddrag fra PsykC, M. Riisager (2022): Kap. 5: Unges udfordringer (17,8 ns)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde