Holdet 2024-ps-2h1/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e)
Hold 2024-ps-2h1/1 (2h1-psh-1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Identitet og teoripluralisme
Titel 2 Børns udvikling
Titel 3 Kærlighed
Titel 4 Ondskab

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Identitet og teoripluralisme

I dette forløb introduceres eleverne til de grundlæggende teoretiske retninger inden for psykologien med fokuspunktet ’identitet og teoripluralisme’.

Holdet bliver fortrolige med den teoripluralistiske tankegang og undersøger, hvad menneskets identitet er ud fra hhv. den evolutionære, eksperimentel socialpsykologiske, psykoanalytiske, behavioristiske, kognitive og postmoderne retning (fagterminologi og tradition).

I forløbet arbejder eleverne desuden projektorienteret med cases og mundtlige oplæg.
I forløbet lærer eleverne også om psykologisk metode og psykologien som videnskab – for således at få forstærket deres viden om forskellen på hverdagspsykologi og psykologi som fag.
Psykologiens tredelte afsæt i naturvidenskab, samfundsvidenskab og humanvidenskab samt de forskellige metodiske tilgange inden for de psykologiske retninger (herunder typer af undersøgelser og fejlkilder) præsenteres ligeledes for eleverne.

Tekst:
Schultz Larsen: Psykologiens Veje. Systime 2009: s.10-12, 14-16, 17-23, 217-218, 222-223:
    • Evolutionspsykologi
    • Neuropsykologi
    • Eksperimentel socialpsykologi
    • Psykoanalytisk psykologi
    • Behaviorisme
    • Kognitiv psykologi
    • Postmoderne psykologi
    • Arv og miljø, s.17-19
    • Naturvidenskab, humanvidenskab og samfundsvidenskab, s.19-23

Schultz Larsen: Psykologiens Veje - ibog. Systime: Afsnit på fire sider om evolutionær psykologi: Etologi, naturlig selektion og seksuel selektion.

Case om Lena (spiseforstyrrelse). Politiken, 1994.

Brørup & Hauge: ”Psykologien som videnskab” in Gyldendals Psykologihåndbog s.409-4015. 2005.

Hverdagspsykologisk test: "Er du passioneret?".  i Alt for Damerne. 2005

NEO-PI-R-test (Femfaktormodellen).

Handout om reliabilitet og validitet i kvantitative og kvalitative undersøgelser (Jette Hannibal, 2013)

Diverse Powerpoints om metode og fejlkilder samt forsøgsdesign.

Film/klip:

Viden om: Evolutionspsykologi (DR2 15/3 2001)

Menneskedyret 4 – om konformitet (TV2 11/10 2005)

Menneskedyret – om autoritet (TV2 2005)

Links:
http://www.youtube.com/watch?v=Yo4WF3cSd9Q&feature=related - Klip vedr. skumfidus-testen (realitetsprincippet).

http://www.youtube.com/watch?v=oSQJP40PcGI - Klip vedr. kognitiv psyk (Top-down/Bottom-up).

https://www.youtube.com/watch?v=HfTTm-rgFFI - Klip ved behaviorismens klassiske betingning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Børns udvikling

Dette forløb tager udgangspunkt i teori om børns udvikling i en traditionel og moderne kontekst.

Forløbet anskuer børns udvikling ud fra en blanding af undersøgelser og teorier, for at give et grundigt billede af, hvad børn har brug for for at opnå en tryg udvikling, samt hvilke konsekvenser omsorgssvigt kan have.

De gennemgåede teorier er:
Erik Eriksons udviklingsteori (med perspektiver til Freud)
John Bowlbys tilknytningsteori & separationsreaktioner
Mary Ainsworths tilknytningstyper
Else Christensens teori om omsorgssvigt
Kari Killéns teori om reaktioner på omsorgssvigt
Harry Harlows forsøg med rhesusaber
René Spitz om spædbarnsdepression og hospitalisme
Teori om risiko og resiliens


Casearbejde og undersøgelser:
Case om Marcus
Er du mors lille dreng? 1 og 2
Kauai-undersøgelsen v/ Werner & Smith
Sådan overlever du en lortebarndom (TV-udsendelse)
Artikel: VIL TIDLIGT SKADEDE BØRN KOMME SIG EFTER ADOPTION?
PSYKOLOGNYT 1998 (21).
Artikel: UDSATTE BØRN SKAL HJÆLPES MED TIDLIG INDSATS.
VIDENSKAB.DK APRIL 2010. (Uddrag)

Metodebevidsthed:
Kvalitativ og kvantitativ metode
Tværsnits- og længdesnitsundersøgelser
Typer af undersøgelser
Fejlkilder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kærlighed

Dette forløb anlægger et teoripluralistisk syn på kærlighed og attraktion, med henblik på at illustrere hvordan kærlighed kan opfattes fra forskellige teoretiske ståsteder.

Forløbet trækker tråde til introforløbet og samler op på flere af de retninger, der blev gennemgået i dette forløb.

De anvendte teorier er:
Hazan og Shavers teori om tilknytning
Jürg Willis kollusionsteori
Sternbergs kognitive teori om kærlighedens tre komponenter og de syv kærlighedstyper
Anthony Giddens teori om kærlighed i det senmoderne samfund
Helen Fishers teori om kærlighedens tre netværk

Cases og artikler:
Parterapi: Elsker du mig stadig? CFU episode 1 og 4 om casepersonerne Annie og Mau.
Diverse brevkassespørgsmål fundet på nettet
Kærlighedens laboratorium afsnit 3: "Hvorfor lige dig?" (DRTV)
Gift ved første blik sæson 6 afsnit 2 og 5 (udvalgte dele om Michael og Christina)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ondskab

Dette forløb anvender teori til at belyse ondskab hos det normalfungerende menneske, samt hos mennesker med dyssocial personlighedsforstyrrelse.

Forløbet anskuer det normalfungerende menneske gennem en psykoanalytisk, socialpsykologisk og kognitiv psykologisk vinkel, for både at vise det gruppepsykologiske og individualpsykologiske aspekt i ondskab. Dyssocial personlighedsforstyrrelse behandles primært ud fra ICD-11, Roberts Hares psykopatitjekliste (PCL-R), teori om empati samt neuropsykologi.

De anvendte teorier og undersøgelser er:
Aschs konformitetsforsøg
Sheriffs Robbers Cave forsøg
Irving Janis teori om gruppetænkning
James Stoners teori om gruppepolarisering
Stanley Milgrams lydighedsforsøg
Bartletts hukommelsesforskning
Brewer og Treyens kontorforsøg
Perception (top-down og bottom-up processer)
Leon Festingers teori om kognitiv dissonans
John Goldbergs teori om aggression og barndom
Martin Hoffman og Carolyn Zahn-Waxlers syn på empati og prosocial adfærd
Teori om dehumanisering (umenneskeliggørelse)
Teori om MAOA og spejlneuroner
Lars Svendsens teori om typer af ondskab.

Materialet er primært fra Psykologiens veje, bortset fra dehumanisering, Goldberg og Rinnan-casen, som er fra Zand & Kuschels "Ondskabens psykologi"

Afsnit om MAOA og dyssocial personlighedsforstyrrelse kommer fra PsykB fra Systime.

Casemateriale:
"Flokdyr eller Egotripper?" fra DR
"Forenet med fjenden" fra Mitcfu om Brøndby og FCK-fans
"Predators" dokumentar fra 1995 om fængselsindsatte mordere med dyssocial personlighedsforstyrrelse, som modtager psykoterapi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer