Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-PsB-2h4 (2h4-PsBh)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forsvarsmekanismer
Forsvarsmekanismerne kan ses som psykens immunforsvar. Vi inddrager forskellige forsvarsmekanismer og ser på individets ubevidste anvendelse af disse.
ca. 5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Gruppedynamik og ondskab
Med afsæt i forskellige typer af grupper samt roller benytter vi forskellige socialpsykologiske eksperimenter til at forklare gruppedynamik samt hvordan 'onde' handlinger kan forklares. Vi ser på Milgrams undersøgelse af autoritet og lydighed, Aschs undersøgelse af gruppepres og konformitet samt Zimbardos kontroversielle eksperiment om rollens betydning. Derudover inddrager vi begrebet 'Need to belong' ,Sherifs 'Realistiske konfliktteori' samt Tajfels 'Sociale identitetsteori' samt begreberne 'Kognitiv dissonans' , 'Gruppetænkning' og 'Bystander effekten'. Endelig anlægger vi et individorienteret fokus på forklaringen af ondskab i form at Adornos teori om den 'Autoritære personlighed' samt personlighedsforstyrrelsen psykopati.
Evolutionspsykologi, Pedersen, 2016,Systime: s.18-19
Psykologiens Veje, Larsen, 2015, Systime: s.344-50, 352-357, 360-61,363-65,366, 371-76, 116-117
Socialpsykologi - en introduktion, Kuschel, Frydenlund, 2006: s.71,75-76
Gyldendals Psykologihåndbog, Hauge, 2005: s.344-45
Psykologiens Veje, Larsen, netudgave: Kapitel 24 (uddrag)
Supplerende:
'Hjernevask - flokdyr eller egotripper?' DR, 2013
'Hjernevask - Hvornår vil du skade et andet menneske?' DR, 2013
'Signe Molde på udebane - Brøndby-luder!' DR, 2022 (uddrag)
Film: 'Die Welle' + 'Ondskab'
Ca. 115 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kognition og læring
Med afsæt i betydningen af kognitive skemaer inddrager vi forskellig teori, som belyser hvilke forhold, der henholdsvis fremmer og hæmmer læring. Vi ser på Carol Dwecks teori om mindset, Vygotskys tanker om zonen for den nærmeste udvikling - samt forskellige typer af motivation i form af Deci og Ryans selvbestemmelsesteori. Derudover inddrager vi flow, hjernens virkemåde med hensyn til læring, hukommelsen, 'Indlært hjælpeløshed' samt konsekvenserne af switch-tasking.
Anvendt Psykologi, Levander, 2005, Systime: s.60-61
Psykologiske Perspektiver, Larsen, 1998, Systime: s.120-21
Mindsetbaseret undervisning, Kortnum, Dansk Psykologisk Forlag, 2016: s.9-12, 25-26
Introduktion til Psykologi, 2005, Frydenlund: s.158-59
Psykologiens Veje, Larsen, 2015, Systime: s.214-215 (red.), 212-13, 228-30, 294-96, 255 (red.), 186-92, 183
Psykologiens Veje, Larsen, netudgave: Kapitel 31 (uddrag)
Supplerende:
Dokumentar: 'Sabbatår i krig' DR (2021)
Film 'Whiplash'
Ca. 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Metode
Vi kigger på henholdsvis kvantitativ og kvalitativ metode...og overvejer styrker og svagheder ved de to undersøgelsesmetoder.
Vi kigger på forskellige fejlkilder når det kommer til psykologiske undersøgelser og inddrager overvejelser om henholdsvis validitet og reliabilitet.
ca. 5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Udvikling og omsorg
Vi tager udgangspunkt i Sterns teori om selvets udvikling og supplerer med Winnicotts tanker om 'den gode nok mor' samt Eriksons begreb 'basic trust. Vi ser på hvad der kendetegner god omsorg samt Bowlbys tilknytningsteori og Ainsworths tilknytningstyper. Vi inddrager betydningen af børns medfødte temperamentsmæssige forskelle i form af Thomas og Chess.
Vi forholder os til forskellige reaktioner på omsorgssvigt idet vi inddrager Killén samt kigger på Spitz og Harlows klassiske undersøgelser. Derudover arbejder vi med Kauai-undersøgelsen og forholder os til betydningen af risikofaktorer samt betydningen af resiliens.
Vi perspektiverer til personlighedsforstyrrelsen Narcissisme og mulige forklaringer herpå.
Psykologiens Veje, Larsen, 2012, Systime: s.75, 69-71, 82-100, 114-17, 120-24,
Psykologiens Veje, 2.udgave, 2015, Systime: s.132-37
Supplerende:
Dokumentar: 'Er du mors lille dreng?' , TV2 13/4 1998.
Dokumentar: 'Er du mors lille dreng? - 10 år senere' , TV2 17/4 2008 (uddrag)
Dokumentar: 'Mors lille dreng på egne ben' , TV2 18/5 2017
'Mød dit urmenneske - relation mellem forældre og barn' - DR. (uddrag)
I forbindelse med narcissisme ser vi 'American Psycho'.
Ca. 80 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forelskelse og kærlighed
Vi gennemgår forskellige teorier om årsager til forelskelse samt tidligere relationer i barndommens betydning for kærligheden i det voksne liv.
Psykologiens Veje, netudgave, 2024.
Dokumentar: 'Kønnenes hemmelighed. Kærlighed'
Ca. 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Arbejdsliv og stress
Vi arbejder med forskellen på akut og kronisk stress. I forlængelse heraf ser vi på hvilke indre og ydre faktorer der kan have betydning for udviklingen af stress. Det vil sige, at vi inddrager forskellige ydre stressorer samt krav-kontrol modellen samt ser på indre faktorer som personlighedstype, kognitiv forklaringsstil og 'OAS'. Endelig forholder vi os til udviklingen på arbejdsmarkedet samt på hvilken måde det 'grænseløse arbejdsliv' kan være stressfremkaldende - i sammenhæng hermed inddrag vi Maslows fokus på selvaktualisering. Derudover inddrager vi forskellige coping-strategier - samt Brinkmanns tanker om at 'stå fast'
Psykologiens Veje, Larsen, 2012, Systime: s.399-411, 271-273
Supplerende:
'For ung til stress' , dokumentar.
Ca. 40 Sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Senmodernitet og identitet
Vi arbejder med Banduras sociale indlæringsteori. I forlængelse heraf ser vi på ændrede forudsætninger for identitetsdannelse i senmoderniteten ved at inddrage Ziehe og begrebet 'kulturel frisættelse' som vi kobler til Sartres eksistentielle tanker. Vi fokuserer på identitet ved at inddrage Carsten René Jørgensens 4 identitetsdimensioner samt Gergens 'multiple selv' og Giddens tanker om identitet som et refleksivt projekt. Derudover inddrager vi Hammershøjs tanker om 'ansvarspres' , Harris tanker om jævnaldrenes betydning samt de Bottons begreb 'statusangst' med fokus på sociale medier for at belyse nogle af de psykiske udfordringer unge kan stå med i senmoderniteten.
Vi inddrager overvejelser om køn og identitet idet vi arbejder med Butlers queer-teori samt tankerne i denne.
Psykologiens Veje, Larsen, Systime, 2015: s.297,299-302, 309-312, 276-80,42-43
Blik for Køn, Campion, Dansklærerforeningen, 2016: s.18,78-80
Introduktion til psykologi, Koester, Frydenlund, 2005: s.329-332
Forældre - hvad betyder de egentlig?, Pedersen, Systime (netudgave): kapital 4 (uddrag)
Identitet, Jørgensen, Hans reitzels Forlag, 2008: s.38-40
Supplerende: 'Limbo - når sabbatår er fucked' DR3, 2019
Film: 'Kontra'
Ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65578350839",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65578350839",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65578350839"
}