Holdet 2024-SaB-2h4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e)
Hold 2024-SaB-2h4 (2h4-SaBh-2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kriminalitet:Hvordan skal vi tackle de kriminelle?
Titel 2 Valg i USA
Titel 3 Demokrati og medier
Titel 4 Hvordan sikrer vi fremtidens velfærdssamfund?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kriminalitet:Hvordan skal vi tackle de kriminelle?

Vi har haft et kriminalitetsforløb med, hvor vi har benyttet os af et kompendium med tekster fra:  
- Ret og rimelighed (2017) Systime i-bog. Uddrag. https://ret.systime.dk/?id=1
Ærkedansker, perkerdansker (2017 Columbus), hvor vi har brugt afsnittet om integrationsformer, afsnittet om Honneth og afsnittet om Bourdieu.
'Fra Drengestreger til bandekrig' (2020) fra Columbus. Uddrag.

Vi har set  dokumentarerne: 'Retten set indefra', 'Drengene fra Vollsmose', 'Mørk og mistænkt' samt 'Dommer for en dag - tilfældig vold'.

Kriminalitet
Kernestof
- Identitetsdannelse og socialisering
- Social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- Politiske ideologier
- Metode (herunder mørketal, hvordan man kan måle kriminaliteten (offerundersøgelser, selvrapporteringsstudier, officielle registre)

Faglige kompetencer

- Sammenligne og forklare kulturelle mønstre (særligt med fokus på, hvorfor indvandrere og efterkommere er overrepræsenteret i kriminalitetsstatistikkerne)

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger

-demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser v.h.a. tabeller, diagrammer og enkle modeller samt beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Valg i USA

Vi har arbejdet med valget i USA ved at kigge på meningsmålinger, vælgeradfærd og partiadfærd. De har også deltaget i valgaften på skolen

Kernestof i forløbet er alt, hvad der er læst i grundbogen USA's udfordringer, kapitel 2. som eleverne har haft som kompendium.


Arbejdsspørgsmål for forløbet:
• Hvorfor er USA så splittet? Hvad holder det sammen?
• Hvordan fungerer USA’s politiske system? Hvorfor er det så krise ramt?
• Hvordan kan man forklare amerikansk vælgeradfærd?
Hvorfor vandt Trump valget?
• Hvordan tegner fremtiden sig for det politiske system i USA?

Kernestof:
• forskellige typer politiske systemer
• politiske grundholdninger, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme, politiske skillelinjer og vælgeradfærd
• massemedier og politisk meningsdannelse
Kompetencer:
• undersøge processer omkring magt og politisk meningsdannelse
• sammenligne og forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
• formulere – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde og ved anvendelse af fagets taksonomi og terminologi
• argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i dialog.

Skønsmæssigt sidetal: 55
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Demokrati og medier

Kernestof: Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.

Vi har brugt bogen  Medier og spin fra Systime i-bog: https://medierogspin.systime.dk/

De har læst hele bogen. Fokus har været på, hvordan medierne fungerer (nyhedskriterier, medialisering m.m.) og hvordan det påvirker den demokratiske samtaie. Vi har set på fake news, opførsel på nettet,  demokrati idealer, set på spindoktorer, politikernes selviscenesættelse og kommunikation, de sociale mediers positive og negative betydning for demokratiet).


Ca. 45 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 45,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hvordan sikrer vi fremtidens velfærdssamfund?

Hvordan fungerer økonomien i Danmark og hvordan bør vi indrette velfærdsstaten?

Forløbet gør eleverne i stand til at undersøge og diskutere:
- Hvordan fungerer økonomien i Danmark?
- Hvilke udfordringer står økonomien overfor i dag?
- Hvilke økonomiske mål skal og bør prioriteres? samt målkonflikter
- Hvilke udfordringer har velfærdsstaten?
- Hvordan kan vi sikre velfærdssamfundet i fremtiden?

Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.

Nøgleord
Markedsmekanismerne:
Udbud og efterspørgsel
Stat, marked og det civile samfund
Markedsøkonomi

Økonomiske mål:
-Økonomisk vækst (BNP)
-Lav arbejdsløshed
-Lav (Stabil) inflation
-Betalingsbalance-ligevægt
-Bæredygtig økonomi
-Balance på statens finanser

Arbejdsløshedstyper:
- Konjunkturarbejdsløshed
-Strukturarbejdsløshed
-Sæsonarbejdsløshed
-Friktionsarbejdsløshed

Det økonomiske kredsløb

Konjunktursvingninger
Opgangskonjunktur
Højkonjunktur
Nedgangskonjunktur
Lavkonjunktur
Inflation
Recession
Kontraktiv og ekspansiv finanspolitik
Kontraktiv og ekspansiv pengepolitik
Strukturpolitik (arbejdsmarkedspolitik): Stramningsstrategi og opkvalificeringsstrategi

Velfærdsstatens udfordringer
- Demografisk udfordring
- Forventningspres
- Outsourcing
- Social dumping
- Robottisering
- Immigration

Nedskæringsstrategi
- Udlicitering
- Brugerbetaling
- Skære i offentlige tilskud
- Indkomstbestemte offentlige ydelser
- Empowerment
Udvidelsesstrategi
- Udvide arbejdsstyrken ved øget indvandring, få unge hurtigere ud på arbejdsmarkedet, få ældre til at blive længere.


Vi har brugt B-bogen (2010) fra Columbus. kapitel 3.
Skønsmæssigt sidetal: 40 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer