Holdet 2024-IdB-2h4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e)
Hold 2024-IdB-2h4 (2h4-IdBh)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Parkour og ekstremsport
Titel 2 Træningsprojekt
Titel 3 Team og floorball
Titel 4 Hjerteblod
Titel 5 Hiphop, bevægelseslære og organisering af idræt
Titel 6 Basketball og anaerob træning
Titel 7 Klatring og muskler
Titel 8 Rytmiske opvarmningsbevægelser til musik(fra 1.hf)
Titel 9 Forløb#9

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Parkour og ekstremsport

Parkour og ekstremsport
- Parkours historie, idé og organisering.
- Øvelser inddelt i Jumps, rails, balance og vaults i Yubio:
     Balance og Jump:
- Gå på line
- Catcrawl (på gulv, bar eller rail)
- Precision jump
    o    Mellem to linjer
    o    Til rail, bar eller plint.
- Hop op på rail/bar
- Roll
- Jump to roll
- Catleap

Vaults:
- Safety
- Lazy
- Speed
- Dash
- Side
- Turn
- Reverse
- Monkey

Rail:
- Underbar
- Turn+underbar
- Landing på rail


Teori om ekstremsport
- Definition og forskellige typer af ekstremsport
- Martin Zuckermanns forklaringsmodel
- Donald Hebbs OSN (optimal stimulations-niveau)
- Maslows behovspyramide
- Chikzentmihalyis flowteori





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Træningsprojekt

Træningsprojekt over 8 uger - løb og kondition
Indhold af forløbet: Start- og sluttest
Som en del af projektet skal I gennemføre en konditionstest (en Coopertest, hvor I løber så langt, I kan på 12 minutter). I skal testes i starten af forløbet og i slutningen af forløbet. Testen har selvfølgelig til formål at vise om jeres træningsprogram virker! - og dermed vise jeres fremgang.


Indhold af forløbet: ugentlig selvtræning
I skal selv træne minimum 2 gange om ugen og derudover laver vi fællestræning i nogle af idrætstimerne. I skal huske at skrive i jeres træningsdagbog på google drev, hver gang I træner.

Rapport
Som afslutning på hele forløbet skal I aflevere en rapport. Hvori I skal:
- skrive jeres egen case om forløbet
- dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt personligt træningsprogram
- koble teoretisk viden til sit personlige træningsprogram
- demonstrere korrekt brug af faglige termer.

Teori: Fysiologi og træningslære
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Team og floorball

Beskrivelse: Der blev blandet to 4-personersshold og udvalgt Træner, assistent træner, holdkaptajn mm.. Holdene har primært selv stået for træning og holdudviklingen. Undervejs i forløbet har vi koblet teamteori på som de har skulle tage stilling til gennem individuelle refleksionsbøger.  

Formålet med denne refleksionsbog er at øge elevernes individuelle refleksion over praksis samtidig med, at dette bliver inkorporeret som en del af praksis.


Målsætningen med forløbet er at eleverne dels opnår tekniske og taktiske færdigheder inden for disciplinen floorball, og dels at de opnår en grundlæggende viden om idrætspsykologi i forbindelse med teamdannelse, teamudvikling og teamprocesser.


Floorballtekniske minimumsfærdigheder:
Driblinger, trækaflevering, trækskud, slagskud (også baghånd), modtagninger i løb, V-cut, bandespil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hjerteblod

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hiphop, bevægelseslære og organisering af idræt



I forløbet er der arbejdet med dansegenren hiphop. Eleverne har I forløbet lavet øvelser der dels øger deres kropslige forståelse for genren hiphop samt deres forståelse for Labans bevægelseskvaliteter.

Formål:

At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil.
At eleverne lærer at bevæge sig med det udtryk hiphoppen giver anledning til.
At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform.
At eleverne får konstrueret en ”bevægelses bank”.
At eleverne efter endt kursus føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi.
At eleverne kan forholde sig til sammenhæng mellem musikken og dansens udtryk.
At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.
At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved hiphop;
At eleverne kan fremvise de hiphopkoreografier de har lært i forløbet, hvor der lægges vægt på rytme og udtryk.
At eleverne kan følge rytmen i musikken – herunder begynde på 1-slaget.
At eleverne kan tælle højt imens de danser.
At eleverne kan udarbejde og sammensætte koreografier med mange gentagelser. Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
At eleverne kan anvende dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af rytmiske bevægelser og dansens bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.

Teori: Organisering af idræt i dk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Basketball og anaerob træning

Faglige mål:
- Beherske tekniske færdigheder i basketball, herunder driblinger med dominant hånd, jump stop, cross-step finte, pumpfake finte, cross over dribling/finte, tohånds brystafleveringer (både direkte og studs), enhåndsaflevering med pivotering, overhead aflevering, stående enhåndsskud og layup med dominant hånd.
- Kunne analysere et stående enhåndsskud og et layup ud fra centrale key-points. Denne egenskab skal gøre eleven i stand til at analysere egen tekniske kunnen, samt give andre elever feedback, under udførelsen af de tekniske færdigheder.
- Indgå i basale angrebsbevægelser (Cuts og pick and roll)
- Have kendskab til basale basketballregler
- Have kendskab til simpel spilforståelse både som angribende og forsvarende hold, herunder rebound.
- Kunne indgå i basketballspillet fx som 3v3 spil på en kurv eller 4 mod 4 på  tværs af hal.

Teori: Anaerob træning og -energidannelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Klatring og muskler

Forløbet er taget med fra 1.hf

Formålet med forløbet er at lære eleverne korrekt grundlæggende teknik på klatrevæggen, kendskab til, og korrekt brug af, toprebsklatreudstyr.

Eleverne har kun klatret med toprebssikring.

Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Navngive det udstyr de bruger (seler, reb, indbindingspunkt, arbejdsløkke, skruekarabiner og bremse).
- Påtage en sele korrekt samt binde sig ind i rebet med et dobbelt 8-talsknob (som klatrer) og med en karabine
og bremse (som sikrer).
- De skal kende til og udføre makkerkontrol af hinanden inden de klatrer.
- De skal kunne udføre sikringsbevægelsen korrekt og vise forståelse for hhv. 1. sikringsmandens og 2.sikringsmandens rolle.
- De skal kunne klatre på en udvalgt rute efter deres niveau.
- Klatreteknisk skal de kunne forevise grundlæggende klatreteknik: Placering af fødder på greb, brug af benmuskulatur, strakte arme og balance på væggen. Derudover skal de kende til de forskellige typer af greb og bruge grebene hensigtmæssigt både hvad angår type og trækretning.
- De skal forstå mekanismen bag teknikkerne: flagging, knee drop og gaston (bemærk: bør ikke kunne udføre disse teknikker).






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Rytmiske opvarmningsbevægelser til musik(fra 1.hf)


De udviklede opvarmingsprogrammer efterfølgende er blevet fremvist og testet /kritiseret som opvarmning i de efterfølgende forløb.

Opvarmningsprogrammet skal indeholde følgende bevægelseselementer:
Løb/gang
Sving
Styrke
Hop
Udspænding

Hver af opvarmningens dele skal ledsages af musik der passer i rytme / BPM / stemningsmæssigt til de øvelser der udføres. Gruppens medlemmer gennemfører programmet i takt til musikken.

I det korte forløb på b- niveau har fokus været på at udføre bevægelser med god bevægelseskvalitet, samt at udføre bevægelser i takt til musikken.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer