Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-IdB-2h4 (2h4-IdBh)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Parkour og ekstremsport
Parkour og ekstremsport
- Parkours historie, idé og organisering.
- Øvelser inddelt i Jumps, rails, balance og vaults i Yubio:
Balance og Jump:
- Gå på line
- Catcrawl (på gulv, bar eller rail)
- Precision jump
o Mellem to linjer
o Til rail, bar eller plint.
- Hop op på rail/bar
- Roll
- Jump to roll
- Catleap
Vaults:
- Safety
- Lazy
- Speed
- Dash
- Side
- Turn
- Reverse
- Monkey
Rail:
- Underbar
- Turn+underbar
- Landing på rail
Teori om ekstremsport
- Definition og forskellige typer af ekstremsport
- Martin Zuckermanns forklaringsmodel
- Donald Hebbs OSN (optimal stimulations-niveau)
- Maslows behovspyramide
- Chikzentmihalyis flowteori
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Træningsprojekt
Træningsprojekt over 8 uger - løb og kondition
Indhold af forløbet: Start- og sluttest
Som en del af projektet skal I gennemføre en konditionstest (en Coopertest, hvor I løber så langt, I kan på 12 minutter). I skal testes i starten af forløbet og i slutningen af forløbet. Testen har selvfølgelig til formål at vise om jeres træningsprogram virker! - og dermed vise jeres fremgang.
Indhold af forløbet: ugentlig selvtræning
I skal selv træne minimum 2 gange om ugen og derudover laver vi fællestræning i nogle af idrætstimerne. I skal huske at skrive i jeres træningsdagbog på google drev, hver gang I træner.
Rapport
Som afslutning på hele forløbet skal I aflevere en rapport. Hvori I skal:
- skrive jeres egen case om forløbet
- dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt personligt træningsprogram
- koble teoretisk viden til sit personlige træningsprogram
- demonstrere korrekt brug af faglige termer.
Teori: Fysiologi og træningslære
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Yubio - Idræt C+B; sider: 45-52, 60-64, 67-77, 131-141, 151-153, 296-302, 438-442, 605-607, 615-625, 790-796, 1021, 1469-1472
-
Cooper-test – Beregn kondital
-
Liste over øvelser.docx
-
Arbejdsspørgsmål om ekstremsport - s. 146-153.docx
-
VO2max Calculator
-
Træningscase - løb.docx
-
Hobro - en liga for sig 1/3
-
Hobro en liga for sig 2/3
-
LÆS: Relationelle færdigheder (findes sidst i refleksionsbogen)
-
TO ARTIKLER OM RELATIONELLE FÆRDIGHEDER.docx
-
Refleksionsbog 2hf 2024.docx
-
LÆS inden modulet: Hvorfor teams bliver luddovne, og hvad du kan gøre ved det
-
Brug Tuckmans 5 udviklingsfaser og effektiviser teamet - lederweb
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Team og floorball
Beskrivelse: Der blev blandet to 4-personersshold og udvalgt Træner, assistent træner, holdkaptajn mm.. Holdene har primært selv stået for træning og holdudviklingen. Undervejs i forløbet har vi koblet teamteori på som de har skulle tage stilling til gennem individuelle refleksionsbøger.
Formålet med denne refleksionsbog er at øge elevernes individuelle refleksion over praksis samtidig med, at dette bliver inkorporeret som en del af praksis.
Målsætningen med forløbet er at eleverne dels opnår tekniske og taktiske færdigheder inden for disciplinen floorball, og dels at de opnår en grundlæggende viden om idrætspsykologi i forbindelse med teamdannelse, teamudvikling og teamprocesser.
Floorballtekniske minimumsfærdigheder:
Driblinger, trækaflevering, trækskud, slagskud (også baghånd), modtagninger i løb, V-cut, bandespil.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hjerteblod
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hiphop, bevægelseslære og organisering af idræt
I forløbet er der arbejdet med dansegenren hiphop. Eleverne har I forløbet lavet øvelser der dels øger deres kropslige forståelse for genren hiphop samt deres forståelse for Labans bevægelseskvaliteter.
Formål:
At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil.
At eleverne lærer at bevæge sig med det udtryk hiphoppen giver anledning til.
At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform.
At eleverne får konstrueret en ”bevægelses bank”.
At eleverne efter endt kursus føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi.
At eleverne kan forholde sig til sammenhæng mellem musikken og dansens udtryk.
At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.
At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved hiphop;
At eleverne kan fremvise de hiphopkoreografier de har lært i forløbet, hvor der lægges vægt på rytme og udtryk.
At eleverne kan følge rytmen i musikken – herunder begynde på 1-slaget.
At eleverne kan tælle højt imens de danser.
At eleverne kan udarbejde og sammensætte koreografier med mange gentagelser. Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
At eleverne kan anvende dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af rytmiske bevægelser og dansens bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.
Teori: Organisering af idræt i dk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Basketball og anaerob træning
Faglige mål:
- Beherske tekniske færdigheder i basketball, herunder driblinger med dominant hånd, jump stop, cross-step finte, pumpfake finte, cross over dribling/finte, tohånds brystafleveringer (både direkte og studs), enhåndsaflevering med pivotering, overhead aflevering, stående enhåndsskud og layup med dominant hånd.
- Kunne analysere et stående enhåndsskud og et layup ud fra centrale key-points. Denne egenskab skal gøre eleven i stand til at analysere egen tekniske kunnen, samt give andre elever feedback, under udførelsen af de tekniske færdigheder.
- Indgå i basale angrebsbevægelser (Cuts og pick and roll)
- Have kendskab til basale basketballregler
- Have kendskab til simpel spilforståelse både som angribende og forsvarende hold, herunder rebound.
- Kunne indgå i basketballspillet fx som 3v3 spil på en kurv eller 4 mod 4 på tværs af hal.
Teori: Anaerob træning og -energidannelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Klatring og muskler
Forløbet er taget med fra 1.hf
Formålet med forløbet er at lære eleverne korrekt grundlæggende teknik på klatrevæggen, kendskab til, og korrekt brug af, toprebsklatreudstyr.
Eleverne har kun klatret med toprebssikring.
Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Navngive det udstyr de bruger (seler, reb, indbindingspunkt, arbejdsløkke, skruekarabiner og bremse).
- Påtage en sele korrekt samt binde sig ind i rebet med et dobbelt 8-talsknob (som klatrer) og med en karabine
og bremse (som sikrer).
- De skal kende til og udføre makkerkontrol af hinanden inden de klatrer.
- De skal kunne udføre sikringsbevægelsen korrekt og vise forståelse for hhv. 1. sikringsmandens og 2.sikringsmandens rolle.
- De skal kunne klatre på en udvalgt rute efter deres niveau.
- Klatreteknisk skal de kunne forevise grundlæggende klatreteknik: Placering af fødder på greb, brug af benmuskulatur, strakte arme og balance på væggen. Derudover skal de kende til de forskellige typer af greb og bruge grebene hensigtmæssigt både hvad angår type og trækretning.
- De skal forstå mekanismen bag teknikkerne: flagging, knee drop og gaston (bemærk: bør ikke kunne udføre disse teknikker).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Genlæs/se sikringsteknik i yubio.
-
Yubio - Idræt C+B; sider: 13-22, 24, 28-34, 53-58, 250-258, 265-270, 274-276, 351-363, 645-646, 914-915, 1145-1155
-
Teknik – Niveau 1 – TRÆNINGSPORTAL
-
Teknik – TRÆNINGSPORTAL
-
Caseopgave - Fodbold og træningslære +.docx
-
Opgave ifbm. den gode floorballspiller.docx
-
Særlige teknikker - læs afsnittet og se videoer på siderne:
-
Læs studieplanen for forløbet igennem inden modulet.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Rytmiske opvarmningsbevægelser til musik(fra 1.hf)
De udviklede opvarmingsprogrammer efterfølgende er blevet fremvist og testet /kritiseret som opvarmning i de efterfølgende forløb.
Opvarmningsprogrammet skal indeholde følgende bevægelseselementer:
Løb/gang
Sving
Styrke
Hop
Udspænding
Hver af opvarmningens dele skal ledsages af musik der passer i rytme / BPM / stemningsmæssigt til de øvelser der udføres. Gruppens medlemmer gennemfører programmet i takt til musikken.
I det korte forløb på b- niveau har fokus været på at udføre bevægelser med god bevægelseskvalitet, samt at udføre bevægelser i takt til musikken.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65578430575",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65578430575",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65578430575"
}