Holdet 2024-NgB-2h2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e)
Hold 2024-NgB-2h2 (2h2-NgBh)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Har regnskoven en fremtid?
Titel 2 Smelter Arktis?
Titel 3 Hvorfor er Jorden Dynamisk?
Titel 4 Er plastik et problem?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Har regnskoven en fremtid?

EMNER
- Næringsstoffer i regnskoven
- Kvælstofkredsløbet
- Regnskoven og klimaet
- ITK-zonen
- Kulstofkredsløbet i regnskoven
- Fotosyntese og respiration
- Skovrydning
- Bæredygtigt udnyttelse

Problemstillinger/øvelser:
- Har ITK-zonen betydning for regnskoven? (Arbejde med empiriske data)
- EO-browser - Skovrydning i Amazonas (Analyse af Satellitdata)
- Kulstofkredsløbet i regnskoven (forsøg)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Smelter Arktis?

Emner
- Atmosfæren
- Strålingsbalancen
- Temperaturforskelle på jorden
- Klimaændringer
- Drivhusgasser
- Tilbagekoblingsmekanismer
- Indlandsisens livscyklus
- Indlandsisens massebalance
- Grønlandspumpen
- "Metanbomben"
- Ændringer i albedo på Arktis

Øvelser/problemstillinger:
- Hvorfor er der koldt på Arktis (forsøg)
- Smelter indlandsisen (Ice Frontiers - empiriske data)
- Påvirkes grønlandspumpen af den globale opvarmning (forsøg)
- Metanbomben (Empiriøvelsen - Aktivlaget i Zackenberg)
- Hvad betyder ændringer i albedoen for Arktis? (forsøg)

(Besøg på center Is, Klima og Geofysik - Se på iskerneboringer)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvorfor er Jorden Dynamisk?

Emner:
- Jordens opbygning
- Den geologiske cyklus
- Geologisk tid
- Bjergarter
- Wegners teori om kontinentaldrift
- Teorien om pladetektonik
- Pladegrænser (Konstruktive, destruktive og bevarende)
- Hot spot
- Drivkræfter
- Jordskælv og jordskælvsbølger
- Vulkanisme
- Vulkantyper


Problemstillinger/øvelser:
- Er der forskel på bjergarter? (forsøg)
- Hvorfor er der ofte jordskælv i Chile? (google earth øvelse)
- Hvor hurtige er tsunamibølger? (forsøg)
- Er der forskel på vulkaner? (google earth øvelse)
- Den dynamiske jord ("sandkasseforsøg")
- Hvad skete der under Jordskælvet i Tyrkiet 2023? (empirisk øvelse)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Er plastik et problem?

EMNER
- Plastiksupper
- Det globale vindsystem
- Havstrømme
- Plastik i havet
- Kilder til plastikforurening
- Konsekvenser ved plastikforurening
- Det globale plastikproduktion (historisk og i fremtiden)
- Fremstilling af plastik
- Bioplast
- Mikro- og makroplastik
- Bæredygtige løsninger (herunder lineære og cirkulære produktions- og forbrugssystemer)


Øvelser/problemstillinger:
- Hvordan fremstiller man bioplastik? (forsøg)
- Indsamling og kategorisering af plastik langs Roskilde Fjord (felttur)
- Er der mikroplastik i havet? (forsøg)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer