Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-NgB-2h2 (2h2-NgBh)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Har regnskoven en fremtid?
EMNER
- Næringsstoffer i regnskoven
- Kvælstofkredsløbet
- Regnskoven og klimaet
- ITK-zonen
- Kulstofkredsløbet i regnskoven
- Fotosyntese og respiration
- Skovrydning
- Bæredygtigt udnyttelse
Problemstillinger/øvelser:
- Har ITK-zonen betydning for regnskoven? (Arbejde med empiriske data)
- EO-browser - Skovrydning i Amazonas (Analyse af Satellitdata)
- Kulstofkredsløbet i regnskoven (forsøg)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Smelter Arktis?
Emner
- Atmosfæren
- Strålingsbalancen
- Temperaturforskelle på jorden
- Klimaændringer
- Drivhusgasser
- Tilbagekoblingsmekanismer
- Indlandsisens livscyklus
- Indlandsisens massebalance
- Grønlandspumpen
- "Metanbomben"
- Ændringer i albedo på Arktis
Øvelser/problemstillinger:
- Hvorfor er der koldt på Arktis (forsøg)
- Smelter indlandsisen (Ice Frontiers - empiriske data)
- Påvirkes grønlandspumpen af den globale opvarmning (forsøg)
- Metanbomben (Empiriøvelsen - Aktivlaget i Zackenberg)
- Hvad betyder ændringer i albedoen for Arktis? (forsøg)
(Besøg på center Is, Klima og Geofysik - Se på iskerneboringer)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvorfor er Jorden Dynamisk?
Emner:
- Jordens opbygning
- Den geologiske cyklus
- Geologisk tid
- Bjergarter
- Wegners teori om kontinentaldrift
- Teorien om pladetektonik
- Pladegrænser (Konstruktive, destruktive og bevarende)
- Hot spot
- Drivkræfter
- Jordskælv og jordskælvsbølger
- Vulkanisme
- Vulkantyper
Problemstillinger/øvelser:
- Er der forskel på bjergarter? (forsøg)
- Hvorfor er der ofte jordskælv i Chile? (google earth øvelse)
- Hvor hurtige er tsunamibølger? (forsøg)
- Er der forskel på vulkaner? (google earth øvelse)
- Den dynamiske jord ("sandkasseforsøg")
- Hvad skete der under Jordskælvet i Tyrkiet 2023? (empirisk øvelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Er plastik et problem?
EMNER
- Plastiksupper
- Det globale vindsystem
- Havstrømme
- Plastik i havet
- Kilder til plastikforurening
- Konsekvenser ved plastikforurening
- Det globale plastikproduktion (historisk og i fremtiden)
- Fremstilling af plastik
- Bioplast
- Mikro- og makroplastik
- Bæredygtige løsninger (herunder lineære og cirkulære produktions- og forbrugssystemer)
Øvelser/problemstillinger:
- Hvordan fremstiller man bioplastik? (forsøg)
- Indsamling og kategorisering af plastik langs Roskilde Fjord (felttur)
- Er der mikroplastik i havet? (forsøg)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65578527896",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65578527896",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65578527896"
}