Holdet 2024-biC-2a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e)
Hold 2024-biC-2a (2a-bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Opdag havet (27 s)
Titel 2 Forløb#2 Liv, celler og organer (24s)
Titel 3 Forløb#3 Menneskets forplantning m. hormoner (25s)
Titel 4 Forløb#4 På opdagelse i generne (24 s)
Titel 5 Forløb#5 Mikrobiologi og bioteknologi (12 s)
Titel 6 Forløb#6 Ernæring og fordøjelse (23 s)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Opdag havet (27 s)

Alle eksamensopgaver i endelig form ligger på modulet 12/5-25

Til eksamen, dette forløb:
Opdag havet s. 6-32
Øvelse: Fotosyntese og respiration (Måling af fotosyntese og respiration i spinatblade)
Øvelse: Fjordekskursion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Liv, celler og organer (24s)

Til eksamen:
Biologi i udvikling (2. udgave) s. 9-32
Øvelse: Mikroskopi af dyre- og planteceller (27/9-24)
Øvelse fra NV: Laktaseforsøg (Nedbrydning af laktose, fra NV)
Øvelse: Reaktionshastighed for gærenzymers nedbrydning af glucose til carbondioxid (I har afleveret den på Google Drev 24-25 oktober 2024)
Demonstrationsforsøg: Osmose i kartofler (31/10)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nedbrydning af laktose fra NV (genaflevering) 11-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Menneskets forplantning m. hormoner (25s)

Til eksamen
Biologi i udvikling (2. udgave) s. 153-175
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 På opdagelse i generne (24 s)

Til eksamen
Biologi i udvikling 2. udgave: 117-139 (stop lige før Stamtræsanalyser), 143 (Kønsbunden arv uden stamtræ). Proteinsyntesen er kun læst som overblik, som baggrund for Det centrale dogme, og i sammenhæng med genmutationer. Det forventes at eleverne har et overfladisk kendskab til den genetiske kode, men IKKE, at eleverne kan detaljer om tRNA m.m.
Øvelse: DNA i jordbær (Ekstraktion).
Øvelse: Blodtypernes genetik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Mikrobiologi og bioteknologi (12 s)

Til eksamen
Biologi i udvikling 2. udgave 33-41, 48
Genmodificeret gær til insulinproduktion. Hvordan? Fordele og ulemper? pdf på modulet 12. marts 2025
Øvelse: Undersøgelse af mikroorganismer på overflader


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Ernæring og fordøjelse (23 s)

Til eksamen:
Biologi i udvikling (2. udgave) sider: 55-67, 72-82
Øvelse (genaflevering fra NV): Nedbrydning af lactose. Denne øvelse står også under forløbet om Liv, celler og organer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer