Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-biC-2a (2a-bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Opdag havet (27 s)
Alle eksamensopgaver i endelig form ligger på modulet 12/5-25
Til eksamen, dette forløb:
Opdag havet s. 6-32
Øvelse: Fotosyntese og respiration (Måling af fotosyntese og respiration i spinatblade)
Øvelse: Fjordekskursion
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Opdag Havet Bog WWF 2019.pdf
-
Præsentation I gang med biologi
-
LINK TIL UNDERVISNINGSBESKRIVELSE
-
Link til bogens supplerende materialer, herunder opsamlingsark for hvert kapitel
-
Medbring "Biologi i udvikling". I får den til bogudleveringen onsdag morgen.
-
Opgave Lille hav hvad nu? Blåmuslinger. DET OM BLÅMUSLINGERNES LEVEVIS NÅEDE VI IKKE FREDAG.
-
Find atomerne
-
Opdag Havet; sider: 6-32
Pdf på modulet 14. august 2024
-
Arbejdsark mens du ikke er i lab: Fotosyntese og respiration s. 11-15
-
Øvelsesvejledning Fotosyntese og respiration
-
Begrænsende Faktorer
-
HVORDAN OPSTÅR ILTSVIND?
-
Der er som aftalt ikke nye lektier, fordi I skulle bruge lektietiden til at skrive journalen færdig med aflevering tirsdag den 27/8. I modulet arbejder vi videre med havet, og vi forbereder os på ekskursionen fredag.
-
Fotosyntese og respiration s. 11-15
-
Vi mødes 12.00 i skolegården ved det store træ for at hente udstyr. Tøj og fodtøj i forhold til vejret. Vi går til og fra havnen i Roskilde og Kællingehaven. Ekskursionen slutter på skolen, og I får fri fra skolen 15.10. Der kan blive tid til en kage
-
Læs hele vejledningen til ekskursionen, så du er klar til at lave journalen færdig. Medbring alt materialet fra ekskursionen, din pc, din mobil med fotos fra ekskursionen.
-
2a 2024 Fjordekskursionsvejledning
-
Energistrømme
-
Figuren Forklaret - Biologi og Geografi Rune Olsen
-
2a MED Iltsvindsrapporter 2024 Fjordekskursion
-
Elever stiller spørgsmål og lærer har set det igennem og har kommenteret lidt hist og pist
-
How Evolution works
-
Vær opmærksom på, at du skal læse de nævnte sider, og svare inden kl. 22 torsdag aften, på tre spørgsmål, som ligger på Elevfeedback på modulet.
-
Sid venligt sammen i jeres makkerpar fra starten af modulet
-
Test
-
Test uden hjælpemidler i s. 6-32 i pdf-filen Opdag Havet + øvelsen Fotosyntese og Respiration + Fjordekskursion.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Liv, celler og organer (24s)
Til eksamen:
Biologi i udvikling (2. udgave) s. 9-32
Øvelse: Mikroskopi af dyre- og planteceller (27/9-24)
Øvelse fra NV: Laktaseforsøg (Nedbrydning af laktose, fra NV)
Øvelse: Reaktionshastighed for gærenzymers nedbrydning af glucose til carbondioxid (I har afleveret den på Google Drev 24-25 oktober 2024)
Demonstrationsforsøg: Osmose i kartofler (31/10)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Nedbrydning af laktose fra NV (genaflevering)
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 På opdagelse i generne (24 s)
Til eksamen
Biologi i udvikling 2. udgave: 117-139 (stop lige før Stamtræsanalyser), 143 (Kønsbunden arv uden stamtræ). Proteinsyntesen er kun læst som overblik, som baggrund for Det centrale dogme, og i sammenhæng med genmutationer. Det forventes at eleverne har et overfladisk kendskab til den genetiske kode, men IKKE, at eleverne kan detaljer om tRNA m.m.
Øvelse: DNA i jordbær (Ekstraktion).
Øvelse: Blodtypernes genetik
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mitosis: The Amazing Cell Process that Uses Division to Multiply! (Updated)
-
Ingen lektier, og du skal lige i dag ikke tage bogen med
-
GEnetik præsentation
-
Biologi i udvikling; sider: 62-64, 117-139, 143
2. udgave
-
Arbejdsark DNA
-
Video Undervisningslokalet DNA og kromosomstruktur. Ses evt. færdig i timen - vi så det meste i sidste modul.
-
Skærmbillede 2024-12-19 085505.jpg
-
Journal DNA i jordbær - hvis du allerede har læst kiwi-udgaven, som lå her indtil fredag formiddag, så er alt godt.
-
Proteinsyntesen, lille animation
-
Proteinsyntese - Transkription
-
Proteinsyntesen - Translation
-
Præsentation Seglcelleanæmi
-
Om biologi på B-niveau
-
Løs opgave derhjemme, inde på Elevfeedback. Det er i stedet for læselektie.
-
engelsk
-
CRISPR - vi fikser dine gener (DR2, 2019, kun de første 45 minutter) Fokus: seglcelleanæmi. CRISPR.
-
Opsummering og vigtige begreberBaseret på siderne 117-130 i kapitel 5Når du har læst siderne, bør du bl.a. kunne§ redegøre for opbygningen af et nucleotid§ redegøre for opbygningen af, samt forskelle og ligheder mellem DNA og RNA§ forklare baseparrin
-
For første gang: Storbritannien godkender CRISPR-behandling til blodsygdomme
-
Repeter s. 117-130. Vi skal lave en test. Den bliver med blyant og papir. Husk din bog - du skal selv have bogen med. Du må ikke bruge noter. Særordning for elever, der har forlænget tid til skr. eksamen: Du må bruge din pc med hjælpeprogrammer, men
-
Når du har læst siderne, bør du bl.a. kunne§ redegøre for opbygningen af et nucleotid§ redegøre for opbygningen af, samt forskelle og ligheder mellem DNA og RNA§ forklare baseparringsprincippet§ redegøre for det centrale dogme§ forklare hvordan celle
-
Præsentation med gener genotype fænotype
-
Genetiske Grundbegreber C-niveau
-
Kaningenetik :-)
-
træn
-
2a virtuelt 6/2-25. Velkommen til. Du besvarer og indsender, og får svar på hvad der er korrekt og forkert. Derefter skal du indsende igen med alle svar korrekte. Derved bliver det en læringsaktivitet i stedet for kun kontrol for "tilstedeværelse". S
-
Video Blodtypernes genetik
-
Hvis du ikke kan lave forsøget skal du være med i starten af timen, og komme tilbage, når alle er færdige med at lave forsøget. I mellemtiden skal du arbejde på journalen for forsøget. Du får tildelt et resultat af læreren, som du skal arbejde med.
-
Brugsanvisning Eldonkort Basal.pdf
-
Journal Blodtypernes genetik
-
Virtuelt med aflevering 11.30: Du skal se filmen CRISPR vi fikser dine gener fra kapitel 3 og færdig, og du skal besvare spørgsmålene fra kapitel 3 og resten. Disse skal afleveres på opgaven som jeg har oprettet på Lectio. Senest 11.30. Du kan sidde
-
Spørgsmål til filmen
-
CFU-login
-
Detaljeret opsamling af blod, se fra min. 1:00
-
Opsummering og vigtige begreber På opdagelse i generne.pdf
-
Blødersygdommen og Talmud
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Mikrobiologi og bioteknologi (12 s)
Til eksamen
Biologi i udvikling 2. udgave 33-41, 48
Genmodificeret gær til insulinproduktion. Hvordan? Fordele og ulemper? pdf på modulet 12. marts 2025
Øvelse: Undersøgelse af mikroorganismer på overflader
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Ernæring og fordøjelse (23 s)
Til eksamen:
Biologi i udvikling (2. udgave) sider: 55-67, 72-82
Øvelse (genaflevering fra NV): Nedbrydning af lactose. Denne øvelse står også under forløbet om Liv, celler og organer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907150438",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907150438",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907150438"
}