Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-biC-2s (2s-bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Celler, liv & processer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Osmose og diffusion
|
05-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Kost & fordøjelse
Pensum: Side 75-93 i Biologi i udvikling
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kostanalyse
|
03-10-2024
|
Bromelin i ananas
|
06-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Mikroorganismer & vækst
Pensum: side 90-93 i Biologi udvikling - om enzymer,
samt side 141-146 i Biologi til tiden, om Mikroorganismer, gæring, alkohol-produktion, enzymer og vækstfaktorer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bromelin i ananas
|
06-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Forplantning & hormonforstyrrende stoffer
Pensum: Biologi i udvikling side 133-143 og 146-155, samt samt Biologiens ABC 137-140, og videoer og dokument med supplerende figurer bl.a. om hormonforstyrrende stoffer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kvindens menstruationscyklus
|
09-12-2024
|
Simuleret mikroskopiøvelse - Testikler, æggestokke
|
19-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Genetik & Evolution
Pensum:
Kopisider fra Biologi til tiden, side 85,89, 96-97, 101-105, 150-153 og 162, samt diverse videoer.
Om evolution: Biologi i udvikling, side 122-124 og 130-135.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kønssygdomme, fødselstal og barnløshed s. 151-155.docx
-
Læs side 159-163 til modulet.
-
Biologi i udvikling; sider: 159-163, 222-224, 230-232
-
Til modulet: 1) genlæs side 101-103 i kopierede teorisider og genlæs noter/svar fra sidst om kromosomer (begge vedhæftet), og 2) skim igen side 159-163 i Biologi i udvikling.
-
Genetik-sider fra bogen Biologi til tiden.pdf
-
Genetik - Arvelighed - Spørgsma_l og hjælpenoter til side 101-105, 96-97, 85 og 89 Biologi til tiden 2s.docx
-
Til modulet: 1) Genlæs pdf-sider om: genetik (101-103), diagnostik og kromosomsygdomme (96-97), samt siderne om de 2 celledelingstyper mitose/vækst-deling (s.85) og meiose/køns-celledeling (s.89), og 2) genlæs kort jeres arbejde med online-kromosom-a
-
Biologi til tiden; sider: 85, 89, 96-97, 101-103
2.Udgave.
-
Diagnostik- og Kromosomkortsøvelse bl.a. til kopisider s.89, 96-97.docx
-
Virtuelt arbejde - Hvad er et gen - Gruppearbejde med Youtube-film.docx
-
What is DNA and How Does it Work?
-
Virtuelt arbejde 2s film om Hvad DNA er og hvordan det fungerer = koder for kroppens proteiner.docx
-
From DNA to protein - 3D
-
Til modulet: 1) Læs de første 4 sider (side 150-153) i vedhæftede ekstra kopi-sider - om DNAs opbygning og funktion (proteinsyntesen), og 2) gense som repetition dele af de to youtube-film fra sidst (vedhæftet).
-
Ekstra Genetik-sider fra bogen Biologi til tiden - om DNAs opbygning og funktion - og om mutationer-1-6 2s.pdf
-
Genetik - Proteiner, dna, proteinsyntesen og mutationer 2s.doc
-
Til modulet: Repeter arbejdet fra sidst: Om DNAs opbygning, og dannelsen af protein fra DNA - læs arbejdsarket igennem og jeres noter til, til side 6 (proteinsyntesen) og gense evt. filmene.
-
Til modulet: Gennemlæs øvelsesvejledningen - Prøv at forstå teorien bag, altså hvad hvert trin i processen gør ved forskellige elementer i cellerne og DNAét. Overvej svar på diskussionsspørgsmålene - I skal skrive journal over øvelsen, som er at inds
-
Isolering af DNA fra løg .docx
-
Isolering af DNA fra løg.pdf
-
Til modulet: 1) Besvar spørgsmålene i diskussionsdelen til øvelsen sidst (vedhæftet), og 2) Gennemlæs noterne til udsendelsen "Test af gentest" (de der ikke har set udsendelsen ser den til timen. Den ligger i Genetik-mappen).
-
Noter til Udsendelsen Test af Gentest
-
Til modulet: Genlæs sidste side i pdfén, side 6, om mutationer OG genlæs jeres svar på spørgsmål 1-6 til siden (side 8 i arbejdsarket til, link indsat).
-
Ekstra Genetik-sider fra bogen Biologi til tiden - om DNAs opbygning og funktion - og om mutationer-1-6.pdf
-
Link til arbejdsarket
-
Evolutionen foregår stadig_ Havfolk i Sydøstasien er blevet superdykkere.pdf
-
Læs side 5-8 (104-107) i kopisiderne OG skriv begreber og forklaringer ind i vedhæftede dokument - særligt til side 106-107.
-
Side 104-107 i kopisider om genetik - Lidt genetikbegreber.docx
-
Til modulet: Repetér genetikbegreberne i arbejdsarket fra sidst (link).. genlæs dele af onsdagens lektie - OG prøv at kigge jeres noter igennem til den første opgave i arbejdsarket med opgaver om dominerende og recessive gener (vedhæftet).
-
Link til dokument med genetikbegreber
-
Opgaver om Dominerende eller Recessive gener - og nedarvningsmønstre og stamtræer.docx
-
Kønsbunden nedarvning.docx
-
Kønsbundet nedarvning. Farveblindhed eksempel
-
Til modulet: Læs side 222-224 og 230-232 i Biologi i udvikling, og tag noter til følgende:
-
Bogens figurer
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Online kromosom-diagnostik
|
14-01-2025
|
Virtuelt arbejde m. filmen "What is a gene?"
|
16-01-2025
|
Virtuelt arbejde What is DNA and how does it work?
|
21-01-2025
|
Øvelse Isolering af DNA
|
11-02-2025
|
Lille øvelse Naturlig selektion
|
12-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Havet - et økosystem
Pensum: fra WWF Opdag Havet: side 6-15 og 17-27.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektie til modulet: 1) læs side 6-9 i vedhæftede teorisider om Havet, OG 2) besvar i stikordsform spørgsmålene til siderne ("Havet - vores fortid og fremtid" og "Abiotiske og biotiske faktorer").
-
Grundbog i Økologi - Opdag Havet WWF s.5-37.pdf
-
1. Spørgsmålsark til Grundbog i Økologi s. 6-12 grundbegreber om Økosystemers opbygning.docx
-
Grundbog i Økologi - Opdag Havet WWF; sider: 6-15, 17-19, 25-27
-
Til modulet: Læs side 9-12 og læs spørgsmålene og de andre gruppers svar igen, som repetition.
-
Begrænsende Faktorer (video)
-
1) Genlæs jeres noter til "begrænsende faktorer" (og gense filmen) og 2) læs side 25-27 om hvad der sker, hvis der så kommer de begrænsende gødningsstoffer i havet, og 3) skriv lidt stikord til spørgsmålene til siderne: 1a til 1f (I får også lidt tid
-
2. Grundbog i økologi side 13-15 fotosyntese, respiration, begrænsende faktorer og iltsvind i havet side 25-27.docx
-
Eutrofiering - Iltsvind (video)
-
Repetér arbejdet (mandag) med iltsvind i havet -> side 25-27, arbejdsdokumentet og den lille video.
-
Artikel fra 2024 om Roskilde Fjord
-
Til modulet: Gense filmen (link) og genlæs side 17-19 om energistrømme i økosystemer/havet - OG genlæs jeres svar til spørgsmål 1a-1f i arbejdsarket.
-
Grundbog i økologi s.17-22 Energistrømme, stofkredsløb - bæredygtighed og problemerne ved global opvarmning.docx
-
Energistrømme (video)
-
Fællesnoter - Feltekskursion Roskilde Fjord 2025 2s.docx
-
Til modulerne: Læs øvelsesvejledningen igennem - også de mange spørgsmål til de enkelte små-øvelser.
-
Til modulet: Grupperne hælder fotos, resultater og svar på spørgsmål ind i fælles-noterne (brug link). Genlæs teori og alle spørgsmål, også de andres.
-
Link til Fællesnoter til Feltekskursionen til fjorden
-
Undervisningsbeskrivelsen
-
Årets moduler og aktiviteter
-
Biiologi-C-2019-1.-Opgave-Bilogi-C.pdf
-
Udkast eksamensspørgsmål uden bilag - bio c, 2025 2s.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bundforhold og Iltsvinds-demonstrationsforsøg
|
29-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907153736",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907153736",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907153736"
}