Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-biC-2t (2t-bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Liv, celler & processer
Pensum: Biologi i udvikling side 9-20
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Osmose i kartofler - journal
|
09-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Kost & fordøjelse
Pensum: Biologi i udvikling, side 75-97
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kostanalyse - grupperapport
|
02-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Mikroorganismer, enzymer & vækst
Pensum: Biologi i udvikling s. 90-95 og Biolog til tiden, side 141-147.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Forplantning & hormonel regulering
Pensum: Biologi i udvikling 133-143 og 146-155, samt Biologiens ABC 137-140, og diverse figurer og videoer om hormonforstyrrende stoffer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Simuleret mikroskopi -øvelse testikler, æggestokke
|
08-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Genetik & Evolution
Pensum:
Kopisider fra Biologi til tiden, side 85,89, 96-97, 101-105, 150-153 og 162, samt diverse videoer.
Om evolution: Biologi i udvikling, side 122-124 og 130-135.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Til modulet: 1) Læs side 141-144 i vedhæftede pdf, og 2) skriv stikord til spørgsmål 1 til 5 i arbejdsarket fra sidst (vedhæftet).
-
Lidt mere om mikroorganismer, bioteknologi og vækst scannede sider fra Biologi til tiden 2t.pdf
-
Arb.sp. Mikroorganismer, processer og bakterievækstkurven, scannede sider fra Biologi til tiden 2t.docx
-
Genlæs side 144-146 i kopisiderne om respiration og gæring og "Vækstkurven" og forløbet af vækst ved vinproduktion.
-
Biologi i udvikling; sider: 133-139, 142-143, 146-155, 161-162, 222-224, 230-235
-
Genlæs til modulet jeres arbejde med siderne 133-139 - kig også i de 2 opsamlings-dokumenter (link indsat).
-
Link til opsamlings-dokumenter bl.a. om pubertet, manden og kvinden
-
Øvelse Simuleret mikroskopiøvelse - med histologi - lære om vævs udseende - her testikler og æggestokke og horomnforstyrrede fisk.docx
-
Er hormonforstyrrende stoffer farlige? | SKØNHEDSLABORATORIET
-
Læs vedhæftede sider om hormonforstyrrende stoffer - det er lidt svært, men prøv at forstå :)
-
Kopisider om hormonforstyrende stoffer fra Biologiens ABC, side 137-140.pdf
-
Uddybende figurer til Forplantning og hormonforstyrrende stoffer 2t.docx
-
Til modulet: 1) læs side 142-143 (til "Fra æggeleder..") og PRØV at besvare spørgsmål 1-7
-
Om befrugtning, ægløsnings og graviditetstest og præventionsformer s. 142-143 og 146-151.docx
-
Til modulet: Læs side 146-151 om prævention og skriv stikord til vha. de 3 spørgsmål sidst i dokumentet.
-
Dokument om Kønssygdomme og barnløshed
-
Til modulet: Læs side 153-155 om lave fødselstal og barnløshed, og færdig-besvar arbejdsarket fra sidste modul (vedhæftet).
-
Kønssygdomme, fødselstal og barnløshed s. 151-155.docx
-
Virtuelt arbejde - Hvad er et gen - arbejde med Youtube-film 2t.docx
-
What is a gene?
-
Til modulet: 1) Genlæs side 101-103, som I læste i modulet for 2 uger siden.. OG svar færdigt på spørgsmålene i arbejdsarket (første side). 2) Genlæs jeres virtuelle arbejde med den lille film "What is a gene?"
-
Genetik-sider fra bogen Biologi til tiden.pdf
-
Genetik - Arvelighed - Spørgsma_l og hjælpenoter til side 101-105, 85 og 89 Biologi til tiden 2t.docx
-
1.2 Diagnostik- og Kromosomkortsøvelse bl.a. til kopisider s.85, 89, 96-97 2t.docx
-
Til modulet: Læs side 161-162 i Biologi i udvikling om fostervandsprøver m.m. (hvordan man får fat i fosterets celler og kromosomer) og læs pdf-side 9-10/96-97 i teori-papirerne (vedhæftet) om bl.a. kromosomsygdomme og fejl i kønscelledelingen (meios
-
What is DNA and How Does it Work?
-
From DNA to protein - 3D
-
Til modulet: 1) gense filmene om hvordan proteiner dannes ud fra DNAs kode (links) og læs evt. note-dokumentet til den ene film, og 2) LÆS beskrivelsen af proteinsyntesen side 4-5 (152-153) i vedhæftede pdf.
-
Noter til filmen What is DNA and how does it work - Hvordan DNA koder for og skaber proteiner.docx
-
Ekstra Genetik-sider fra bogen Biologi til tiden - om DNAs opbygning og funktion - og om mutationer-1-6 2t.pdf
-
Isolering af DNA fra løg.docx
-
Til modulet: Gennemlæs øvelsesvejledningen - Prøv at forstå teorien bag, altså hvad hvert trin i processen gør ved forskellige elementer i cellerne og DNAét. Overvej svar på diskussionsspørgsmålene - I skal skrive journal over øvelsen, som er at inds
-
Til modulet: 1) Besvar spørgsmålene i diskussionsdelen til øvelsen sidst (vedhæftet), og 2) Gennemlæs noterne til udsendelsen "Test af gentest" (link, de der ikke har set udsendelsen ser den til timen. Den ligger i Genetik-mappen).
-
Link til notepapir til udsendelsen
-
Til modulet: Genlæs sidste side i pdfén, side 6, om mutationer OG genlæs jeres svar på spørgsmål 1-5 til siden (side 8 i arbejdsarket til, link indsat).
-
Ekstra Genetik-sider fra bogen Biologi til tiden - om DNAs opbygning og funktion - og om mutationer-1-6.pdf
-
Link til arbejdsark
-
Evolutionen foregår stadig_ Havfolk i Sydøstasien er blevet superdykkere.pdf
-
Til modulet: Læs artiklen om evolution hos et havfolk i Sydøstasien (vedhæftet og som link) - OG tag noter ud fra fokus-spørgsmålene til artiklen sidst i jeres arbejdsdokument (vedhæftet), hvor der også er link til artiklen.
-
Evolutionen foregår stadig: Havfolk i Sydøstasien er blevet superdykkere
-
Genetik - Proteiner, dna, proteinsyntesen og mutationer 2t.doc
-
Til modulet: Genlæs side 105-107/pdf-side 6-8, OG tjek om I forstår begreberne i dokumentet fra sidst (vedhæftet + link).
-
Link til begrebs-dokument
-
5. Side 104-107 i kopisider om genetik - Lidt genetikbegreber 2t MED SVAR.docx
-
Til modulet: Repetér genetikbegreberne i arbejdsarket fra sidst (link).. genlæs teorisider i pdf - side 6-8/105-107(vedhæftet) - OG prøv at kigge jeres noter igennem til den første opgave i arbejdsarket med opgaver om dominerende og recessive gener (
-
Opgaver om Dominerende eller Recessive gener - og nedarvningsmønstre og stamtræer.docx
-
Link til dokument med genetikbegreber
-
Kønsbunden nedarvning.docx
-
Kønsbundet nedarvning. Farveblindhed eksempel
-
Til modulet: Læs side 222-224 og 230-232 i Biologi i udvikling, og tag noter til følgende:
-
Evolutionsteori -noter.docx
-
Genlæs og repeter på evolutionsteorien og dens begreber.
-
Øvelse Naturlig selektion.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Virtuelt arbejde - Filmen "What is a gene?"
|
21-01-2025
|
Online-kromosom-undersøgelse/ diagnostik
|
31-01-2025
|
Isolering af DNA fra løg - Journal
|
10-02-2025
|
Lille øvelse Naturlig selektion
|
18-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Økologi - Opdag Havet
Pensum: fra WWF Opdag Havet: sider fra deres 6-15 og 17-27.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bundforhold og iltsvinds-demonstrationsforsøg
|
29-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907155178",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907155178",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907155178"
}