Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-fyC-1a (1a-fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til fysikfagets metode
Introduktion til naturvidenskabelig metode - induktiv og deduktiv metode, hypotese, test, mulighed for ny forståelse ligger i undersøgelse af afvigelser. Sammenhængen mellem betydende cifre og målenøjagtighed. Forskellen på tilfældige måleusikkerheder og systematiske afvigelser. Fysik og matematiske modeller.
Eksperimentelt:
Måling af temperaturen i fysiklokalet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bevægelse
Sted, fart, hastighed gennemsnitshastighed, hastighedsændring, acceleration, Aristoteles og Galileis opfattelse af naturlig bevægelse.
Eksperimentelt arbejde:
Sted- og hastighedsgrafer i latinerhaven
Frit fald med timerstrimmel
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Frit fald med timerstrimmel
|
16-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Energiomdannelser og faseovergange
Energibegrebet, energiformer [lysenergi, kerneenergi, masse-E=mc², bølge energi, kinetisk (=bevægelses)energi, potentiel (=beliggenheds)energi, mekanisk energi (=kinetisk+potentiel), termisk energi, elektrisk energi, kemisk energi], energiomdannelse, energi kvalitet, energikæder, nyttevirkning, tilstandsformer og faseovergange.
Eksperimentelt:
Faseovergange
Nyttevirkning af forskellige måder at varme vand på.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Powerpoint til timen
-
Arbejdsspørgsmål til BasisfysikC kap05 s60-65 Energiomdannelse, Effekt og Nyttevirkning
-
Basisfysik C; sider: 60-69, 72-76, 78, 82-93, 108-111, 117-121
-
Opgaver til kap 5 på s.70: 5.1, 5.3, 5.5, 5.6
-
Næste gang skal vi lave forsøg med nyttevirkning, så vi gennemgår, hvad det går ud på.
-
Arbejdsspørgsmål til BasisfysikC kap05 s66-69 Energiomdannelse, Effekt og Nyttevirkning
-
Powerpoint: Energikæder, effekt og nyttevirkning
-
image.png
-
Vi skal lave forsøg med nyttevirkning. Følg vejledningen nedenfor eller via det røde link til journalen.
-
Læs hjemmefra vejledningen til forsøget grundigt igennem.
-
Fællesresultater nyttevirkning af forskellige måder at varme vand
-
Hvad skal vi lære i dag?
-
Arbejdsspørgsmål til Basisfysik C: side 72-76, 78
-
Slides til modulet
-
Timerstrimmel-stumper-diagram
-
Rapportvejledning mekanisk energibevarelse
-
Omsætning mellem potentiel og kinetisk energi i et pendul
-
Journal: Energiomsætning i et pendul
-
Animation af pendul
-
Friktion
-
Hvorfor var det ikke luftmodstanden, der bremsede vores lod?
-
Fælles resultater fra beregning af mekanisk energitab i loddet
-
Samlede resulater fra pendulforsøget
-
Vi opdeler i 6 grupper, hvor hver gruppe får ansvar for at fremlægge en energiform.
-
Slides om termisk energi
-
Arbejdsspørgsmål til BasisfysikC kap09 s108-111 om termisk energi
-
BasisfysikC s108-111 Termisk energi .pdf
-
Eksempler på rigtig gode rapporter
-
Journalvejledning: Specifik varmekapacitet
-
Våndstråle og elektrisk felt
-
Forberedelse af forsøgene om vands faseovergange
-
Note om vand og vanddamp
-
Termodynamikkens hovedsætninger
-
Video om bearbejdning af måleresultater fordampningsvarme
-
Video: Bearbejdning af resultaterne fra forsøget med fordampningsvarme
-
Arbejdsplan for forsøgene om vands faseovergange
-
Fælles resultater fra forsøg med fordampningsvarme
-
Se jeres fordampningsvarme journaler her
-
Arbejdsspørgsmål til BasisfysikC kap09.3 s117-121 om faseovergange
-
Fælles resultater af bestemmelse af vands smeltevarme
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mekanisk energibevarelse
|
17-01-2025
|
Vands faseovergange
|
26-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bølger og lyd
Bølgeligning, stofbølger, ikke-stofbølger, længde-, tvær- og kombinationsbølger. Lydens hastighed i luft, resonans, interferens, stående bølger, overtoner, toneskaler,
Eksperimentelt arbejde:
Lydens hastighed i luft målt med resonansrør
Lydens hastighed i luft målt med klaptræ og timer
Bølgehastighed og overtoner på guitarstreng
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal om lydens hastighed
|
10-03-2025
|
Rapport - Stående bølger på streng
|
29-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Lys
EM-spektrum
interferens gennem dobbeltspalte og gitter
gitterligningen
emission og absorption
Bohrs atommodel
linjespektre fra atomer
Eksperiment: Bestem bølgelængde af laser gennem gitter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kosmologi
Den nære astronomi:
- solsystemet
- årstider
- månefaser
- formørkelser
- verdensbilleder
- Keplers love
Universet:
- historie siden Big Bang
- Hubbles lov
- rødforskydning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport - Venus' faser
|
15-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907650445",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907650445",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907650445"
}