Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-fyC-1d (1d-fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til fysikfagets metode
Introduktion til naturvidenskabelig metode - induktiv og deduktiv metode, hypotese, test, mulighed for ny forståelse ligger i undersøgelse af afvigelser. Sammenhængen mellem betydende cifre og målenøjagtighed. Forskellen på tilfældige måleusikkerheder og systematiske afvigelser. Fysik og matematiske modeller.
Eksperimentelt:
Måling af temperaturen i fysiklokalet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bevægelse
Sted, fart, hastighed gennemsnitshastighed, hastighedsændring, acceleration, Aristoteles og Galileis opfattelse af naturlig bevægelse.
Eksperimentelt arbejde:
Sted- og hastighedsgrafer i latinerhaven
Frit fald med timerstrimmel
|
Indhold
|
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Frit fald med timerstrimmel
|
13-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Energiomdannelser og faseovergange
Energibegrebet, energiformer [lysenergi, kerneenergi, masse-E=mc², bølge energi, kinetisk (=bevægelses)energi, potentiel (=beliggenheds)energi, mekanisk energi (=kinetisk+potentiel), termisk energi, elektrisk energi, kemisk energi], energiomdannelse, energi kvalitet, energikæder, nyttevirkning, tilstandsformer og faseovergange.
Eksperimentelt:
Faseovergange
Nyttevirkning af forskellige måder at varme vand på.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Powerpoint til timen
-
Snak to og to om disse energikæder: hvilke energiformer omsættes til hvad.
-
Basisfysik C; sider: 60-69, 72-76, 78, 82-93, 108-111, 117-121
-
Arbejdsspørgsmål til BasisfysikC kap05 s60-65 Energiomdannelse, Effekt og Nyttevirkning
-
Opgaver til kap 5 på s.70: 5.1, 5.3, 5.5, 5.6
-
Næste gang skal vi lave forsøg med nyttevirkning, så vi gennemgår, hvad det går ud på.
-
Arbejdsspørgsmål til BasisfysikC kap05 s66-69 Energiomdannelse, Effekt og Nyttevirkning
-
Powerpoint: Energikæder, effekt og nyttevirkning
-
Termisk energi
-
Vi skal lave forsøg med nyttevirkning. Følg vejledningen nedenfor eller via det røde link til journalen.
-
Læs hjemmefra vejledningen til forsøget grundigt igennem.
-
Fællesresultater nyttevirkning af forskellige måder at varme vand
-
Hvad skal vi lære i dag?
-
Arbejdsspørgsmål til Basisfysik C: side 72-76, 78
-
Slides til modulet
-
Timerstrimmel-stumper-diagram
-
Rapportvejledning mekanisk energibevarelse
-
Omsætning mellem potentiel og kinetisk energi i et pendul
-
Animation af pendul
-
Journal: Energiomsætning i et pendul
-
Friktion
-
Hvorfor var det ikke luftmodstanden, der bremsede vores lod?
-
Samlede resultater fra beregning af mekanisk energitab i loddet
-
Samlede resulater fra pendulforsøget
-
Vi opdeler i 6 grupper, hvor hver gruppe får ansvar for at fremlægge en energiform.
-
Slides om termisk energi
-
Arbejdsspørgsmål til BasisfysikC kap09 s108-111 om termisk energi
-
BasisfysikC s108-111 Termisk energi .pdf
-
Journalvejledning: Specifik varmekapacitet
-
Animation af isblok, der smelter.mov
-
Opvarmningskurve.
-
Vands specifikke fordampningsvarme - måleguide
-
Journalvejledning til bestemmelse af isens smeltevarme
-
Rapportvejledning: Vands faseovergange
-
Note om vand og vanddamp
-
Termodynamikkens hovedsætninger
-
Forberedelse af forsøgene om vands faseovergange
-
Video: Bearbejdning af resultaterne fra forsøget med fordampningsvarme
-
Arbejdsplan for forsøgene om vands faseovergange
-
Fælles resultater fra forsøg med fordampningsvarme
-
Se jeres fordampningsvarme journaler her
-
Arbejdsspørgsmål til BasisfysikC kap09.3 s117-121 om faseovergange
-
Fælles resultater af bestemmelse af vands smeltevarme
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mekanisk energibevarelse
|
19-01-2025
|
Vands faseovergange
|
02-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bølger og lyd
Bølgeligning, stofbølger, ikke-stofbølger, længde-, tvær- og kombinationsbølger. Lydens hastighed i luft, resonans, interferens, stående bølger, overtoner, toneskaler,
Eksperimentelt arbejde:
Lydens hastighed i luft målt med resonansrør
Lydens hastighed i luft målt med klaptræ og timer
Bølgehastighed og flageoletter (overtoner) på guitarstreng
Undersøgelse af guitaren
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal om lydens hastighed
|
10-03-2025
|
Guitarens fysik
|
31-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Bølger og lys
Stikord til forløb: Lys, lysets hastighed, det elektromagnetiske spektrum, synligt lys, infrarødt lys, ultraviolet lys, mikrobølger røntgenstråling, gammastråling, interferens og lys, det optiske gitter, lys og atomer, atomernes fingeraftryk, hvordan opstår farver?, Bohrs atommodel og Plancks formel, energiniveauer i brintatomet
Eksperimentelt:
Undersøgelse af spektre fra forskellige lyskilder
Bølgelængde for laserlys
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bølgelængde for lasere
|
10-04-2025
|
Undersøgelse af forskellige lyskilder
|
21-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Verdensbilleder: Jorden, solsystemet og Universet
Stikord til forløb: Planeternes bevægelse, Tycho Brahes observationer, Keplers love, Jorden og solsystemet, nat og dag, årstider, månens bevægelser, månefaser og formørkelser, afstandsmålinger i Universet, Universets udvidelse, Hubbles lov, Universets alder, Universets udvikling, Universets fremtid
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907659489",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907659489",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907659489"
}