Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-fyC-1s (1s-fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til fysik
Vi gennemgik forskellen på fysiske størrelser og enheder og tale om SI-enheder og afledte enheder. Vi talte om hvor præcist vi kan måle ting. Vi talte om 10'er potenser og præfikser. Intro til hvordan man læser i fysikbogen.
Vi talte også om forskellen på masse og vægt.
Forsøg:
Massen og vægten af et lod
Faglige mål:
-kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Formidling
- Personlige
- Kreativitet
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
I dette forløb har vi arbejdet med energikvalitet, kWh, energikæder, energiomdannelser, potentiel energi, kinetisk energi, mekanisk energi, energimåling i hjemmet, effekt, nyttevirkning, elektrisk energi, termisk energi, kemisk energi, strålingsenergi.
Forsøg:
Bordtennisbold
Nyttevirkning af opvarmning af vand med stearinlys og/eller elkedel og kast med blypose
Kernestof:
1) beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
2) eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
Faglige mål:
1) kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
2) kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
3) kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
4) gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
5) kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
6) kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
|
Titel
3
|
Altnernative energikilder
I dette forløb har vi arbejdet med: vindkraft, vandkraft, geotermisk energi, bølgeenergi, solkraft, biomasse/biogas/affald, kernekraft, hydrogenteknologi.
Vi har haft særlig fokus på kernekraft og argumenterne for og imod. Herunder bindingsenergi, nukleoner, isotoper og fission.
Ekskursion til Argo hvor vi så forbrændingsanlægget og vejen fra skrald til elektrisk energi og fjernvarme.
Kernestof:
1) beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
2) eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
Faglige mål:
1) gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling
2) kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Varmelære
I dette forløb har vi arbejdet med varme, energitransport, indre energi, gassers indre energi, tilstandsformer, temperatur, absolut nulpunkt, kelvinskalaen, specifik varmekapacitet, smeltevarme, fordampningsvarme, opvarmningskurve for vand, trykkets påvirkning af kogepunktet, fasediagrammer.
Forsøg:
Vand fordampningsvarme
Kernestof:
1) atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
2) beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
3) eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ark med faseovergange
|
07-01-2025
|
Planche: Vands fordampningsvarme
|
17-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
|
Titel
5
|
Bølger og lys
Dette forløb omhandlede lys og forskellige egenskaber ved lys.
Lys som bølger:
Det elektromagnetiske spektrum
Refleksion/spejling
Refraktion/brydning
Linser og billeddannelse
Øjet og synet og synskorrektion
Beskrivelse af bølger med amplitude, bølgelængde, svingningstid, frekvens og fart.
Bølgeligningen
Inferferens (summen af bølgernes amplituder)
Diffraktion
Gitterligningen og det optiske gitter
Lys som partikler/fotoner:
Lys udsendt fra atomer
Bohrs atommodel
Emissionspektre
Absorptionsspektre
Farvecirklen og hvorfor ting har farver (artikel til Illustreret Videnskab)
Forsøg:
Snells lov og bestemmelse af brydningsindex for plexiglas
Billeddannelse gennem en samlelinse
Udbredelsesfarten af en bølge (slinky)
Bestemme bølgelængden af en laser
Emissionsspektre (kun observation)
Demoer:
Se dannelsen af en regnbue gennem et prisme
Se billeddannelsen gennem en samlelinse
Se refraktion og refleksion af laser i kar
Se diffraktionsspektret for hvids lys
Ekskursion til Planetarium med fokus på lyset i universet.
Kernestof:
̶ grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens, udbredelsesfart og interferens
̶ lyd og lys som eksempler på bølger
̶ det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
Faglige mål:
̶ kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller
kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
̶ kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
̶ kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med
henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
̶ gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling
̶ kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Snells Lov databehandling
|
07-02-2025
|
Populærvidenskabelig artikel
|
14-03-2025
|
Databehandling: Bølgelængden af en laser
|
17-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Bølger og lyd
Forløb og bølger og lyd.
I dette forløb har vi arbejdet med tværbølger, længdebølger, harmoniske bølger, periode (svingningstid), amplitude, bølgelængde, bølgeligningen, interferens, lydbølger, intensitet, smertegrænse, høretærsker, resonans, dopplereffekt, stående bølger på en streng, oversvingninger/overtone, grundsvingning/grundtone. Stående bølger i åbne og halvåbne rør. Toner og klange.
Forsøg:
Lydens fart
Lydens fart i luft vha halvåbent resonansrør
Stående bølger på en streng (variation af snorspænding)
Demo:
Stående bølger på en streng
Interferens mellem lyden fra to højtalere
Kernestof:
-grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
-fysiske egenskaber ved lyd
Faglige mål:
-kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller
kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
-kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
-kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
-gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Databehandling: Lydens fart
|
02-04-2025
|
Lydens fart i halvåbent resonansrør
|
24-04-2025
|
Snorspændingens indflydelse på 1.overtone
|
24-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Solsystemet set fra Jorden
Forløb om solsystemets opbygning, planeter, dværgplaneter, kometer, asteroider, dag, nat, årstiderne, månen og månefaser, formørkelser, soldøgn, stjernedøgn, tidevand.
Forsøg:
Månens faser og formørkelser
Afstandskvadratloven
Kernestof:
1) Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
Faglige mål:
1) gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling
2) kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller
kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
3) kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lydens fart i halvåbent resonansrør
|
24-04-2025
|
Snorspændingens indflydelse på 1.overtone
|
24-04-2025
|
Graf: Afstandskvadratloven
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Kosmologi
I dette forløb har vi talt om vores placering i universet, solsystemet, mælkevejen, galaxehobe, universets udvidelse, Big Bang, de fire fundamentale kræfter: den stærke kernekraft, den svage kernekraft, den elektromagnetiske kraft, tyngdekræften; standardmodellen og dens partikler, opbygningen af protoner og neutroner, Hubbles Lov, rødforskydning, kosmologisk rødforskydning, mikrobølgebaggrundsstrålingen, observation af exoplaneter, kort om supernova 1a og afstandbestemmelse.
Forsøg:
Universets udvidelse (ballon)
Hubbles Lov (virtuelt forsøg)
Kernestof:
-grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
Faglige mål:
-kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
-kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Graf: Afstandskvadratloven
|
30-04-2025
|
Video: Eksamensspørgmål
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907661816",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907661816",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907661816"
}