Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-fyC-1w (1w-fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Bølger og lys og atomer
Vi gennemgik forskellen på en fysisk størrelse og en fysik enhed. Vi talte om præfixer og 10'er-potenser.
Introduktion til at læse i fysikbogen.
Herefter arbejdede vi først med generelle bølgeegenskaber og derefter med bølgeegenskaber ved lys.
Dernæst arbejdede vi med atommodellens udvikling og hvordan atomer har et fingeraftryk af særligt lys der udsendes.
Læringsmål til intro:
- at kende forskellen på en fysisk størrelse og en fysisk enhed
- at kunne opskrive tal ved at bruge 10'er potenser
Læringsmål til bølger og lys og atomer:
- at kunne beskrive lyset som bølger
- at kunne beskrive forskellige generelle bølgeegenskaber: interferens, udbredelseshastighed,
- at kunne forklare fænomenet tværbølge og længdebølge
- at kunne forklare fænomenet polariseret lys
- at kunne beskrive det elektromagnetiske spektrum
- at kende til de forskellige strålingstypers anvendelse
- at kunne redegøre for Bohrs atommodel og forklare lysets partikelegenskaber
- at kunne forklare forskellen mellem lyset fra en glødepære og andre lyskilder
- at kunne forklare atomernes fingeraftryk
- kunne forklare hvorfor ting har en farve
- kunne skitsere de forskellige modeller for atomet der går forud for Bohrs atommodel
- at skelne mellem absorptions- og emissionsspektre
- at kunne skelne mellem et kontinuert spektrum og et linjespektrum
- at kunne regne med elektroniske energiniveauer og koble det med emission og absorption af stråling, især med fokus på Balmerserien.
Forsøg:
- udbredelseshastigheden af en tværbølge og en længdebølge på en slinky
- undersøgelse af forskellige lyskilder med polarisationsfiltre
- undersøgelse af interferens fra en tone spillet af to højtalere i klasselokalet
- optagelse af billeder med IR kamera
- fotosafari i kælderen med spektrallamper og spektrometer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1. aflevering - lys - polarisering
|
06-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Solsystemet
I dette forløb har vi beskæftiget os med de observerbare fænomener der knytter sig til Jordens plads og bevægelse i Solsystemet.
Faglige mål:
- kunne beskrive solsystemets opbygning
- kende og kunne beskrive planeter, dværgplaneter, kometer, asteroider, meteor
- kunne forklare følgende fænomener: dag, nat, årstiderne, Månens faser, formørkelser, soldøgn, retrograd bevægelse,
- kunne forklare hvordan Månen ser ud fra andre steder på Jorden
- kunne redegøre kort for det geocentriske verdensbillede
- kunne redegøre kort for udviklingen af det heliocentriske verdensbillede.
- kunne forklare hvad Keplers tre love går ud på
Forsøg:
Hjemmeobservationer af planeter og Månen
eftervisning af Keplers 2. lov
Månens faser og formørkelser med flamingo-kugler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kosmologi
I dette forløb har vi arbejdet med Universets opbygning, udvikling og Big Bang. Vi har eftervist Hubbles lov og talt om rødforskydning og Universets udvidelse. Vi har talt om de fire fundamentale kræfter. Vi har også talt om afstandsstigen og behovet for flere metoder til at måle afstande i Universet.
Faglige mål:
- at kunne beskrive de forskellige strukturer Universet er opbygget af
- at kunne formidle metoden bag Hubbles observationer
- at kunne aflæse bølgelængder og beregne rødforskydningstallet
- at kunne skitsere nogle af teknikkerne på afstandsstigen
- at kunne forklare Big Bang teorien i meget grove træk
Forsøg:
Eftervisning af Hubbles lov - virtuelt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Energi
I dette forløb skulle I forholde jer til elforbruget derhjemme. Derefter lavede vi et projekt om energibegrebet og energiforbrugets udvikling sammen med faget dansk, med udgangspunkt i den grafiske novelle "Hvis Verden Skal Bestå". Herefter arbejdede vi med begreberne: Effekt, nyttevirkning, faseovergange, de syv energityper og i særdeleshed varmeenergi, elektrisk energi, mekanisk energi og kemisk energi.
Faglige mål:
- at kunne aflæse en elmåler og forklare hvad den viser
- at kunne forholde sig til om forskellige apparater har en høj eller lav nyttevirkning
- at kunne måle et elektrisk apparats effekt
- at kunne formidle hvordan energiforbruget i en husstand varierer over døgnet
- at kunne forklare hvad de syv forskellige energityper er
- at kunne forklare begrebet energibevarelse
- at kunne redegøre for begrebet temperatur og indre energi på mikro-skala
- kunne forklare forskellen på de skrå og flade stykker på grafen der viser vands opvarmning og faseovergange
Forsøg:
Effekt og nyttevirkning af en elkedel
Mekanisk energi af en racerbil på en bane og en hoppende bold
Brændværdien af en pranut
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Bølger og lyd
I dette forløb har vi arbejdet med lyd som bølgefænomen. Vi målte rækkevidden af de frekvenser I kan høre og har snakket om mange forskellige instrumenter. Mest har vi snakket om guitaren. Vi har også arbejdet med den stående bølge som model for en tone.
Faglige mål:
- kunne forklare hvordan en tone opstår på forskellige instrumenter
- at kunne forklare forskellen på en lyd og en tone
- kunne beskrive hvad lyd er
- kunne beskrive hvornår en stående bølge kan opstå
- kunne beskrive forholdet mellem grundtone og overtoner ud fra bølgeligningen
- kunne beskrive hvorfor der er forskellige strenge på en guitar
- kunne forklare hvorfor der er en resonanskasse på en guitar
- kunne forklare fænomenet flageolettone
- kunne forklare hvordan man kan opleve Dopplereffekten
Forsøg:
Fælles øvelse med at måle hørelsens frekvens-område
Måling af lydens hastighed i luft
Guitarfysik
Neil deGrasse Tyson og den skuffende Doppler-effekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Opsamling
Vi har brugt tid på at samle op på de øvelser, de forsøg og de fagbegreber vi har arbejdet med i løbet af året. Derudover har vi lavet forsøget om Snells lov igen.
Forsøg:
Snells lov
Observation af solpletter
Faldrør og bevarelse af mekanisk energi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907662692",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907662692",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907662692"
}