Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-fyC-1x (1x-fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Naturvidenskabeligt grundforløb (fysik-delen)
Indhold (som uddybes i forløbet om lysbølger senere på fysik C):
- lysbølger
- refleksion
- brydning og brydningsloven (Snells lov)
- øjets virkemåde
Supplerende (som ikke medtages i eksamenspensum for fysik C:
- billeddannelse
- linser
- nær-/langsynethed
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 1: Galileis bevægelseslove
Indhold:
Galileis inertilov (Newtons første lov i forsimplet version)
Galileis faldlov (på formen v = g*t + v_start)
Lodret (frit) fald
Lodret kast
Skråt kast (overvejende kvalitativt)
Kursorisk: Luftmodstand og terminalhastighed
OBS til censor: Forløbet er ikke en generel intro til (t,s)- (t,v)- og (t,a)-grafer for bevægelse med konstant acceleration. Der er derimod udelukkende fokus på (t,v)-grafer for de forskellige typer fald/kast.
Eksperimentelt arbejde:
Forsøg 1: Undersøgelse af Galileis faldlov
Primært materiale:
Galileis love, bevægelse i Jordens nære tyngdefelt (eget materiale)
BasisFysik C, kapitel 2 (s. 15-28)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 2: Mekanisk energi
Indhold:
Mekanisk energi
Kinetisk energi
Potentiel (gravitationel) energi
Bevarelse af mekanisk energi i et tyngdefelt
Kursorisk: Luftmodstand og anden gnidning
Eksperimentelt arbejde:
Forsøg 2: Små forsøg med mekanisk energi
Primært materiale:
"Mekanisk energi" (eget materiale)
BasisFysik C, kapitel 6 (s. 72-80)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 3: Energi med fokus på termisk energi
Indhold:
- energiformer: termisk, kinetisk, potentiel, mekanisk, strålingsenergi, kemisk, kerneenergi, elektrisk
- energibevarelse
- energiomdannelser og energikæder
- effekt
- nyttevirkning
- et kraftværks virkemåde
Fokus på termisk energi:
- tilstandsformer
- faseovergange
- temperatur
- specifik varmekapacitet og opvarmningsformlen
- specifik smelte-/fordampningsvarme og tilhørende formler
Eksperimenter:
- Forsøg 6: Nyttevirkning af køkkenapparater
- Forsøg 7: Specifik varmekapacitet af et blylod
Primært materiale:
BasisFysik C, kapitel 7 og 9 (s. 82-96 og s. 108-122)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Energiformer og -kæder.pdf
-
Lav en pæn og lækker oversigt - på papir eller computer - over de eksperimenter, I lavede i sidste modul. I starten af modulet skal hver makkerskabsgruppe kunne fremvise denne oversigt.
-
Tag jeres fysikbog med, BasisFysik C
-
Lav opgaven beskrevet i dette dokument (hvis du ikke gjorde det i sidste modul):
-
Spørgeskema 1 til modulet: LINK
-
Opgaver, effekt.pdf
-
Forsøg, nyttevirkning af elkedel og andre køkkenapparater.pdf
-
Løs følgende opgaver. Resultatet (dvs., effekten) skal angives i enheden W (Watt)
-
Spørgeskema 2 til modulet: LINK
-
image.png
-
Udfyld følgende spørgeskema: LINK
-
Færdiggør beregningerne med resultaterne fra forsøget i går, så du til sidst ved hvor mange procent af den elektriske energi i ledningen, der IKKE bliver til termisk energi i vandet.
-
Dokument til at skrive nøglebegreber ind LINK
-
Lav opgave 9.1 og 9.2 a), b) og c)
-
Forsøg om specifik fordampningsvarme:
-
En anbefaling, dog ikke en påkrævet lektie: Se videoen med emnegennemgangen (og de andre, hvis I har lyst) :-*
-
Læs dette!! Skriftlig prøve i hele modulet (hvis man ikke er der til modulet, skal man tage en lignende prøve i første modul efter ferien).
-
Her er træningsopgaverne fra onsdags-modulet, samt løsningsforslag dertil. Desuden er formelsamlingen, I får på papir i dag, her.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 4: Solsystemet og verdensbilledet
Indhold:
Solsystemet:
- Jordens kredsløb om Solen
- Månens kredsløb om Jorden
- årstider
- døgnet
- solhverv og jævndøgn
- Månens faser
- Keplers love
Eksperimenter:
- Forsøg 3: Undersøgelse med lommelygte, globus og "måne"
- Forsøg 4: Eftervisning af Keplers 2. lov ved at veje papir
Primært materiale:
BasisFysik C, kapitel 17 (s. 255-280)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 5: Bølger med fokus på lys
Indhold:
Bølger:
- længde- og tværbølger
- harmoniske bølger
- bølgeegenskaber: amplitude, bølgelængde, frekvens, periode, udbredelsesfart
- diffraktion
- interferens
- bølgeligningen
Kursorisk: Doppler-effekten
Fokus på lys:
- Det elektromagnetiske spektrum (EM-spektrum), herunder gamma-, Røntgen-, og UV-stråling samt synligt lys og infrarød stråling, mikro- og radiobølger.
- lysets fart (i vakuum og i andre medier)
- diffraktionsgitter og gitterligningen
- refleksion og refleksionsloven
- brydning og brydningsloven (Snells lov)
- totalrefleksion
Fokus på lyd:
- lydbølger
- lydens fart (i luft og i andre medier)
- lydstyrke
- strengeinstrumenters virkemåde
- stående bølger
- naturlige frekvenser og resonans
- partialsvingninger for en udspændt streng
Eksperimenter:
- Forsøg 8: Lydens fart i luft
- Forsøg 9: Partialsvingninger på en snor
- Forsøg 10: Diffraktionsgitter og gitterligningen
Primært materiale:
Naturlig frekvens, resonans og stående bølger (eget materiale)
Diffraktionsgitter og gitterligningen (eget materiale)
BasisFysik C, kapitel 13, s. 176-181 og kapitel 15, s. 210-220
BasisFysik C, kapitel 14, s. 192-201
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bølger 1.pdf
-
Svar på følgende spørgeskema om evaluering af prøven i sidste modul: LINK
-
Lydens fart i luft.pdf
-
Bølger - arbejdsark 1.pdf
-
Hvis du ikke gjorde det, så lav den lektie, der stod på sidste modul!
-
Læs s. 178-180 i lærebogen og forbered svar på:
-
Link til applet om bølger på en snor: LINK
-
Bølgefænomener.pdf
-
Du skal undersøge på nettet (f.eks. Google eller ChatGPT) og/eller i lærebogen, hvad ét af de tre fænomener beskrevet i noten på dette modul betyder:
-
Dokument udleveret i dag:
-
Tacoma bridge: LINK
-
image.png
-
Læs s. 4-5 om stående bølger på et strengeinstrument:
-
Forsøg, Stående bølger på en snor.pdf
-
Læs s. 211-213 i lærebogen. I skal efterfølgende kunne svare på følgende spørgsmål:
-
Lys_refleksion, brydning og totalrefleksion.pdf
-
Regnbuen (supplerende stof).pdf
-
Figurer, der savner tekst.pdf
-
Applets, der blev vist ved tavlen:
-
Forbered 30 sekunder til 1 minuts præsentation om hver af figurerne i "Figurer, der savner tekst" (se forrige modul).
-
Se følgende video, hvor det beskrives, hvordan et lysprisme fungerer: https://www.youtube.com/watch?v=Aggi0g67uXM
-
Læs forsøgsvejledningen til det forsøg, I skal lave i dag
-
Læs s. 1-3 om atomets opbygning og løs derefter opgaven på side 4.
-
VIRTUELT MODUL (barn syg)
-
Ikke prøve alligevel, da modulet er virtuelt.
-
Prøve i bølger, lyd og lys
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 6: Atomet, fotoner og spektre
Begreber:
Fotoner:
- partikel/bølge-dualitet
- fotoner
Spektre:
- kontinuert spektrum og Planck-kurver
- emissionsspektrum
Atomet:
- protoner, neutroner, elektroner
- Bohrs atommodel (skal-modellen)
- absorption og emission af fotoner
Eksperimenter:
Forsøg 11: Måling af emissionsspektre for forskellige lyskilder
Primært materiale:
BasisFysik C, kapitel 15, s. 221-232
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 7: Universet (kosmologi)
Indhold
- stjernes spektrum: kontinuert med absorptionslinjer
- kosmologisk rødforskydning af lys (z-værdi)
- måling af galaksers fart væk fra os vha. formlen v = z*c
- astronomisk enhed og lysår
- afstandsmåling i rummet: radar, parallakse, cepheider (sidstnævnte kursorisk)
- Hubbles lov og universets udvidelse
- Big Bang
Eksperimenter:
Forsøg 12 (virtuelt): Undersøgelse af Hubbles lov
Primært materiale:
BasisFysik C, kapitel 18, s. 293-299
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907663751",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907663751",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907663751"
}