Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-fyC-2y (2y-fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Nær astronomi, densitet og varmenergi
Repetition NV grundførløb, og lidt nyt
Jordens albedo, og albedo måling
Hvorfor er det koldt på Antarktisk (døgnets længde og solhøjden)
Solstråling og breddegrader
Måling af lysintensitet som funktion af indfaldsvinkel.
Densitet af saltvand, og måling heraf
Isens smeltevarme, og måling heraf
Måling af Solens diameter og Jordens rotationstid.
Metoder i fysik, enheder og præfixer
Vi har også regnet opgaver med varmeenergi, se dokument på modulet den 29/10.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kræfter og mekanisk energi
Stof:
Mike Vandal Auerbach KRÆFTER OG ENERGI:
s 5-15 + 25-32
Videodemonstration af Newtonslove: https://www.youtube.com/watch?v=NNjADdpIths&t=235s
(Bruce Yeany, Newton's laws of motion demonstrated with wooden blocks)
Læringsmål:
- At kunne beskrive hvad vi forstår ved en kraft
- At kunne præsentere og anvende Newtons lov
- At kunne forklare Newtons tyngdelov
- At kunne beskrive tyngdekraften tæt ved Jorden
- At kunne finde den resulterende kraft af flere kræfter
- At kunne forklare hvad vi forstår ved begrebet arbejde
- At kunne forklare hvordan man beregner E_kin, E_pot og E_mek
- At vide at den mekaniske energi for et legeme er bevaret, når den eneste kraft som påvirker legemet er tyngdekraften.
Øvelse: Bil på kørebane
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lys og bølger
Stof:
Orbit C 2. udgave: s 64 - 77
Dokumenterne som er vedhæftet nedenfor
Læringsmåle:
- At kunne forklare bølgeegenskaberne: Amplitude, svingningstid (periode), frekvens, bølgelængde, udbredelsesfart
- At kende det elektromagnetiske spektrum
- At kunne forklare og anvende Snell's brydningslov
- At kunne forklare billeddannelsen i øjet
- At kunne tegne strålegangen gennem linser
- At kende til tværbølger og længdebølger
- At kunne forklare de to begreber diffraktion (bølger går om hjørner) og brydning (bølger ændrer retning når de møder nyt medie med anden udbredelsesfart)
- At kunne forklare interferens
- At kende til og kunne anvende gitterligningen
Øvelser:
Mønt i kop
Eftervisning af Snell's brydningslov
Billeddannelse gennem rundbundet kolbe som model for øjet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lyd og bølger
Stof:
Orbit C 2. udgave: s 82- 102
Samt dokumenter nedenfor
Læringsmål:
- At kunne beskrive hvad lyd er
- At kende til lydens fart i luft og faste stoffer
- At kunne udlede og anvende bølgeligningen
- At kende til det hørbare område for mennesker
- At kunne forklare interferens, og fænomenet stående bølger
- At kunne udled og kende til formlerne for stående bølger på strenge og åbne samt halvåbne rør
- At kunne forklare hvorfor forskellige musikinstrumenter har forskellig klang.
Fællesøvelser:
Måling af stående bølger på en streng.
Elevøvelser:
Måling af lydens fart med klaptræ og mikrofoner
Måling af stående bølger i et halvåbent rør
Forskellige mindre øvelser som I fremlagde for hinanden
Lydøvelser med Phyphox
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Lys og atomer
Stof:
Orbit C: s 136-148
Læringsmål:
- At kende det elektromagnetiske spektrum
- At kende til stråling fra overflader pga. varme, dvs. Planck kurver og Wiens forskydningslov.
- At kende til at lys både kan betragtes som partikler og bølger
- At kunne beregne energien af en foton
- At kende og kunne forklare Bohrs atommodel
- At kunne beregne energitilstandene i brint atomet, og finde energien og bølgelængden af en foton som deltager i emission eller absorptionsproces i brint atomet.
- At kunne forklare hvorfor der er linje spektre fra brint atomet
- At kunne forklare hvorfor forskellige atomer har forskellige linjespektre
- At kunne skelne mellem emissions og absorptions spektre
Øvelse
At se på spektret af solen og en sparepære (lysstofrør) gennem et håndholdt spektrometer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Universet og dets udviklingshistorie
Orbit C: s 200-224
Læringsmål:
- At kende til forklaringen Big Bang
- At kende det kosmologiske princip
- At kunne forklare afstandsbestemmelses ved parallaksemetoden
- At kende til Universets udvidelse
- At vide at man kan måle en galakses fart vha rødforskydningen- At kende Hubbles lov og kunne bestemme Universets alder ud fra denne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907666320",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907666320",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907666320"
}