Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-keC-1w (1w-ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til kemi
I forløbet er der arbejdet med at opbygge den grundlæggende forståelse for kemiens verden. Forløbet har dækket over begreberne: Grundstoffer og kemiske forbindelser, Afstemning af reaktioner, Atomer (Opbygning, Isotoper, Atommasse), Grundstoffernes periodesystem (Periode, Hovedgruppe, Gruppe, Metaller og ikke-metaller), Bohr atommodel og Tilstandsformer
Litteratur: Aurum 1 s. 9-23, 26-51
Forsøg:
- Stofkarakterisering
- Knaldgasforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ioner og salte
Ud fra Bohrs atommodel er der i forløbet arbejdet med Simple og sammensatte/fleratom ioner samt deres Navngivning. Der er blevet arbejdet med Ionforbindelser/Salte, herunder Let og tungopløselige salte samt Navngivning af salte/ionforbidelser. Ud fra forsøg og teori er der arbejdet med Fældningsreaktioner og hvordan dette kan bruges, ved omkrystallisering af salte.
Litteratur: Aurum 1 s. 53-58, 71, 83-97
Forsøg:
- Saltes opløselighed og fældningsreaktioner
- Omkrystallisation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mængder og koncentrationer
I forløbet er der bl.a. arbejdet med Formelmasse, Molekylmasse, Stofmængde, Molare masse, Mængde beregninger (også i forbindelse med reaktionsskemaer), Koncentration (stofmængdekoncentration), Formel koncentration, Aktuel koncentration, Titreranalyse
Litteratur:
Aurum 1 s. 101-112, 114-118, 208-217, 223, 226
Note: Mængdeberegninger på reaktionsskemaer
Forsøg:
- Afbrænding af natron
- Koncentration af saltvand
- Salt i rugbrød
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Syrer og baser
I forløbet er der arbejdet med begreber som: Syrer, Baser, Styrke af syrer og baser, Korresponderende syrebasepar, Amfolytter, Hydroxid og oxonium, Sur, neutral og basisk opløsning, pH og Vand autohydronolyse
Litteratur:
Aurum 1 s. 73-82, 217-223, 228-230
Video: https://www.gymnasiekemi.com/c18.html
Forsøg:
- Syre-base indikatorer
- Eddikesyreindholdet i husholdningseddike (titrering)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Organisk kemi
- Kemisk binding – ionbinding eller elektronparbinding
- Hvordan man tegner en binding – Lewis elektronprik, strukturformel, zigzag
- Fysiske egenskaber – polaritet, kogepunkt, intermolekylære kræfter
- Blandbarhed/opløselighed
- Organisk – alkaner, alkener, alkyner, sidekæder
- Navngivning
- Alkoholer – hydroxygruppe
- Reaktionstyper – forbrænding, addition, substitution
Litteratur:
Aurum 1 s. 123-137, 143-151
Forsøg:
- Opløsningsmidler - blandbarhed
- Alkoholers opløselighed
- Additions- og substitutionsreaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907779605",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907779605",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65907779605"
}