Holdet 2024-laC-2b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e)
Hold 2024-laC-2b (2b-la)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Initia - introduktion til latin
Titel 2 Martial
Titel 3 Catul og Lesbia
Titel 4 Phaedrus' fabler + repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Initia - introduktion til latin

Ved undervisningen benyttes et materiale skrevet af Kim Rongsted Kristiansen (Roskilde Gymn.) og Marianne Kastberg (Næstved Gymn.) med den foreløbige titel "Principia Latina". I "bgynderforløbet læses tekster, som mestendels består af forkortede forsimplede latinske tekster. Teksternes indhold fremgår af oversigten herunder. Til hver tekst behandles et eller flere historisk/kulturelle emner:

1. Skrift og lyd

2. Gladiatores
verbet sum, sætningens led, verbal, subjekt
(kilde: Graffiti fra Pompeii, CIL IV 10237, 10238a, 10236a)
Kontekst: Gladiatorer, amfiteatre

3. Bona agricola (parafraseret tekst, kilde: Cato de agricultura I-II)
Substantiver og adjektiver efter 1. og 2. deklination, kasus, direkte objekt,
subjektsprædikativ
Kontekst: Cato, landbrug og især romersk mad

4. Familia Romani (parafraseret tekst, kilde: C Plinius Secundus Epistulae I.14)
Genitiv, indirekte objekt - dativ, de personlige pronominer
Kontekst: Plinius d.Y. romersk familiestruktur, slaver

5. Supra balneum (parafraseret tekst, kilde: Senea Epitulae morales, LXVI)
Verber i præsens, substantiver og adjektiver efter 3. deklination, adverbialer
præpositionsforbindelser, ablativ
Kontekst: Seneca, stoicismen

6. De bello Gallico (parafraseret tekst, kilde: Caesar de bello Gallico, I)
Q-pronominer, relativsætninger
Kontekst: Cæsar, Gallerkrigen

7. Mores Graeci (parafraseret tekst, kilde: Cornelius Nepos de excellentibus ducibus, prolog)
Objektsprædikativ, konjunktional, hoved- og ledsætninger, instrumentel ablativ
Kontekst: Romere og grækere. Kvinders status og muligheder




Anvendte ordbøger (hele latin C-forløbet)

Ordbøger:
- Jensen og Goldschmidt (elektronisk udgave): https://latinskordbog.dk/forside (eller på http://ordnet.dk/ldo/)
- Lewis and Short: Latin Dictionary (elektronisk udgave):
http://www.perseus.tufts.edu/hopper/morph?l=verbum&la=la#lexicon
- Den Danske Ordbog: https://ordnet.dk/ordnetdk
- Gyldendals engelsk-danske ordbøger: www.ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Martial

Udvalg af Mrtials epigrammer.
Kontekst: Martial og hans samtid, epigrammet som litterær genre, amicitia, det gode liv epikuræismen

Følgende tekster er læst statarisk (Anvendt tekstudgave: OCT)
1.16
6.60
1.64
1.32
2.42
3.71
1.97
1.33
2.37
2.24
5.20
10.47

Grammatiske fokuspunkter:
Substantivernes 4. og 5. deklination
Tempus, modalitet og modus
Konjunktiv i hoved- og ledsætninger
Verbernes former i præsens, imperfektum og futurum
Passive former og deponente verber
Ordet « cum »
Akkusativ med infinitiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Catul og Lesbia

Catuls kærlighedsdigte. Teksterne sættes i relation til romernes forestillinger om køn, kærlighed, seksualitet og ægteskab. Kort behandling af manuskriptoverleveringen af de antikke tekster.

Latinsk tekst:
Læst statarisk: Catul  5, 7, 48, 51, 70, 72, 85, 87
(Tekstudgave: Mynors, OCT 1958)

Baggrundtekster og tekster i oversættelse:
1. Ægtemænd og hustruer. Kilde: Mary Beard. SPQR – det antikke Roms historie. København: Gads Forlag, 2018.

Grammatiske fokuspunkter:
Instrumentel ablativ
Akkusativ med infinitiv
Participier, ppa og ppp
Aspekt
Verbernes former i de perfektive tempora (i aktiv)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Phaedrus' fabler + repetition

Vi læser Phaedrus' fabel Lupus et agnus statarisk og læser om Phaedrus

De sidste moduler bruges på repetition af de øvrige statarisk læste tekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde