Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-ngC-1a (1a-ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vand - har vi nok?
Stikord:
"Hydrologi", den hydrologiske cyklus - vandets kredsløb, vandbalancen, vandbalanceligningen, afstrømning og infiltration, fordampning, jordvand, grundvand, regionale forskelle i vandbalancen, grundvandsindvinding, forurening af grundvandet, grundvandsressourcen, global vandforsyning, vandmangel, konflikter på grund af vand
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vandføring i Lejre-åerne
|
13-11-2024
|
Permeabilitet og vandkapacitet
|
18-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Jordens opbygning - tid, processer og udvikling.
Stikord:
Jordens dannelse, solsystemets udvikling, geologisk tid, datering, interne og eksterne processer, bjergarter og mineraler, magmatiske, sedimentære og metamorfe bjergarter, kalk og salt i Danmark, Jordens opbygning, den pladetektoniske model, Alfred Wegeners hypotese, konsekvenser af pladetektonisk aktivitet, bjergkædedannelse, vulkanisme, vulkantyper, jordskælv, konstruktive, destruktive og bevarende pladerande.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Præsenter en vulkan
|
16-12-2024
|
Jordskælv og pladetektonik
|
17-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Klimaet - hvad sker der med det?
Stikord:
Atmosfæren, ozonlag og ozonhul, solstrålingen, årstidsvariationer, strålings- og energibalancen, drivhuseffekten, temperatur, nedbørsdannelse, nedbørstyper, vind, Føhn-vinde, sø- og landbrise, energitransport i Jordens klimasystem, lufttryk, termiske høj- og lavtryk, corioliseffekten, den atmosfæriske cirkulation, ITK-zonen, monsunerne, passatvindene, jetstrømme, havstrømme, golfstrømmen og Grønlandspumpen, Den thermohaline cirkulation, Jordens klimazoner, klimaændringer, global opvarmning - naturlig og menneskeskabt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Intensitet og solhøjde
|
27-01-2025
|
CO2 og drivhuseffekt
|
12-02-2025
|
Temperaturmålinger i Roskilde
|
23-02-2025
|
Grønlandspumpen - den termohaline cirkulation
|
13-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Energi - hvor skal vi få den fra?
Stikord:
Energi - hvordan måles det?, ændringer i energiforbrug og energikilder, ressourcer og reserver, energiens fordeling geografisk, kernekraft, forurening fra fossile brændstoffer, Kyotoprotokollen, alternative energikilder, solenergi, vandkraft, vindenergi, kernekraft, solenergi i Roskilde, fossil energi, kul og kuldannelse, olie og naturgas, kildebjergart, reservoirbjergart, oliefælder, Parisaftalen og Kyotoprotokollen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Præsentation om alternativ energikilde
|
27-03-2025
|
Solenergi i Roskilde
|
02-04-2025
|
Olieindvinding fra kridt
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65915982841",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65915982841",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65915982841"
}