Holdet 2024-ngC-1t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e)
Hold 2024-ngC-1t (1t-ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Forløb - Forurening af grundvandet (Mest NV)
Titel 2 2. Forløb - Smelter Arktis?
Titel 3 3. Forløb - Hvorfor er jorden dynamisk?
Titel 4 4. Forløb - Behøver vi en grøn omstilling?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Forløb - Forurening af grundvandet (Mest NV)

Emner
- Vandets kredsløb (NV)
- Vandbalanceligningen (NV)
-Nettonedbør (NV)
- Grundvand (NV)
- Permeabilitet og porøsitet (NV)
- Vandføring i vandløbet (NV)
- Vandløbet fysiske kvalitet (NV)
- Forurening af grundvandet (1t)

Problemstillinger/Øvelser
- Permeabilitet i forskellige jordtyper (Udført i NV)
- Felttur til Lejre Å (Udført i NV)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Forløb - Smelter Arktis?

Forløbet omhandler klima og klimaforandinger, med et særligt fokus på de arktiske egne.

Hovedbegreber gennemgået i forløbet: Atmosfæren, Ozonlaget, Solstråling og årstider, Strålingsbalancen og drivhuseffekten, Nedbørsdannelse og nedbørstyper, Vinde og den atmosfæriske cirkulation, Klimazoner og plantebælter, Global opvarmning, Indlandsisens livscyklus, Indlandsisens massebalance, Albedoen på Arktis, "Metanbomben" og Grønlandspumpen

Øvelser/problemstillinger:
- Hvorfor er det koldt på Arktis? (Indstrålings-forsøg)
- Hvad er drivhuseffekten? (CO2 i kop-forsøg)
- Smelter indlandsisen?(Ice Frontiers-øvelse)
- Svækkes grønlandspumpen? (Grønlandspumpe-øvelse)
- Metanbomben! (Empiri-øvelse - Aktivlaget i Zackenberg)
- Albedoens betydning for Arktis (forsøg)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Forløb - Hvorfor er jorden dynamisk?

Emner:
- Bjergarter
- Den geologiske cyklus
- Jordens opbygning
- Wegener
- Den pladetektoniske model
- Pladegrænser (konstruktive, destruktive, og bevarende)
- Bjergkædedannelse
- Vulkanisme
- Vulkantyper (skjoldvulkaner, keglevulkaner, eksplosionsvulkaner)
- Hot spot
- Jordskælv
- Richterskala
- Jordskælvsbølger (P, S og L)

Øvelser/problemstillinger:
- Den geologiske cyklus (fællesforsøg)
- Hvor hurtigt bevæger pladerne sig? (Google Earth - Hot spot)
- Hvorfor synker oceanbundsplader under kontinentalplader? (forsøg)
- Er der forskel på vulkaner? (Google Earth)
- Hvorfor er der ofte jordskælv i Chile? (Google Earth)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer