Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-ngC-1t (1t-ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Forløb - Forurening af grundvandet (Mest NV)
Emner
- Vandets kredsløb (NV)
- Vandbalanceligningen (NV)
-Nettonedbør (NV)
- Grundvand (NV)
- Permeabilitet og porøsitet (NV)
- Vandføring i vandløbet (NV)
- Vandløbet fysiske kvalitet (NV)
- Forurening af grundvandet (1t)
Problemstillinger/Øvelser
- Permeabilitet i forskellige jordtyper (Udført i NV)
- Felttur til Lejre Å (Udført i NV)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Forløb - Smelter Arktis?
Forløbet omhandler klima og klimaforandinger, med et særligt fokus på de arktiske egne.
Hovedbegreber gennemgået i forløbet: Atmosfæren, Ozonlaget, Solstråling og årstider, Strålingsbalancen og drivhuseffekten, Nedbørsdannelse og nedbørstyper, Vinde og den atmosfæriske cirkulation, Klimazoner og plantebælter, Global opvarmning, Indlandsisens livscyklus, Indlandsisens massebalance, Albedoen på Arktis, "Metanbomben" og Grønlandspumpen
Øvelser/problemstillinger:
- Hvorfor er det koldt på Arktis? (Indstrålings-forsøg)
- Hvad er drivhuseffekten? (CO2 i kop-forsøg)
- Smelter indlandsisen?(Ice Frontiers-øvelse)
- Svækkes grønlandspumpen? (Grønlandspumpe-øvelse)
- Metanbomben! (Empiri-øvelse - Aktivlaget i Zackenberg)
- Albedoens betydning for Arktis (forsøg)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Forløb - Hvorfor er jorden dynamisk?
Emner:
- Bjergarter
- Den geologiske cyklus
- Jordens opbygning
- Wegener
- Den pladetektoniske model
- Pladegrænser (konstruktive, destruktive, og bevarende)
- Bjergkædedannelse
- Vulkanisme
- Vulkantyper (skjoldvulkaner, keglevulkaner, eksplosionsvulkaner)
- Hot spot
- Jordskælv
- Richterskala
- Jordskælvsbølger (P, S og L)
Øvelser/problemstillinger:
- Den geologiske cyklus (fællesforsøg)
- Hvor hurtigt bevæger pladerne sig? (Google Earth - Hot spot)
- Hvorfor synker oceanbundsplader under kontinentalplader? (forsøg)
- Er der forskel på vulkaner? (Google Earth)
- Hvorfor er der ofte jordskælv i Chile? (Google Earth)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Forløb - Behøver vi en grøn omstilling?
Emner:
- Energiforbrug
- Ressourcer og reserver
- Energifordeling
- Fossil energi (kul, olie og naturgas)
- Kernekraft
- Vedvarende energikilder (solenergi, vandkraft, vindenergi)
Problemstillinger/øvelser:
- Har vi olie nok? (Empiribaseret øvelse)
- Hvorfor migrerer olien? (forsøg)
- På vej mod et surt hav? (forsøg)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65915984481",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65915984481",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65915984481"
}