Holdet 2024-keC-1s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Kemi C
Lærer(e)
Hold 2024-keC-1s (1s-ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Introduktion til kemi
Titel 2 Forløb#2 Kan alle salte spises?
Titel 3 Forløb#3 Hvorfor kan olie og vand ikke blandes?
Titel 4 Forløb#4 Hvor mange vandmolekyler er der i et glas
Titel 5 Forløb#5 Saftevand og kemi? Blandinger og konc.
Titel 6 Forløb#6 Titrering - en analysemetode
Titel 7 Forløb#7 Hvor sur er en citron egentligt?
Titel 8 Forløb#8 Hvorfor bliver kobbertage grønne?
Titel 9 Forløb#9 Hvad er naturgas?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Introduktion til kemi

Vi starter lige så stille og roligt ud med atomers opbygning samt det periodiske systems opbygning. Kemiske reaktioner og afstemning af reaktionsskemaer. Fokus på forståelsen af at en formel i et reaktionsskema både kan forstås på mikroskala og på makroskala.

Læseomfang: 5%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Kan alle salte spises?

I dette forløb introduceres ioner og salte. Vi ser både på simple og sammensatte ioner og på sammensætningen af formler for salte samt navngivning. Derudover introduceres begrebet 'kemiske bindinger' med særligt fokus på ionbindingen. Der lægges vægt på at formelhenheden for et salt viser forholdet i mellem ionerne i saltet,  og at ionerne sidder i et iongitter der kan have forskellige strukturer alt efter hvilke ioner, der udgør saltet. Øvelsen: 'Saltes opløselighed' laves og der fokuseres på opførsel og sikkerhed i laboratoriet.

Læseomfang: 10%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Hvorfor kan olie og vand ikke blandes?

I dette forløb introduceres molekyler og elektronparbindinger. Oktetreglen repeteres, navngivning af molekyler og elektronprikformler tegnes både for atomer og for molekyler for at illustrere elektronparbindinger. Derudover ser vi på elektronegativitet af de forskellige atomer i periodesystemet og hvordan den varierer hen igennem en periode og ned igennem en gruppe. Øvelsen om blandbarhed laves i laboratoriet for at illustrere at 'lige børn leger bedst'. At polære stoffer kan opløses i polære væsker og upolære i upolære. Eller at polære vækser kan blandes med andre polære væsker og upolære væsker kan blandes med andre upolære væsker, men polære og upolære kan ikke blandes. Eksemplet med ethanol gives også for at illustrere at det molekyle både har en polær og en upolær ende.

Læseomfang: 10%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Hvor mange vandmolekyler er der i et glas

Her introduceres mængdeberegning med atommasse, molekylmasse, formelmasse. Det introduceres med atommassen 'unit' og derfor går vi hurtigt videre til den molare masse. Der lægges ikke vægt på omregningen fra unit til g/mol. Herfra fortsættes med stofmængde og stofmængdeberegning på reaktioner.
Øvelsen: natrons omdannelse laves

Læseomfang: 15%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Titrering - en analysemetode

Her fokuseres på en metode til at bestemme koncentrationen/mængden af et stof i en blanding. Der kigges både på brugen af en standardkurve og beregninger. Blandt andet bestemmes mængden af salt i rugbrød ved en titrering af standardopløsninger og til sidst af en 'rugbrødsopløsning' og senere titreres der på lagereddike for at bestemme koncentrationen af eddikesyre i husholdningseddike.

Læseomfang: 10%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Hvor sur er en citron egentligt?

Syrer og baser defineres. Syrebasereaktioner opskrives med fokus på korresponderende syre- basepar. Stærke og svage syrer og baser gennemgås og efterfølgende pH-begrebet med særlig vægt på at pH afhænger både af styrke på syren/basen men også af koncentrationen. Derudover lægges der vægt på at man ikke kan tale om at en syre eller en base har en pH-værdi, men at det kun er vandige opløsninger af syrer og baser, der har en pH-værdi. Øvelsen: Sure og basiske opløsninger laves i laboratoriet for at koble de to ting sammen.

Læseomfang: 15%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 Hvorfor bliver kobbertage grønne?

Den sidste type af kemiske bindinger gennemgås. Der repeteres forskellen på at skrive fx Mg(s) og Mg2+(aq). Hvad er det, det betyder, hvad ser vi for os?
Her introduceres også begreberne oxidation og reduktion med delreaktioner for redoxreaktioner. Spændingsrækken gennemgås og der sættes forskellige forsøg op i laboratoriet for eleverne til at observere reaktionerne mellem forskellige vandige opløsninger af metalioner og faste metaller. Efterfølgende efterbehandles der på observationerne i forsøg på at eftervise elementer af spændingsrækken.

Læseomfang: 10%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9 Hvad er naturgas?

Som det sidste forløb introduceres eleverne for organisk kemi. Her kommer vi primært ind på alkaner. Deres reaktionsevne og navngivning af simple uforgrenede og forgrenede alkaner. Alkener nævnes også og med molekylmodeller illustreres det hvorfor alkener er meget mere reaktionsvillige end alkaner.

Læseomfang 10%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer