Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-keC-1s (1s-ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Introduktion til kemi
Vi starter lige så stille og roligt ud med atomers opbygning samt det periodiske systems opbygning. Kemiske reaktioner og afstemning af reaktionsskemaer. Fokus på forståelsen af at en formel i et reaktionsskema både kan forstås på mikroskala og på makroskala.
Læseomfang: 5%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Kan alle salte spises?
I dette forløb introduceres ioner og salte. Vi ser både på simple og sammensatte ioner og på sammensætningen af formler for salte samt navngivning. Derudover introduceres begrebet 'kemiske bindinger' med særligt fokus på ionbindingen. Der lægges vægt på at formelhenheden for et salt viser forholdet i mellem ionerne i saltet, og at ionerne sidder i et iongitter der kan have forskellige strukturer alt efter hvilke ioner, der udgør saltet. Øvelsen: 'Saltes opløselighed' laves og der fokuseres på opførsel og sikkerhed i laboratoriet.
Læseomfang: 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Hvorfor kan olie og vand ikke blandes?
I dette forløb introduceres molekyler og elektronparbindinger. Oktetreglen repeteres, navngivning af molekyler og elektronprikformler tegnes både for atomer og for molekyler for at illustrere elektronparbindinger. Derudover ser vi på elektronegativitet af de forskellige atomer i periodesystemet og hvordan den varierer hen igennem en periode og ned igennem en gruppe. Øvelsen om blandbarhed laves i laboratoriet for at illustrere at 'lige børn leger bedst'. At polære stoffer kan opløses i polære væsker og upolære i upolære. Eller at polære vækser kan blandes med andre polære væsker og upolære væsker kan blandes med andre upolære væsker, men polære og upolære kan ikke blandes. Eksemplet med ethanol gives også for at illustrere at det molekyle både har en polær og en upolær ende.
Læseomfang: 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Hvor mange vandmolekyler er der i et glas
Her introduceres mængdeberegning med atommasse, molekylmasse, formelmasse. Det introduceres med atommassen 'unit' og derfor går vi hurtigt videre til den molare masse. Der lægges ikke vægt på omregningen fra unit til g/mol. Herfra fortsættes med stofmængde og stofmængdeberegning på reaktioner.
Øvelsen: natrons omdannelse laves
Læseomfang: 15%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Saftevand og kemi? Blandinger og konc.
Så er vi nået til stofmængdekoncentration og blandinger. Der kigges på hvordan man laver fortyndinger og i den forbindelse repeteres laboratorieudstyr med henblik på udstyr der anvendes når vi skal arbejde præcist. Aktuel og formel stofmængdekoncentration gennemgås også.
Læseomfang: 15%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Titrering - en analysemetode
Her fokuseres på en metode til at bestemme koncentrationen/mængden af et stof i en blanding. Der kigges både på brugen af en standardkurve og beregninger. Blandt andet bestemmes mængden af salt i rugbrød ved en titrering af standardopløsninger og til sidst af en 'rugbrødsopløsning' og senere titreres der på lagereddike for at bestemme koncentrationen af eddikesyre i husholdningseddike.
Læseomfang: 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Hvor sur er en citron egentligt?
Syrer og baser defineres. Syrebasereaktioner opskrives med fokus på korresponderende syre- basepar. Stærke og svage syrer og baser gennemgås og efterfølgende pH-begrebet med særlig vægt på at pH afhænger både af styrke på syren/basen men også af koncentrationen. Derudover lægges der vægt på at man ikke kan tale om at en syre eller en base har en pH-værdi, men at det kun er vandige opløsninger af syrer og baser, der har en pH-værdi. Øvelsen: Sure og basiske opløsninger laves i laboratoriet for at koble de to ting sammen.
Læseomfang: 15%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Hvorfor bliver kobbertage grønne?
Den sidste type af kemiske bindinger gennemgås. Der repeteres forskellen på at skrive fx Mg(s) og Mg2+(aq). Hvad er det, det betyder, hvad ser vi for os?
Her introduceres også begreberne oxidation og reduktion med delreaktioner for redoxreaktioner. Spændingsrækken gennemgås og der sættes forskellige forsøg op i laboratoriet for eleverne til at observere reaktionerne mellem forskellige vandige opløsninger af metalioner og faste metaller. Efterfølgende efterbehandles der på observationerne i forsøg på at eftervise elementer af spændingsrækken.
Læseomfang: 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Hvad er naturgas?
Som det sidste forløb introduceres eleverne for organisk kemi. Her kommer vi primært ind på alkaner. Deres reaktionsevne og navngivning af simple uforgrenede og forgrenede alkaner. Alkener nævnes også og med molekylmodeller illustreres det hvorfor alkener er meget mere reaktionsvillige end alkaner.
Læseomfang 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65915985286",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65915985286",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65915985286"
}