Holdet 2024-ol-2c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e)
Hold 2024-ol-2c (2c-ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mytologi
Titel 2 Epos: Odysséen
Titel 3 Kunst
Titel 4 Filosofi
Titel 5 Drama

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mytologi

1. Søjle: Mytologi
Forløbet har været en generel introduktion til faget, dets metoder og fagbegreber. Fokus har været på mytologi: skabelsen, gudernes karaktertræk (områder, slægtskab og antropomorfisme), ætiologiske myter, epos-genren, det daktyliske heksameter, samt brugen af epiteter.
Eleverne har arbejdet med tekstanalyse samt projektorienteret med egne fremlæggelser af de olympiske guder, hvor de også skulle inddrage moderne fremstillinger af guderne. Dette tema er især belyst gennem det supplerende materiale.

Kernetekster:
Hesiod, Theogonien (overs. Lene Andersen, 1973) vers. 116-198 og 453-500
Homers Hymner (overs. A. Garff og L. Hjortsø, 1961) s. 69-71 og 74-76
Ovid, Metamorfoserne (overs. Otto Steen Due, 2005), 1. sang, vers 568-723 og 2. sang, vers 1-332   

Supplerende stof:
Disney’s Herkules (1997)
Sif Itona Westerberg, Udstillingskatalog fra Aros-udstillingen Immemorial 2021, s. 13-15, 48-49; 52-53
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Epos: Odysséen

2. Søjle: Epos
Det andet forløb har drejet sig om det homeriske epos, Odysseen. Fokus har været på værkets opbygning, genren, stiltræk (musepåkaldelse, epiteter, homeriske lignelser, formelvers og patronymika), personkarakteristik vha. begreber som aretē, timē, kleos og moira.
Eleverne har arbejdet kreativt med at lave egne filmiske produktioner af en scene fra 6. sang.

Kernetekster:
Homer, Odysseen (Otto Steen Dues oversættelse, 2012)
1. sang, vers 1-135
6. sang, vers 1-331
9. sang, vers 1-566

Supplerende stof:
• Klip fra Percy Jackson og lyntyven (instr. Chris Columbus, 2010): “Lotus casino”
• Jorge Rivera-Herrans, Epic: The Cyclops Saga, 2024: “Polyphemus”. (Findes på Spotify og YouTube).
• Animation af “Polyphemus”: https://www.youtube.com/watch?v=rML9fr5yyLc
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kunst

3. Søjle: Kunst
Den tredje søjle tog udgangspunkt i den moderne problemstilling: Hvilken funktion har skulpturer i det offentlige rum? Desuden har forløbet været projektorienteret, idet forløbet var en del af et flerfaglighedsforløb med biologi med temaet ”kropsidealer”, da begge fag har kroppen som genstandsområde. I forløbet skulle eleverne udarbejde et projekt og en fremlæggelse, som favnede materiale og metoder fra begge fag – i oldtidskundskab anvendtes skulpturanalyse. Flerfaglighedsforløbet centrede sig om en ekskursion til Glyptoteket og Nationalmuseet i København, hvor antikkens aktuelle betydning også blev belyst.
Til sidst fremlagde eleverne i grupper hovedpointer om de efterantikke kunstperioder.

Kernestof:
Peplos-koren (Akropolismuseet, Athen)
Rayet-hovedet (Glyptoteket, København)
Kalvebæreren (Akropolismuseet, Athen)
Kritios-drengen (Akropolismuseet, Athen)
Spydbæreren (Nationalmuseet, Napoli)
Diadoumneos (Metropolitan Museum of Art, New York)
Pan (Glyptoteket, København)
Såret Amazone (Glyptoteket, København)
Vindgudinde (Glyptoteket, København)
Nike fra Samothrake (Louvre, Paris)
Apollon Belvedere (Vatikanmuseerne, Rom)
Demosthenes (Glyptoteket, København)
Portræt af Pompejus Magnus (Glyptoteket)
Apollon og Daphne af Bernini (Borghese-galleriet, Rom)

Supplerende stof:
M. Kluge og K. Holm, Kunsten at se på skulptur, Systime 2023, s. 25-43; 45-52; 60-65; 147-165.
https://vimeo.com/475559934/40bd03abb6 (Anonyme billedkunstnere smider en buste af Frederik V i havnen)
https://www.youtube.com/watch?v=ae6MPLgcC5Y (Islamisk Stat destruerer Palmyra)
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/sovjetisk-monument-revet-ned-i-kyiv

Ekskursion til Glyptoteket og Nationalmuseet i København.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Filosofi

4. Søjle: Filosofi
Udgangspunktet for fjerde søjle har været en indførelse i grundstenene til europæisk tænkning, herunder grundlaget for det athenske demokrati og forestillingen om en bevægelse fra mythos til logos. Fokus har været på Platon og begreberne doxa, elenkos, aporia, episteme, fainomenon, idea.
Eleverne har arbejdet med tekstanalyse, intertekstualitet, samt brug af Platon i populærkultur.

Kernestof:
Platon, Staten: Hulebilledet (overs. J. Mejer og C. Gorm Tortzen, Kend dig selv, 2000), s. 163-170
Platon, Symposion (overs. J. Mejer og C. Gorm Tortzen, Kend dig selv, 2000), s. 112-143
Aristofanes’ tale, s. 112 linje 16 – 118 linje 22
Sokrates’/Diotimas’ tale, s. 129-143 linje 19

Supplerende stof:
Symposion: https://www.youtube.com/watch?v=8dLBV1K35HU (Nationalmuseets undervisningsvideo)

Hedwig and the Angry Inch, The Origin of Love
Sangtekst fra: https://www.youtube.com/watch?v=_zU3U7E1Odc

Sandheden om Athens demokrati. DRKultur 2011.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Drama

5. Søjle: Drama
I den femte søjle har vi beskæftiget os med dramaet som genre, Aristoteles’ begreber for både opbygning og indhold. Derudover har fokus især været på forestillingen om skæbne (moira) og hybris-nemesis. Elevernes aktivitet har været oplæsning, analyse og dramatisering.
Derudover har vi set en moderne version af Antigone opført af skolens 3g-drama-valghold.

Kernestof:
Sofokles, Ødipus (overs. A. Garff og L. Hjortsø, 4. udg. 1991), vers 1-1531 (s. 7-95)

Supplerende stof:
• Sigmund Freud, Drømmetydning, 1899
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer