Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Roskilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024-ol-2d (2d-ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Det Gode Liv
Forløbet 'Det Gode Liv' er et lille antropologisk studie af det antikke menneskes forståelse af 'det gode liv'.
Gennem et bredt udsnit af teksttyper bliver holdet præsenteret for værdier, som kendetegner den antikke kultur.
Forløbet har et moderne udgangspunkt, idet forløbet igangsættes af en selvstændig refleksion over hvad 'det gode liv' betyder i 2024.
Kernetekster:
Herodot: 1. Bog, afsnit 1-14
Herodot: 1. Bog, afsnit 25-34
Thukydid: Perikles' Gravtale
Lukian: Anacharsis (i uddrag)
Seneca: Brev 23
Perspektivtekst: Kasper Støvring: "Tidens individualisme står i vejen for det gode liv" (Bragt i Politiken 30.03.2024)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Drama - Antigone
I dette forløb har klassen læst Sofokles' 'Antigone' som repræsentant for den græske tragedie.
Der er arbejdet med genretypiske træk, herunder monolog/dialog, dramaets ydre og indre komposition, tragediens énhed og stichomyti.
I arbejdet med værket har der været særlig fokus på de tematiske modsætningspar, der er repræsenteret i værket, særligt Antigone vs. Kreon og det, de hver især repræsenterer.
Herudover er værket også læst med brug af den social- og kulturhistoriske metode og der har således været fokus på, hvad værket kan sige om antikkens samfund og normer.
Perspektivering: 'Antigone 2030' - Prolog
'Antigone 2030' er desuden set i sin helhed ved opførsel fra skolens 3g-dramahold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Materiel Arv - Skulptur
I dette forløb undervises klassen i udviklingen i den antikke skulptur. Der arbejdes overordnet set med følgende perioder:
- Arkaisk Skulptur
- Klassisk Skulptur
- Hellenistisk Skulptur
- Romersk Skulptur
Følgende er gennemgået som primære skulpturer:
Arkaiske skulpturer: New York Kouros, Kleobis & Biton, Kroisos-kouros, Peplos-koren
Klassiske skulpturer: Spydbæreren, Såret Amazone, Artemision-bronzen, Discobolos, Diadoumenos, Hermes & Dionysos, Marathon-drengen, Apollon Belvedere, Irene & Plutos, Venus Kyrene
Hellenistiske skulpturer: Tyche fra Antiochia, Demosthenes, Galler og hans kone, Afrodite, Pan & Eros, Laokoön-gruppen, Bokseren
Romerske skulpturer: Augustus Prima Porta, Marcus Aurelius-rytterstatue
Der arbejdes med at kunne genkende tidstypiske træk for derigennem at kunne tidsbestemme skulpturen.
Som afslutning på forløbet har klassen arbejdet med perspektiv-projekter, således at der både er blevet trukket linjer til renæssancen og klassicismen.
Klassen har fået udleveret Johnny Thiedeckes 'Antikkens Skulptur og dens efterliv' som grundbogsmateriale til skulptur-forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Epos - Den antikke helt
Gennem læsning af Homers 'Odysseen' (6., 9. og 21. sang) præsenteres eleverne for eposgenren og dennes særlige karakteristika, herunder daktylisk heksameter, epitet, homerisk lignelse, patronymikon og prooimion.
Tematisk er der fokus på det civiliserede antikke samfunds helteideal, herunder kleos, timé og aidos.
Centralt står også modsætningsparret 'den civiliserede hellener' vs. 'den uciviliserede barbar'.
Perspektiver:
Konstantin Kavafis: Ithaka
Henrik Nordbrandt: På vej mod Ithaka
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Filosofi om Det Gode
Platons Filosofi og det Gode
Udgangspunkt i Platons filosofi. Platons filosofiske betragtninger. Vi vil se på, hvorledes Sokrates argumenterer (hans samtaleteknik) samt komme ind på Platons Idélære (herunder begreberne doxa / aporía / episteme).
I Symposion læses følgende afsnit:
1-5 (Indledningen, side 91-98),
8-11 (Pausanias' tale, side 101-108),
14-16 (Aristofanes tale, side 113-118),
18-19 (Agathon's tale, side 120-123),
20-29, (Intermezzo samt Sokrates' / Diotima's tale, side 124-143)
Basistekster:
Platons Symposion (Kend Dig Selv, Tortzen, 2000)
Perspektivtekster:
Plato on The Forms (YouTube)
Philosophy: Plato (YouTube)
24 Things Nobody Does Better Than Trump (According To Trump) - (YouTube)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Narrativ struktur i Symposion - PDF.pdf
-
Arbejdsark - Symposion 1-5.docx
-
Symposion 1-11.pdf
-
Arbejdsark til Symposion 8-11.docx
-
Link til indtaling
-
Læs / lyt til Pausanias' tale i 'Symposion'. Det er afsnit 8-11.
-
Arbejdsspørgsmål til Aristofanes tale.docx
-
Symposion 14-21.pdf
-
Læs / lyt til Aristofanes' tale i 'Symposion'. Det er afsnit 14-16.
-
Agathons tale, spørgsmål.doc
-
EROS i Symposion, intermezzo.doc
-
Lektie: læs hjemme afsnit 18-20 (side 120-125)
-
Sokrates' tale, første halvdel, side 129-136, spørgsmål.docx
-
24 Things Nobody Does Better Than Trump (According To Trump)
-
Symposion 22-29.pdf
-
Diotimas udredning, Sokrates' tale, anden halvdel.doc
-
Seneca, om at følge filosofiens anvisninger, spørgsmål.docx
-
Brev 20 Seneca, om at følge filosofiens anvisninger AIGIS (3).docx
-
PHILOSOPHY - Plato
-
PLATO ON: The Forms
-
Struktur, old eksamen.docx
-
Gode, sidste råd til old eksamen (2).docx
-
Gode råd.docx
-
Mundtlig_eksamen_i_oldtidskundskab.doc
-
Lektie: I skal læse de fire vedhæftede dokumenter inden modulet.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916001325",
"T": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916001325",
"H": "/lectio/73/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65916001325"
}