Holdet 2024-ol-2d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e)
Hold 2024-ol-2d (2d-ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det Gode Liv
Titel 2 Drama - Antigone
Titel 3 Materiel Arv - Skulptur
Titel 4 Epos - Den antikke helt
Titel 5 Filosofi om Det Gode

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det Gode Liv

Forløbet 'Det Gode Liv' er et lille antropologisk studie af det antikke menneskes forståelse af 'det gode liv'.
Gennem et bredt udsnit af teksttyper bliver holdet præsenteret for værdier, som kendetegner den antikke kultur.

Forløbet har et moderne udgangspunkt, idet forløbet igangsættes af en selvstændig refleksion over hvad 'det gode liv' betyder i 2024.

Kernetekster:
Herodot: 1. Bog, afsnit 1-14
Herodot: 1. Bog, afsnit 25-34
Thukydid: Perikles' Gravtale
Lukian: Anacharsis (i uddrag)
Seneca: Brev 23

Perspektivtekst: Kasper Støvring: "Tidens individualisme står i vejen for det gode liv" (Bragt i Politiken 30.03.2024)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Drama - Antigone

I dette forløb har klassen læst Sofokles' 'Antigone' som repræsentant for den græske tragedie.
Der er arbejdet med genretypiske træk, herunder monolog/dialog, dramaets ydre og indre komposition, tragediens énhed og stichomyti.

I arbejdet med værket har der været særlig fokus på de tematiske modsætningspar, der er repræsenteret i værket, særligt Antigone vs. Kreon og det, de hver især repræsenterer.

Herudover er værket også læst med brug af den social- og kulturhistoriske metode og der har således været fokus på, hvad værket kan sige om antikkens samfund og normer.

Perspektivering: 'Antigone 2030' - Prolog
'Antigone 2030' er desuden set i sin helhed ved opførsel fra skolens 3g-dramahold.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Materiel Arv - Skulptur

I dette forløb undervises klassen i udviklingen i den antikke skulptur. Der arbejdes overordnet set med følgende perioder:
- Arkaisk Skulptur
- Klassisk Skulptur
- Hellenistisk Skulptur
- Romersk Skulptur

Følgende er gennemgået som primære skulpturer:
Arkaiske skulpturer: New York Kouros, Kleobis & Biton, Kroisos-kouros, Peplos-koren

Klassiske skulpturer: Spydbæreren, Såret Amazone, Artemision-bronzen, Discobolos, Diadoumenos, Hermes & Dionysos, Marathon-drengen, Apollon Belvedere, Irene & Plutos, Venus Kyrene

Hellenistiske skulpturer: Tyche fra Antiochia, Demosthenes, Galler og hans kone, Afrodite, Pan & Eros, Laokoön-gruppen, Bokseren

Romerske skulpturer: Augustus Prima Porta, Marcus Aurelius-rytterstatue

Der arbejdes med at kunne genkende tidstypiske træk for derigennem at kunne tidsbestemme skulpturen.

Som afslutning på forløbet har klassen arbejdet med perspektiv-projekter, således at der både er blevet trukket linjer til renæssancen og klassicismen.

Klassen har fået udleveret Johnny Thiedeckes 'Antikkens Skulptur og dens efterliv' som grundbogsmateriale til skulptur-forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Epos - Den antikke helt

Gennem læsning af Homers 'Odysseen' (6., 9. og 21. sang) præsenteres eleverne for eposgenren og dennes særlige karakteristika, herunder daktylisk heksameter, epitet, homerisk lignelse, patronymikon og prooimion.

Tematisk er der fokus på det civiliserede antikke samfunds helteideal, herunder kleos, timé og aidos.
Centralt står også modsætningsparret 'den civiliserede hellener' vs. 'den uciviliserede barbar'.

Perspektiver:
Konstantin Kavafis: Ithaka
Henrik Nordbrandt: På vej mod Ithaka
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Filosofi om Det Gode

Platons Filosofi og det Gode

Udgangspunkt i Platons filosofi. Platons filosofiske betragtninger. Vi vil se på, hvorledes Sokrates argumenterer (hans samtaleteknik) samt komme ind på Platons Idélære (herunder begreberne doxa / aporía / episteme).

I Symposion læses følgende afsnit:
1-5 (Indledningen, side 91-98),
8-11 (Pausanias' tale, side 101-108),
14-16 (Aristofanes tale, side 113-118),
18-19 (Agathon's tale, side 120-123),
20-29, (Intermezzo samt Sokrates' / Diotima's tale, side 124-143)


Basistekster:
Platons Symposion (Kend Dig Selv, Tortzen, 2000)

Perspektivtekster:
Plato on The Forms (YouTube)
Philosophy: Plato (YouTube)
24 Things Nobody Does Better Than Trump (According To Trump) - (YouTube)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer