Holdet 2024-ol-2t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Roskilde Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e)
Hold 2024-ol-2t (2t-ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Historieskrivning
Titel 2 Epos
Titel 3 Kunst: Den antikke skulptur
Titel 4 Drama
Titel 5 Filosofi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Historieskrivning

Historieskrivning.

Faget introduceres ved to forskellige historieskrivere: Herodot og ("Herodot i udvalg" V. Hastrup og Hjortsø, s. 7-27 og s. 38-42 tom. stk. 83) ( 24,5 s.) og Livius: "Voldtægten af Lucretia", oversat at Susanne Høeg i "Latinserien IV", s. 24-26 (3 s.).

Fokuspunkter er:
Styreform og demokrati, skæbne (moira), hybris/nemesis, até, lykke-opfattelse, genren historieskrivning og Herodot som forfatter og historiker (emne og  metode).

Dertil romerske værdier (moral, moralsk habitus, dyd - så som: Flid, loyalitet modsat drifter, grådighed og for egen vindings skyld)

Antik perspektivtekst:
Thykydid 1.22 (1 s.) - om metode i historieskrivning

Perspektiv-tekst:
"Den engelske patient" (1996, 0:18-0:29). (3ns).

Supplerende materiale:
"Sandheden om det atheniensiske demokrati" (1:2, BBC, 2013),
"Hvordan romerne" ændrede verden" (50 min).
Grundbogen Paideia  - om Romersk historieskrivning (2½ s.)
Udvalgte elevoplæg a 5 min om: Oraklet i Delfi, Apollon, Thukydid, Sport i Antikken, Livius

Faglige mål:

̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Arbejdsformer:
Nærlæsning, pararbejde, gruppearbejde, elevoplæg, diskussion, kreative arbejdsformer og skriveøvelser, skriftlighed, læreroplæg, elev- og læreropsamling

I alt 31,5 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Epos

Med Homers Iliade stiftes bekendtskab med den tidligste græske litteratur (epos).
Gennem arbejdet med denne lærer eleverne Homers verden at kende, både hvad angår genrens litterære kendetegn, og hvad angår de menneskelige værdier, der kommer til udtryk i værket. Der vil være særligt fokus på hero-begrebet (Achilleus og Agamemnon).

Fokusbegreber: Hero, timé, kleos, prooimion, patronymikon, epitet, formelvers (kort herom), antropomorf, moira og homerisk lignelse.

Dertil gennemgåes den græske mytologi ud fra elevbaserede oplæg om den græske gudeverden og mere overordnet/sekundært om:
rhapsoden, det homeriske spørgsmål, metrum: daktylisk hexameter samt det græske alfabet.


Kernestof:
Iliaden: 1. sang (heraf i overbliksform v. 535-611), 16. sang (vers 698-867) (ca. 25 s.)


Perspektiv-tekst:
Filmklip fra "Troy" af W. Petersen, 2004. 4.5 min= 1.5 s
"Herkules", Disney 1997, 94 min (fokus: Gudefamilien på Olympen, Hades, Heroen, Happy ending) (7s.)

Supplerende materiale:
Ribe Katedralskole: "Homer" (link)
Lærervideoer bl.a om Æblestriden (Flipped Classroom)
Lærer-PP om eposgenren
film youtube: Overblik Iliaden

Karaktersamtaler
Undervisningsevaluering

2.1. Faglige mål

̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Arbejdsmetoder:
Nærlæsning, elevoplæg, gruppearbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kunst: Den antikke skulptur

Kunstsøjlen læses på basis af Anders Holm Rasmussen og grupperne, der for deres eget emne læser i J. Thiedecke: "Antikkens Skulptur og dens efterliv".
Indledes af lærer-PP om kunst og skulptur med baggrund i minoisk og mykensk kultur til arkaisk, klassisk og hellenistisk tid.

Produktkrav: Powerpointfremvisninger a 10-15 minutters med feedbackgrupper inkl.

Arbejdsform: Projektorienteret

Grupperne arbejder specifikt med disse sider i grundbogen; i fremlæggelsen må gerne indgå skulpturer svarende til perioden fundet på nettet:
Gruppe 1: side 5-12 (Arkaisk skulptur)
Gruppe 2: side 13-28 (Høj-klassisk skulptur)
Gruppe 3: side 29-41 (Sen-klassisk skulptur)
Gruppe 4: side 42-52 (Hellenistisk skulptur)
Gruppe 5: side 53-67 (Romersk skulptur)
Gruppe 6: side 68-85 (Renæssancens skulptur)
Gruppe 7: side 86-93 (Klassicismens skulptur)

Responsgrupper (m. responsark udleveret af læreren)
Udleveret: Analyseark til skulptur

Dertil:
Studietur marts '25:
Altes Museum, Berlin med omvisning i græsk, romersk og etruskisk kunst v. guide samt elevgruppeanalyse af "Berlinergudinden" (arkaisk), "Apollon Lykeios" (klasssik) og "Den gamle fisker" (romersk kopi af hellenistisk skulptur).
Facadeanalyse Skt Hedwigs Katedral og Brandenburger Tor
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Drama

Drama
Kernestof: "Ødipus"  v. Garff og Hjortsø (84 s.)
Fokus på skæbne, hybris, nemesis og ate samt dramaets formelle opbygning.
Begreber, der indgår i forløbet: Tragisk ironi, stichomyti, até, hybris/nemesis, peripeti ("omslag" eller vendepunkt).
Tekstfokus: Prologen, Ødipus' udvikling, stykkets budskab/morale


Der trækkes paralleller til historiesøjlen, da Herodot rummer meget om skyld, skæbne og straf. Vi ser også lidt på tragediens opbygning.

Perspektivtekst:
Trailer: "Macht Point" ( 3min. = 2 s.)

Supplerende materiale:
-Kort intro m. elevernes forforståelse om det antikke teater
Flipped Classroom v. MD: lærerfilm fra Epidauros og Dionysosteateret i Athen om tragediens opbygning, dramaets fremkomst og om sagnet om Kong Ødipus
-https://graeskeklassikere.libsyn.com/website/dipus (58 min)
I forrige forløb så vi "Greatest show on earth" i serien Oldtidens Grækenland (hører også til dette forløb)

Arbejdsformer: Nærlæsning, overblikslæsning, gruppearbejde,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Filosofi

Filosofi.
Fokus: Platon. Idélære og dualisme med fænomenverden og idéverden, begreber: doxa og epistheme. Sekundært opfattelsen af staten.
Stoicisme hos Seneca. Begreber: Stoisk ro, stoicisme, sindet (ánimus), karakterstyrken (boni mores), dyden (virtus) ift. Tilfældighed (fortuna)

Problemstilling: Hvad er et filosofisk problem? Hvordan kan vi forstå tilværelsen? Hvordan kan vi affrontere den? - på baggrund af Platon og Seneca

Tekster  (kernestof):
Platon: Hulebilledet (uddrag fra "Kend dig selv", s. 163-173) (8 s), Seneca 54 (fra Aigis, s. 3-4) (2 s.), Seneca 20 (Aigis, 9,2 nov 2009) (4 s.)

perspektivtekst:
Svend Brinkmann_ Lykken er (ikke) et valg (30.07 2017),  (2,5s)

Elevoplæg:
Sokrates, Seneca, Gudeoplæg

Andet materiale/supplerende:
https://www.youtube.com/watch?v=1RWOpQXTltA&t=130s (Plato's Cave Allegory)
https://ed.ted.com/lessons/the-philosophy-of-stoicism-massimo-pigliucci (The Philosophy of Stoicism)
https://www.youtube.com/watch?v=YA631bMT9g8 (24 things Donald Trump knows better - according to Donald Trump)
Brug filosofien: "Seneca om vrede" ved Alain de Botton (2004, 28 min.)
"Den stoiske grundfigur" (afsnit på ca 10 linjer fra Fra: https://oldportalen.systime.dk/?id=408#c2557)


Eksamensinfo og vi ser "ved det grønne bord" i Oldtidskundskab

Arbejdsformer: Nærlæsning, overblikslæsning, virtuel, gruppearbejde,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer